Martha Carolina Gundersen - Manitoba
Moderator: MOD_Emigranter
Martha Carolina Gundersen - Manitoba
Martha født 1.11.1886 i Furnes, utvandret til Manitoba, Canada 25.11.1909. Hennes foreldre: Mathias Gundersen og Karine Pedersdatter. Det er en Martha Gundersen som gifter seg i 16.12.1909 i Winnipeg med Otto Taulberg. Ekteskapets REGISTRATION NUMBER: 1909,002881. Er det noen som har detaljer om disse i folketellinger, eller detaljer om ekteskap som kan si noe vektig om disse to Marthaene er samme person?
Re: Martha Carolina Gundersen - Manitoba
Er du sikker på at etternavnet er taulberg? Fant ikke de i canada census 1911 eller manitoba census 1916.
Har også leita etter Martha f nov 1886, men ikke funnet noen gode match.
-
- Sted: HAUGESUND
Det finnes flere med etternavn Tolberg, Talberg. Men jeg klarte heller ikke å finne hverken Martha eller Caroline i farten.
Vigdis
Vigdis
Takk for at dere tok dere bryderiet. Jeg tror nok ekteskapsattesten er reell. Etternavnet Taulberg kan sikkert ha blitt anglifisert til både Thalberg og talberg. Kanskje lettere å finne Otto?
-
Har du fødselsdato for Otto? Det bør vel fremkomme på vielsesattesten?
Mvh
Vigdis
Mvh
Vigdis
Nei, jeg har ikke noe år foreløpig, men skal undersøke nærmere. Jeg vet som sagt ikke om dette er riktig Martha. Hun utvandret jo 25. november, og gifter seg i følge denne opplysningen 6. desember. Jeg vet ikke hvor fort båten gikk på den tiden, men hun kan i så fall ikke ha vært mange dager på land før hun gikk til alters.
-
Som regel tok det vel rundt en god uke på ferden over, ofte ca 10-11 dager på den tiden tror jeg. Det var nemlig det samme jeg tenkte på, at det var vel kjapt å inngå et giftermål. Da må i så fall de to ha kjent hverandre fra før (eller blitt kjent på båten) og oppsøkt den første kirken de så da de kom i land
Det virker litt mistenkelig urimelig ut, ja.
Vigdis

Det virker litt mistenkelig urimelig ut, ja.
Vigdis