Snaglid: Anders Pedersen (f. ca. 1831)
Moderator: MOD_Troms
Snaglid: Anders Pedersen (f. ca. 1831)
I FT 1865 for gården Snaglid finner jeg Anders Pedersen (f. ca. 1831) og Karen Olsdtr. (f. ca. 1831), samt Karens mor Beret Tomasdtr. (f. ca. 1802).
Er det noen som har mer eksakte datoer/årstall på disse? Hvem er faren til Anders Pedersen? Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Er det noen som har mer eksakte datoer/årstall på disse? Hvem er faren til Anders Pedersen? Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Re: Snaglid: Anders Pedersen (f. ca. 1831)
Her er vel dåpen til Anders. Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 5 (1825-1836), Fødte og døpte 1831, side 68.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Faren heter Peder Hansen.
Mvh W
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-39
Faren heter Peder Hansen.
Mvh W
-
- Sted: HAUGESUND
I family search er dåpsdatoen oppgitt til 22.05.1831. Far er Peder Hansen.
Vigdis
Vigdis
-
Har du link til FT1865? Jeg finner kun ei Karen Henriksen med mor Berit Tomasdatter. Så da spørs det om det er en forveksling ute og går, eller om det finnes ei Karen Olsdatter som ikke er registrert i FS.
Name: Karen Henriksen
Christening date: 23 May 1831
Christening place: , IBESTAD, TROMS, NORWAY
Residence: Ibestad, Troms, Norway
Birthdate: 23 Jan 1831
Father's name: Hendrich Michelsen
Mother's name: Berit Thomasdr
Vigdis
Name: Karen Henriksen
Christening date: 23 May 1831
Christening place: , IBESTAD, TROMS, NORWAY
Birthdate: 23 Jan 1831
Father's name: Hendrich Michelsen
Mother's name: Berit Thomasdr
Vigdis
-
En Anders Pedersen og Karen Olsdatter gifter seg i 1857:
Groom's name: Anders Pedersen
Groom's birthdate: 1830
Groom's birthplace:
Groom's age in years: 27
Bride's name: Karen Olsdr
Bride's birthdate: 1831
Bride's birthplace:
Bride's age in years: 26
Marriage date: 29 Nov 1857
Marriage place: , Ibestad, Troms, Norway
Groom's father's name: Peder Hansen
Father of bride's name: Ole Jorstad
Vigdis
Groom's name: Anders Pedersen
Groom's birthdate: 1830
Groom's birthplace:
Groom's age in years: 27
Bride's name: Karen Olsdr
Bride's birthdate: 1831
Bride's birthplace:
Bride's age in years: 26
Marriage date: 29 Nov 1857
Marriage place: , Ibestad, Troms, Norway
Groom's father's name: Peder Hansen
Father of bride's name: Ole Jorstad
Vigdis
-
Her er vielsen i kirkeboka, nr. 30:
Kildeinformasjon: Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 8 (1850-1859), Ekteviede 1857, side 369.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
Vigdis
Kildeinformasjon: Troms fylke, Ibestad, Ministerialbok nr. 8 (1850-1859), Ekteviede 1857, side 369.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-229
Vigdis
Dåpsdato for Anders er 9. søndag eft Trinit, og fødselsdagen som står i kirkeboka leser jeg som 22. mai 1831
Mvh Wilfred
Mvh Wilfred
I følge Salangen bygdebok (Prestbakmo, 1953) ble Peder Hansen f. l789 gift 14.12.1813 med Kari Jensdatter, f. l785 i Otterå i Salangen. Ekteparet får rydningseddel på Snagli i 1828.
Jeg takker så me for innspillene.
Så eg også si at det ikke var enkelt å finne foreldrene til Peder og Kari heller?
I følge før nevnte Salangen bygdebok er Kari datter av Jens Josefsen i Otterå f. 1750 i Nord-Sverige, gift med Elen Pedersdatter, f. 1752, datter av Peder Joensen f. 1719, g.m. Berte Larsdatter, f. 1713. Disse var av samisk ætt. Om Peder Hansen sies det kun at han var født i Finland.
Takk, Anita for gode opplysninger.
Jeg skal selvsagt låne Salangen bygdebok, men står det noe om hvor i Nord-Sverige og Finland disse kom fra?
Hermod
Jeg skal selvsagt låne Salangen bygdebok, men står det noe om hvor i Nord-Sverige og Finland disse kom fra?
Hermod
Når det gjelder Peder Hansen, kan en selvsagt ikke utelukke at han kommer fra Fin(n)land i Dyrøy kommune. Dette bør vel undersøkes nærmere. Ellers forteller Prestbakmo at Otterå på 1700-tallet var tilholdssted for norske og svenske "fjellfinner",som han kaller dem, altså reindriftssamer. Opplysninger utover dette framkommer ikke i bygdeboka.
Sist redigert av gj03489 den 31. oktober 2009 kl. 20.59, redigert 1 gang totalt.
En viktig opplysning. Takk.
