phpGedView

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

phpGedView

Legg inn av Espen Berg » 12. september 2008 kl. 20.49

Heisann!
Jeg har nettopp ruslet meg litt gjennom phpGedView og testet det for eksport og import av GEDCOM-filer. Det er versjon 4.1.5 som er testet på følgende maskinoppsett:

Operativsystem: GNU/Linux Ubuntu 8.04 (2.6.24-19)
Web-tjener: Apache 2.0
PHP: 5.2.4
MySQL: 5.0.51

phpGedView kan ikke kjøres som et vanlig slektsprogram. Det krever et databasesystem og en web-tjener som har støtte for PHP (PHP Hypertext Processor). Både databasesystemet (f.eks. MySQL), Apache og PHP kan installeres på egen maskin. Alternativet er at man må skaffe seg et nettsted som har støtte for alle disse komponentene.

Etter hva jeg kom fram til tilfredsstiller phpGedView kravene til å bli "godkjent". Hvis det er noen som har innsigelser eller andre kommentarer til phpGedView så kom gjerne med kommentarer i denne tråden så er diskusjonen igang :)

gj07675
Sted: RANHEIM

Re: phpGedView

Legg inn av gj07675 » 14. september 2008 kl. 8.53

Jeg har kjørt phpGedView i et par måneder - samme versjon som du nevner - og vertsmaskina er en gammel avdanket laptop som fikk nytt liv med Ubuntu (Linux).

Jeg har ikke importert GEDCOM filer, jeg har lagt inn personene manuelt så langt - jeg er en nybegynner innen slektsarbeid. Og som de fleste har jeg slektninger som er spredd over store geografiske områder, men med phpGedView kan vi arbeide sammen og det fungerer glimrende. (Bare en utvalgt person utenom meg har testet foreløpig).

PhpGedView lar meg (som admin) styre hva som blir vist til fremmede som ikke er registrerte som brukere på en meget god måte.

Jeg har altså versmaskina hjemme og har følgelig full kontroll over backup og lignende.
Planen er at jeg skal legge en lenke på min hjemmeside til phpGedView på hjemmemaskina. Da bli det lettere for mine slektninger å finne denne slektsdatabasen.

Kommer det gode tilbud fra verter som støtter Php og MySQL kan jeg velge å flytte til en slik senere, men jeg synes det er greiest å komme i gang på en maskin en har full kontroll over.

Programmet (skriptene) er gratis og i kildekode og virker stabilt og godt.
Kan anbefales til personer som er litt datakyndige.

Espen Berg
Sted: KONGSBERG
Kontakt:

Legg inn av Espen Berg » 14. september 2008 kl. 10.41

For de som ønsker å prøve ut phpGedView på egen maskin må/kan minst følgende program installeres:
* Apache: http://httpd.apache.org
* PHP: http://www.php.net
* MySQL: http://www.mysql.com

For å få fullt utbytte av phpGedView må flere andre småprogram installeres. De fleste Linux-distribusjoner har disse programmene lett tilgjengelige gjennom pakkehåndteringen.

En komplett oversikt over hva som trengs for å få fullt utbytte av phpGedView finnes her.

Merk at det ikke er helt rett fram å installere phpGedView og tilhørende program. All utprøving foretas selvsagt helt på eget ansvar.

Alternativt kan man benytte seg av nettsteder som tilbyr phpGedView.

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 14. september 2008 kl. 11.12

Slenger meg på atter en gang. Ha du eksempler på slike nettsider. Gratis eller som koster :?:
Mvh
Bjarte

Brukeravatar
Lars Harald Alstadsæter
Sted: KODAL
Kontakt:

Legg inn av Lars Harald Alstadsæter » 14. september 2008 kl. 18.12

phpGedView er et bra program for den som vil publisere slektsdata på nettet. Det er fullt mulig å begrense tilgangen til informasjonen man legger ut. Begrensningene kan være for alle som ikke er innlogget, for dem som er innlogget kan man begrense tilgjengelige opplysninger til kun egen slekt.

