Borghild otelia Olsen
Moderator: MOD_Nord-Trøndelag
Borghild otelia Olsen
hvor finner jeg kirkebøker for året 1895 i Flatanger
Re: Borghild otelia Olsen
Hei Hei Marit
Kan du bruke denne linken her kanskje: Flatanger (Sør-Flatanger) 1885 - 1910
Lykke til

Kan du bruke denne linken her kanskje: Flatanger (Sør-Flatanger) 1885 - 1910
Lykke til

mvh Anne-Lise Skillinghaug
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Eller her for Nord Flatanger (Løvøy) http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_id=2816
Hei igjen Marit
Har du funnet dåpen din? Mulig at det kan være denne ?
Borghild f. 30. mars Se jentedåp nr. 5
Har du funnet dåpen din? Mulig at det kan være denne ?
Borghild f. 30. mars Se jentedåp nr. 5
supert .. mange tusen takk det stemmer det er rette borghild..
Ikke så greit å lete i fremmede distrikter ,
og der fikk jeg rett etternavn på moren og rett fødselsdato på faren ..
skal se det blir sikkert bredre å lete nå

Ikke så greit å lete i fremmede distrikter ,
og der fikk jeg rett etternavn på moren og rett fødselsdato på faren ..
skal se det blir sikkert bredre å lete nå

nei kommer vist ingen vei
, i kirkeboka står far: -skomager -Anton Olsen fødested: flatanger 1873
og mor: Maren anna Mortiniusdatter fødested: flatanger 1869 bosted : løfsnes
men har i 1900-Namsos står maren med etternavn olsen
-anton er da oppført født i 1863 og er fyrbøter på dampskip
har og notert tidliger Maren anna Utvig olsen f: 1868, men det behøver heller ikke være rett
siden jeg ikke finner aner på de

og mor: Maren anna Mortiniusdatter fødested: flatanger 1869 bosted : løfsnes
men har i 1900-Namsos står maren med etternavn olsen
-anton er da oppført født i 1863 og er fyrbøter på dampskip
har og notert tidliger Maren anna Utvig olsen f: 1868, men det behøver heller ikke være rett
siden jeg ikke finner aner på de

- Eva Helene Erntsen
Den Anton og Maren Anna du har funnet i FT 1900 er ikke rette folkene. Anton Ludvig Olsen kom fra Olebukta under Knotten og var gift med Karen Anna Andreassen f i Beitstad. Han var fyrbøter på Løfsnes bruk og de flyttet senere til Namsos.
Det kan være litt problematisk i området rundt Løfsnes, det var endel tilflytting fra andre steder i denne tia. Har ikke funnet de ved en rask kikk i kirkebøkene, skal se litt mer i bygdebøkene. Det er veldig få bygdebøker som har med inderster o.a., Flatangerbøkene intet untak.
Det kan være litt problematisk i området rundt Løfsnes, det var endel tilflytting fra andre steder i denne tia. Har ikke funnet de ved en rask kikk i kirkebøkene, skal se litt mer i bygdebøkene. Det er veldig få bygdebøker som har med inderster o.a., Flatangerbøkene intet untak.
- Eva Helene Erntsen
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-26
Her fikk hun en bror, nr 3 Ole Bernhard, som døde her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-153
Etter dette er det ikke spor av de i kirkebøkene, ikke under utflyttede eller flere barn. Antagelig har de flyttet på seg. Kanskje til Amerika? Det var stor utvandring fra Flatanger i denne tiden.
Fant heller ikke noe i BB, håpet de kunne vært nevnt på en av husmannsplassene.
Du har nok fått deg litt av en nøtt her.
Her fikk hun en bror, nr 3 Ole Bernhard, som døde her http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-153
Etter dette er det ikke spor av de i kirkebøkene, ikke under utflyttede eller flere barn. Antagelig har de flyttet på seg. Kanskje til Amerika? Det var stor utvandring fra Flatanger i denne tiden.
Fant heller ikke noe i BB, håpet de kunne vært nevnt på en av husmannsplassene.
Du har nok fått deg litt av en nøtt her.
Hei igjen
Dette må vel være vielsen til Borghilds foreldre: Anton og Maren Anna`s vielse
Brudgommen far: Ole Pedersen Knotten og Brudens far: Andreas Martinius Karlsen.
..... og som du kan lese her så giftet de seg på dåpsdagen til sin første sønn Alf Meier: 17.mai 1891
Her er også Maren Anna`s konf. i Namsos: 29.april 1883
Og da er det jo en enkel sak å finne dåpen hennes: Se dåp nr. 4.
Lykke til videre Marit

Dette må vel være vielsen til Borghilds foreldre: Anton og Maren Anna`s vielse
Brudgommen far: Ole Pedersen Knotten og Brudens far: Andreas Martinius Karlsen.
..... og som du kan lese her så giftet de seg på dåpsdagen til sin første sønn Alf Meier: 17.mai 1891
Her er også Maren Anna`s konf. i Namsos: 29.april 1883
Og da er det jo en enkel sak å finne dåpen hennes: Se dåp nr. 4.
Lykke til videre Marit

