Midtskogen - i Rendalen? Skarsjøen?

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Midtskogen - i Rendalen? Skarsjøen?

Legg inn av Liv Ofsdal » 22. november 2009 kl. 20.18

Hei!

Jeg kom over et bilde i min farmors album.
Jeg lurer på om det kan være fra søndre Midtskogen i øvre Rendal?
Se på det vedlagte bildet - noen som kjenner igjen bygningen?

Er det noen som kjenner personene på bildet tar jeg det som ekstra bonus!
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av Liv Ofsdal den 23. november 2009 kl. 14.56, redigert 1 gang totalt.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Midtskogen - i Rendalen?

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. november 2009 kl. 21.45

Tenkte kanskje dette kunne være noen av personene på bildet - eller i hvert fall slektninger av dem?

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/We ... =1328#ovre

Mvh
Else B.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 22. november 2009 kl. 21.55

Jepp Else.

Tenkte på det (glemte å legge ved linken :( )
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

dn05808
Sted: ÅS

Legg inn av dn05808 » 23. november 2009 kl. 5.41

Bildet av nordre Midtskogen på side 272 i Jacob B. Bulls Øvre Rendalen ligner på dette bildet.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 23. november 2009 kl. 11.06

Flott!

Da har jeg antagelig fått plassert dette bildet geografisk.
På andre bilder i dette albumet står det Skarsjøen og Bellingen på - kan dette være steder i Rendalen og?

Jeg legger ved et par bilder, det hadde vært supert om noen kjenner igjen bygningene :)
Begge de bildene jeg legger ved er notert er ved Skarsjøen.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal

dn05808

Legg inn av dn05808 » 23. november 2009 kl. 15.28

Bellingen kan sees fra Midtskogen og ligger litt nord for Midtskogen men mellom Alvdal kommune og Tylldalen i Tynset kommune. Det kan godt være en av Bellingene (som visstnok skal bety Tvillingene) som sees i bakgrunnen på Skarsjøen 1 bildet, men jeg kjenner ikke personlig til Skarsjøen.

dn05808

Legg inn av dn05808 » 23. november 2009 kl. 15.50

Jutulhogget deler nesten hele fjellryggen mellom Alvdal og Rendalen. Det munner ut ved Midtskogen og kan være det skaret som kan ha gitt navnet til en skarsjø.

gj06168
Sted: ASKER

Legg inn av gj06168 » 7. desember 2009 kl. 22.00

Jeg er absolutt enig med Øystein, bildet må være fra Midstogen søndre, ser også på samme bilde som han referer til, samme vindusarrangment, liggende tømmer på første høyre del, deretter stående, samme antall vinduer med rammer og småvinduer, samme lyse stakittgjerde som går ut fra høyre på huset i bildet, en bit låvebrua som kommer ned til høyre på samme side fra bak huset.

Dermed har vi stedfestet det neste bildet der det står en hel gjeng foran låven med klokketårn, det er den samme låven som er med på bildet i JBB s. 272.

Når det gjelder personene på ditt første bildet er det når jeg forstørrer det ikke usansynlig at det er brukeren på gården, Ole Emil Søgaard (1878-?) nr. 2 fra høyre (samme hårfarge, samme sideskill, samme årsklasse). boken fra Jakob Breda Bull ble omtrent ferdigstillt i 1930 og det bildet som følger av Emil på s. 273 kan vise en 50 år gammel mann da. Han tok over gården etter sine foreldre i 1919.

Damen til høre kan faksisk og likne hans mørkårede kone Marie Søgaard , hennes fulle navn er Marie Agnete Lindholdt Søgaard Løiten (1889-?). De ble gift i 1908.
Faktisk kan karen til venstre meget vel være deres sønn Ole Jacob Søgaard, det kan absolutt like bilde av han på s. 271 i JBB. De var 4 barn, derav 2 jenter en Edel Adaleide f. 1910 og Marie Aslaug f. 1917. Det kan kanskje være en av de, mest den eldste da i såfall.

Om du vil ha enda sikrere id kan du skrive til dagens eier av Midstkogen, dvs det er vel kanskje datter og svigersønn som driver i dag, det er forøvrig slekt av meg, ikke så langt uti heller. mail i såfall til meg: [email protected] for alt du vet tar de de andre på de to andre bilden også (det er tremeninger av mine foreldre).

Forøvrig ser vi og fjellet Bellingen til høyre på bildet med fjøset og klokketårnet, helt likt fjellet Bellingen som fremtrer i samme vinkel bak huset i JBB på. s. 272
hilsen morten

e-post: [email protected]

dn14221
Sted: TYLLDALEN

Legg inn av dn14221 » 4. januar 2010 kl. 18.20

Skarsjøen ligger nord på Fonnåsfjellet, mellom Tysla-dalføret i vest og Findstad /Undset-åa i aust. Lenke:

http://www.rendalen.kommune.no/default. ... 874&Head=1

Halvveis nede på sida finner du opplysninger om Skarsjøen, med ei ny lenke med mere data.

Mvh Tore

Svar

Gå tilbake til «Rendalen»