Hvem var Fendrich Kaas som døpte et barn i Lårdal 1734

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Telemark

Svar
Benedicte Hauge Kulø
Sted: SÆTRE

Hvem var Fendrich Kaas som døpte et barn i Lårdal 1734

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 27. mai 2009 kl. 18.40

Jeg håper at noen kan hjelpe meg med denne gåten. Fendrich Kaas døpte et barn Christian Frederich 11. oktober 1734 i Laurdal http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-74.

Jeg har lett rundt i kirkebøkene for å se om han har døpt flere barn, og det finner jeg ikke. Heller ikke har jeg funnet noen vielse mellom ham og barnets mor. Men hvem var denne mannen? Det er tydelig at det er flere fra hans familie som er tilstede for som faddere er bl.a. både Capitainer Christian og Fredrik Kaaser. Er Kaaser en gård i Telemark eller er det medlemmer av familien Kaas? Det er mange andre faddere som er høyt på strå her, så det virker ikke som en dåp for et bondebarn.

Jeg lurer også på om det barnet som ble døpt er den samme som døde i Hole, Buskerud 5. april 1812 http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-237.

Dersom noen kan hjelpe meg blir jeg veldig glad, da jeg har slitt med denne familien i mange år. Jeg har også lagt dette inn på Digitalarkivet.

Mvh Benedicte

dn20182
Sted: FYRESDAL

Re: Hvem var Fendrich Kaas som døpte et barn i Lårdal 1734

Legg inn av dn20182 » 27. mai 2009 kl. 19.27

Jo, her var det sus i serken! Barnets far er betegnet som Velædl. og var fra annexet Eidsborg, der det litt ovenfor dette er skrevet "paa Dalen" (altså ved enden av Bandakvassdraget, idag tettstedet Dalen i Telemark: bemerk det heter "på" Dalen, ikke "i", dengang som idag)
"Kaaser" er åpenbart ment som flertall av Kaas, jfr. "Capitainer".
Blant fadderene er "Prousten Mag. Aagaard", (dette er sognepresten i Fyresdal, Mathias Aagaard som forøvrig har en nydelig håndskrift liknende den i kirkeboka her) og "Sorenskriveren fra Midsund (i Kviteseid) Seig. Paus (han het Peder Hansen Paus og skrev meget gode dommer i sin samtid. Paus-slekta giftet seg inn i familiene i området og bredte seg nedover mot Flåbygd).
Det var på denne tiden en beryktet fogd i Telemark som het von Koss, kanskje det er hans familie det her gjelder.
Det er en mengde Kåsa (i forskjellige varianter) i Telemark, men denne dåpen har åpenbart ikke noe med dette plassenavnet å gjøre.
Venleg helsing Kjetil

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 27. mai 2009 kl. 22.33

Er dåpsbarnet samme person som var fange på Munkholmen en stund , (1769-1779), løytnant Christian Friedrich von Koss, ser ut som hele slekta var militære? Side 13, høyre side i Acrobat reader, (side 755 i boken Munkholmens statsfanger) : http://www.tfb.no/db/personalhistorie/3 ... 173503.pdf

Mvh
Linda W

Benedicte Hauge Kulø

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 27. mai 2009 kl. 23.38

Tusen takk til Kjetil og Linda.

Jeg vet ikke om dette er samme mann. Jeg har heller ikke klart å finne ut om von Koss og Kaas er en og samme familie som har forskjellige skrivemåter, eller om det er to forskjellige familier. Ifølge Adelsslekter på Slektsforum er dette to slekter, og jeg har sett begge navn i kirkebøkene. Derfor går jeg ut ifra at dette ikke er samme mann.

Dersom det er dåpsbarnet, så er dette ikke den Kaas som døde i Hole i 1812 for han giftet seg i 1772 i Hole. Hvor han kom fra har jeg ikke klart å finne ut, og derfor hadde jeg håpet at det kanskje var han som ble døpt i 1734.

Her er linken til ham på Digitalarkivet http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe ... ak=n#anker.

I og med at det var mange militære som døpte barna sine i Lårdal på den tiden lurer jeg på om det muligens lå et kompani forlagt der, og eventuelt hvilket?

Mvh Benedicte

Gro Berit Sternang
Sted: SVENE

Legg inn av Gro Berit Sternang » 28. mai 2009 kl. 20.09

Under Digitalarkivet, databaseveljar, Lårdal: 2 lister for kommunikanter. Her finnes mange oppføringer med etn. Koss el. Kaas osv.

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 28. mai 2009 kl. 21.40

Under Distreff finner vi dette: kan du kanskje kontakte vedkommende som har reg. dette.

