Malene Enoksdtr. Soland, Jelsa

Moderator: MOD_Rogaland

Svar
dn19395
Sted: HAFRSFJORD

Malene Enoksdtr. Soland, Jelsa

Legg inn av dn19395 » 28. februar 2008 kl. 12.05

Hei.
Er det noen som kan hjelpe meg? Jeg har funnet dåpen hennes den 31. januar 1830 i kirkeboken for Jelsa.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1622&idx_id=1622&uid=ny&idx_side=-19
Der står det at foreldrene er Mari Olsdtr. Soland og Enok Jonsen Wasbøe, fra Stavanger.
Men jeg klarer ikke finne disse i Jelsaboken. Det står at det er et uekte barn, så de
var nok ikke gift. Ser at noen nevner en ny Jelsabok. Vil det mon tro også stå om uekte barn der? Det hadde vært fint, for det er vanskelig å finne tråden videre.
Har funnet ei Mari Olsdtr. på Soland, men det står at hun ble gift med en annen, og det står heller ikke her noe om barn.

Hvis noen har et tips å gi meg hadde det vært veldig kjekt! :)

Jørg Eirik Waula
Sted: STAVANGER

Re: Malene Enoksdtr. Soland, Jelsa

Legg inn av Jørg Eirik Waula » 6. mars 2008 kl. 18.47

Fant Malene konfirmert i Jelsa:

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?s ... e=nei&ls=1

Her står det hun var født på Marvik, men heller ikke her er hun nevnt i bygdeboka.

dn19395
Sted: HAFRSFJORD

Re: Malene Enoksdtr. Soland, Jelsa

Legg inn av dn19395 » 7. mars 2008 kl. 9.16

Hei hei, og takk for tipset! Ser at faren fortsatt er omtalt som "ungkarl" i konfirmasjonen,
og at det nevnes Vasbøe. Men det er jo mulig at han bare var en gårdsgutt el.l. der, siden jeg ikke kan finne ham noen steder. Jeg oppfatter denne Vasbøe-gården som det som er omtalt som Vassbø under Vatland.

Jeg så i dåpsprotokollen at noen av fadderne kom fra Marvik. Det er jo mulig at moren da har vært tjenestejente på nabogården, og at barnet er født der.
Malene flyttet videre til Rennesøy og giftet seg der. Men hennes aner sliter jeg med å finne noe mer om.

Takk igjen! :)

Svar

Gå tilbake til «Suldal»