Håper inderlig at noen kan hjelpe meg litt med min tippoldefar som ingen i familien vet så veldig mye om.
Jeg har funnet en del om slekta bakover på hans side, men jeg vet ingenting av hvor og hva det ble av han, kanskje han har flere barn? Her er den informasjonen jeg har til nå.
Født: 7. februar 1895, døpt i Volda Kirke. Bosted: Bjerkvika.
Funnet i folketelling for 1900 boendes med sin mor og far (Thomas Olai Bjerkvik og Nikoline Marie Knutsdatter) i Halkjelsvik. Funnet også ut om plassen (i boka ei bygdebok for volda), der fergekaia nå ligger.
Men så blir det litt vanskeligere. I samme folketelling så står det at faren (Thomas) har en midlertidig bustad i Ålesund. Hva dette betyr kan være så mangt, men den folketellinga er det siste sikre spor på hvor Emil Andreas bodde hen før da min oldemor ble født i 1914.
Tror ikke det var så veldig seriøst forhold mellom Emil Andreas og min tippoldemor (Ulrikke Amalie Borvik, da hun bare var 15 år da hun ble mor til Agnes Emilie (min oldemor). Hun var født og oppvokst i Eresfjorden. Har også lest i bygdebok for Nesset at Emil Andreas var sjømann.
Hva som skjedde med Emil Andreas etter dette skulle jeg så inderlig likt å visst, for det vet ingen i familien min noen ting om. Jeg har blitt fortalt av min bestemor at oldemor møtte faren sin en gang i voksen alder, men noe mer om dette møtet vet jeg ikke noe om.
Om noen vet noe, så kan de enten kontakte meg her på forumet, skrive et innlegg her, eller sende en email til [email protected]
mvh
Kenneth Staurset Fåne
Litt informasjon om Emil Andreas Tomassen Bjerkvik
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: MOLDE
-
Re: Litt informasjon om Emil Andreas Tomassen Bjerkvik
Nå fant jeg han i kirkeboka for ålesund i 1910. Konfirmant.
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650393.jpg
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 650393.jpg
-
Jeg har siden jeg la ut denne etterlysningen funnet ut ganske mye om Emil Andreas Bjerkvik.
Han flyttet med faren, moren og broren sin til Ålesund og ble etter hvert fisker og fangstmann. I adresseboka for 1916 står han oppført med en inntekt på 1600 kroner i året, men han er på dette tidspunktet død. I 1914 får han datteren Agnes Emilie Borvik sammen med Ulrikke Amalie Borvik fra Nauste i Eresfjord. I 1915 dør Emil Andreas av lungetæring bare 20 år gammel, så min oldemor kunne ikke ha møtt han i voksen alder.
Broren til Emil Andreas var Johannes Rasofiel Bjerkvik. Han giftet seg og fikk et barn. Men også han døde ganske tidlig. I kirkeboken for 1923 står det at han ble "dræbt under landen i Boucogna i Frankrige", han var skipper og menes det her at han kanskje ble drept under lossing eller er det snakk om rovmord? Uansett så er barnet hans Charles Bjerkvik født i 1915, som lever helt til 1978. Det er denne Charles Bjerkvik min oldemor har møtt har jeg fått greie på.
Foreldrene til Johannes og Emil Andreas er Thomas Olai Johannesen Bjerkvik og Nikoline Marie Knutsdatter Veiberg. Thomas lever til begynnelsen av 1930-tallet, mens Nikoline lever helt til 1945. Disse finnes det bilder av på fylkesfoto samt bilder av det jeg tror kan være Emil og Johannes siden disse er registrert med eier Johannes Bjerkvik.
Han flyttet med faren, moren og broren sin til Ålesund og ble etter hvert fisker og fangstmann. I adresseboka for 1916 står han oppført med en inntekt på 1600 kroner i året, men han er på dette tidspunktet død. I 1914 får han datteren Agnes Emilie Borvik sammen med Ulrikke Amalie Borvik fra Nauste i Eresfjord. I 1915 dør Emil Andreas av lungetæring bare 20 år gammel, så min oldemor kunne ikke ha møtt han i voksen alder.
Broren til Emil Andreas var Johannes Rasofiel Bjerkvik. Han giftet seg og fikk et barn. Men også han døde ganske tidlig. I kirkeboken for 1923 står det at han ble "dræbt under landen i Boucogna i Frankrige", han var skipper og menes det her at han kanskje ble drept under lossing eller er det snakk om rovmord? Uansett så er barnet hans Charles Bjerkvik født i 1915, som lever helt til 1978. Det er denne Charles Bjerkvik min oldemor har møtt har jeg fått greie på.
Foreldrene til Johannes og Emil Andreas er Thomas Olai Johannesen Bjerkvik og Nikoline Marie Knutsdatter Veiberg. Thomas lever til begynnelsen av 1930-tallet, mens Nikoline lever helt til 1945. Disse finnes det bilder av på fylkesfoto samt bilder av det jeg tror kan være Emil og Johannes siden disse er registrert med eier Johannes Bjerkvik.
Berre ei lita presisering:
Dødsinnførselen skal lesast slik:
"Dræbt under landlov i Boulogna, Frankrige" - innførselen tyder slik på at han vart drept medan han hadde fri i Boulogne...
Når det gjeld Tomas og Nikoline så har eg dei registrerte i den delen av Busetnadssoga for Volda som enno ikkje er kome ut, buande i eige hus i Halkjelsvik:
Tomashuset
Folket:
67-1. 1890 – 1905
Tomas Olai Johanness. Bjerkvik frå Bøen, Berkvika (3-1), f. 10.6.1867, d. __.__.____, gift __.__.____ med Nikoline Marie Knutsd. Veiberg frå Norddal, f. __.__.1864, d. __.__.____, hadde eit stovehus ved vegen til Vikeneset. Barn:
1 Johannes Rasofiel Bjerkvik, f. 23.1.1893, d. 27.4.1923, gift 16.3.1913 med Sofie Bolsø frå Ålesund, f. __.__.1895, d. __.__.____, busett Ålesund.
2 Emil Andreas Bjerkvik, f. 7.2.1895, d. 8.7.1915, busett Ålesund.
Har du suppleringar her, kan du evt også ta kontakt direkte...
Dødsinnførselen skal lesast slik:
"Dræbt under landlov i Boulogna, Frankrige" - innførselen tyder slik på at han vart drept medan han hadde fri i Boulogne...
Når det gjeld Tomas og Nikoline så har eg dei registrerte i den delen av Busetnadssoga for Volda som enno ikkje er kome ut, buande i eige hus i Halkjelsvik:
Tomashuset
Folket:
67-1. 1890 – 1905
Tomas Olai Johanness. Bjerkvik frå Bøen, Berkvika (3-1), f. 10.6.1867, d. __.__.____, gift __.__.____ med Nikoline Marie Knutsd. Veiberg frå Norddal, f. __.__.1864, d. __.__.____, hadde eit stovehus ved vegen til Vikeneset. Barn:
1 Johannes Rasofiel Bjerkvik, f. 23.1.1893, d. 27.4.1923, gift 16.3.1913 med Sofie Bolsø frå Ålesund, f. __.__.1895, d. __.__.____, busett Ålesund.
2 Emil Andreas Bjerkvik, f. 7.2.1895, d. 8.7.1915, busett Ålesund.
Har du suppleringar her, kan du evt også ta kontakt direkte...
-
Jeg vet ikke hvor mye du vil ha av etterslekt jeg, men jeg sender deg en privat melding så får du se hva jeg har.