Barbro Larsdatter har tydligen utvandret til Ingdal vill jeg tro enten for gifte eller tjeneste.
Fikk for en tid siden disse opplysningene fra en venn, om henne. Hun hører inn som en av mine aner langt tilbake.
Tilleggsopplysninger som jeg har; Gift med Even Larsen Ingdal f.1766, i Ingdal, Rissa , Stadsbygd. (i dag Agdenes tror jeg)
Det er Barbro s opplysninger som ev. etterspørres. Har ingen flere opplysninger.
Hilsen
Gunnar Andre
Barbro Larsdtr. f.1768, Tolga, gift i Ingdal, Stadsbygd 1795
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Barbro Larsdtr. f.1768, Tolga, gift i Ingdal, Stadsbygd
Hei,
Fant Even Larsen og Barbro Larsdatter under Trolovede i SK for Stadsbygd,Sør-Trøndelag
Nr. 19, nederst på siden
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234
Kan dette være samme Barbro døpt iflg. SK for Tolga, Hedmark?
nr. 17
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Fant Even Larsen og Barbro Larsdatter under Trolovede i SK for Stadsbygd,Sør-Trøndelag
Nr. 19, nederst på siden
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-234
Kan dette være samme Barbro døpt iflg. SK for Tolga, Hedmark?
nr. 17
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-13
Vennlig hilsen
Bjørg Korsvoll
Du verden.
Dette gikk fort å kjapt. KJÆMPE TAKK.
Men er det noen som kan tyde navn på foreldre og faddere?
Jeg klarer normalt dette men dette var for mye kruseduller for meg.
Gunnar Andre
Dette gikk fort å kjapt. KJÆMPE TAKK.
Men er det noen som kan tyde navn på foreldre og faddere?
Jeg klarer normalt dette men dette var for mye kruseduller for meg.
Gunnar Andre
- Osvald Rydjord
- Sted: SANDEFJORD
- Kontakt:
Hei Gunnar Andrè!
Det er nok den samme Barbro i begge linkene, hun er begge steder nevnt Sørgård. Men Barbro er ikke nevnt i Tolgaboka, derimot søskenene Bersvend, 1774-1814 og Bente Sofie, 1772- . Barbro må være en eldre søster.
Faren, Lars Halsteinsen, 1733- 1814, overtok bygselen på Sørgård søndre, i dagligtale Larsgarden, etter faren Halstein Knutsen Bækken fra Narjordet som er bygsler under skyldsettingen i 1738. Broren Svend kommer til Øversjøen og søstra Olava til Søgård nordre. Lars giftet seg 1758 med Marit Bersvendsdatter Søndmør.
Etter en del bærplukking i disse traktene har jeg fartet litt i fjellet på disse stedene, og tar jeg ikke feil ligger Narjordet like over grensa i Os kommune, og den bygdeboken har jeg ikke. Sørgård ligger i Øversjødalen i Tolga. Søndmør i Holøydal i Tolga.
Marit er nok datter av den første rydningsmannen på Søndmør Bersvend Olsen, ca 1699. Han begynte å rydde i 1740-åra. Bersvend døde og enka, Ingeborg, f ca 1699, giftet seg 1754 med Nils Pedersen, som er opphav til Søndmørnavnet, da han trolig kom fra de kanter.
Det er nok den samme Barbro i begge linkene, hun er begge steder nevnt Sørgård. Men Barbro er ikke nevnt i Tolgaboka, derimot søskenene Bersvend, 1774-1814 og Bente Sofie, 1772- . Barbro må være en eldre søster.
Faren, Lars Halsteinsen, 1733- 1814, overtok bygselen på Sørgård søndre, i dagligtale Larsgarden, etter faren Halstein Knutsen Bækken fra Narjordet som er bygsler under skyldsettingen i 1738. Broren Svend kommer til Øversjøen og søstra Olava til Søgård nordre. Lars giftet seg 1758 med Marit Bersvendsdatter Søndmør.
Etter en del bærplukking i disse traktene har jeg fartet litt i fjellet på disse stedene, og tar jeg ikke feil ligger Narjordet like over grensa i Os kommune, og den bygdeboken har jeg ikke. Sørgård ligger i Øversjødalen i Tolga. Søndmør i Holøydal i Tolga.
Marit er nok datter av den første rydningsmannen på Søndmør Bersvend Olsen, ca 1699. Han begynte å rydde i 1740-åra. Bersvend døde og enka, Ingeborg, f ca 1699, giftet seg 1754 med Nils Pedersen, som er opphav til Søndmørnavnet, da han trolig kom fra de kanter.
Hei igjen Osvald og god og fortsatt god sommer. Hyggelig å høre fra deg igjen.
Takk for svaret, og der fikk jeg svar på mer enn jeg håpet på.
Kjæmpegreier.
Hilsen
Gunnar Andre
Takk for svaret, og der fikk jeg svar på mer enn jeg håpet på.
Kjæmpegreier.
Hilsen
Gunnar Andre
-
- Sted: TOLGA
Så flott å få klarhet i Barbro Larsdt Sørgaards videre skjebne!
Fadderne hennes, hvis det stadig er av interesse, ser for meg ut til å være:
Knud Halstensen Becken, Rasmus Rasmusen Nariordet, Anders Rasmusen Nariordet, Berit Toresdt Becken og Sophie Andersdt Fin-kone.
(Knut Halstensen, gm Berit Toresdt, må vel være Barbros onkel.)
Mvh
Marie T.
Fadderne hennes, hvis det stadig er av interesse, ser for meg ut til å være:
Knud Halstensen Becken, Rasmus Rasmusen Nariordet, Anders Rasmusen Nariordet, Berit Toresdt Becken og Sophie Andersdt Fin-kone.
(Knut Halstensen, gm Berit Toresdt, må vel være Barbros onkel.)
Mvh
Marie T.
Hei.
Takker for opplysningene. Meget kjekt å ha.
Gunnar Andre
Takker for opplysningene. Meget kjekt å ha.
Gunnar Andre