Malvina Døderlein Okolow

Moderator: MOD_Akershus

Svar
dn23415
Sted: AURLAND

Malvina Døderlein Okolow

Legg inn av dn23415 » 12. april 2009 kl. 17.09

Jeg lurer på om det er noen som har noe informasjon om Malvina Døderlein Okolow og mannen, jeg vet at hun er født 4.8.1889 og at hun er gift med Eugen Okoloff Subkowsky. Jeg vet og at de har en datter.

spørsmåla mine er:
1) hva heter datteren til Malvina?
2) hva heter foreldrene til Eugen Okolow Subkowsky?
3) når er Eugen født?
4) hvor kan jeg finne ett fotografi av Malvina Døderlein Okolow?

håper noen kan hjelpe meg :) :) :)

Jeg har som moderator lagt på store forbokstaver i navn, slik at innlegget er lettere å lese. LnC

Brukeravatar
Hilde Elisabeth Wedde
Sted: KONGSBERG

Re: malvina døderlein okolow

Legg inn av Hilde Elisabeth Wedde » 12. april 2009 kl. 19.13

I “Ecole de Paris” og Norge: Oversikt over norske kunstnere som studerte, arbeidet og oppholdt seg i Paris og Frankrike forøvrig i kortere eller lengre perioder mellom 1920 og 1965, står det følgende:
Okolow, Malvina Døderlein, Født: 4. aug. 1889, Død: 23. sept. 1973, Utdann.: Den kgl. Tegneskole 1909-1913, Paris: Raoul Dufy, Othon Friesz og Andre Lhote. Bosatt i Paris frem til 1945, Kunstbib: 0, Bibsys: 0.

Det kan se ut som hun har malt dette: Blumen in einer Glasvase

Det står dessverre ikke noe om mann og barn her.
Hilde Wedde
Leder Slekt og Data Buskerud

dn23415

Legg inn av dn23415 » 12. april 2009 kl. 22.17

okay... tusen takk... :) :)

jeg har en bok om familien døderlein som ble skrevet på 30 tallet( min oldemor er døderlein og malvina døderlein okolow er hennes søskenbarn,) der det står at hun har en mann og en datter.
hvordan kan jeg klare å finne mer informasjon om dette? er det noen sider på nettet?

Leif Salicath
Sted: SKI

Legg inn av Leif Salicath » 8. desember 2009 kl. 16.28

Hei,

Jeg sitter og jobber med Døderlein-familien og kom over din tråd idag. Malvina Døderlein er jo datter av Christian Døderlein og Thyra Lunn og er fjernt i slekt med meg (i minst to linjer).

Jeg ser ved søk på Google med "Eugen Okolow" at han må ha vært en kunstner, muligens maler/tekstilkunstner i Paris. Jeg er ikke så stø i fransk, men det virker som om han har viktig for visse retninger i kunsten.

Du bør kunne finne mere om ham via kunstnerforbundet eller f.eks. den Franske ambassade.

Ottersen (?) Jeg ser at Malvinas oldemor var født Ottesen, er det samme familie ?

dn23415

Legg inn av dn23415 » 17. desember 2009 kl. 22.48

hei..

malwina døderlein er søskenbarnet til min oldemor.. så vi er kanskje i slekt??

nei jeg er ganske sikkert på at mitt etternavnt ottersen ikke har noe med ottesen og gjøre..

driver du å gransker døderlein slekta? du vet om boka som ble skrevet om døderlein og trykket i 1982?? :D

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 18. desember 2009 kl. 10.34

Hei,

Jeg er ganske fjernt i slekt med Døderlein, men kom over navnet ganske raskt når jeg forsøkte å finne ut hvor Margit Lunn kom fra. Bildet av henne var blandt mange andre som jeg arvet etter min morfar som kom fra Halden (Fredrikshald).

Adolf Ingvald Lund var min mors søskenbarn og det var mye kontakt mellom familiene. Når jeg lette etter opprinnelsen til familiene, kom jeg også raskt over Ottesen, Petersen og en hovedlinje blandt mine aner, nemlig Thrane (fra Malvina Petersen).

Jeg takker så meget for tipset om Døderlein-boken.

dn23415

Legg inn av dn23415 » 18. desember 2009 kl. 13.49

okay... interresant

bare gi beskjed om du lurer på noe om familien døderlein...jeg har den boken... boken er om familien døderlein gjennom 500 år...

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 18. desember 2009 kl. 14.33

Tusen takk Marit,

Kanskje du vil bruke min mailadresse - leifs adskilt med det vanlige tegn fra broadpark.no (må unngå spam vet du).

Jeg er alltid glad for å ha fullstendige datoer og sted på de jeg registrerer i min Legacy. Derfor er jeg alltid interessert i å fylle ut tomme felter mv. Min eldste "D" er Christian f. 1809 og jeg mangler hans hustru og har bare hans sønn Christen f. 1782 med 2 barn (den ene prost Christian f. 1816.) Fra ham og nedover er jeg også interessert hvis du kan hjelpe meg. I tillegg til Thyra + Christian, så har mine hatt mye med banksjef i Halden, Hans Christian D å gjøre. Jeg har bare fødselsår for 3 av hans barn. Gift i Arendal med Kitty Ihlen.

