Jeg er p.t litt indisponert og ønsker å be om hjelp;
Jeg har en teori om at en ane kan stamme fra Røros og aller helst da fra Wiigen.
Caren Christine Andreasdatter får 3 uekte barn i Trondheim, på den ene dåpsinnføringen står hun nevnt som Caren Christina Andreasdatter Wiigen. To av barna hennes har jeg funnet dåpsinnføringen til og disse er født 1783 og 1784, men før det har hun et barn til.
Hun bør jo da helst være født minst 20 år før.
Noen som kan se etter en Andreas som får en C(K)aren Christina under Wiigen?
Oppslag i bygdebok for Røros - kan du hjelpe?
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
-
- Sted: TRONDHEIM
Re: Oppslag i bygdebok for Røros - kan du hjelpe?
Gjennom Genelogiske Ressurser får du greie på hva som finnes for Røros, bl a døpte Røros 1727-1766. Etter det har du Hogne Holsts avskrifter som fortsetter noen år etter 1800.
Hun finnes ikke der, og da har det ingen hensikt å slå opp i Rørosboka.
Hun finnes ikke der, og da har det ingen hensikt å slå opp i Rørosboka.
-
Jeg mente å si at døpte Røros 1727-66 finnes i søkbare databaser både på RHD og på Digitalarkivet. Lenker til disse finnes på Genealogiske Ressurser.
Takk for svar, jeg kjenner selvfølgelig til Genress og Hogne Holsts hjemmeside.
En bygdebok blir ikke skrevet på grunnlag av kirkebøker alene, bl.a skiftene blir flittig brukt. Min erfaring ved å ta ibruk skiftene er at det fra tid til annen dukker opp barn man ikke finner i dåpsinnføringer i kirkebøkene. Når man i tillegg leser "våre Røtter" - om presters tildels lemfeldige nedtegnelser, gjerne "på husk" kan det lønne seg og sjekke skiftene.
Så spørsmålet mitt står allikevel ved lag
En bygdebok blir ikke skrevet på grunnlag av kirkebøker alene, bl.a skiftene blir flittig brukt. Min erfaring ved å ta ibruk skiftene er at det fra tid til annen dukker opp barn man ikke finner i dåpsinnføringer i kirkebøkene. Når man i tillegg leser "våre Røtter" - om presters tildels lemfeldige nedtegnelser, gjerne "på husk" kan det lønne seg og sjekke skiftene.
Så spørsmålet mitt står allikevel ved lag

-
Jeg har ca en fjerdedel av mine aner på Røros, og har knapt opplevd at mine aner eller deres søsken ikke finnes døpt i kirkebøker på 1700-tallet. Derimot har jeg funnet flere som finnes i kirkebøkene som mangler i Rørosbøkene. Det samme gjelder også folk nevnt i skifter. Det er altså min erfaring etter å ha jobbet mye med min egen slekt og litt med andres.
Viken-gårdene finnes i Rørosboka bind 5. Jeg har sett etter og hun du spør etter, finnes ikke der.
Videre er det i 1801 en del med Vigen som etternavn, som hovedsakelig bor på selv Bergstaden. Det er heller ingen blant disse som ser ut til å være i slekt med din Karen.
Viken-gårdene finnes i Rørosboka bind 5. Jeg har sett etter og hun du spør etter, finnes ikke der.
Videre er det i 1801 en del med Vigen som etternavn, som hovedsakelig bor på selv Bergstaden. Det er heller ingen blant disse som ser ut til å være i slekt med din Karen.
Tusen hjertelige takk for at du sjekket for meg!
Btw: "Min" sikrere del av Rørosslekter skriver seg fra Spel og Strømme. Så "Strømmeeiendommene" blir flittig sjekket. Men det er en annen gren.

Btw: "Min" sikrere del av Rørosslekter skriver seg fra Spel og Strømme. Så "Strømmeeiendommene" blir flittig sjekket. Men det er en annen gren.