Mathishustangen.

Moderator: MOD_Østfold

Svar
dn23305
Sted: ASKIM

Mathishustangen.

Legg inn av dn23305 » 4. juni 2009 kl. 15.49

Mathishustangen er i dag ei lita pen hytte ved Glomma.Jeg har gjort forsøk på å finne hyttas historie.Det stopper opp for meg på grunn av at det i kirkebøker er kalt Onstad,Onstadplass,Mathishuset,Mathishusplass,Mathishusholen.Det er umulig å finne ut av om det i noen tilfeller er bosettinger på Mathishustangen før Kristian Jensen, født på Sørengplass i Eidsberg 1817,og Elen M Syversdatter flyttet dit i med sine barn fra Lindhoelplass i Eidsberg 1861. Hans foreldre var Jens Fredriksen og Dorthe Isaksdatter, de bodde på Vestre Åsplass i Eidsberg i 1848, da Kristian og Elen M giftet seg. Elen M. Syversdatter var datter av Syver Olsen på Husebyplass og var født ca 1817.
Mellom 1868 og 1875 dør 5 av barna deres, og i 1874 faller Kristian og slår seg ihel. Kun de 2 eldste døtrene lever opp, Carolina gifter seg i Eidsberg 1871 og Sofia samme sted 1875. Den eldste gutten Anton dør 29 år gammel på Mathishustangen i 1887.Finner ikke hvor Elen M ble av.
Jeg finner ikke noe om hvem som har bodd der etter Anton i 1887 og fram til1940-50 årene, men bosetting var det.
Har det vært bosetting før Kristian,eller ble den bygget da? Jeg har funnet at Kristians faddere i 1817 het Maria Mathishuset,Sophie Onstad, Christen og Johannes Mathishuset.
Navn som kan tyde på at det var familiære forhold med Kristian og Onstad/Mathishuset allerede i 1817. Kan noen av disse personene bodd på Mathishustangen allerede da. Har noen tilgang til data når den er bygget og hvem som har bodd og når de har bodd der er jeg takknemlig for opplysninger.
Karl Edgar Nethus

Svar

Gå tilbake til «Skiptvet»