Søker etter noen ved navn Ellefsen som kom fra Kvikne

Moderator: MOD_Troms

Svar
gj08883
Sted: BODØ

Søker etter noen ved navn Ellefsen som kom fra Kvikne

Legg inn av gj08883 » 26. februar 2009 kl. 0.36

Er det noe Ellefsen-slekt i Målselv? Leter etter noen slektninger som flyttet dit fra Kvikne i Østerdalen:)

Så vidt jeg forstår handler det om en Ellef Olsen(f.1806 eller 1810). Han hadde to sønner -deriblant en som het Iver Ellefsen(f.1843). Den andre sønnen het Hans Ellefsen(f.1840) og han var gift med Elen Pedersdatter(1939. Sammen hadde di to sønner - Even(f.1863) og Peder(f.1864). Muligens fantes det også en søster som het Ane Marie Ellefsdatter(f.1849). Det er uklart om det finnes noen flere søsken.

Vi "vet" at Ellef Olsen bodde sammen med barna sine på en gård på Kvikne. På et eller annet tidspunkt skal det ha oppstått noe uenighet som skal ha ført til at de solgte gården. Vi vet at sønnen Iver flyttet til Marken/Reipå utenfor Bodø. Her giftet han seg og fikk barn. Vi har hørt at en av de andre søskene flyttet sørover mens en annen skal ha flyttet til Målselv. Om dette er Hans eller noen annen vet vi ikke.

Er det noen som har noe informasjon? Kan det ha vært noen Ellefsen som flyttet fra Kvikne til Målselv?

--Line

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Søker etter noen ved navn Ellefsen som kom fra Kvikne

Legg inn av dn23027 » 26. februar 2009 kl. 3.23

Line Hansen skrev:Er det noe Ellefsen-slekt i Målselv? Leter etter noen slektninger som flyttet dit fra Kvikne i Østerdalen:)

Så vidt jeg forstår handler det om en Ellef Olsen(f.1806 eller 1810). Han hadde to sønner -deriblant en som het Iver Ellefsen(f.1843). Den andre sønnen het Hans Ellefsen(f.1840) og han var gift med Elen Pedersdatter(1939. Sammen hadde di to sønner - Even(f.1863) og Peder(f.1864). Muligens fantes det også en søster som het Ane Marie Ellefsdatter(f.1849). Det er uklart om det finnes noen flere søsken.

Vi "vet" at Ellef Olsen bodde sammen med barna sine på en gård på Kvikne. På et eller annet tidspunkt skal det ha oppstått noe uenighet som skal ha ført til at de solgte gården. Vi vet at sønnen Iver flyttet til Marken/Reipå utenfor Bodø. Her giftet han seg og fikk barn. Vi har hørt at en av de andre søskene flyttet sørover mens en annen skal ha flyttet til Målselv. Om dette er Hans eller noen annen vet vi ikke.

Er det noen som har noe informasjon? Kan det ha vært noen Ellefsen som flyttet fra Kvikne til Målselv?

--Line

På IGI (familysearch) får jeg opp 4 barn på Hans Ellefsen og hustru Elen Pedersdatter, nemlig Even døpt 1.mai 1864 Kvikne, Peder døpt 25 des 1865 Kvikne, Marit døpt 24 jan 1869 Kvikne og Nils døpt 30 nov 1873 Kvikne.
Mao har Hans i hvert fall holdt seg lenge på Kvikne, og kanskje det er lurt å bla i kirkebøkene der for å se om han og/eller kona døde der, eventuelt flyttet ut etter 1873 dersom bøkene inneholder flyttemeldinger.

Det kommer også en del unger opp på Ellef Olsen og hustru Marit Haagensdatter, Kvikne,- det er ikke sikkert alle vokste opp, så hvem som kan ha flyttet hvor, er ikke godt å si :):
1. HANS ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 25 DEC 1841 Kvikne, Hedmark, Norway
2. IVER ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 28 JAN 1844 Kvikne, Hedmark, Norway
3. JENGEBREGT ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 12 OCT 1834 Kvikne, Hedmark, Norway
4. OLE ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 16 APR 1838 Kvikne, Hedmark, Norway
5. KIERSTI ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 APR 1836 Kvikne, Hedmark, Norway
1. MALINA ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 28 FEB 1830 Kvikne, Hedmark, Norway
2. MARIT ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 31 OCT 1839 Kvikne, Hedmark, Norway
3. ANNA MARIA ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 05 JUL 1850 Kvikne, Hedmark, Norway
4. ELLEFSEN - International Genealogical Index
5. OLAUG ELLEFSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 09 AUG 1846 Kvikne, Hedmark, Norway
.........................
Det kan være enda flere barn,- det er ikke alltid alle dukker opp ved søk pga ulike måter foreldrenes navn er stavet på i kirkebøkene. Her søkte jeg med et par ulike stavemåter og fikk frem 10 barn, hvor den ene døde udøpt samme dagen.
Ellef Olsen og Marit Haagensdatter giftet seg 1. okt 1830 i Kvikne, hvilket vil si at datteren Malina ble født før de giftet seg. Men alle datoer må sjekkes i kirkeboken, for jeg har kun brukt familysearch, og der kan det være feil. Jeg klarte ikke å finne noen Ellefsen i Målselv, men sjekket bare ft1875 og 1900 ,- det var kun ei gammel tjenestepige som var født der oppe i nord lenge før noen av familien fra Kvikne kan ha flyttet på seg.

Men du kan jo prøve søk på de ulike barns navn både i folketellingene og i familysearch og se om du finner dem igjen andre steder enn Kvikne.

Mvh
Linda W

gj15263
Sted: Granvin

Re: Søker etter noen ved navn Ellefsen som kom fra Kvikne

Legg inn av gj15263 » 4. desember 2011 kl. 2.54

Hei Line .......
Kom tilfeldigvis inn på denne siden i kveld.
Iver Ellefsen fra Kvikne i Østerdalen, han var min tippoldefar og bodde i Marken - på Reipå.
For mange år siden kjørte jeg forbi Kvikne og fant huset hvor han var født. Møtte også noen søskenbarn.
Går ut fra at du har fått de opplysningene du trenger - ettersom det er mange år siden du skrev innlegget, men da jeg leste navnet til min tippoldefar ble jeg interessert. :lol:
med hilsen Solbjørg Kjerland

Svar

Gå tilbake til «Målselv»