Peder Pedersen Lønset

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Sted: ÅLESUND
Kontakt:

Peder Pedersen Lønset

Legg inn av Roger Johan Engvik » 1. mars 2009 kl. 9.15

Noen som vet noe om anene til Peder Pedersen Lønset (jr) født i juni 1817 i Kleive, Bolsøy? Han ble gift med Karen Hansdatter Sollie (f. mars 1817 i Kleive) 12. november 1837. Faren til Peder het det samme, Peder Pedersen Lønset og mora hans var Anne Knutsdatter Hougen, datter av Hans Iversen Sollibøen og Agatha Jonsdatter, men her mangler jeg alle datoer og årstall...

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Peder Pedersen Lønset

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. mars 2009 kl. 11.02

Roger Engvik skrev: Anne Knutsdatter Hougen, datter av Hans Iversen Sollibøen
:?: Hvor har du funnet de opplysningene?
Anne og Peder gifter seg i 1816, de var sannsynlig mellom 20 og 30 år. De er nok død i 1865, har du funnet når de døde?

v.h Britt Iren

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 1. mars 2009 kl. 17.28

Mulig jeg har gjort noe feil her, men familien jeg er ute etter finner vi her

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... 5511#nedre

Pedder Pedersen husfader og tømmermann og kona Karen - her som Johannesdatter, men jeg fant vel ut at dette kunne være en skrivefeil for Hansdatter...

Det er i alle fall anene til disse to jeg er på jakt etter.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 1. mars 2009 kl. 19.54

Jeg har sjekket papirene mine og sett litt mer på kirkebøker i Bolsøy og kommet til at det kanskje er ganske håpløst å finne den rette Peder Pedersen der. Med tanke på at aldersangivelsen i folketellingen ikke behøver å være korrekt, vil der være flere kandidater. Så her må vel noen i tilfelle sitte med spesialopplysninger som gjør at vi kan peile inn rette Peder'n!

Det samme gjelder egentlig for Karen.

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 1. mars 2009 kl. 19.58

Roger Engvik skrev:..men jeg fant vel ut at dette kunne være en skrivefeil for Hansdatter...
Duhar rett der. Peder Pedersen f 18 des 1837 Mora erKaren Hansdatter?

Her er dattera Petrine f i Kristiansund, nr 2. Karen er Hansdatter

Karen Hansdatter var døpt 16 mars 1817 i Kleive. Hennes far Hans Iversen var døpt 3 sep 1797.

Du har vel ikke gjort noe feil, men jeg ser nå at du har blanda sammen hvem som var datter av Hans Iversen.

Ikke godt å si hvem Peder Pedersen og Anne Knudsdatter er. Det er flere aktuelle når det gjelder alder, men ingen tilknytning til Lønset og Haugen i 1801. Om en finner de enten i 1865 eller død så kunne en fått en ca alder så en hadde litt mer å gå ut fra.

vh Britt Iren

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 1. mars 2009 kl. 20.32

Jeg hadde funnet denne fødselen til sønnen Peder og der er faren nevnt som plassmann på Steenløs. Noen som kjenner denne plassen i Kleive og er der noe nedskrevet om folka der som kan gi en peikepinn?

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-77

Peder og Karen ble forøvrig viet i Kleive, Bolsøy 12.11. 1837 nr. 6 på venstresida:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-149

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. mars 2009 kl. 17.41

Her de to fødslene til Karen Hansdatter og Peder Pedersen, som jeg finner som eneste mulige foreldre til neste Peder Pedersen, født i 1837:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-21

Først Karen og fire lenger ned er Peder, med far fra Lønset og mor Anne Knudsdtr. Hougen. Finnes det noe nedtegnet om dem i bygdebøker etc?

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 2. mars 2009 kl. 18.31

Den eneste "bygdeboka" for området er Bolsøyboka. Faren til Karen, Hans Iversen finner du sannsynlig på Sollien i 1801.

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 2. mars 2009 kl. 20.29

Det var flott å få denne boka på PDF tilgjengelig på nettet, og jeg fant jo både Steenløs og Sollien - og Hans Iversen, som 3 åring i folketellingen 1801. Så der var de folkene. På Steinløysa ser jeg at der var husmenn fra Våge, og det navnet var faktisk brukt på den eldste Peder Pedersen ved introduksjonen for mora (Anne Knudsdtr. Hougen) til den Peder'n som blir født i 1817, i folketellingen skrevet som Pedder Pedersen.

Takk til Britt Iren for gode råd og hjelp!

Mvh Roger

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. mars 2009 kl. 8.19

Her er folketellingen 1801 og på Sollien, Kleive finner vi faren til Karen Hansdatter som 3-åring. Faren hans er Iver Hansen, men fornavnet på mora er ikke ført inn. Hun er en Andersdatter. "Fornavn ikkje oppgitt" står det.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... dpostnr=77

og her på Stenløs ytre, Kleive finner vi faren til han som er innført i folketellingen Kristiansund 1865 som Pedder - med to d'er.

Han er 6 år og står nederst på lista, med far Peder Jansen og mor Magnille Pedersdatter.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... rk=74#ovre

Brukeravatar
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 3. mars 2009 kl. 9.02

Roger Engvik skrev: men fornavnet på mora er ikke ført inn. Hun er en Andersdatter. "Fornavn ikkje oppgitt" står det.
Som skrevet i et innlegg lenger opp var Hans Iversen Sollien døpt 3 sep 1797 og der finner du morens navn.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 3. mars 2009 kl. 9.40

Jeg hadde tenkt å sjekke dette i dag, men det var jo veldig ok å få lenke rett inn! Takk skal du ha!

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 10. mars 2009 kl. 13.41

Et tilsvar fra P. G. på http//www.pergjendem.com. Etternavn skrives ymse (Solli, Sollia, Sollien, Bøen, Sollibø og Sollibøen). Når en trenger gjennom det ortografiske anarkiet, svinner problemet som oftest til trivialiteter. Her følger min gamle oppstilling:
. . . . .

Knut Michelsen Havnen Ytterhaug el. Y. Haugen, f. ca 1755 i på Havnen (Ner-Mork) i Bolsøy eller Ytterhaugen, Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med (1) Birreth Aslaksdtr. Lønset, gift 29 okt 1775 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1743 i Bolsøy, (datter av Aslak Andersen (1) Lønset og Anne Jonsdtr. Strange Lønset). Strange fra Toten, Hedemark er inngiftet på Fuglset i Bolsøy.Knut Havnen giftet seg med (2) Mali Olsdtr. Kleve, gift 15 apr 1786 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Ole Eriksen Kleve og Valborg Nilsdtr. Kleve).
I. Anna Knutsdtr. Ytre Haugen, f. ca 10 jul 1777 i Ytterhaugen, Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal. Hun giftet seg med Peder Pedersen d.e.(Lien el. Høistaklien) Lønset, gift 26 jul 1799 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Peder var fra Lien altså Høistaklien eller Øverlien, og da skulle foreldrene være Peder Olsen Høistali på Øverlien gift med Helle Knutsdtr. Lien el. Høistakoli, ei datter av Knut Knutsen Fuglset og NN joensdtr. Høistakli. Dåpsvitner på Kleive 10 juli 1776 folio 50 i Bolsøy kyrkjebok var Peder Romuld, Iver Øren, Elli Øren, Anne Romuld, Knut Istad og Sidsel Ytterhaugen.
A. Peder Pedersen d.y. Lønset, f. jun 1817 i Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Karen Hansdtr. Sollia el. Sollibø, gift 12 nov 1836 i Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Hans Iversen Sollibø og Agatha Jonsdatter). Her hadde du rett. Kristiansundsopplysningene stemmer bra, bortsett fra forvanskning av Hansdatter til Johannesdatter, men annet er ofte ikke å vente.
II. Michel Knudsen Ytre Haugen, f. 1794 i Ytterhaugen, Kleive, Møre og Romsdal. Han giftet seg med Gjertrud Andersdtr. Der bort Tolaas, gift 11 nov 1821 i Bolsøy, Møre og Romsdal, f. 1796 i Der bort, Tollås, Bolsøy, Møre og Romsdal, (datter av Anders Olsen nr. 1 Der bort Tolaas og Gjertrud Tronsdtr. Der bort Tolaas) d. 1836 i Bolsøy, Møre og Romsdal. Michel døde 1833 i Røa, Vågane, Møre og Romsdal. Michel Knutsen Ytterhaug farmed at Tolaasen Der bort from 1821 until he came under the ice of river Røa and died 1833. He had no children with Gjertrud Andersdtr.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 24. mars 2009 kl. 21.37

