Morten Johansen, 79 år i 1801, Galaasen hovedgård
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
-
- Sted: STRYN
Morten Johansen, 79 år i 1801, Galaasen hovedgård
Hei.
Har noen opplysninger om Morten Johansen, husmand med jord på Galaasen hovedgård i 1801. Han er 79 år ved 1801-tellingen.
mvh Solveig
Har noen opplysninger om Morten Johansen, husmand med jord på Galaasen hovedgård i 1801. Han er 79 år ved 1801-tellingen.
mvh Solveig
Re: Morten Johansen, 79 år i 1801, Galaasen hovedgård
Hei Solveig
Det er lenge siden du skrev ditt innlegg, men jeg er ny i forumet og har ikke sett det før nå. Jeg kjenner ikke til Morten Johansen, men holder på med Galaasen og lurer på hvilken gård Galaasen hovedgård er. Jeg har aldri sett det begrepet brukt. På den tiden var det snakk om Galåsen søndre og Galåsen Nordre. Kan du spesifisere dette for meg? Så skal jeg ha øynene åpne for Morten Johansen - hvis du ikke allerede har fått svar. Beste hilsen Lise
Det er lenge siden du skrev ditt innlegg, men jeg er ny i forumet og har ikke sett det før nå. Jeg kjenner ikke til Morten Johansen, men holder på med Galaasen og lurer på hvilken gård Galaasen hovedgård er. Jeg har aldri sett det begrepet brukt. På den tiden var det snakk om Galåsen søndre og Galåsen Nordre. Kan du spesifisere dette for meg? Så skal jeg ha øynene åpne for Morten Johansen - hvis du ikke allerede har fått svar. Beste hilsen Lise
-
- Sted: LØKKEN VERK
Hei !
Håper at dette da er til litt hjelp med å lete videre ut i fra ?
Trysil 1801.Galaasen.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=853#ovre
Mvh.Magne.
Håper at dette da er til litt hjelp med å lete videre ut i fra ?
Trysil 1801.Galaasen.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=853#ovre
Mvh.Magne.
-
Ja den var han jeg så etter. Jeg leter egentlig etter en som heter Morten Johansen som giftet seg i 1797 med Kirsten Olsdatter fra Myrvangen søndre, gård 18, bruk 35. De var bosatt som husmenn på Vibe gård i Sparbu i Trøndelag. Kirsten reiste opp dit fordi broren var der fra før tror jeg. Det står hun giftet seg med Morten Johansen og jeg har lurt på om han også kan ha vært fra Trysil fordi jeg ikke finner ut noe som helst om han. Da jeg fant denne Morten Johansen (på Galaasen) i folketellingen lurte jeg på om de kunne være i slekt. Og om noen visste noe om dette.
I Trysilboken står at Kirsten var født i 1748, andre steder står det 1769 (Trøndelag). De fikk 3 barn sammen og hun døde i 1809.
Morten har etternavn Jonson i Trysilboka. Han er født ca 1759 og døde i 1831.
I Trysilboken står at Kirsten var født i 1748, andre steder står det 1769 (Trøndelag). De fikk 3 barn sammen og hun døde i 1809.
Morten har etternavn Jonson i Trysilboka. Han er født ca 1759 og døde i 1831.
-
Og da mener du nok på de her i Sparbu 1801 ?
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1644#ovre
Ut i fra denne tellingen så var Morten født 1759 og Kjersten født 1764.
Mvh. Magne.
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1644#ovre
Ut i fra denne tellingen så var Morten født 1759 og Kjersten født 1764.
Mvh. Magne.
-
Konfirmerte Sparbu 1779.
Morten Johansen Schei ?
Pos. 5.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-205
Trolover Sparbu 2 den Febr 1797. Ved Schei.
Morten og Kjersten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Deres Vielsen Sparbu 1797.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Døpte Sparbu 3 die Søndag efter Paaske 1797. Ved Schei.
Ingebor, Født 26 april.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Mvh. Magne.
Morten Johansen Schei ?
Pos. 5.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-205
Trolover Sparbu 2 den Febr 1797. Ved Schei.
Morten og Kjersten.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21
Deres Vielsen Sparbu 1797.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Døpte Sparbu 3 die Søndag efter Paaske 1797. Ved Schei.
Ingebor, Født 26 april.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-23
Mvh. Magne.
-
Oi - det var fantastisk!!! Hvor fant du den konfirmasjonen?? Da er han sikkert fra Sparbu da og ikke fra Trysil som jeg muligens trodde!! Står det noe om foreldre etc ved konfirmasjonen??
Jeg hadde omtrent gitt opp dette nå. Fant ikke mer om Morten og heller ikke om hans andre kone Kjersti Kjelldatter Bulling som er de to jeg stammer fra.
Morsomt hvis dette løsner nå.
Takk dere flinke folk der ute
Jeg hadde omtrent gitt opp dette nå. Fant ikke mer om Morten og heller ikke om hans andre kone Kjersti Kjelldatter Bulling som er de to jeg stammer fra.
Morsomt hvis dette løsner nå.
Takk dere flinke folk der ute

