Anders Johnsen Hastensund
Moderator: MOD_Aust-Agder
Anders Johnsen Hastensund
En av mine 3. tipp-oldefedre var Anders Johnsen Hastensund. Han var gift med Karen Elisabeth Borch. De hadde etter det jeg har funnet i kirkebøkene 9 barn. Den eldste var Christian Borch Andersen døpt 27.11.1780. En anne var min tiptipoldefar Ole Michael Andersen Sandvigen døpt 04.09.1785.
Er det noen som har noen opplysninger om Anders og Karen og deres aner? I så fall vil jeg være veldig takknemlig for opplysninger.
Er det noen som har noen opplysninger om Anders og Karen og deres aner? I så fall vil jeg være veldig takknemlig for opplysninger.
Re: Anders Johnsen Hastensund
hei, finner Karen ElisabethFalch fødti Kristiania1755, men det er et stort spekter av kirker der. hun døde på Tromøya, men vet ikke når, du har vel kanskje peil på det.
Hennes far var Kjøpmann Hans Borch.
Gift med Skipsfører Anders Johnsen , født på Tromøya 1742.
Folketelling 1801 fra Østre Moeland, Hastensund gård, Aust Agder
Alle barn bodde hjemme i 1801, den eldste het Gurine Marie født 1777. Lykke til
Hennes far var Kjøpmann Hans Borch.
Gift med Skipsfører Anders Johnsen , født på Tromøya 1742.
Folketelling 1801 fra Østre Moeland, Hastensund gård, Aust Agder
Alle barn bodde hjemme i 1801, den eldste het Gurine Marie født 1777. Lykke til
- Else Berit Rustad
Hvis Karen Elisabeth var født i Christiania i 1755, så er det ikke mange menigheter å velge mellom, bare disse 4:
Aker, Oslo Domkirke, Oslo Hospital og Garnisonsmenigheten.
Så da blir det ikke noen uoverkommelig jobb å lete seg gjennom disse.
Mvh
Else B.
Aker, Oslo Domkirke, Oslo Hospital og Garnisonsmenigheten.
Så da blir det ikke noen uoverkommelig jobb å lete seg gjennom disse.
Mvh
Else B.
Karen Elisabeth`s dåp ; Aker Ministerialbok 1749-1765 , nederst venstre side , januar 1756
- Else Berit Rustad
Og det er samme jenta? Denne her heter jo bare Karen (ikke Karen Elisabeth) . Du kaller henne jo tidligere Karen Elisabeth Falch. Denne i lenken er uekte datter av Mætte Clausdtr. Borch og oppgitt barnefar Mogens Larsen. Det er derfor jeg tviler på om det kan være den riktige.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Mvh
Else B.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-58
Mvh
Else B.
Du har nok rett, det er jeg som tar feil og har lest feil. BEKLAGER 

- Else Berit Rustad
Fort gjort å rote seg bort i disse kirkebøkene
Mvh
Else B.

Mvh
Else B.
Mange takk til dere begge to, jeg vil nok tro at Karen Elisabeth er født her i distriktet (A-Agder), men sikkert er det ikke.
Anders er født på Tromøya. Jeg hadde ikke fått notert at han vat født 1742.
Det er litt ulike opplysninger i kirkebøkene for Tromøy i forhold til folketelling 1801, men det kommer nok bl. a. av at noen av barna er døde før 1801 Får nok lete videre etter Karen E.
Anders er født på Tromøya. Jeg hadde ikke fått notert at han vat født 1742.
Det er litt ulike opplysninger i kirkebøkene for Tromøy i forhold til folketelling 1801, men det kommer nok bl. a. av at noen av barna er døde før 1801 Får nok lete videre etter Karen E.
Hei
Tror nok det er korrekt at Karen Elisabeth er datter av Hans Borch. Her er dåpen hennes i Oslo Domkirke (høyre side, dåp nr 24) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Legg merke til at moren heter Guri Marie,- Anders og Karen har en datter Gurine Marie i FT1801..
Når det gjelder Hans Borch, så har Nermo forfedrene hans på websiden sin (dvs jeg _antar_ det er samme Hans Borch, det må du kontrollere), men ikke ekteskap og etterkommere: http://www.nermo.org/slekt/d0027/g0000006.html
Mvh
Linda