Ser først nå at det er kommet svar fra Per Gjendem.
For å forklare PG hvem jeg er, så er det altså meg Roger Engvik har hjulpet .

Har nå gått inn i "materien" og finner noe jeg ikke får til å stemme. PG skriver at Anna Knudsdtr. Ytre Haugen var f. 10.7.1777 i Kleive, mens den Anne Knutsdatter Hougen som Roger har funnet og som giftet seg med Peder Pedersen (Gujord Lønset, f. 1795) er født i 1798 i Molde.

Det stemmer med våre funn at sønnen til ovennevnte, Peder Pedersen (Lønset, Kleive Steenløs?) født i 1817 på Kleive ble gift med Karen Hansdatter Sollia... Så dette er rett.

Men så var det Anna Knudsdtr. da??

PG: De to andre du nevner. Knut Michelsen Havnen Ytterhaug eller Y. Haugen og Michel Knudsen Ytre Haugen, er det brødre av den Anne Knutsdtr. Ytre Haugen du skriver om?
I hvilken kilde har du funnet disse opplysningene.?

Under Michel Knudsen står det også flere ganger "Der bort". Hva betyr det?

Hilsen
Berit

Brukeravatar
Roger Johan Engvik
Kontakt:

Legg inn av Roger Johan Engvik » 25. mars 2009 kl. 1.15

Jeg har vært nødt til å "legge bort" dette materialet en periode, på grunn av andre gjøremål.

I innlegget til Per Gjendem står det at Anna Knutsdtr. Ytre Hougen giftet seg med Peder Pedersen d.e. 26. jul 1799. Dette får ikke jeg til å stemme. I følge mine funn i Bolsøy kirkebøker ble de gift søndag 10. nov 1816, og så fikk de i juni 1817 sønnen Peder Pedersen d.y., som ble døpt i Kleive 29.06. 1817.

Her er de innført i kirkeboka som nummer 10:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64

Når det gjelder fedre til disse to har nok Per rett. Her er dåpen til Anna (Ane) i høgre spalte i kirkeboka i 1777:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-48

Jeg finner ikke dåpen til Peder, men forstår Gjendem slik at den foregikk 10. juli 1776.

Da har jeg forandret oppsettet mitt i henhold til Gjendem sine opplysninger - og om jeg ikke i en sein nattetime har bommet skal anene til Johan Pedersen fra Kristiansund se slik ut :

--- 1. generasjon ---

1. Johan Pedersen ble født i aug 1854 i Kristiansund, Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Anne Kristofferdatter Solem den 29 okt 1882 i Bremsnes, Møre og Romsdal, Norge.

--- 2. generasjon ---

2. Peder Pedersen Kleive Steenløs ble født i jun 1817 på Kleive, Bolsø, Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Karen Hansdatter Sollie den 12 nov 1837 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

3. Karen Hansdatter Sollie ble født i mar 1817 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Peder Pedersen Kleive Steenløs den 12 nov 1837 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

--- 3. generasjon ---

4. Peder Pedersen Lien ble født i jul 1776 på Lien, Kleive, Møre og Romsdal, Norge. Han ble døpt den 10 jul 1776 på Kleive kirke, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Anne Knudsdatter Hougen den 10 nov 1816 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

5. Anne Knudsdatter Hougen ble født i jul 1777 på Ytre Haugen, Kleive, Møre og Romsdal, Norge. Hun ble døpt den 13 jul 1777 på Kleive, Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Peder Pedersen Lien den 10 nov 1816 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

6. Hans Iversen Solli ble født i aug 1797 på Stenløs, Kleive, Møre og Romsdal, Norge. Han ble døpt den 3 sep 1797 på Kleive kirke, Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Agathe Jonsdatter Sollaatt den 2 jun 1815 i Nesset, Møre og Romsdal, Norge.

7. Agathe Jonsdatter Sollaatt ble født i aug 1794 på Sollaatt, Eresfjord, Møre og Romsdal, Norge. Hun ble døpt den 31 aug 1794 i Nesset (Rød) kirke, Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Hans Iversen Solli den 2 jun 1815 i Nesset, Møre og Romsdal, Norge.

--- 4. generasjon ---

8. Peder Olsen Høistakli ble født i Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Helle Knudsdatter Lien den 3 mar 1793 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

9. Helle Knudsdatter Lien ble født i Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Peder Olsen Høistakli den 3 mar 1793 på Kleive, Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

10. Knut Michelsen Havnen Ytre haugen ble født cirka 1755 på Havnen (Ner-Mork), Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Birret Aslaksdatter Lønset den 29 okt 1775 i Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

11. Birret Aslaksdatter Lønset ble født cirka 1743 i Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Knut Michelsen Havnen Ytre haugen den 29 okt 1775 i Bolsøy, Møre og Romsdal, Norge.

12. Iver Hansen Stenløs Sollien ble født i 1765 i Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Ane Andersdatter Haugen før 1797 på Kleive, Møre og Romsdal, Norge.

13. Ane Andersdatter Haugen ble født cirka 1751 i Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Iver Hansen Stenløs Sollien før 1797 på Kleive, Møre og Romsdal, Norge.

14. Jon Ingebrigtsen Sollaatt Nøste ble født i Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Anne Larsdatter før 1794 i Nesset, Møre og Romsdal, Norge.

15. Anne Larsdatter ble født i Møre og Romsdal, Norge. Hun giftet seg med Jon Ingebrigtsen Sollaatt Nøste før 1794 i Nesset, Møre og Romsdal, Norge.

--- 5. generasjon ---

22. Aslak Andersen Lønset giftet seg med Anne Jonsdatter Strange Lønset i Møre og Romsdal, Norge.

23. Anne Jonsdatter Strange Lønset ble født på Toten, Hedmark, Norge. Hun giftet seg med Aslak Andersen Lønset på Møre og Romsdal, Norge.

24. Hans Steenløsen ble født på Møre og Romsdal, Norge. Han giftet seg med Karen (--?--) før 1768 på Kleive, Møre og Romsdal, Norge.

