Kirkebøker i Aure

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Kirkebøker i Aure

Legg inn av dn23333 » 22. november 2008 kl. 13.54

Hei Tore
Tore Kristiansen skrev:
Men for to store prestegjeld (begge to nærme Hitra) eksisterer det ikke kirkebøker for 1750-tallet: i Aure brant de i jula 1771 og i Stangvik før jul 1783.

Du skriv for 1750-tallet. På DA starter Kb. for Aure 1772. Finnes det noen som helst kirkebøker for Aure FØR 1772, eksempelvis tidlig 1700 - sent 1600., eller forsvant alt som fantes under brannen :?:

Når starta føring av kirkebøker i den form vi ser på DA foresten :?:

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Kirkebøker i Aure

Legg inn av Tore Kristiansen » 22. november 2008 kl. 15.30

Dette spørsmålet ble opprinnelig stilt i emnet Lars Olsen f. 1720-1730 Nordmør under Nordmøre-ukjent kommune. Jeg har som moderator skilt det ut som eget emne.

De eldste kirkebøkene for Aure prestegjeld som eksisterer i dag begynner i 1772. Og siden Edøy prestegjeld hørte til Aure fram til 1749, betyr det at kirkebøkene for Edøy før 1749, også brant opp i 1771.

Om de ulike formatene for kirkebokføring, kan du lese her.

Men en kilde som Anders Todal stadig henviser til, er et manntall fra 1758 . Der er det tydeligvis navn og alder på både voksne og barn. Hvilket manntall dette er, og i hvilket arkiv det er, hadde det vært meget interessant og fått oppklart. :) Dekker det bare Aure prestegjeld, eller var det for et større område? Jeg har bare sett noen henvisninger til det i Gardtales-bøkene, men hvis det står noe mer om dette manntallet i bøkene, vil nok mange slektsforskere bli takknemlige for å få vite det. :)
:) Tore

dn23333
Sted: FOLDFJORDEN

Re: Kirkebøker i Aure

Legg inn av dn23333 » 22. november 2008 kl. 20.18

Takk for hensvisningen Tore :D

Fra lenken din om kirkebokføring
Reskriptet i 1812 gav også pålegg om at klokkeren skulle føre kirkebok, kalt klokkerbok, etter samme skjema som soknepresten. Denne klokkerboken ("kirkebokduplikatet") skulle ha flere funksjoner. Prest og klokker skulle sammenholde sine bøker to ganger i året, for slik å kunne avdekke mulige feil eller mangler, og siden de to protokollene aldri skulle ligge under samme tak, skulle man ha håp om å bevare den ene, selv om arkivet skulle brenne eller gå tapt på annen måte.

Dette kom altså 30 år for seint for vårt vedkomende... :cry:

Her var det en del å lære gitt... :oops: Jeg har jo sett at samme mann har fått sin kv. introd. det eine året etter det andre.... - Stakkars mann har jeg tenkt , - enn å miste så mange koner - for så å måtte gifte seg oppatt :lol: :lol:.......

Svar

Gå tilbake til «Aure»