For den som vil bruke programmet som et selvstendig slektsdataprogram er det mulig å både importere og eksportere slektsdata via Gedcom.

Det er mulig å installere programmet på en webserver/webhotell. De fleste gratisløsninger har ikke mulighet for å installere phpGedView, men for ca 10 kr/mnd får man kjøpt webhotell med nødvendige muligheter.

Et alternativ er å installere programmet på en egen PC, og så kun kjøre det lokalt. Ulempen er at man da trenger en såkalt LAMP-installasjon på PCen (Linux, Apache, MySQL og PHP). Det finnes enkle pakkeløsninger som gjør det enkelt å kjøre dette på en ordinær Windows-PC.

Tre opplagte ulemper med å bruke phpGedView som "ordinært" slektsdataprogram er:
  • Det krever litt ekstra kunnskap å installere programmet enten det er på lokal PC eller på en webserver/webhotell.
  • Brukergrensesnittet er mer komplisert og omfattende enn på de fleste vanlige slektsdataprogram.
  • Programmet mangler en del avanserte inndatamuligheter som de fleste vanlige slektsdataprogram har.
Som verktøy for å presentere slektsdata på internett har programmet mange gode kvaliteter. Det er allikevel grunn til å nevne at det finnes andre og mer avanserte verktøy også her.

Her er lenker til noen nyttige verktøy:Du kan lese mer om publisering av slektsdata på internett her: http://www.slekt.no/index.php/web/artikkel/din_slekt_pa_internett/

mvh
Lars H

Helge Haugland
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Helge Haugland » 15. september 2008 kl. 21.01

Bjarte Espedokken skrev:Ha du eksempler på slike nettsider. Gratis eller som koster :?:

På Slektsweb.no kan du få ditt eget phpGedView oppsett. Mer enn det kjenner jeg ikke Slektsweb.no,

Er det noen som kjenner TUFaT, som koster $5?

Hilsen
Helge (med bestemor på Ålgård) :)

Brukeravatar
Osvald Rydjord
Sted: SANDEFJORD
Kontakt:

Legg inn av Osvald Rydjord » 16. september 2008 kl. 10.27

Bjarte, jeg har lagt inn basen min i Ged-View, en base hvor jeg i stor grad har lagt inn personer med slektstilhørighet til egen slekt eller disses slekt ved giftemål. Jeg har gitt innsyn til dem som har bedt om det, og samtidig har tilknytning til basen på en eller annen måte.

Når de logger inn, og har fått passord, kan de klatre fritt i basen. Jeg har på denne måten kunnet rette eventuelle feil, og jeg har fått mange tilføyelser til basen. Dessverre hadde jeg/gjorde jeg en feil i BK-programmet mitt for noen år siden, noe som førte til at yrker, i forbindelse med registrering av ca 5000 personer, havnet i basen for stedsnavn, noe som gjør stedsnavnbasen uryddig.

Jeg har begrenset datakunnskap og bruker en leverandør i Sande. De legger inn programmet, og alt man selv må gjøre er å gjøre en del settinger første gangen og så laste opp en gedcom fil og etter hvert bilder og annet man vil ha med.
For den enklere bruker er det bare en viktig ting å passe på, nemlig at man ALLTID laster opp nye versjoner av GEDCOM filen sin med AKKURAT samme filnavn hver gang. Da trenger man ikke å tenke på å se over settinger eller noe slikt.

Jeg har ikke bekjentgjort siden noen gang, men den kan ses her http://rydjord.slektsweb.no/

Mvh
Osvald

dn22734
Sted: ÅLGÅRD

Legg inn av dn22734 » 16. september 2008 kl. 14.49

Tusen takk for begge svar. Nå skal det prøves her :)
Mvh
Bjarte

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»