25. Karen (--?--) (196) giftet seg med Hans Steenløsen (195) før 1768 på Kleive, Møre og Romsdal, Norge.

dn10177
Kontakt:

Legg inn av dn10177 » 16. april 2009 kl. 8.42

Bemerkning fra P.G. De fleste i dette forumet debatterer kirkebøker. Som DIS stadig argumenterer for, bør opplysininger dobbelindentifiseres eller kryssjekkes mot annet aktuelt kildemateriale. Hvis ikke blir granskingen debatt om pavens skjegg i altfor mange tilfelle. Jeg anbefaler herved forsamlingen til å studere rullene med arveskifter på Romsdalsmuseet, verdslige og geistlige. De relevante for Fuglset er opplysende, men krever selvsagt en smule egeninnsats.
Vennlig hilsen
Per Gjendem

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 22. april 2009 kl. 23.27

Her er vel eit lite sidesprang - men nokre av personane som vart opplista i Roger Engvik er omtala i følgjande skifte. Ellers må eg tilstå at dette skiftet har valde meg mykje hovudbry (og frustrasjon) :) .

Molde skifteprt. nr. 1 fol. 13 – 1749 14/7 skifte etter Claus Jørgensen Kamp. Arvinger hans søskendebarn: 1. Ingeborg Lassesd. Røsberg, enke, 2. Berit Knudsd. Strange død og eftl. a. Knud Jonsøn Strange b. Berit Jonsd. g. m. Knud Knudsøn Fuglset c. Marit Jonsd. g. m. Thomas Røbek d. Ane Jonsd. død og eftl. a. Ane Aslaksd. Lønset 8 år, b. Berit Aslaksd. Lønset 6 år. 3. Gjertrud Knudsd. død og eftl. a. Ole Olsøn Lergrovik myndig, b. Peder Olsøn Lergrovik 16 år, c. Berit Olsd. Lergrovik 12 år. 4. Gjertrud Pausld. g. m. Ole Eriksøn Lien. 5. Birte Knudsd. enke på Røsberg, 6. Ingeborg Castensd. g.m. Just Røvik 7. Inger Catarina Castensd. g.m. Anders snekker i Christiansund 8. Karen Castensd. i Ørkedalen. I rede penge 7 sletdalere, foruden 1 tinntalerken og en gl. kiste, 1 salmebok og et skin, er boets eiendele bestående av hans personlige garderobe og en del sengeklær. Brutto 63-1-7. Netto: 3-0-11. Uvis debitor klokker Søren Høeg 7-2-0. Kreditorer: Peder Rasmussøn i Myren for en østerskagge 1 ort, -de 12 mænd som bar ham til jorden 3 rd., borgermester Mathiesen i Bergen for lån 1-2-0. Sersj. Mads Bretzer for logement og opvarting 21-2-0. Avdøde hadde testamentert til Kleve kirke 4 rd. og Molde kirke 2 rd. Da gjelden var betalt blev resten delt mellem de nevnte kirker således: Kleve kirke 2-0-11, Molde kirke 1 rd.
Avskrift frå Romsdalsarkivets skiftesamling i høve utgivelsen av Molde bys historie.

Ellers skulle eg gjerne visst kjelda for å knyte namnet Strange til Hedmark?

Vonar eg no ikkje utløyser ei lang opplisting frå Per - eg er ikkje så flink til å lese slikt. :D

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 15. mars 2011 kl. 17.24

Kan Strange være feilskrift for Strande?

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 15. mars 2011 kl. 17.42

Til Kjell Ove:
Ja - eg har stilt meg same spørsmålet utan å
funne svar.

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 15. mars 2011 kl. 18.47

«Knud og Hustrue» er brukere på Strande i 1762 (https://picasaweb.google.com/maine.jeremy/Ekstraskatt1762BolsYPrestegjeld?pli=1#5359388840427829890).

Kan han være identisk med 2 a, «Knud Jonsøn Strange»?

Brukeravatar
Kjell Ove Nybø Hattrem
Kontakt:

Legg inn av Kjell Ove Nybø Hattrem » 1. oktober 2011 kl. 0.56

Da Aslak [Jonsson] på Lønsets datter Anna døptes i 1739, var «Knud Strande» en av fadderne.

Anna/Anne hadde en farbror «Knud Jonsøn Strange» ifølge Kamp-skiftet.

Men dette er jo bare indisier.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Sted: BØ I TELEMARK
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 2. oktober 2011 kl. 1.31

Jeg tror dere er på rett spor når det gjelder Strande-tolkningen.

Claus Jørgensen Kamp sitt skifte er av 14 Jul 1749, og vi kan merke oss "søskendebørn" nr 2 kalt Berit Knutsdatter Strange. Senere samme året er det nemlig skifte etter ei som åpenbart må være samme Berit Knutsdatter og hun er på Strande.

Romsdal sorenskriveri, Skifteprotokoll 3A 07, 1740-1751, side 542a: Anno 1749 den 20de octobr. Tilligemed Ingebrecht Eichrem og Erich Larsøn Ytter Aarøe, vare vi forsamlede paa gaarden Strande for at holde Skifte og Deling efter avgl: Bereth Knudsdatter og det imellem hendes efter ladte Mand Jon Strande og Deris sammen avlede Børn Navnl: Knud Jonsøn, Anne Jonsdatters børn Anne Aslachsdatter og Berethe Aslachsdatter, Marith Jonsdatter Røbech, Bereth Jonsdatter Fugelseth.- Til Formynder for Anne Jonsdatters børn blev andsadt Aslach Lønseth.- Boens formue blev derpaa andviist, Registeret, Vurderet og delt som følger.-

Alt ser ut til å stemme mellom de to skiftene for denne Berit.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 2. oktober 2011 kl. 21.19

Flott å se at det fungerer. Selv om tråden var startet i 2009, er det godt å se at der er liv i den igjen. Som dere vil se i mitt innlegg lenger opp i tråden, så er det undertegnede Roger har forsøkt å hjelpe. Har ikke jobbet med denne greina av slekta på over 1 år. Dette med Berit Strande var overbevisende. Men svaret på det egt. spørsmålet om Peder Pedersen står fortsatt uløst; men tror ikke vi kommer lenger der. Men hvem vet, kanskje om et par er år tråden oppe og går i gjen med en løsning på Peder'en!
Takk for hjelpen.

Hilsen Berit

Kjell Farstad
Sted: SKÅLA

Legg inn av Kjell Farstad » 2. oktober 2011 kl. 23.59

Som et utgangspunk for å finne anene til Peder så kan vi vel begynne med dette.

Peder Pedersen Kleve 21 år,gift 12.11.1837 i Kleive med Karen Hansdatter Solli 20 år.
Forlovere: Hans Thorsen ??pelund og Jacob Thorsen Hatlen.

De fikk barna:

1. Peder Pedersen f.18.12.1837, døpt 21.01.1838 i Kleive.
Faddere: Anders Jonsen Øverli, Hans Sollie og Iver Sollie, Ane Skaldebø, Ingeborg Øverlie, Sidsel Solli.

2. Ane Pedersen f.19.04.1840, døpt 12.07.1840 i Kleive.
Faddere: Ane Olsdatter Stenløs, Kari Løvesdatter Aspelund, Aagot Jørgensdatter Solli, Peder Jørgensen Sjørli, Jørgen Hansen Sollie, Ole Knudsen Aspelund, (Lars Stenløs i Klokkerboka).