Tror nok det er korrekt at Karen Elisabeth er datter av Hans Borch. Her er dåpen hennes i Oslo Domkirke (høyre side, dåp nr 24) : http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-147
Legg merke til at moren heter Guri Marie,- Anders og Karen har en datter Gurine Marie i FT1801..
Når det gjelder Hans Borch, så har Nermo forfedrene hans på websiden sin (dvs jeg _antar_ det er samme Hans Borch, det må du kontrollere), men ikke ekteskap og etterkommere: http://www.nermo.org/slekt/d0027/g0000006.html
Mvh
Linda
Hei!
Ja, det ser ut til at du har rett! Har littproblemer med å lese alt i forbindelse med dåpen. Er det Gurine Marie Knudsdatter det står? Hjertelig takk for hjelpen, nå kom jeg et godt stykke videre
Ja, det ser ut til at du har rett! Har littproblemer med å lese alt i forbindelse med dåpen. Er det Gurine Marie Knudsdatter det står? Hjertelig takk for hjelpen, nå kom jeg et godt stykke videre

Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på denne tråden, som ligger postet under Oslo: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=16292
Jeg har forøvrig funnet 17 barn ut fra kirkeboken for Tromøy. Leverer gjerne en liste av det jeg har, men det kan ikke bli i dag. Hilsen en annen etterkommer av Anders Johnsen og Karen Borch Hansdatter.
Jeg har forøvrig funnet 17 barn ut fra kirkeboken for Tromøy. Leverer gjerne en liste av det jeg har, men det kan ikke bli i dag. Hilsen en annen etterkommer av Anders Johnsen og Karen Borch Hansdatter.

-
- Sted: TØNSBERG
Hei Leif.
Du finner Anders og Karen Elisabeth omtalt i "Tromøyfolk gjennom tidene, bind I, side 313", skrevet av Gunnar Molden.
Mvh Anne-Lise Toft Eddie
Du finner Anders og Karen Elisabeth omtalt i "Tromøyfolk gjennom tidene, bind I, side 313", skrevet av Gunnar Molden.
Mvh Anne-Lise Toft Eddie
Mange takk til Øystein Bredal for den tråden. Der var mye interssant og nyttig.
Jeg har også funnet alle de 17 barna i kirkebøkene for Tromøy.
Jeg takker også Anne-Lise T.E for tipset om "Tromøyboka". Den har jeg vært gjennom før, men da var det andre personer det var snakk om, så jeg tenkte ikke på den nå. Har imidlertid lånt den idag og funnet Ander Johnsen 1734 - 1814, g. 1775 med Karen Elisabeth Borch f. 1757 i Christiania (far Hans Borch).
Der var også opplysninger både om barna til Anders og Karen, samt foreldrene til Anders.
Det ser jo ut til at jeg med denne etterlysningen har fått ganske mange nye opplysninger,
så jeg sier igjen tusen takk til dere alle
.
Mvh
Leif
Jeg har også funnet alle de 17 barna i kirkebøkene for Tromøy.
Jeg takker også Anne-Lise T.E for tipset om "Tromøyboka". Den har jeg vært gjennom før, men da var det andre personer det var snakk om, så jeg tenkte ikke på den nå. Har imidlertid lånt den idag og funnet Ander Johnsen 1734 - 1814, g. 1775 med Karen Elisabeth Borch f. 1757 i Christiania (far Hans Borch).
Der var også opplysninger både om barna til Anders og Karen, samt foreldrene til Anders.
Det ser jo ut til at jeg med denne etterlysningen har fått ganske mange nye opplysninger,
så jeg sier igjen tusen takk til dere alle

Mvh
Leif
Hei igjen
Jeg har nå kanskje funnet noe som vil interssere Øystein Bredal (hvis ikke du allrede har funnet det selv).
Som Geir Kamsvaag sier, så ble foreldrene til Karen Elise gift i Bragernes kirke. Jeg har sett litt nærmer på disse kirkebøkene og funnet at mor til Karen, Guri Marie Jonasdatter ble konfirmert der i 1748 (Min.bok 1734-59, s. 446), 15 år gammel.
I Min.bok 1706-34, s. 343, blir Jonas Halvorsens barn Guri Marie døpt 13.09.1732.
I samme bok s. 331 blir Jonas Halvorsen viet til Marie Alexandersdatter, 06.11.1731.
Har ennå ikke klart å finne konfirmasjon eller dåp for Jonas eller Marie.
Men det var jo litt om Karens aner likevel.
Skulle det være noen som vet mer, så vil det være fint å få høre om det.
Ellers var jo linken til Nermos slektside fantastisk!
Mvh
Leif
Jeg har nå kanskje funnet noe som vil interssere Øystein Bredal (hvis ikke du allrede har funnet det selv).
Som Geir Kamsvaag sier, så ble foreldrene til Karen Elise gift i Bragernes kirke. Jeg har sett litt nærmer på disse kirkebøkene og funnet at mor til Karen, Guri Marie Jonasdatter ble konfirmert der i 1748 (Min.bok 1734-59, s. 446), 15 år gammel.
I Min.bok 1706-34, s. 343, blir Jonas Halvorsens barn Guri Marie døpt 13.09.1732.
I samme bok s. 331 blir Jonas Halvorsen viet til Marie Alexandersdatter, 06.11.1731.
Har ennå ikke klart å finne konfirmasjon eller dåp for Jonas eller Marie.
Men det var jo litt om Karens aner likevel.

