Sjur/Sivert Johannessen Bjørndal(en) f 1799 Hægeland/Kvaas?

For etterlysninger som ikke kan plasseres i et fylke

Moderator: MOD_ukjent_fylke

Svar
Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Sjur/Sivert Johannessen Bjørndal(en) f 1799 Hægeland/Kvaas?

Legg inn av Rune Aalberg » 24. oktober 2009 kl. 22.21

I utgangspunktet tror jeg denne mannen hører til i Kristiansandsområdet (Hægeland eller Kvaas i Oddernes?) pga 'Bjørndalen' nevnt i Skudenes Ministerialbok 1778-1842 og en gård heter så i dette området i gårdsmatrikkelen fra 1886.

Han er dog å finne i Bergen #28 som "bare" Bjørndal når han faller ifra. Et boligområde heter Bjørndal i Loddefjord/Laksevåg, men det er nok ganske nytt? Finner ikke noe Bjørndal(en) i gårdsmatrikkelen for Hordaland fra 1886.

Og dessuten ser jeg at det er en Bjørndal gård i Oslotraktene.

Siden sønnen Kristen er født i Bergen er det her nærliggende å tro at Sjur/Sivert hadde en forbindelse til Bergen i utgangspunktet? Han gikk fra sin kone Gunnvor Torine Kristensdatter mens de bodde i Skudenes/Vik.

Har du noe på lur? 8)

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Sjur/Sivert Johannessen Bjørndal(en) f 1799 Hægeland/Kva

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 25. oktober 2009 kl. 0.15

Har du leita etter fødselen i Bergen 1826?

Det er ein gard som heiter Bjørndal på Vartdal (no i Ørsta, den gongen i Hareid sokn, Ulstein prg.)

Brukeravatar
Rune Aalberg
Sted: STAVANGER

Re: Sjur/Sivert Johannessen Bjørndal(en) f 1799 Hægeland/Kva

Legg inn av Rune Aalberg » 25. oktober 2009 kl. 1.26

Har sjekket tidligere, så vidt jeg kunne skjønne da jeg bladde igjennom nå. Lenge siden sist jeg jobbet med ham her.

Av de 4 barna jeg har på Sjur/Sivert er det bare Christen som er født (1826) i Bergen, tydeligvis, og de andre jeg har er født i -22, 27 og 31.

Må gjerne gå igjennom kirkebøkene en gang til fra Bergen(-området). Fort gjort at nesen er i veien. :twisted:

Får fortsette når jeg er våken igjen. :)

Svar

Gå tilbake til «Norge - ukjent fylke»