To spørsmål:
Hvor kom til Svend Larsson fra

Dordi var datter av Hans Hallvardson Vinsternes og Mali Jonsdtr Kletten i Halsa iflg Gardtales i Aure (Todal).
I kirkeboka for Aure finner jeg denne Svend Larson med sikkerhet først i forbindelse med dåpen til sønnen Hans den 23 mars 1774
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13
Faddrene er fra Aure såvidt jeg kan se, bortsett fra Peder Larson Taknes som sannsynligvis kom fra Halsa. - Det som slår meg i skrivende stund er at Svend og Peder kunne vært brødre? Såvidt jeg husker fra Halsaboka (Vaagland)var det og slektskap mellom Kletten og Taknes på et tidspunkt.
Gardtales nevner ingen sønn ved navnet Hans. Det er en sønn Lars som overtar gården.
Hvem var mest sannsynlig eldst av disse brødrene - kunne det være morfar som var den "berettigede" til oppkalling siden gården var på morsslekta

Vanligvis fikk vel eldstesønnen navn etter farfar. Jeg kan ikke se Lars`s dåp i perioden 1772 - 1775, men iflg Gardtales s.570 dør han i 1816, 42 år gammel - dvs født omkring 1774. Hans er døpt i mars-74, og det skal "godt arbeid gjerast" ihvertfall for å få ferdig et svangerskap til i dette året

Jeg antar at Hans døde før faren i 1808, da det står s.570:
(Så følger barna fra andre ekteskap)." Dei som då tok arv etter honom, var sønene Lars og Ola og dottera Mali av første ekteskap".
mvh

Aase Todal