-
Hei !
Ser at den Konfirmasjonen i 1779 var i Henning Kirke i Sparbu.
Om du åpner de lenkene som jeg sendte med så finner du også om det der, men ingen ting er nevnt som foreldre til han ved den Konfirmasjonen og heller ikke fødselsår elle alder.
Det ser også ut som at det er borte en del i Kirkeboka for Sparbu fra og med 1763 og til og med 1765 ca.
Da blir det nok ikke så lett å finne om dåpen til Morten om han da var døpt i Sparbu ?
Har du fra før om dåpen til alle barna til Morten og Kjersten, om det kan finnes noen spor å lete vider på der og om vi da ser på hvem som var med som faddere da de barna var til dåpen ?
Vet du hvor Kjersten eller Kjersti Kjellsdt. var døpt ?
Ser også at Morten og Kjersten brukte etternavnet Wiibe ved sin Trolovelse og Vielse i 1797.
Har du fra før noen oplysninger fra Bygdebøker for Sparbu eller andre steder, også det kan bli nyttige hjelpemidel ?
Mange spørsmål men noen ganger så må også det til.
Da kan vi bare jakte videre med håp om å finne nye og gode spor.
Mvh. Magne.
Ser at den Konfirmasjonen i 1779 var i Henning Kirke i Sparbu.
Om du åpner de lenkene som jeg sendte med så finner du også om det der, men ingen ting er nevnt som foreldre til han ved den Konfirmasjonen og heller ikke fødselsår elle alder.
Det ser også ut som at det er borte en del i Kirkeboka for Sparbu fra og med 1763 og til og med 1765 ca.
Da blir det nok ikke så lett å finne om dåpen til Morten om han da var døpt i Sparbu ?
Har du fra før om dåpen til alle barna til Morten og Kjersten, om det kan finnes noen spor å lete vider på der og om vi da ser på hvem som var med som faddere da de barna var til dåpen ?
Vet du hvor Kjersten eller Kjersti Kjellsdt. var døpt ?
Ser også at Morten og Kjersten brukte etternavnet Wiibe ved sin Trolovelse og Vielse i 1797.
Har du fra før noen oplysninger fra Bygdebøker for Sparbu eller andre steder, også det kan bli nyttige hjelpemidel ?
Mange spørsmål men noen ganger så må også det til.
Da kan vi bare jakte videre med håp om å finne nye og gode spor.
Mvh. Magne.
Hei Solveig.
Ettersom denne Morten Johansen mest sannsynlig ikke er født i Hedmark - vil du at jeg skal flytte etterlysningen din til Steinkjer? Det ser ut som det er det nærmeste for Sparbu i SF i dag.
Du bestemmer, men det er lite vits i at den fortsetter å ligge under Trysil.
Ettersom denne Morten Johansen mest sannsynlig ikke er født i Hedmark - vil du at jeg skal flytte etterlysningen din til Steinkjer? Det ser ut som det er det nærmeste for Sparbu i SF i dag.
Du bestemmer, men det er lite vits i at den fortsetter å ligge under Trysil.
Lillian Kristiansen
-
Tusen takk igjen. Da antar jeg at dette er den rette Morten Johansen og legger vekk Trysilsporet.
Jeg har barna fra folketellinger og ikke fra kirkebøker med faddere tror jeg (må sjekke).
Kjersti Kjelldatter Bulling er oppgitt å være fra Strinden ved Trondheim. Født i 1780, død i 1867. Jeg har lett etter henne i bygdebøkene. Bl a fra Bulling, men har ikke funnet henne. Da jeg etterlyste henne gjennom DIS skrev en person at hun kunne ha vært tjenestejente på Bulling. Jeg har også etterlyst henne og lett selv ang Strinden uten resultat.
Det er muligens lurt å sjekke bygdebøkene igjen ang Morten Johansen. Det er vel noen gårder på Schei som det sto i dine opplysninger.
I alle fall: tusen takk til deg
Jeg har barna fra folketellinger og ikke fra kirkebøker med faddere tror jeg (må sjekke).
Kjersti Kjelldatter Bulling er oppgitt å være fra Strinden ved Trondheim. Født i 1780, død i 1867. Jeg har lett etter henne i bygdebøkene. Bl a fra Bulling, men har ikke funnet henne. Da jeg etterlyste henne gjennom DIS skrev en person at hun kunne ha vært tjenestejente på Bulling. Jeg har også etterlyst henne og lett selv ang Strinden uten resultat.
Det er muligens lurt å sjekke bygdebøkene igjen ang Morten Johansen. Det er vel noen gårder på Schei som det sto i dine opplysninger.
I alle fall: tusen takk til deg

