Hei,
Jeg har problemer med å komme videre på denne delen av slekta mi, og håper noen kan bidra med litt hjelp.
Hovlik Tølløvsen er på Krogli under Aure Prestegård i Ft1801, og bor sammen med mora Maria Hovliksdatter og stefaren Nils Johansen Berg.
digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f11569&gardpostnr=100&personpostnr=1866&merk=1866#ovre
Han er konfirmert i Aure 1793, som Hovlik Tølløvsen Gresset. Hovliks dåp er ikke å finne i kirkebøkene for Aure, det er mulig at han være døpt et annet sted siden han var født utenfor ekteskap...
Jeg har en mulig farskandidat, Tølløv Pedersen Todal, som døde 1779, 26 år gammel.
Hovlik blir gift 1804 med Ane Pedersdatter Tevik. De får Peder f 1804, Maria f 1807 og Malena f 1817.
Har sett litt på fadderlistene, og det er særlig ved Malenas dåp at man ser en mulig kobling til Todal. Malena døpt 21 sep 1817, midt på høyre side. www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-279
Tølløvs mor, Maria Hovliksdatter, blir gift 4 p Trinit 1795, med adresse Valsøy.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-150
Hun er ganske sikkert søster av Marit Hovliksdatter som gifter seg med Nils Augustinusen Oldervig 24 mai 1773, også hun med adresse Valsøy.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-9
Hos Nils og Maria på Kroglia i 1801, bor også søsterdatteren Marit Ellevsdatter, 16 år. Jeg har heller ikke funnet henne døpt i Aure.
Mvh Aud.
Hovlik Tølløvsen Krogli f ca 1776
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
- Aud Mari Kalland Sterten
- Sted: TRONDHEIM
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Re: Hovlik Tølløvsen Krogli f ca 1776
Det er ikke enkelt når kirkebøkene har brent opp.
Hovlik er jo et typisk Aurenavn, så at mora Maria er fra Aure er nok høyst sannsynlig. Jeg har kikket litt etter søsterdattera, Marit Ellevsdatter 16 år gammel i FT1801. Jeg har ikke funnet henne som døpt i Aure, men i nabogjeldet, Stangvik, er det ei Marit Ellevsdatter som blir døpt i 1784.
Pga. denne etterlysinga slo jeg opp i bygdeboka for Åskard og der sto ikke Marit Ellevsdatter innført. Det kan du lese mer om i denne rettinga. Om det er samme Marit Ellevsdatter og om Maria Hovliksdatter og Gjertru Halvorsdatter er søstre, kan også være vanskelig å finne ut.
Det enkleste er nok, for å finne opphavet til Maria, å sjekke om det er skifter etter en Hovlik i Aure (på Valsøya?) og om han i så fall hadde ei datter Maria i riktig alder.
Det er heller ikke så langt fra Hemne til Aure, og Vinje sogn tilhørte jo Viks tinglag, så Maria og Hovlik kan også ha kommet derifra.
Hovlik er jo et typisk Aurenavn, så at mora Maria er fra Aure er nok høyst sannsynlig. Jeg har kikket litt etter søsterdattera, Marit Ellevsdatter 16 år gammel i FT1801. Jeg har ikke funnet henne som døpt i Aure, men i nabogjeldet, Stangvik, er det ei Marit Ellevsdatter som blir døpt i 1784.
Pga. denne etterlysinga slo jeg opp i bygdeboka for Åskard og der sto ikke Marit Ellevsdatter innført. Det kan du lese mer om i denne rettinga. Om det er samme Marit Ellevsdatter og om Maria Hovliksdatter og Gjertru Halvorsdatter er søstre, kan også være vanskelig å finne ut.
Det enkleste er nok, for å finne opphavet til Maria, å sjekke om det er skifter etter en Hovlik i Aure (på Valsøya?) og om han i så fall hadde ei datter Maria i riktig alder.
Det er heller ikke så langt fra Hemne til Aure, og Vinje sogn tilhørte jo Viks tinglag, så Maria og Hovlik kan også ha kommet derifra.