3. Ane Maria Pedersen f.22.08.1842, døpt 25.09.1842 i Kleive.
Faddere: Arne Olsen Stenløs, Peder Pedersen Istad, Halvar Olsen Hatlen, Ingeborg Johnsdatter Stenløs, Elen Olsdatter Istad, Guri Eriksdatter Asphol.

4. Ingeborg Anna Pedersen Stenløs f.05.05.1844, døpt 23.06.1844 i Kleive.
Faddere: Peder Johansen, Istad, Peder Jørgensen Bakke, Erik Olsen Aspelund, Elen Olsdatter Istad, Ingeborg Olsdatter Stenløs og Hille Olsdatter Istad.

Om det er denne familien som er iChristiansund i 1865, Pedder Pedersen og Karen Johannesdatter, så fikk de barna:
5. Petrine 9 år, født i Christiansund.
6. Johan 12 år, født i Christiansund.
7. Karen Anna 15 år, født i Christiansund.
-------
Lagt til 3. okt 2011.
I FT 1875 i Christiansund finner vi Peder Pedersen Stenløs og Karen Hansdatter Stenløs.
Sist redigert av Kjell Farstad den 3. oktober 2011 kl. 16.05, redigert 3 ganger totalt.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. oktober 2011 kl. 2.05

Hovedpersonen Peder Pedersen Lønset og Ane Knutsdatter Hougen giftet seg 16 Nov 1816 i Bolsøykirka, med Ole Holsbøen og Knud Hougen som forlovere. Anne er døpt 13 Jul 1777, som datter av Knut Mikkelsen Ytterhaug og Berit Aslaksdatter Lønset. Det er hennes stefar Knut Trondsen Ytterhaug som er forlover sammen med Ole Eriksen Holsbø. Hun er tjenestejente på Holsbøen hos Ole under FT-1801.

Peder og Anne får altså sønnen Peder Pedersen (senere Kleive) i 1817 og han døpes 29 Jun 1817 i Kleivekirka.

Peder Pedersen Lønset omkommer på sjøen i 1817, han er begravet 30 år gammel 24 Aug 1817 i Kleivekirka. Da må han være født ca 1786-87.

Da er det nok han som er født i 1786 på Lønset, og døpt 25 Aug 1786: "25 August Peder Rasmussen Lønsets Barn døbt og kaldet Peder. Fadderne: Knud Jelseth, Anders Mielve, Peder Mielve, Ingeborg Mielve og Martha ibd:

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 3. oktober 2011 kl. 16.21

Takk for svar fra Kjell og Roy. Det Kjell skriver er riktig; disse dataene har jeg. Når det gjelder Peder Pedersen Lønset g.m. Anne Knudsdatter Ytterhaugen har jeg enda en tidligere tråd om denne herren:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=82278

Der er forskjellige Pedere trukket frem som mulige kandidater, uten at vi kom til noen konklusjon. Denne Peder'en som Roy har funnet, hadde vi ikke, og ser det som meget sannsynlig at dette er rette Peder. Har prøvd å finne disse Peder'ne tidligere i Bolsøyboka uten resultat. Er det noen som har boka og som kan se om det står noe om faren, Peder Rasmussen?

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 3. oktober 2011 kl. 16.37

Stusset litt på
Det er hennes stefar Knut Trondsen Ytterhaug

Var moren til Anne Knudsdatter Ytterhaugen, Birret Aslachsdatter, gift flere ganger? Birret døde jo før sin ektemann, Knud Michelsen Havnen Ytterhaugen. Eller er det jeg som misforstår?

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 3. oktober 2011 kl. 16.39

Bolsøyboka er tilgjengelig på nett:

http://www.romsdal-sogelag.no/pdf/bolsoyboka_2.pdf

Innhald side 809.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 3. oktober 2011 kl. 16.42

Det var flott - takk skal du ha!

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 3. oktober 2011 kl. 19.31

Berit stiller seg muligens litt tvilende til mitt innspill om Knut Trondsen Ytterhaug. Det er bra jeg følges med kritiske blikk, for jeg har det med å snuble både her og der...

En kort redegjørelse for slektenes gang i Ytterhaugen på slutten av 1700-tallet:
---------------------------------------------------------------------
Knut Mikkelsen Ytterhaug f.ca. 1746, gift 29 Okt 1775 med Berit Aslaksdatter Lønset f.ca. 1743. Berit dør ca 1786 (har ikke funnet dødmelding på henne), for Knut gifter seg med Mali Olsdatter Kleive (1768-1830) den 17 Jun 1787. Knut Mikkelsen Ytterhaug dør i 1797 og er gravlagt 26 Feb 1797.

Det er dårlig med vielsesinnføringer akkurat her, men Mali må ha giftet seg med Knut Trondsen Røsberg i 1797, for det står ”ægtebørn” på tvillingene deres Knut og Gjertrud ved dåpen i Kleivekirka 09 Apr 1798. Det står Røsberg på Knut Trondsen ved tvillingdåpen, men 29 Mai 1798 når Mali Olsdatter innledes i kirka, står det Knut Trondsen Hauen. Sønnen Knut dør 10 uker gammel i juni 1798. Tvillingssøster Gjertrud er fortsatt i live ved FT-1801 for "Ytterhauen".

Anne Knutsdatter Ytterhaug får altså først stemor, så stefar og dessuten et par halvsøsken. Annes ene halvsøster Berit Knutsdatter er forresten viet med Ole Olsen Kleive noen måneder før Anne, se samme side i kirkeboka, der Knut (Trondsen) Ytterhaug er forlover sammen med Ole Eriksen Kleive.
---------------------------------------------------------------------
PS: Jeg ser dere skriver Knut Mikkelsen Havnen på Anne Knutsdatters far. Det stusser jeg på. Knut var født og oppvokst på Ytterhaug, som sønn av Mikkel Olsen og Anne Gundersdatter Ytterhaug. Det står Hauen på Knut Mikkelsen når han konfirmeres 17 år gammel i 1764.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 3. oktober 2011 kl. 20.41

Berit skrev:Er det noen som har boka og som kan se om det står noe om faren, Peder Rasmussen?

En Peder Rasmussen Lønset her, mulig denne har vært oppe før:
Soldat Peder Rasmussen Lønsetgift 26.dec 1791 i Bolsøy med Karen Hansdatter Bergsbakk.

I FT 1801 finner vi familien påAarø Indre
Side 344 i Bolsøyboka bind II.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 3. oktober 2011 kl. 22.18

Peder Rasmussen Lønset og Karen Hansdatter Bergsbakk gift 1791 fekk bla. fleire andre barn sonen Peder f. ca. 1808, som kom til Aarønes og vart gift 1839 med Synnøve Jensdatter Kjøbstad der dei vart plassfolk. Peder og Synnøve er mine tippoldeforeldre og det er vel ikkje denne Peder det vert spurt etter.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 3. oktober 2011 kl. 23.57

Har denne Peder blitt vurdert?Døpt 11. januar 1795 i Bolsøy. Peder Pedersen Lien og Marte Lønset, uekte barn: Peder.
Faddere: Just Strandhagen, Anders Ytre Lønset, Hans ibid, Beret Olsdatter Lønset, Beret Rasmusdatter ibid, Beret Olsdatter Ellingsgaard.