-
Ja tusen takk du kan gjerne flytte opplysningene for meg!!
Hei Solveig.
Da er etterlysningen din flyttet og jeg håper lokalkundskap muligens kan hjelpe deg videre.
Du bør også muligens endre teksten i emnefeltet ditt - må vel ikke - bare et forslag
Lykke til.
Da er etterlysningen din flyttet og jeg håper lokalkundskap muligens kan hjelpe deg videre.
Du bør også muligens endre teksten i emnefeltet ditt - må vel ikke - bare et forslag

Lykke til.
Lillian Kristiansen
- Marit Lorvik Sørli
Har sett i bygdeboka og finner Morten Johansen som husmann under Wibe f. 1759 og kona Kirsten Olsdatter f. 1769.
3 barn.
Kirsten Olsdatter dør 1809
Morten oppgift med ei ny Kirsten i 1810
Kirsten Kjelldatter Bulling f. 1780 i Trondheim
6 barn.
Det står faktisk der at Morten Johansen var innflytter, og at faren var Ole Mortensen fra Tynset, men det kan godt være at dette er en feil fra bygdebokforfatter.
3 barn.
Kirsten Olsdatter dør 1809
Morten oppgift med ei ny Kirsten i 1810
Kirsten Kjelldatter Bulling f. 1780 i Trondheim
6 barn.
Det står faktisk der at Morten Johansen var innflytter, og at faren var Ole Mortensen fra Tynset, men det kan godt være at dette er en feil fra bygdebokforfatter.
Hei.
Vielsen forteller ikke hvor han kommer fra, men det står at han er Enkemand.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sparbu, Ministerialbok nr. 735A03 (1795-1816), Kronologisk liste 1810, side 248-249.
Vielse nr. 2 nedenfra side 249
Marit. Står det navn på barna i bygdeboken?
Vielsen forteller ikke hvor han kommer fra, men det står at han er Enkemand.
Kildeinformasjon: Nord-Trøndelag fylke, Sparbu, Ministerialbok nr. 735A03 (1795-1816), Kronologisk liste 1810, side 248-249.
Vielse nr. 2 nedenfra side 249
Marit. Står det navn på barna i bygdeboken?
Lillian Kristiansen
- Marit Lorvik Sørli
Barna i 2. ekteskap var i følge boka :
Kristian f. 1810
Kristianna f.1812
David Andreas f.1815
Johannes f. 1817
Ingeborg f. 1819
Elen f. 1821
Jeg mener å ha vært borti dette før, og har sjekket på gården Bulling i Sparbu uten å finne noen Kjell i hvertfall.
Og da gjetter jeg at denne Kirsten kan ha tatt navnet Bulling etter evt å ha vært der i tjeneste før hun kom til Wibe
Kristian f. 1810
Kristianna f.1812
David Andreas f.1815
Johannes f. 1817
Ingeborg f. 1819
Elen f. 1821
Jeg mener å ha vært borti dette før, og har sjekket på gården Bulling i Sparbu uten å finne noen Kjell i hvertfall.
Og da gjetter jeg at denne Kirsten kan ha tatt navnet Bulling etter evt å ha vært der i tjeneste før hun kom til Wibe

Hei Magne og takk for svar! Jeg er ny i gamet og trodde jeg fikk varsel på e-post når noen svarte meg, men det er kanskje ikke mulig. Uansett - jeg har ikke kommet til folketellingen så langt tilbake, så dette hadde jeg ikke sett. Du verden så mye folk, da
Tusen takk! Beste hilsen Lise

-
Takk for flere svar. Har ikke blitt varslet og har derfor ikke svart.
Jeg lurer på om noen har referase til bygdeboken hvor gården Schei er omtalt. Får prøve å lete der.
Jeg lurer på om noen har referase til bygdeboken hvor gården Schei er omtalt. Får prøve å lete der.
-
hei Marit og takk for dine svar, Det er i bygdeboka jeg har funnet at Morten var innflytter fra Tynset, og det er derfor jeg har lett lenge etter spor der uten å finne annet enn en annen (?) med samme navn som jeg lurte på kunne være slektning. Angående konen som het Bulling er det riktig at du har svar før. Se Steinkjærområdet på slektsforum. Jeg har også lest i bygdebøkene for å finne henne uten resultat. Det står at hun er fra Strinden. Jeg har sendt inn etterlysning der, men ikke fått noe svar.