Kristian Fredrik Von Koss Modum Buskerud f.1736
Kristian Fredrik Von Koss Tønsberg Vestfold 1784-d.1796

Benedicte Hauge Kulø

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 28. mai 2009 kl. 22.13

Takk for tipset Gro. Da skal jeg sende en mail og sjekke ut om når og hvor han eventuelt er født.

Mvh Benedicte

dn23027
Sted: MANDAL

Legg inn av dn23027 » 28. mai 2009 kl. 23.01

Sitat: 1ste og 2det Vestfjeldske: Dalen ( Dalen nevnt i dåpen)
Visst var det nok av militære rundt om i området : http://www.porsgrunn.folkebibl.no/bok/r ... ne-04.html

Så vet man det. Militærruller?

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 28. mai 2009 kl. 23.07

Benedicte Hauge Kulø

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 2. juni 2009 kl. 11.53

Tusen takk for ytterligere info!

Jeg har gjort meg noen tanker, og funnet ut at det er to familier, nemlig von Koss og Kaas. Så vidt jeg kan se så har de ikke noe med hverandre å gjøre. Og min kandidat er en Kaas.

Fendrich Kaas er fortsatt en gåte og det samme er det hvor det ble av hans sønn. Jeg har sett i Ovenstad på Kaas-familiene, og funnet noen som muligens kan ha vært i Telemark på det aktuelle tidspunkt og som er i rett alder. Den første jeg sjekket opp var Johan Hartwig Kaas f. ca. 1695. Han holdt til i Stedje/Sogndal på 1740-tallet. Her har han og familien vært til com. diverse ganger fra 1747 og utover. En sønn, Hermann ble komfirmert i 1748 og neste gang var han med familien til communion. Døtrene, jomfruene Kirstine, Gjertru Maria, Oliva Catharina og Mette Sophia var også med flere ganger i året. Kirstine, giftet seg med Ludvig Munthe 3.9. 1751. Men jeg har ikke klart å finne noen sønn Christian Fredrik i denne familien.

Det finnes også en Knut Rudolph Kaas som kan være en aktuell kandidat. Han var født ca. 1701/02 på Toten, sønn av Anna Dorthea von Hadeln og Lorentz Kaas. I 1748 ble han avskjediget ved Krigsrettdom for underslag. Han døde i 1786. Man vet ikke hustruens navn, og han hadde to barn. Kan Christian Frederich muligens være et av disse barna? Sønnen til min Christian Frederich droppet nemlig navnet Kaas da han flyttet til Christiania omkring 1809. Kan dette ha noe med skandalen rundt underslaget å gjøre?

Det finnes også en Hans Kaas, død før 2.5. 1748 som var fenrik ved 1. Bergenshusiske inf. regt.s. Vigske livkomp. Kan han ha vært Fendrich Kaas i 1734? Jeg har ikke funnet ham død i noen av kirkene i Bergen.

Hvis noen har ytterligere info om disse personene eller kjenner til skifter e.l. er jeg veldig takknemlig.

Mvh Benedicte

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 3. juni 2009 kl. 22.27

Hva vet du mer om Fendrich Kaas, var han gift, og hva het sønnen og hvor ble denne født?

Benedicte Hauge Kulø

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 4. juni 2009 kl. 0.59

Hei, det eneste jeg vet om ham er at han var gift, for hustruen ble introdusert 1. nyttårsdag 1735 her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-5. Hun er aldri nevnt ved navn.

I kirkeboken er han kun nevnt som Fendrich Kaas frem til mai 1737 . Så kommer en del Fendrich von Koss som har com. i Eidsborg. Det virker som om von Koss har overtatt etter Kaas, da ingen Kaas er nevnt f.o.m. 1737 i kirkeboken bare von Koss fra Tokkedalen. Det er heller ikke konfirmert noen Kaas frem til 1753.

Men ved å surfe rundt på nettet har jeg funnet dette fra Store norske leksikon: http://www.snl.no/von_Koss
"von Koss, norsk slekt som tilhører den mecklenburgske adel. Slekten føres tilbake til ridder Hermann von Koss (nevnt 1276). Slekten kom til Norge med Johan Christoph von Koss (ca. 1668–1716), som falt som kaptein under et utfall ved Karl 12s beleiring av Akershus. Hans sønn, senere oberst Christian von Koss (1698–1758), brakte farens lik tilbake til festningen. Den nålevende slektsgren stammer fra en annen sønn, oberst Johan Christoph von Koss (1699–1778). En tredje sønn var generalløytnant og kommandant på Bergenhus, Fredrik von Koss (1701–82)".