På Thorhuus er det i 1801 en 6 år gammel tjenestegutt med samme navn.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 4. oktober 2011 kl. 10.43

Ja vi var borti denne P.P. i 2009 - innlegg av Roger Engvik:

Skrevet: 20 Sep 2009 18:16:15 Tittel: Re: Peder Pedersen f. angivelig i juli 1776 i Kleive Bolsøy

--------------------------------------------------------------------------------

Takk for innspill Per... det gjorde at jeg kom over følgende

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16054&u id=ny&idx_side=-4

så det ser ut til at vår venn Peder Pedersen (f.1776) fikk en Peder før Pederen fra 1817. Her er altså en dåp fra 8 feb 1795, der Peder Pedersen Lien og Marte Lønset får en uekte sønn som blir kalt Peder.

I sin artikkel om Høistakli på

http://www.pergjendem.com/?p=2099

har Per konfirmasjonen til Peder Pedersen, da kalt Inderhaugen. Her er linken til kirkeboka (konfirmant nr 7 i Molde kirke i 1792):

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16053&u id=ny&idx_side=-119

Men dåpen til Peder, i 1776, er det ikke mulig å finne i kirkeboka som ligger på nett. Den er tildels rotete, både i skrift og siderekkefølge.

Det er denne Peder Pedersen g.m. Anne Knudsdatter som iflg. Per Gjendem er født i juli 1776 vi egt. var på jakt etter, men ikke finner i KB. PG har ikke svart på hvor han har funnet kilden. Men det er jo ikke sikkert denne PP f. 1776 er "vår" mann; det kan jo også være ham som Roy fant, f. i 1786. Og takk for Roys redegjørelse for slekten på Ytterhaug.

I det hele tatt er det så mange PP i lufta at det er til å bli svimmel av!

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 4. oktober 2011 kl. 16.01

Jeg finner to Peder Pedersen, døpt 1776 i Bolsøy.
xx.01.1776 side 50 nede til venstre ført først under året 1776. Far: Peder Echerhagen.
Og på side 51 oppe til venstre. Far: Peder Næsj.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-47

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 4. oktober 2011 kl. 19.48

Har vært bort i begge disse to Peder'ne f. i 1776 i den tidligere tråden:

Innlegg Roger Engvik av 27.9.09.
Så kan vi oppklare enda en sak. Peder Pedersen Næss var en av våre "kandidater". Han kan nå avskrives, for han ble gift med ei Marit Olsdatter og bodde i 1801 på Næss som gift, mens Peder vi jakter på ble gift i 1816.

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... e&sidenr=9 &filnamn=f18011544&gardpostnr=62&personpostnr=1124&merk=1124#ovre

Innlegg Roger Engvik av 26.9.09:
Enken Anna Eriksdatter Strande ble gift 31. oktober 1774 (ikke 1772) med enkemann Peder Lassesen Ekcerenhagen i Bolsøy

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... id=16053&u id=ny&idx_side=-7

og disse to er det som i januar får en sønn Peder, som kanskje er han vi leiter etter?

Finner skiftet til Peder Lassesen Eckerenhagen i des. 1775, og tenkte at her ligger kanskje løsningen. Men så vidt jeg forstår av skiftet var Anna Eriksdatter fruktsommelig og ekteparet hadde ikke avlet andre barn. Sønnen Peder ble født i jan. 1776, så da er vi like langt med ham.
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24619/314/

Da har vi sannsynlig to sterke kandidater, Peder Lassesen Eckerhagens sønn, og
Da er det nok han som er født i 1786 på Lønset, og døpt 25 Aug 1786: "25 August Peder Rasmussen Lønsets Barn døbt og kaldet Peder. Fadderne: Knud Jelseth, Anders Mielve, Peder Mielve, Ingeborg Mielve og Martha ibd:

Forbindelsen til Lønset fremkommer ved giftemålet mellom Peder Pedersen og Anne Knudsdatter. Det kan bety at han er født der eller arbeider der og kan være fra en annen gård, f.eks. Eckerhagen. Har problemer med å tyde hva som står etter Peder og Annes navn: "begge fast????..."
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-64
v. side nr. 10.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 4. oktober 2011 kl. 20.28

Jeg beklager å ha vært så slumsete i min lesning, men på dåpsinnføringen for Peder den 29 Jun 1817 i Kleivekirka så står det: "Den 29de Junii døbt Barnet Peder. Forældrene den druknede Peder Pedersen Lønset og Anne Knudsdatter Hougen." I dødmeldingen på Peder (som er todelt) står det først at han er omkommet på sjøen allerede 19. mars og ikke funnet før nærmere begravelsen i august!

Da vet vi at det er 30-årige Peder Pedersen Lønset det dreier seg om, og da er tidligere nevnte Peder Rasmussen Lønset muligens hans far i 1786. Hvem er moren?

Da spørs det om John kan oppklare litt, siden han også hadde en Peder Rasmussen Lønset baki slekta si. Er dette sønnen til Rasmus Hansen og Anne Pedersdatter Lønset som er født i 1765 tro? Kan det da være snakk om samme Peder Rasmussen, med utenomekteskapelig barn som 21-åring (ikke nevnt uægte, men ingen vielse å finne i Bolsøy - heller ikke i Veøy så vidt jeg kan se) før han giftet seg med Karen Hansdatter Bergsbakk? Eller kommer en av Peder Rasmussene utenfra tro? Tja . . .

Forresten, hvor bli det av enka Anne Knutsdatter Ytterhaug? Jeg har bare sett ei som gifter seg i 1822 med Ingebrigt Jonsen Revshoel (Fræna?), men hun er enke Anne Knudsdatter Eikrem, 53 år. "Vår" Anne er f. 1777 og dermed kun 45 år, men skrivefeil har vi sett før forsåvidt.
------------
(Tilføyelse av 01.10.2011, 23:31): Bare glem denne enka her, hun har korrekt alder og var gift med Jens Olsen Draget Eikrem som døde 26 Nov 1819.
Sist redigert av Roy Martin Istad den 4. oktober 2011 kl. 23.31, redigert 1 gang totalt.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 4. oktober 2011 kl. 20.53

Det går fremover!
Sitat fra Berit: med å tyde hva som står etter Peder og Annes navn: "begge fast????..."
Det står vel noe slikt som; Begge havet Kopper. (Sykdom).
-------------------
Jeg har prøvd å finne konfirmasjonen til Peder Pedersen f.1817, men har ikke lykkest. Har jeg oversett noe? Finner bare denne:
Klokkerbok Bolsøy 1828-1830, side 478. Konfirmert i Molde 3. august 1828. Nr.14. Peder Pedersen Hauen ?? Molde? Tjener for John Haugen ?? Molde. 20 år gammel.
Ministerialbok Bolsøy, side 496, samme innføring.
Nr.14. Peder Pedersen Hougen ?? Molde. for Jon paa Hougen ?tiener? 20 år gammel
-------------------------------
Husmann Peder LønsetFT1801 i Kirkebakken i Molde har vel ikke vært nevnt?
Han fikk blant flere barn en datter Petricka i 1806 i Molde. Kan den senere Petrine i Christiansund være oppigjenkalling?
Er Peder Pedersen Lønset født i Molde så har vi nok ikke kirkebøker å lete i.