-
- Sted: BRØSTADBOTN
Jeg har laget et register til Kirkebøkene for Tranøy (inkl.Dyrøy) fra 1744 -1820. Der finnes kun en person ved navn Peder Hansen. Han er født i 1788 og foreldrene var Hans Pedersen og Berit Maria Enochsdatter fra Klauva. Hans Pedersen døde og Berit Maria giftet seg med Peder Jensen fra Espejord i Dyrøy. Peder Hansen ble konfirmert i Dyrøy, og døde der i 1811. Jeg trodde det kanskje kunne være ham, men ettersom han døde ung, så dessverre....
Takk for sist, forresten. Du driver stadig med gransking av slekt. Jeg også.
Takk for sist, forresten. Du driver stadig med gransking av slekt. Jeg også.
Takk, Åse.
Ja jeg driver på fortsatt, men problemene oppstår alltid når jeg skal over grensa til Sverige eller Finland. Der trenger jeg egentlig litt hjelp eller steder hvor det kan finnes hjelp å få.
Hermod
Ja jeg driver på fortsatt, men problemene oppstår alltid når jeg skal over grensa til Sverige eller Finland. Der trenger jeg egentlig litt hjelp eller steder hvor det kan finnes hjelp å få.
Hermod
Litt videre bakover i tida:
Ved vielsen i 1857 mellom Anders Pedersen og Karen Olsdtr. står det Reingjærdskoug bak Karen. Ved FT 1865 var hennes mor som sagt oppgitt være Berit Thomasdtr. ca. 63 år, altså født omkring 1802. På FS ser det ut til at hun var født i 1793 på Otterå, men det er vel ikke samme dame? Og jeg finner henne ikke ved FT 1801, så derfor er vel 1802 det mest rimelige.
Hvis Berit Thomasdtr. kom fra Reingjerdskog, som kanskje naturlig er, er det mulig å tenke at faren het Thomas Pedersen Reingjerdskog. Ved konfirmasjonene omkring 1805-29 finnes flere antagelige søsken - Elen, Karen Peder, Ole som alle har Reingjerdskog til "etternavn" og Thomas Pedersen Reingjerdskog til far. Men jeg finner ikke Berit Thomasdtr.
Ved FT 1801 finnes en Thomas Pedersen (og Elen Andersdtr.) på Ladbergmarchen, altså f. hhv. 1770 og 1772. Er det en sammenheng i denne tankerekken???
Hermod Moursund
Ved vielsen i 1857 mellom Anders Pedersen og Karen Olsdtr. står det Reingjærdskoug bak Karen. Ved FT 1865 var hennes mor som sagt oppgitt være Berit Thomasdtr. ca. 63 år, altså født omkring 1802. På FS ser det ut til at hun var født i 1793 på Otterå, men det er vel ikke samme dame? Og jeg finner henne ikke ved FT 1801, så derfor er vel 1802 det mest rimelige.
Hvis Berit Thomasdtr. kom fra Reingjerdskog, som kanskje naturlig er, er det mulig å tenke at faren het Thomas Pedersen Reingjerdskog. Ved konfirmasjonene omkring 1805-29 finnes flere antagelige søsken - Elen, Karen Peder, Ole som alle har Reingjerdskog til "etternavn" og Thomas Pedersen Reingjerdskog til far. Men jeg finner ikke Berit Thomasdtr.
Ved FT 1801 finnes en Thomas Pedersen (og Elen Andersdtr.) på Ladbergmarchen, altså f. hhv. 1770 og 1772. Er det en sammenheng i denne tankerekken???
Hermod Moursund
Bringer også inn hva som står i kirkeboka da Anders Pedersens kone Karen Olsdtr. ble døpt i 1831 - under foreldre: Beret Thomasdatter Reengjærdskoug af Hendrich Michelsen Skjelderups .....døbte pigebørn født 23de Januar/Ingen fader opgivet". Ved vielsen i 1857 står, etter det jeg forstår, Ole Jørstad som far.
Er det noen som kan bringe klarhet i disse forholdene? Både hvem Karens far het og hva Berit Thomasdtr.'s foreldre er? Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Er det noen som kan bringe klarhet i disse forholdene? Både hvem Karens far het og hva Berit Thomasdtr.'s foreldre er? Takk på forhånd.
Hermod Moursund
Sitat fra Salangen bygdebok: "Karis mor var piken Berit Tomasd. fra Rengjerskog. Som far ti l Kari oppgir Berit ved barnets dåp en omstreifer som hun traff på Lavangseidet. Ved lysning til ekteskap opplyser Kari at hennes far heter Ole". Berit Tomasdatters foreldre er her oppgitt å være rydningsmann Tomas Pedersen og hustru Elen, begge født 1760. "Hvor Tomas kommer fra, kjenner en ikke, men Elen nevnes å komme fra Senja", heter det videre hos Prestbakmo.
Takk for opplysningene.
Kan jeg spørre om det står noe om når Berit var født?
Hermod
Kan jeg spørre om det står noe om når Berit var født?
Hermod
Berit Tomasdatter er iflg. bygdeboka født i 1803. Hennes far, Tomas Pedersen, døde l6. oktober 1837. Han var da enkemann.
Tusen hjertelig takk, Anita.
Thomas var nettopp blitt enkemann. Elen døde 8. juli samme år.
Hermod
Thomas var nettopp blitt enkemann. Elen døde 8. juli samme år.
Hermod