Adrian Jacobsen Falch

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj06748
Sted: TRONDHEIM

Adrian Jacobsen Falch

Legg inn av gj06748 » 6. april 2008 kl. 16.41

Hei!

Jeg har blant mine forfedre en herremann ved navn Adrian Jacobsen Falch som blant annet var bosatt på Neppelberg i Nesna.
Videre vet jeg at han var gift to ganger. Første gang med Mille Hansdatter, og andre gang med Adelus Jørgensdatter. Har slurvet litt med kildene her, så vet ikke hvor jeg har alle opplysningene fra, men disse to kvinnene skulle visstnok være beslektet. Har videre sett at de har blitt knyttet til henholdsvis ættene Rød og Staur. Jeg kan ikke se at det finnes noe solid fundament for disse spekulasjonene eller har jeg oversett noe?
Kan noen hjelpe med med dette?
På forhånd takk for hjelpen.

Med vennlig hilsen

Tom-Stian Lenningsvik

Brukeravatar
dn22196
Sted: FJERDINGBY

Re: Adrian Jacobsen Falch

Legg inn av dn22196 » 6. april 2008 kl. 18.04

Den var vansklig..Finner dem jo igjen alle sammen på FS.Men dette var veldig langt tilbake
og da må det i så fall være oppført i noen slektsbøker.Men jentene er kun oppført med fødested Norge.Vansklig nøtt...

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 6. april 2008 kl. 19.17

Kanskje du har tatt det fra Gudrun Johnson Høibo sin bok "Slekten Falkener, Falch, Falk" om etterkommere av Adrian Rickertsen Falkener. Det står ihvertfall om Adrian Jacobsen Falch i denne boken på sidene 160-162.

Dette er opplysninger på Simon Ellefsens side om Adrian tatt fra ovennevnte bok: Adrian Jacobsen Falch

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj06748

Legg inn av gj06748 » 6. april 2008 kl. 19.57

Hei!

Ja, det kan nok stemme at det er fra Gudrun J.H. jeg har hentet disse opplysningene. Og det er jo veldig langt tilbake, så det blir vel mer eller mindre håpløst å løse dette "mysteriet". Ser på mange nettsteder at Mille Hansdatter (min ane) blir oppført som datter til Hans Rød, men det finnes etter hva jeg kan se ingen holdbar grunn til å anta et slikt slektskap. Takk for innspill i alle fall:)

Mvh

Tom-Stian Lenningsvik

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 9. april 2008 kl. 22.29

Jeg har også Mille Hansdatter og Adrian Jacobsen Falch født ca 1597 som aner. Hvis du finner ut av dette Tom, så håper jeg du legger det ut her. Når det gjelder Falchslekten så har du kanskje sett at det har vært tatt opp i flere debatter på Digitalarkivet. Det er bare å skrive Falch i søkefeltet der inne, så kommer de opp . Selv har jeg funnet informasjon om Adrian på Neppelberg i bygdebok for Nesna bind 1 av Øyvind Jensen, og Falchslekta ar også beskrevet i Øystein Røtvoll Angells bok "Vær hilset mine børn"/(en bok om Petter Dass sine aner og etterkommere som er i 7 generasjoner). Kåre Hasselberg har skrevet artikkel om Falchslekta i NST for 2002(hefte 3) side 146.

Hvilke av Elsebe Adriansdatters barn skal du videre på? Jeg skal videre på Peder Christophersen født ca 1634-43, og videre igjen på dennes datter Kirsten født ca 1668. Jeg reiser bort nå i morgen og kommer ikke tilbake igjen før 24.04. I den perioden tror jeg ikke at jeg har muliget for å gå inn på Slektsforum iallefall, og pc-en min er jo her.

gj06748

Legg inn av gj06748 » 9. mai 2008 kl. 12.54

Hei Anne Lise!

Beklager sent svar, men har hatt ekstremt mye å gjøre i det siste. Jeg har ikke funnet ut noe mer om opphavet til Mille og det aner meg at det godt skal gjøres å komme videre bakover denne slektsgreinen. Ser at det på enkelte web-sider oppgis at hun er datter av Hans Ovesen Lunov (Rød), men ville hun ikke da ha arvet jordegods fra sin far? Er ikke så veldig inne på hvordan disse tingene fungerte på denne tiden, men synes det høres logisk ut.
Jeg er også en etterkommer av Peder Christophersøn Straumen, og hans datter Kirsten Pedersdatter gjennom hennes sønn Peder Larssøn Almlia som bodde i Vefsn.

Mvh

Tom-Stian

Anne Lise Hovdal
Sted: STJØRDAL

Legg inn av Anne Lise Hovdal » 12. mai 2008 kl. 14.24

Hei slektning! Jeg kunne før eller senere tenke meg å ta opp om Milla på Digitalarkivet, men
akkurat nå holder jeg på med et prosjekt angående slektsforskning for andre. Det venter også 2 prosjekter til med slektsforskning for andre, så det blir vel en stund til jeg begynner
på grenen med Mille Hansdatter igjen iallefall. Skulle gjerne visst hvor du har funnet at hun var datter av Hans Ovesen Lunov.

Kirsten Pedersdatter født ca 1668 var jo gift med Lars Joensen som var født ca 1657-62, og når det gjelder han så fant jeg vel ut at opplysninger i bygdeboka om at han skulle være fra Lugtvassli ikke stemte helt. Han skal jo være født ca 1657-62, og ved manntallet
1666 var det kun 2 som passet. Den ene var Lars Joensen i Bryggfjell, og den Nils Joensen Bryggfjell som da er ført som bror har Lars som fadder til sin datter Elen i 1705. Oppdaget dette da je forsket på Nils for venninne. Så det er mest sannsynlig at Lars kom fra Bryggfjell, og hadde Joen Nilsen født ca 1624 som far. Lars ble gravlagt 12.05.1726. Jeg skal videre på Lars og Kirstens sønn Christopher født ca 1697, og kona Lisbeth Paulsdatter. De fikk blant annet datteren Berith Kierstina som dro til Husby i Nesna sammen med ektemannen Arent Haagensen Valla.

Svar

Gå tilbake til «Nesna»