Husmannen i Kirkebakken: Peder døpt 07. jan 1770 i Bolsøy.
Foreldre: Køstel Lønset og Marith.
Faddere: Ole og Lars Ellingsgaard, Anders Aslachsen, Ingebor Strande, Martha Borvigen
Konen i kirkebakken: Beret Kirstina Pedersdatter Talberg

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 5. oktober 2011 kl. 20.22

I 1817 dør far til Peder f.1817 på sjøen. Peder f.1817 er nok denne Peder født i Kleive som konfirmeres i Molde i 1834. Nr.15, side 514. Foreldre Peder Pederson ?????? og Ane Knudsdatter.
-------
Flere Peder Pedersen.
F.ca.17xx. Peder Pedersen Stoke konf. 1796 i Kleive, xx år gammel.
F.ca.1793. Peder Pedersen Gujord konf. 1811 i Bolsøy, 18 år gammel.
F.ca.1795. Peder Pedersen Tøndergaard konf.1811 i Bolsøy, 16 år gammel.
F.ca.1795. Peder Pedersen Roaldsetlie konf. 1812 i Bolsøy, 17 år gammel.
F.ca.1805. Peder Pedersen Bratsetbøen konf.1823 i Kleive, 18 år gammel.
F.ca.1806. Peder Pedersen Ulleland konf.1822 i Molde, 16 år gammel, ført i Bolsøy.
F.ca.1808. Peder Pedersen Aarøe konf. 1824 i Bolsøy, 16 år gammel.
F.ca.1808. Peder Pedersen Hauen konf.1828 i Bolsøy, 20 år gammel.
F.ca.1812. Peder Pedersen Mjelve konf.1826 i Bolsøy, 14 år gammel.
F.jan.1821. Peder Pedersen Fugelseth konf.1835 i Bolsøy. Født 25.jan 1821.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 5. oktober 2011 kl. 21.23

Takk for svar fra Roy og Kjell. Flott at du fant konfirmasjonen til Peder Pedersen Lønset, f. 1817, i Molde! Mener det står Aarøe etter navnet på faren. Det at han bodde i Molde kan jo kanskje bety at moren, Anne Knudsdatter også flyttet dit. Kanskje er det derfor at det ikke er noe spor etter henne i Bolsøy. Peder Pedersen Lønset , f. 1817, har tydeligvis flytttet tilbake til Bolsøy, da han bodde på Kleve ved giftemålet i nov. 1837 og var plassmann på Stenløs da hans første sønn, Peder Pedersen d.a.y. ble født i des. 1837. Han ble boende på Stenløs til han flyttet til Kr.sund mellom 1844 og 1851.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 5. oktober 2011 kl. 22.47

Bare en liten merknad angående Anne Knutsdatter. Det ser ut til å være få spor etter henne i kirkebøkene i Kleive, Bolsøy og Molde. Mulig hun kan finnes i fadderskap og slik kanskje kunne plasseres mer nøyaktig med tiden.

Men, det er ikke umulig at hun vender nesen hjemover etterhvert. Sønnen havner på Kleive, så kanskje hun selv havner inne i Osen igjen?

Det er dødmeldt ei Anne Knutsdatter Ytterhaug 74 år gammel i 1848. Det er ganske nærme den korrekte alderen 71 år på "vår" Anne som ble født i 1777. Ingen andre enn "vår" Anne Knutsdatter (og søsteren hennes Anne som ble født 1776 og døde samme år 1/2 år gammel) ble døpt i Bolsøy i aktuell periode - såvidt jeg kan se.

I klokkerboka for Kleive er hun dødmeldt 20 Sep 1848 og gravlagt 15 Sep 1848! Det får vi da virkelig håpe og tro at de ikke gjorde mot henne. Hun er der omtalt som "inderstkone", da var hun altså leieboende og ikke "pige".

I Kleive mini er hun også dødmeldt 20 Sep 1848, men her er hun mer betryggende gravlagt 27 Sep 1848. Hun er omtalt som "Kaarkone" og det er litt mer foruroligende enn "inderst" - om det er rett Anne da. . .

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 7. oktober 2011 kl. 3.34

Ved dåpen 23/6 1765 til Peder Rasmussen Lønset seinare Aarø indre var desse oppført og her er dei fleste frå Mjelve

Fadder: Arne Mjelve.
Fadder: Lars Mjelve.
Fadder: Rasmus Mjelve.
Fadder: Ingeborg Mjelve.
Fadder: Giertrud Mjelve.
Fadder: Ingeborg Lønset.

Mor: Anne Pedersdatter Mjelve

Eg har tidlegare leita etter publice absolv. for Peder Rasmussen utan hell

Peder Rasmussen omtala i ein annan diskusjon

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 7. oktober 2011 kl. 16.46

Berit skrev:det står Aarøe etter navnet på faren

Tydehjelpen har sett på konfirmasjonen til Peder Pedersen i 1834 i Molde.
Nr. 15. Confirmerde Drenge: Peder Pederson Molde.
Foreldre: Peder Pedersen Aarøy (død) og Ane Knudsdr.
f. i Kleve
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=100219

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 7. oktober 2011 kl. 19.40

John, kjenner du til hvor vi skal plassere denne?
1759, Domc XXI. Anna
Foreldre Peder Mjelve og Anna Pedersdatter.
Faddere: Ingebor Røvigen, Martha Borvig, Mette Giednæss, Troels Rafn, Iver Giednæss, Birrith Fugelset, Anna Ørøy, Anna Johnsdatter, John Aarøy, Niels H??, Ingebrecht Schalle, Marith Uren, Lisbeth Mjelve, Marith Mjelve, Peder Morch, Christen Morch.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-34

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 7. oktober 2011 kl. 20.39

Hei!
Det var mange faddere på eit barn presten førte. Dei første skal kanskje høyre til barne Knud Asphol og Anna Salomonsdatter. :?

Eg trur den Anne som vert døypt her er mor til Peder Rasmussen Lønset. Men kven veit - det er vanskeleg å halde oversyn. Når eg byrja å leite etter folk frå Lønset trudde eg det skulle gå lett av di dei var så flink å halde på Lønset som namn, men då tok eg grundig feil.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 7. oktober 2011 kl. 21.43

Der bomma eg stygt - ei mor på 16 år kan vel ikkje vere rett! :oops:

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 7. oktober 2011 kl. 21.56

Ja jeg tok også den konklusjonen først, men så såg jeg jo det samme som du gjorde.
Men kan dette være din Peder Rasmussen i første ekteskap. Det er jo en innføring om Mjelve i hans (andre) ekteskap. Eller er jeg på viddene?

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 8. oktober 2011 kl. 18.24

Angående forannevnte barnedåp i 1759 (se Kjells innlegg) for Anna Pedersdatter Mjelve. Kan det tenkes at foreldrene er Peder Eriksen og Anne Pedersdatter Mjelve?

Det er skifte av 27 Jul 1771 på Mjelve etter Peder Eriksen mellom enken Anne Pedersdatter og den afdødes efterladte 5 børn:
1) Datteren Anne Pedersdatter gift med Rasmus Lønset
2) Datteren Bereth Pedersdatter givt med Christen Mielve
3) Datteren Gjertrud Pedersdatter 22 Aar gl: F: Rasmus Lønset
4) Datr Marithe Pedersdatter 15 Aar gl: F: Christen Mielve
5) Dattr Anne Pedersdatter den yngste 14 Aar gl. F: Anders Brogstad
Enkens laugsverge Anders Rasmussen Lønset

Jeg kan ikke se dødmelding på Peder Eriksen i Bolsøy mini.

