Lyche i MR

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Andreas Fjeld Halvorsen
Sted: SLEPENDEN

Lyche i MR

Legg inn av Andreas Fjeld Halvorsen » 9. november 2008 kl. 0.30

På jakt etter om det var noen søk på slektsnavnet Lyche, som er min mors slektsnavn (Halden/Drammen, jeg tror ikke det er noen forbindelse til Lyche'ne i Møre og Romsdal), kom jeg over denne strengen her og der fant jeg forkortelsen ETC. Jeg skulle gjerne visst hva det betyr.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Re: Nikoline Moen - hva betyr ETC?

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 9. november 2008 kl. 8.56

I innlegg nr 8, det første som er datert 31 okt er det en lenke (= blå skrift) som forklarer hva ETC slektsregister er.

Andreas Fjeld Halvorsen

Legg inn av Andreas Fjeld Halvorsen » 9. november 2008 kl. 20.03

Takk fo rask respons! Den lenken overså jeg, siden det ikke var Moen som var min primærinteresse. Det arkivet ser ut til å kunne være en gullgruve for Kristiansund og kanskje for store deler av midt-Norge?

Vet du tilfeldigvis om noen som har jobbet med Lyche'ne i Møre og Romsdal? Jeg forsøker å komplettere "mine" Lyche'r frem til nåtiden, og da støter jeg stadig på Lyche'r som jeg ikke klarer å plassere. En av forklaringene kan være denne Lyche-slekten.

Brukeravatar
Britt Iren Pedersen Neergård
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av Britt Iren Pedersen Neergård » 10. november 2008 kl. 9.06

Har du sett denne tråden her på Slektsforum: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=47128

På Brukarforumet på Digitalarkivet er det også noen tema vedr Lyche, men de har du kanskje sett?

Tore Kristiansen
Sted: KRISTIANSUND N

Re: Lyche i MR

Legg inn av Tore Kristiansen » 10. november 2008 kl. 12.05

Da har jeg skilt ut dette spørsmålet fra emnet Nikoline Moen f. 1842 i Kristiansund, siden dette er et eget emne.

Flere av Lycheslektene i Kristiansund har navnet sitt fra husmannsplasser som tidligere het Løkke. På dialekt, og offisiell rettskriving, heter de samme plassene i dag Lykkja.

Er opphavet til Lyche fra Halden/Drammen det samme?
:) Tore

Andreas Fjeld Halvorsen

Legg inn av Andreas Fjeld Halvorsen » 10. november 2008 kl. 21.44

Den tråden du sikter til hadde jeg fått med meg, men takk allikevel.
Brukarforum på digitalarkivet hadde jeg derimot ikke fått med meg - også jeg som "bor" i digitalarkivet enkelte kvelder (og netter). Der var det opptil flere Lyche/Lycke/Lykke/Løkke/Løcke-strenger. Takk for det tipset!

Andreas Fjeld Halvorsen

Re: Lyche i MR

Legg inn av Andreas Fjeld Halvorsen » 10. november 2008 kl. 22.18

Helt enig i å skille det ut, det var bare praktisk å henge seg på i første omgang. Og kanskje noen da henger seg på? Jeg har iallfall hatt kontakt med en nålevende etterkommer av Kristiansund-Lyche'r som var interessert i hvor slekten hans kom fra.
Etymologisk er det vel stor sannsynlighet for at Lyche-navnet "mitt" har sitt opphav i en eller annen løkke, i Norge eller Danmark, men foreløpig stanger jeg i taket ved min tipptippoldefar Johan Nicolai Lyche (1750-1837), som var regimentskvartermester ved Sønnenfjeldske Infanteriregiment i Fredrikshald, senere byfogd i Drammen (vel dokumentert), og hans antatte far og farfar (foreløpig uten primærkilder). Noen sekundærkilder sier at familien kom fra Danmark, men når og hvor er foreløpig uløst.
Forstår jeg deg slik at det er flere parallelle Lyche-slekter i MR?
Jeg visste jo om Lykke i Trøndelag, og noen av dem kan jo godt ha skrevet navnet Lyche ved noen anledninger. Dessuten vet jeg at det finnes en slekt Lycke, visstnok med svensk opprinnelse. Men disse har jeg ikke gitt meg i kast med. Jeg er i ferd med å passere 1400 registrerte Lycher' med ektefeller i egen slekt, og forsøker å oppdatere dette til nåtiden for alle grener. Da støter jeg også på en del urelaterte Lyche'r som jeg registrerer for å vite at jeg har vært innom dem. Det var slik jeg kom inn på Lyche'r i Kristiansund.

Svar

Gå tilbake til «Kristiansund»