Jeg nevnte Thrane. Hvis du er interessert har jeg "alt" om Thrane-familien i Norge.

mvh
Leif

dn23415

Legg inn av dn23415 » 18. desember 2009 kl. 15.45

jeg vet ikke om jeg helt skjønte hva mail adressa di var. kan du ikke sende meg en mail:
Sist redigert av dn23415 den 18. desember 2009 kl. 18.18, redigert 1 gang totalt.

Leif Salicath

Legg inn av Leif Salicath » 18. desember 2009 kl. 15.56

Marit, du bør fjerne din mailadresse her. Kontakt evt. admin. Du vil drukne i spam.

Din mail fant meg hjemme.

gj10800
Sted: Oslo

Re: Malvina Døderlein Okolow

Legg inn av gj10800 » 25. februar 2010 kl. 23.09

Så vidt jeg vet, var datteren tegneren Vinni Okolow Moa, som bl.a. illustrerte fler barnebøker i 1950- og 1960-årene.

dn23415

Legg inn av dn23415 » 27. februar 2010 kl. 1.01

tusen takk for informasjonen.
vet du noe om når vinni okolow moa er født?

gj21408
Sted: Asker

Legg inn av gj21408 » 12. mars 2014 kl. 18.17

Hei-
Jeg kom borti denne lenken tilfeldigvis og jeg vet det er en stund siden spørsmålet var postet men det er min bestemor du spør etter. Jeg ser også at det er litt faktafeil i svarene nedenfor så her kan jeg skrive svar på litt av det du spør om:

Min bestemor Malvina Døderlein Okolow var født 04/08-89. Hennes foreldre var korrekt Thyra Lund og Christian Døderlein (barnelege og sønn av soknepresten i Asker kirke).
Hun hadde 4 søsken (hvorav en døde som 8 åring). Mom (som vi barnebarn kalte henne - Hun ble kalt det under krigen i Paris av de amerikanske soldatene som gjorde kurtise til min tante Vinni og brukte deres hjem som sitt reservehjem i slutten/etter krigen).

Mom giftet seg med Eugene Subkowski Okolow (historien om ham er en Europa historiebok) og fikk to barn -
1) Min tante Vinni Okolow Moa født 29/8-1922 - To barn Aini (født 1956) og Anne Line (født 1961)
2) Min mor Laila Marie Tandrevold (født Laila Marie Okolow) født 07/03-35. Hun har to barn -Min bror Eirik Tandrevold (født 1959) og meg Hege Tandrevold (født 1963)

Mulig svaret kom litt sent men her er det iallefall. Hvorfor lurer du på input om min bestemor?

Jeg selv har alltid vært interessert i min mormors fortellinger. Hennes liv var helt fantastisk. Historiene om livet i Christiania i overklassen (inkludert julefeiringer på Skøyen hovedgår hos kusiner og fettere og hesteturer til sin far på Asker prestegård). Hun var en av de første kvinnene som tok realartium i Norge og alle forventet at hun skulle bli lege som sin far, men etter en 2 års dannelsesreise rundt om i Europa med en tante og blant annet malerkurs bestemte hun seg for å reise tilbake til Paris og studere kunst der.

Jeg er selv bosatt i Asker og synes det er gøy å se minner fra familien Døderlein knyttet til kirken.

Om du lurer på mer så ta gjerne kontakt

Vennlig hilsen
Hege Tandrevold (barnebarn til Malvina Døderlein Okolow)

gj21408
Sted: Asker

Legg inn av gj21408 » 12. mars 2014 kl. 18.36

Hei igjen-
Jeg vet desverre ikke altfor mye om min bestefar Eugene. Det jeg vet er at han ble født i 1898 og døde i 1948. Han kom fra Krasnjarask i Russland og var adelig. Jeg vet ikke navnene på hans foreldre men mulig mine kusiner vet det. Han opplevde å se sine foreldre bli drept under den russiske revolusjon (sammen med andre slektninger). Han og hans søster var visstnok de eneste i familien som klarte å flykte. Han gikk inn på fransk side under første verdenskrig (de var sterkt knyttet til Frankrike og kunne språket). Han flyttet deretter til Paris og levde der med min bestemor og fikk min tante og mor (se over). Han var veldig skeptiskt til Hitler og jobbet i motstandsbevegelsen mot Tyskland allerede før krigen. Han ble tidlig arrestert av tyskerne under andre verdenskrig og sendt til konsentrasjonsleir. Da krigen var over hadde han fått tuberkolose (tror jeg det var) og døde på et senatorim i 1948. En fantastisk historie. Min bestefar var høy, vakker og en jentefut ble vi alltid fortalt. Og godt var det…. :-)

mvh Hege Tandrevold
(barnebarn)

Svar

Gå tilbake til «Asker»