Det står ikke at de fem barna i skiftet er deres felles barn. Det er de heller ikke. Peder Eriksen Mjelve giftet seg med Anna Sørensdatter i Veøy kirke 08 Jan 1741. Anna Sørensdatter dør nok i 1757, for det er skifte etter henne på Mjelve av 09 Jan 1759. Her nevnes de fire første døtrene fra Peders skifte, og vi får alderen på dem: Anne 17 (f.ca.1742), Berit 14 år (f.ca.1745), Gjertrud 12 år (f.ca.1747) og Marit 6 år (f.ca.1753). Alderen på de to yngste stemmer ikke helt med Peders skifte ser vi, og dessuten er yngste Anne egentlig 12 år i Peders skifte ikke 14.

Peder Mjelve forlover seg i juni 1758 og gifter seg i oktober 1758. Begge opplysningene er iflg. skiftet etter prost Wiingaard med inntekter fra kirkelige handlinger 1758-59 (forlovelsen 1rd, vielsen 3rd). Konas navn er ikke innført, men det må uten tvil være Anne Pedersdatter. Da er det nok dette som er foreldrene til yngste Anne (nr 5) i skiftet etter Peder Eriksen Mjelve, og dermed er dåpsinnføringen Kjell kom med muligens oppklart?

Vi har vel ikke helt fastslått hvem Peder Pedersen Lønsets far er, men det ser ut til å kunne være Peder Rasmussen Lønset. Han er heller ikke helt fastslått, men det kan muligens være sønnen til Rasmus Hansen og Anne Pedersdatter Mjelve som ble født i 1765. Så i tilfelle dette siste stemmer, tar jeg sjansen på å skrive dette litt omfattende innlegget. Eller er dette kun Johns tipp-tipp-tipp-oldeforeldre . . .

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 16. oktober 2011 kl. 20.27

Har ikke vært på PC-hold på en stund og ser at det har vært jobbet med saken :) . Har ikke fått fordøyd alt ennå, men har bare foreløpig et lite spørsmål til John:

Ved dåpen 23/6 1765 til Peder Rasmussen Lønset seinare Aarø indre

Hvor har du funnet at Peder Rasmussen Lønset f. 1765 senere bodde på Aarø indre?
Ser at ved konfirmasjonen i Molde i 1834 til sønnesønnen Peder Pedersen Lønset Stenløs f. 1817 står at han var sønn av Peder Pedersen Aarøe (f. 1786 på Lønset).

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 16. oktober 2011 kl. 22.45

Roy skriver:
PS: Jeg ser dere skriver Knut Mikkelsen Havnen på Anne Knutsdatters far. Det stusser jeg på. Knut var født og oppvokst på Ytterhaug, som sønn av Mikkel Olsen og Anne Gundersdatter Ytterhaug. Det står Hauen på Knut Mikkelsen når han konfirmeres 17 år gammel i 1764.

Fra Per Gjendem har jeg tidligere fått oppgitt at Knud Mikkelsen var født i 1755 på Havnen, Ner-Mork og at faren var Mikkel Knudsen Havnen. Jeg har ikke kunnet få verifisert dette, siden der ikke er KB fra den tiden. Det er interessant det du skriver om Knud Mikkelsen og skulle gjerne likt å visst hvor du har funnet kilden.

Brukeravatar
Roy Martin Istad
Kontakt:

Legg inn av Roy Martin Istad » 17. oktober 2011 kl. 0.50

Tja, jeg har vel ingen merknader til Havnen/Mork-sporet siden det er ukjent for meg.

Men, angående Knut Mikkelsen Ytterhaugs opphav:
Mikkel Ytterhaug er gravlagt 58 år gammel 01 Jan 1774, sønnen Ole Mikkelsen 30 dager senere 23 år gammel og Anne Ytterhaug er gravlagt 70 år gammel 25 Feb 1776.

Det er skifte i Ytterhaugen av 18 Mar 1776 etter Anne Gundersdatter, mellom hennes etterlevende 4 barn: Knud Michelsen (myndig), Karen Michelsdatter (gift med Ole Hatlen - disse to kjenner vi fra A.A.Kleve-tråden, de havnet på Solemdal etterhvert), Cicilia Michelsdatter (22 år, formynder Erich Aspelund) og Brith Michelsdatter (20 år, formynder Ole Erichsen Kleve).

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 17. oktober 2011 kl. 1.56

1791 Den 21 Juli begieret Soldat Peder Rasmussen Lønzet at troloves med Pigen Karen Hansdatter
Bergsbakken. Han havde bøxlet plads under Mielwe. Forlovere Christen Mielwe og Johan ibid.

I Molde kirke blir 2/6 1793 døpt Peder Rasmussen Lønset og hans hustru Karen Hansdtr. deres drengebarn Rasmus født 26/5

FT1801 under Indre Aarø står oppført:

Peder Rasmussen Mand 35 Begge i 1ste ægteskab Huusmand med jord M
288 Karen Hansdtr Hans kone 31 Begge i 1ste ægteskab
289 Rasmus Pedersen Deres børn 8 Ugivt
290 Hans Pedersen Deres børn 2
291 Mari Pedersdtr Deres børn 5

Dei hadde også ein son Rasmus fødd 1791 som døydde 2 veker gl.
Da Mari vart døypt 8/5 1796 - foreldre Peder Aarøj og Karen Hansdtr.
Da Hans vart døypt 13/1 1799 - foreldre Peder Lønset og Karen Hansdtr.

Så eg har ikkje funne nokon plass at Peder Rasmussen Lønset flytta til Indre Aarø, men det er jo ein del som peiker mot den konklusjonen. Det var forresten Kjell som tipsa meg om eit mogeleg samband. Kvifor han ikkje kom til Mjelve der mora kom frå veit eg ikkje noko om.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 21. april 2012 kl. 11.14

Roy skrev:Da er det nok han som er født i 1786 på Lønset, og døpt 25 Aug 1786: "25 August Peder Rasmussen Lønsets Barn døbt og kaldet Peder. Fadderne: Knud Jelseth, Anders Mielve, Peder Mielve, Ingeborg Mielve og Martha ibd:

Ikke mye å finne ellers om denne Peder f.1786.
I FT1801 finner vi en Peder med riktig alder i tjeneste på Elvsaas.

I Hospitalet (kirken?) 18. Novenber 1803 konfirmeres Peder Pedersen 17 år gammel. Uten flere opplysninger.

Det er umulig å fastslå om dette er riktig Peder, men det kan være det.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 26. februar 2017 kl. 20.34

Grunnen til at jeg løfter frem denne gamle tråden igjen, er at Peder Pedersen Lønset har dukket opp igjen i denne tråden om Lars Larsen Stenløs:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 541#733541

Siden det er en lang tråd skal jeg repetere litt:

Peder Pedersen Lønset Stenløs ble døpt 29 juni 1817 på Lønset, Kleive.
Foreldre: Peder Pedersen Lønset og Anne Knudsdatter Ytterhaugen (el. Haugen). Ingen faddere oppgitt.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070911630168
PPLS bodde da barna deres ble født noen år på Stenløs. Flyttet til Kristiansund i 1880-årene, hvor han bl.a. kalte seg Peder Pedersen Stenløs (død 1903)

PPLS ble konfirmert i Molde kirke i 1834.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070911630402
nr. 15 «Peder Pedersen Molde, f. i Kleve. Foreldre: Peder Pederson Aarøy (død) og Ane Knudsdr.