Skulle det være noen som vet mer, så vil det være fint å få høre om det.
Ellers var jo linken til Nermos slektside fantastisk!
Mvh
Leif
Jeg har hittil ikke gjort noen forsøk på å finne ut mer om Guri Marie, så dette var virkelig interessant. Takk for opplysningene! 

Da siste innlegg i denne saken var i august 2008, altså for over 2 år siden, må man anta at den er løst til alles tilfredshet.
Jeg tillater meg likevel å peke på boken Tromøyfolk gjennom tidene av Gunnar Molden, side 312- 313.
På sett og vis er jeg inne i samme slektsloopen jeg også. Anders Johnsen Hastensund var bror av Anne Dorotha som i 1775 ble viet til Christen Andersen Kjørvigen. Christen Andersen er bror av in tipp-tipp-tipp oldemor.
Jeg sitter på noen flere opplysninger dersom det er interessant.
Mvh
Inge Berthelsen
Bergen/xArendal
Jeg tillater meg likevel å peke på boken Tromøyfolk gjennom tidene av Gunnar Molden, side 312- 313.
På sett og vis er jeg inne i samme slektsloopen jeg også. Anders Johnsen Hastensund var bror av Anne Dorotha som i 1775 ble viet til Christen Andersen Kjørvigen. Christen Andersen er bror av in tipp-tipp-tipp oldemor.
Jeg sitter på noen flere opplysninger dersom det er interessant.
Mvh
Inge Berthelsen
Bergen/xArendal