Så teorien om at Kaas og von Koss er samme person kan muligens stemme. Ved sønnens dåp (se første innlegg) var både Christian og Fredrik faddere, og det stemmer med brødrene til Johan Christoph von Koss. Likevel kan det tenkes at det er to forskjellige familier, og navnene Christian og Fredrik gikk igjen i alle slekter på denne tiden.

Men hvor ble det av denne sønnen, Christian Fredrik Kaas?

Så da er gåten fortsatt: Er Fendrik Kaas den samme som Johan Fredrik von Koss? Har presten skrevet feil navn i kirkeboken i årene 1734-1737?

Benedicte

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 4. juni 2009 kl. 20.35

Jeg klarte dessverre å lese ditt forrige innlegg feil, og da ble også mine spørsmål feil.

Du skriver 'Sønnen til min Christian Frederich droppet nemlig navnet Kaas da han flyttet til Christiania omkring 1809.'
Men hvilket navn brukte han da?

Det skal finnes en bok om 'Ætten von Koss', ny utgave i 1958. Ser den finnes under antikvariater.

Gåter er alltid spennende!

dn20182
Sted: FYRESDAL

Legg inn av dn20182 » 5. juni 2009 kl. 7.54

Ifølge Fyresdal Gards- og ættesoge (Steinar Marvik 1992) s. 747, fikk Løytnant Kristian von Koss pant i offisersgarden Meinstad i Fyresdal på 1720-tallet. Ved undersøkelse i tinglysingsprotokollen for Øvre Telemark Vestfjeldske Sorenskriveri vil det kanskje være mulig å finne ytterligere opplysninger i selve det tinglyste dokumentet?
Venleg helsing Kjetil

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 5. juni 2009 kl. 11.13

Kom tilfeldigvis over denne tråden.
Det er mulig jeg tar feil, men det virker som om etterlysningen er gjort ut fra den forutsetning at Kaas heter Fendrich til fornavn.

Er det ikke mer sannsynlig at han var Fendrich (Fenrik). Blant fadderne var jo flere offiserer såvidt jeg forstår.

Han var vel i så fall neppe fenrik hele livet, så han kan jo senere være registrert som løytnant eller kaptein. Militære ruller, hvis slike eksisterer for dette området, er vel den største mulig heten for å finne noe spor.

Mvh Paul

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 5. juni 2009 kl. 11.44

Jeg har tolka det til at han var fenrik.

Gro Berit Sternang

Legg inn av Gro Berit Sternang » 8. juni 2009 kl. 21.20

Savner en tilbakemelding fra trådstarter.

Benedicte Hauge Kulø

Legg inn av Benedicte Hauge Kulø » 17. juni 2009 kl. 2.12

Her kommer kommentaren. Jeg har vært bortreist en ukes tid, og har ikke hatt tilgang på PC, men har jo tenkt en del på problemet mitt.

Til Paul, jeg vet godt at han ikke heter Fendrich til fornavn, men at det er tittelen hans. Problemet er at han aldri blir nevnt ved noe fornavn, og heller ikke hans kone.
Jeg har ikke funnet ham nevnt i kirkeboken for Lårdal før innføringen på dåpen til sønnen i 1734.

I og med at både Kaas og von Koss er nevnt i Lårdal kan det være at presten ikke var helt sikker på stavemåten. Det ser vi jo stadig i gamle kirkebøker. Presten nevner stadig Fenrik Kaas, eller Fenrik Koss i et par år. Så blir det Fenrik von Koss og tilslutt Løjtnant von Koss.

Til Kjetil. Takk for tipset om Fyresdal. Jeg skal forsøke å sjekke denne tinglysningen på Kongsberg ved første anledning.

Sønnen til Christian Fredrik Kaas heter Fredrik Christiansen Kaas da han gifter seg 21. august 1802 øverst på del to http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-168. Da han døper sin sønn Christian i 1809, har han droppet Kaas navnet http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-165, innførsel 26. Dec.

Det jeg forsøker å gjøre er å knytte disse tre personene, bestefar, far og sønn til en Kaas-familie. Men jeg er muligens helt på viddene. Ifølge FT 1801 og innførsel i kirkeboken ved død skal han være født ca. 1738 og dette er jo litt senere enn gutten med samme navn i 1734. Jeg skal forsøke å finne skifte etter ham, og også etter von Koss i Lårdal og se om det kan gi noen utfyllende opplysninger.

Tusen takk til dere alle som har kommet med innspill.

Benedicte

Svar

Gå tilbake til «Vest-Telemark - ukjent kommune»