Hei,
-og takk for gode tips.
Ja, her er det flere muligheter angående fødested for Maria og Hovlik. Jeg hadde vel et lite håp om at noen hadde de to i sin anerekke og kunne hjelpe meg litt på riktig vei.
Forlovelsen mellom Marit Hovliksdatter og Nils Oldervig 3 p. Trinit. 1772, viser at Anders Dahlen, fra Halsa var forlover.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-5
Mvh Aud.
-og takk for gode tips.
Ja, her er det flere muligheter angående fødested for Maria og Hovlik. Jeg hadde vel et lite håp om at noen hadde de to i sin anerekke og kunne hjelpe meg litt på riktig vei.
Forlovelsen mellom Marit Hovliksdatter og Nils Oldervig 3 p. Trinit. 1772, viser at Anders Dahlen, fra Halsa var forlover.
www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16108&idx_id=16108&uid=ny&idx_side=-5
Mvh Aud.
Jeg har nå funnet et skifte etter Hovlich Andersen på Seter, datert 17 nov 1769.
Han etterlot seg enka Marit Olsdatter og døtrene Giertrue Hovlichsdatter 22 år, Marit Hovlichsdatter 21 år og Maria Hovlichsdatter 18 år.
www.arkivverket.no/URN:sk_read/24648/455
Hovlich Andersen og familien finner vi på Valsøya både i 1758 og 1762. Fra Manntallet av 1758, under Valsøy.
Hovlich Andersson 46 år
qv. Marit Olsdotter 39 år
D. Gjertrud Hovliksdotter 11 år
D. Maria Hovliksdotter 9 år
D. Marit Hovliksdotter 6 år
Det kan se ut som Maria og Marit har blitt forvekslet med hensyn til alder i 1758. I skiftet kommer det frem at de tre søstrene er helsøsken, - som bekreftes av Mt 1758. Datteren Gjertrue har fått feil farsnavn både i Ft1801 og ved forlovelsen i 1776, ikke rart at denne familien var vanskelig å finne
Aud.
Han etterlot seg enka Marit Olsdatter og døtrene Giertrue Hovlichsdatter 22 år, Marit Hovlichsdatter 21 år og Maria Hovlichsdatter 18 år.
www.arkivverket.no/URN:sk_read/24648/455
Hovlich Andersen og familien finner vi på Valsøya både i 1758 og 1762. Fra Manntallet av 1758, under Valsøy.
Hovlich Andersson 46 år
qv. Marit Olsdotter 39 år
D. Gjertrud Hovliksdotter 11 år
D. Maria Hovliksdotter 9 år
D. Marit Hovliksdotter 6 år
Det kan se ut som Maria og Marit har blitt forvekslet med hensyn til alder i 1758. I skiftet kommer det frem at de tre søstrene er helsøsken, - som bekreftes av Mt 1758. Datteren Gjertrue har fått feil farsnavn både i Ft1801 og ved forlovelsen i 1776, ikke rart at denne familien var vanskelig å finne

Aud.
-
- Sted: KRISTIANSUND N
Flott at du fant dem!
Dette manntallet fra 1758. Jeg har sett at Todal har henvist til det flere ganger, men i hvilket arkiv ligger det?
Dette manntallet fra 1758. Jeg har sett at Todal har henvist til det flere ganger, men i hvilket arkiv ligger det?

Jeg vet faktisk ikke hvor dette manntallet befinner seg. Det er Finn Oldervik i Aure som har bidratt med opplysningene. Manntallet er skrevet av "skolemester" Lars Johansen Berg, og det er i denne debatten, innlegg nr. 17, at dette kommer frem.
da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=72791&sok=&nr=1&antinnlegg=195&startnr=&antall=&spraak=#anker
Aud
da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=72791&sok=&nr=1&antinnlegg=195&startnr=&antall=&spraak=#anker
Aud