Hei Inge
Jo, det har skjedd mye siden den gang.
Jeg vet at Anne Dorthea var gift med Christen Andersen Kjørvigen, men jeg har ingen opplysninger om han eller deres etterkommere.
Jeg er interessert i alt som kan kobles til min slekt, så det du har er selvfølgelig av interesse.
Har forøvrig fått mange opplysninger om anene til Karen Elisabeth Borch, kona til Ander Johnsen, hvis du skulle ha interesse av det.
Hilsen
Leif
Jo, det har skjedd mye siden den gang.
Jeg vet at Anne Dorthea var gift med Christen Andersen Kjørvigen, men jeg har ingen opplysninger om han eller deres etterkommere.
Jeg er interessert i alt som kan kobles til min slekt, så det du har er selvfølgelig av interesse.
Har forøvrig fått mange opplysninger om anene til Karen Elisabeth Borch, kona til Ander Johnsen, hvis du skulle ha interesse av det.
Hilsen
Leif
Hei, i denne oversikten finner du mer om Christen Andersen, både aner og etterkommere.
http://home.online.no/~olillebo/Hans%20 ... 0Skare.htm
Oversikten er utarbeidet av Odd Lillebø. Den er ikke helt komplett, for OL har ikke tatt med 3 barn som døde tidlig og så hadde jo Christen tidligere vært gift med Maren Jørgensdatter og bodd på Omdalsøyren. Det fremgår for øvrig av den envnte Tromy-boken.
Mvh Ingeb
http://home.online.no/~olillebo/Hans%20 ... 0Skare.htm
Oversikten er utarbeidet av Odd Lillebø. Den er ikke helt komplett, for OL har ikke tatt med 3 barn som døde tidlig og så hadde jo Christen tidligere vært gift med Maren Jørgensdatter og bodd på Omdalsøyren. Det fremgår for øvrig av den envnte Tromy-boken.
Mvh Ingeb
Hei igjen
Takk skal du ha. Ved nærmere kontroll hadde jeg alle sammen, men det var blitt en feil
kobling mellom Anne Dorthea og hennes rette foreldre.
Nå er alt på plass.
Leif
Takk skal du ha. Ved nærmere kontroll hadde jeg alle sammen, men det var blitt en feil
kobling mellom Anne Dorthea og hennes rette foreldre.
Nå er alt på plass.
Leif
- Per Nermo
- Sted: OSLO
- Kontakt:
På Ole Lillebø's web-side (se linken i Inge Berthelsen's innlegg like over her) er oppført en Lars Olsen Dahl (1760-1816) fra Mærdø (sønn av nr. 43 i Lillebøs oversikt).
Hvis noen lurer på hvor han ble av, så seilte han i 1785 til Molde som skipper på på 'Neptuni Galei', og giftet seg (der ?) 1) 15 Mai 1788 med Maren Margrethe Bastiansdatter Friis (1763-1803) og 2) i 1810 med Henriette Cathrine Lysholm Willer (1778-1830), enke etter premierløytnant Peter Nicolai Dreyer (1773-1808), 'Dreyer på stubben' (som ble dødelig såret i slaget ved Trangen, Flisa, den 25 Apr 1808).
Se Arkivverkets nye debattforum :
"Lorentz Dreyer født 1801, død 8 Dec. 1859 ? Død i Kristiansund ?" :
http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/755-lorentz-dreyer-foedt-1801-doed-8-dec-1859/page__st__40
Peter Dreyer's datter Anne Cathrine Dreyer (1803-1826) ble g. i Molde i 1819, også med en 'Dahl', som vel var en slektning av hennes stefar, skipper Lars Olsen Dahl fra Merdø.
(8/3-2011: Årstallet for Lars Olsen Dahl's 2. ekteskap er rettet fra 1801 til 1810.)
.
Hvis noen lurer på hvor han ble av, så seilte han i 1785 til Molde som skipper på på 'Neptuni Galei', og giftet seg (der ?) 1) 15 Mai 1788 med Maren Margrethe Bastiansdatter Friis (1763-1803) og 2) i 1810 med Henriette Cathrine Lysholm Willer (1778-1830), enke etter premierløytnant Peter Nicolai Dreyer (1773-1808), 'Dreyer på stubben' (som ble dødelig såret i slaget ved Trangen, Flisa, den 25 Apr 1808).
Se Arkivverkets nye debattforum :
"Lorentz Dreyer født 1801, død 8 Dec. 1859 ? Død i Kristiansund ?" :
http://forum.arkivverket.no/index.php?/topic/755-lorentz-dreyer-foedt-1801-doed-8-dec-1859/page__st__40
Peter Dreyer's datter Anne Cathrine Dreyer (1803-1826) ble g. i Molde i 1819, også med en 'Dahl', som vel var en slektning av hennes stefar, skipper Lars Olsen Dahl fra Merdø.
(8/3-2011: Årstallet for Lars Olsen Dahl's 2. ekteskap er rettet fra 1801 til 1810.)
.
Sist redigert av Per Nermo den 8. mars 2011 kl. 12.38, redigert 1 gang totalt.
Takk skal du ha, Per. Det var interessante opplysninger.
Jeg må se litt nærmere på dem.
Leif
Jeg må se litt nærmere på dem.
Leif
Jeg har en mistanke om at han giftet seg 2. gang 17. juli 1810 og ikke 1801, for hun ble ikke enke før i 1808 ?
Leif
Leif
- Per Nermo
- Kontakt:
1810 er nok riktig (se http://www.nermo.org/slekt/d0014/g0000014.html#I18231). Jeg skal sjekke datoen pånytt.
Jeg har nå korrigert årstallet i mitt innlegg skrevet den 07 Mar 2011 kl. 22:35:54.
(Jeg gjør ellers oppmerksom på at mine slekts-data på web'en ikke alltid er helt ájour med innholdet i databasen min. Men jeg oppdaterer etthvert ....
Bl.a. er Herlof Herlofsen f. 1757 såvidt jeg skjønner ikke sønn av den 'fiktive' 'Herlof', men av dennes 'bror' Stian Herlofsen.)
Jeg har nå korrigert årstallet i mitt innlegg skrevet den 07 Mar 2011 kl. 22:35:54.
(Jeg gjør ellers oppmerksom på at mine slekts-data på web'en ikke alltid er helt ájour med innholdet i databasen min. Men jeg oppdaterer etthvert ....
Bl.a. er Herlof Herlofsen f. 1757 såvidt jeg skjønner ikke sønn av den 'fiktive' 'Herlof', men av dennes 'bror' Stian Herlofsen.)
- Per Nermo
- Kontakt:
.
Leif;
Jeg har notert datoen 10. November 1810 for skipper Lars Olsen Dahl (17160-1816) sitt 2. ekteskap med Henriette Cathrine Lysholm Willer (1788-1830). 1801 var en skrivefeil fra min side.
Du foreslår datoen 17. juli 1810. Hvor tar du den fra ?
Leif;
Jeg har notert datoen 10. November 1810 for skipper Lars Olsen Dahl (17160-1816) sitt 2. ekteskap med Henriette Cathrine Lysholm Willer (1788-1830). 1801 var en skrivefeil fra min side.
Du foreslår datoen 17. juli 1810. Hvor tar du den fra ?