Fyresdal-Landvik-Amerika
Moderator: MOD_Telemark
Fyresdal-Landvik-Amerika
Hei!
Er det noen som vet noe om en Nordbø familie som flyttet fra Fyresdal til Landvik (Aust-Agder) for så å reise videre til Amerika.
mvh
knut storerud
Er det noen som vet noe om en Nordbø familie som flyttet fra Fyresdal til Landvik (Aust-Agder) for så å reise videre til Amerika.
mvh
knut storerud
Re: Fyresdal-Landvik-Amerika
Hvis du har noen flere opplysninger, er det fornuftig å dele dem med oss, det kan hjelpe til i undersøkelsene. Har du noe tidsrom/tidspunkt for når dette skal ha skjedd? Har du noen navn? Har du undersøkt i Fyresdal gards- og ættesoge under de bruk som har navnet Nordbø? Hvis ikke kan jeg gjerne gjøre det når jeg kommer hjem til Fyresdal til jul.
Venleg helsing Kjetil
Har funnet ut litt mer, han het: Isak Jacbsen Nordbø med kone og tre barn som dro fra Moland i 1843 og skulle til Amerika, men som først to år senere dro fra Landvik til Amerika.
Jeg har prøvd å finne utflyttingen for Isak med familie i klokker- og ministerialbøkene for Moland og Veum sokn og Hegland annex i årene rundt 1843, men kan ikke se denne utflyttingen innført. Hvorfra har du din opplysning om flytting fra Moland i 1843, mon tro?
Venleg helsing Kjetil
Opplysningene har jeg i fra en Hovedoppgave i Historie fra 1974 av Helge Ove Tveiten UIB. Har heller ikke funnet noe i Fyresdals kirbøker eller Marviks Bygdebok. Men det er lett å overse noe!!!!
Men jeg har funnet en passasjerliste fra 1845 med en I. Jacobsen, kome M, og tre barn M, I og S. Båten Preciosa fra Skien - Kragerø 4 july.
Det kan kanskje være de!!???
Grunnen til at jeg er spørr om dette er at vi i Landvik Historielag har et prosjekt om utvandringen fra vårt distrikt. Vi kommer nok til å ende opp med ei bok om emnet om et par år.
Litt ekstra spennende for meg er dette for jeg kommer opprinnelig fra Fyresdal og har sjøl mye familie i Amerika som jeg etter hevert har kommet i kontakt med.
Men jeg har funnet en passasjerliste fra 1845 med en I. Jacobsen, kome M, og tre barn M, I og S. Båten Preciosa fra Skien - Kragerø 4 july.
Det kan kanskje være de!!???
Grunnen til at jeg er spørr om dette er at vi i Landvik Historielag har et prosjekt om utvandringen fra vårt distrikt. Vi kommer nok til å ende opp med ei bok om emnet om et par år.
Litt ekstra spennende for meg er dette for jeg kommer opprinnelig fra Fyresdal og har sjøl mye familie i Amerika som jeg etter hevert har kommet i kontakt med.
Vel....
finner stadig ut litt mer om Isak og kari som kona het. De kom etterhvert til Fillmore county og etablerte seg i Arendalh township og ligger også begravet der.
Kan ikke finne noe om dem i Fyresdal eller Landvik. Har de bodd er er det store spørsmålet nå?
mvh
knut storerud
finner stadig ut litt mer om Isak og kari som kona het. De kom etterhvert til Fillmore county og etablerte seg i Arendalh township og ligger også begravet der.
Kan ikke finne noe om dem i Fyresdal eller Landvik. Har de bodd er er det store spørsmålet nå?
mvh
knut storerud
Det var ganske mange fra Fyresdal som bosatte seg i Fillmore County. Kanskje det er mulig å finne fødestedet i immigrasjonsdokumentene? Hva med å legge inn en etterlysning under emigrasjon/USA (med henvisning til denne tråden), kanskje Margit Nysetvold Bakke kan hjelpe?
Venleg helsing Kjetil
Hei!
Vil bare si det at jeg har funnet de i kirkeregisteret på Koshkonong, hvor Isak Jacobsen Nordboe er registert og skriver at Moland er hvor han kommer fra.
Ellers hadde sønnen Torger en "general store" i Preston fra 1881.
mvh knut storerud
Vil bare si det at jeg har funnet de i kirkeregisteret på Koshkonong, hvor Isak Jacobsen Nordboe er registert og skriver at Moland er hvor han kommer fra.
Ellers hadde sønnen Torger en "general store" i Preston fra 1881.
mvh knut storerud
Moland kan vera fleire ting........
I Nissedal bygdebok under Nordbø finn ein Isak Jakobson Nordbø f.1813 g.med Kari Tarjeisdtr utflutt til Austre Moland. Meir enn dette står ikkje i bygdeboka, opphavet til Kari er tydlegvis ukjend for forfattaren.
Helsing Aslak
I Nissedal bygdebok under Nordbø finn ein Isak Jakobson Nordbø f.1813 g.med Kari Tarjeisdtr utflutt til Austre Moland. Meir enn dette står ikkje i bygdeboka, opphavet til Kari er tydlegvis ukjend for forfattaren.
Helsing Aslak
-
- Sted: SVENE
I kyrkjeboka for Nissedal finn ein familien utflutt til Østre Moland i 1841:
Isak Jacobsen Nordbøe 28 Aar Inderst
Kari Tarjesdatter 26 Aar hans hustru
Marthe 5 Aar
Jacob 1 1/2 Aar født og døpt i Vraadal
Helsing Aslak
Isak Jacobsen Nordbøe 28 Aar Inderst
Kari Tarjesdatter 26 Aar hans hustru
Marthe 5 Aar
Jacob 1 1/2 Aar født og døpt i Vraadal
Helsing Aslak
Her er lenke til klokkerboka, sjå nr. 6 til 9 på høgre side:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-268
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-268
Venleg helsing Kjetil
-
- Sted: SVENE
Kari er frå Kviteseid, sjå Flatland nr. 40. http://www.jfredpeterson.com/kvites/kvsog052.htm
Mvh Gro Berit
Mvh Gro Berit
Har funnet ut enda litt mer om Isak og hans familie: De bodde på Ormetjønn på Tromøya fant jeg i krikeboka for Tromøya. Mens to brødrer av Isak tydeligvis bodde i Landvik og utvandra derfra i 1851.
I passkontrollen/Arendal for Isak står det ganske uttydelig hvor han reiste fra, med godvilje kan du kanskje lese Landvik /Landvig, men jeg tror det ikke. Kanskje dette er så langt det går ann å komme i historien om Isak og Kari.
Ut i det store ukjente reiste de, for et mot!
Takk for all hjelp!
I passkontrollen/Arendal for Isak står det ganske uttydelig hvor han reiste fra, med godvilje kan du kanskje lese Landvik /Landvig, men jeg tror det ikke. Kanskje dette er så langt det går ann å komme i historien om Isak og Kari.
Ut i det store ukjente reiste de, for et mot!
Takk for all hjelp!