Faren Peder Pedersen Lønset ble født i aug 1786 på Lønset, Kleive. Omkom på sjøen i 1817.
Foreldre: Peder Rasmussen Lønset + ingen mor oppgitt.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070911620596
v. side, v. spalte omtrent på midten,
"25 August Peder Rasmussen Lønsets Barn døbt og kaldet Peder. Fadderne: Knud Jelseth, Anders Mielve, Peder Mielve, Ingeborg Mielve og Martha ibd:

Den som sannsynlig er faren til Pederen f. i 1786 er Peder Rasmussen Lønset som vi senere finner på Aarø. Konfirmasjonen til PPLS i 1834 i Molde angir faren som Peder Pederson Aarøy, så der er en forbindelse til Peder Rasmussen Lønset, senere Aarø, f. 1765.

Men det jeg stusser på er at Peder Rasmussen Lønset Aarø (1765) gifter seg først i 1791 med Karen Hansdatter Bergsbakken. Og da kommer barna som perler på en snor, ca. annethvert år. (se innlegget til Kjell Farstad i tråden nevnt øverst om Lars Larsen Stenløs). Jeg tror ikke Karen Hansdatter er moren til PPL, f. 1786. Hvis det er tilfelle, skulle en kanskje tro at det kom flere barn mellom 1786 og 1791, men det kan jo selvfølgelig ha sine grunner.
Siden det ikke sto at Peder Rasmussen Lønset Aarø var ugift i 1786 ved sønnens fødsel, har jeg lett etter en død ung kone på Lønset i årene mellom 1786-1791 uten å finne noe. Han skulle jo i så fall ha stått som enkemann da han giftet i 1791 med Anne Hansdatter Bergsbakken. Ser at andre også har lett etter public absolvens.

I skifte etter Peder Rasmussen Aarø i 1846

https://media.digitalarkivet.no/sk20090130640510

har jeg lett etter arvinger.
Så vidt jeg kan se står 3 sønner nevnt:
Simon Pedersen
Peder Pedersen (1806-1868)
Hans Pedersen. De andre barna må da være døde (se igjen Kjell Farstads innlegg).

Der er noen dattersønner:
Andreas Pedersen og
Datterdøtre:
Karen Pedersen og Karen Anna Pedersen.

Hvis Peder Rasmussen Aarø var faren til Peder Pedersen Lønset (1786-1817), skulle sønnesønnen Peder Pedersen Lønset Stenløs (1817-1903) ha stått som arving.
Nederst nede på s. 119 h. side, nr. 24 står det nevnt en Peder Pedersen – står det noe om ……sønn foran???

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 28. februar 2017 kl. 16.05

Ser at Kjell Farstad har tydet deler av skiftet til Peder Rasmussen Aarø i Lars Larsen Stenløs-tråden, nevnt over:

Romsdal skifteprotokoll 5, side 119. Aar 1846 den 16de Februar. Peder Rasmussen Aarø.
22. Stervboenken Karen Hansdatter.
23. Stervbosønnen Simon Pedersen
24. Stervbosønnen Peder Pedersen
25. Stervbosønnen Hans Pedersen
26. Dattersønnen Anders Pedersen
27. Datterdatter Karen Pedersdatter
28. Datterdatter Karen Anna Pedersdatter
29. Stervbodatteren Anne Pedersdatter.

Da har jeg fått klarhet i hva som står foran Peder Pedersen nederst i mitt forrige innlegg, nemlig
stervbosønnen, så da er det nok den Peder Pedersen (1808) nevnt over på nr. 24 det er snakk om. Dessverre ikke sønnesønnen Peder Pedersen Lønset Stenløs, f.1817. Hvis vi formoder at Peder Rasmussen Aarø er far til den druknede Peder Pedersen Lønset,f. 1786, så var vel sønnesønnen arveberettiget og stått oppført her.

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 28. februar 2017 kl. 20.10

At far til Peder Pedersen (Lønset) f.1817, er Peder Pedersen Aarøy f.1786, går fram av innføringen av konfirmasjonen i 1834 til sønnen Peder f.1817.
(rettet 4. mars)
------
Grunnen til at han ikke er med i arveoppgjøret kan ha med det å gjøre at far gifter seg 5 år etter dåpen til Peder f.1786.

Peder Pedersen f.1817, døpt 29.06.1817 i Kleive, konf.1834 i Molde. –Stenløs
Foreldre: Peder Pedersen Lønset og Anne Knudsdatter Hougen.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070911630168

Molde, 1834, Nr. 15. Confirmerde Drenge: Peder Pederson Molde. Foreldre: Peder Pedersen Aarøy (død) og Ane Knudsdr. f. i Kleve.
https://media.digitalarkivet.no/kb20070911630402
Sist redigert av Kjell Farstad den 4. mars 2017 kl. 9.40, redigert 1 gang totalt.

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 2. mars 2017 kl. 22.42

Takk for svar. Ja, konfirmasjonen i 1834 er jo et signal om at Peder Pedersen Lønset Aarø kan være faren. Morens navn stemmer.
Får han altså ikke arv fordi han var født 5 år før ekteskapet? Han måtte da være uekte, kan også ha en annen mor, kan det være grunnen? Men hvis Karen Hansdatter er moren, ville han da ikke være berettiget til arv selv om han var uekte på fødselstidspunktet?

Hilsen Berit

Kjell Farstad

Legg inn av Kjell Farstad » 2. mars 2017 kl. 22.56

Sannsynligvis så er sønnen arveberettiget sin mor, men ikke sin far. Far hadde nok mulighet til å gjøre sønnen arveberettiget, det har vi sett i andre saker. Å lyse sønnen i "kull og kjønn".

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 3. mars 2017 kl. 12.26

Til datterbarna 26, 27 og 28 i skiftet etter morfaren. Datteren Mari Pedersdatter gifter seg 18.11.1821 i Bolsøy med Peder Olsen Solemdalsgjerde https://media.digitalarkivet.no/kb20070911640149
Dattersønnen Anders er uekte f 31.1.1819 https://media.digitalarkivet.no/kb20070911640006
Datterdatteren Karen f 22.9.1822 https://media.digitalarkivet.no/kb20070911640013
Datterdatteren Karen Anna f 15.6.1825 https://media.digitalarkivet.no/kb20070911640024

Berit Carlsen

Legg inn av Berit Carlsen » 5. mars 2017 kl. 16.47

Hm..., så den uekte dattersønnen Anders får arv, men ikke den uekte sønnen.

Siden der ikke er skifte etter Karen Hansdatter, får vi ikke bekreftet at hun eller en annen er moren. Der var heller ikke skifte etter en evt. annen avdød mor i tidspunktet mellom Peders fødsel i 1786 og faren Peder og Karens giftemål i1791.

Svar

Gå tilbake til «Molde»