- Eva Helene Erntsen
Tror vi må være inne på noe her. Maren Anna har tydeligvis brukt flere etternavn. Noen ganger Mortinussen og ande ganger Andreassen. Da var det rett par som var over. Fant akkurat en liste i BB over losjerende i skredderforretningen til Jon Henrik Gladsø på Løfsnes, der er de begge to som losjerende i 1891. Her bruker hun igjen Mortinusdtr f 1868 Beitstad.
Du kan fjernlåne bind 2 av Gårds og slekstshistorie for Flatanger av Arnt Landre. Du finne Anton Olsen på side 168, der er det også bilde av han. Losjeringslista finner du på side 190
Maren Anna må vi prøve å finne under Beistad.
Du kan fjernlåne bind 2 av Gårds og slekstshistorie for Flatanger av Arnt Landre. Du finne Anton Olsen på side 168, der er det også bilde av han. Losjeringslista finner du på side 190
Maren Anna må vi prøve å finne under Beistad.
Hei hei
Når jeg først har starta så bare måtte jeg finne dåpen til Anton Ludvig også,
og her er den: Se dåp nr. 73
Men den hadde du kanskje allerede
Her er Anton og hans fam. ved FT 1865, 1748 Fosnes i NT
Når jeg først har starta så bare måtte jeg finne dåpen til Anton Ludvig også,
og her er den: Se dåp nr. 73
Men den hadde du kanskje allerede

Her er Anton og hans fam. ved FT 1865, 1748 Fosnes i NT
hadde ingen ting annet på de , en det jeg hadde postet så her var masse nyttig informasjon.. jeg stoler 100 % på at dere får det rett
Skjønner nå at bygdebøkene er et must -
skal få biblioteket til å bestille de bygdebøkene .. så morsomt at det finnes bilder

Skjønner nå at bygdebøkene er et must -
skal få biblioteket til å bestille de bygdebøkene .. så morsomt at det finnes bilder
- Eva Helene Erntsen
Koselig å hjelpe. Men husk at du ikke må stole 100% på bygdebøker, de er fine å ha til å bygge en "ramme" med. Så må alle data sjekkes mot kirkebøker eller andre kilder. Litt lettere når en har litt å gå ut fra. Husk å notere deg kildene på hvor du har funnet dataene, greit å ha for senere. Du greier aldri å huske hvor du fant div. ting.
Lykke til videre.
Lykke til videre.
jepp .. det fant jeg fort ut ..derfor har jeg skrevet alt ut underveis ,for når jeg skulle begynne å dobbeltsjekke ble det vriet å huske -hvor man fant litt info.
3 søkemotorer og en kalkulator
og et stort fam tre til å rable på..
syns jo det e så koselig at man får hjelp .. en suveren oppmuntring til å lete videre
Har presten i denne kirkeboken valgt å føre inn gard/steds navn under - kollen Navn
sitat:
Brudgommen far: Ole Pedersen Knotten
og Udvig
Burde det ikke stått i digital arkivet hvor jeg fant kirkebøkene for perioden feks1865
-Flatanger det står jo bare fra 1900 der ... litt mangelfull info
3 søkemotorer og en kalkulator

syns jo det e så koselig at man får hjelp .. en suveren oppmuntring til å lete videre
Har presten i denne kirkeboken valgt å føre inn gard/steds navn under - kollen Navn
sitat:
Brudgommen far: Ole Pedersen Knotten
og Udvig
Burde det ikke stått i digital arkivet hvor jeg fant kirkebøkene for perioden feks1865
-Flatanger det står jo bare fra 1900 der ... litt mangelfull info
- Eva Helene Erntsen
Når du åpner en kirkebok står det endel informasjon på venstre side, Arkivreferanser, tidsperiode osv. Dette kan du bruke. Du kan også lage en referanse til siden du er på. Øverst på kirkeboksiden står det "bildeinformasjon" (litt til høyre) Trykk på denne og velg øverst. Du får nå opp tre linjer, de to nederste kan du bruke til å lage link til siden i innlegg her o.l. Den øverste forteller - fylke,kommune,kirkeboktype og nummer, tidsrom og sidenummer, denne kan du kopiere og legge inn i kildereferanser i slektsprogrammet. Vips vet du hvor og hvilken side du fant det på. Du kan også skrive av denne informasjonen hvis du ikke har begynt å bruke slektsprogram.
Ang. prestens navnsetting på folk, stort sett brukte de vel fornavn patronym og gårdsnavn. Gårdsnavnet var ikke å betrakte som etternavn, det var en adresse. Hvis folk flyttet byttet de også "etternavn" dvs adresse. Dette gjalt også arbeidsfolk på gårdene. Så hvis noen flyttet mye på seg ble det mange "etternavn" gjennom livet og følgelig vanskelig å finne de igjen.
Håper dette var oppklarende for deg.
Eva
Ang. prestens navnsetting på folk, stort sett brukte de vel fornavn patronym og gårdsnavn. Gårdsnavnet var ikke å betrakte som etternavn, det var en adresse. Hvis folk flyttet byttet de også "etternavn" dvs adresse. Dette gjalt også arbeidsfolk på gårdene. Så hvis noen flyttet mye på seg ble det mange "etternavn" gjennom livet og følgelig vanskelig å finne de igjen.
Håper dette var oppklarende for deg.

jepp ... takker.. 

lett litt på bibliotek etc og fått masse ny info ;
John Olsen Hovden << Stor - John>> og hans slekt UTVIK-slekta
BB om Ole bukta og familien Knotten
men det stopper opp i
aner til Martha Jørgensdatter f 1824 sparbu-d 19.12.1896på Løvøynesset på legd
gift m Ole ellingsen pedersen knotten har info om han og deres 4 barn
.
John Olsen Hovden << Stor - John>> og hans slekt UTVIK-slekta
BB om Ole bukta og familien Knotten

aner til Martha Jørgensdatter f 1824 sparbu-d 19.12.1896på Løvøynesset på legd
gift m Ole ellingsen pedersen knotten har info om han og deres 4 barn
.
- Eva Helene Erntsen
Legg henne inn som nytt tema under Selbu så ser de det som har greie på slekter derfra.
Så fint at du har funnet mye om slekta.
Så fint at du har funnet mye om slekta.
finner henne ikke i kirkebøkene under sparbu .. så venter litt med å poste nytt tema
i søk etter Knotten aner kom det opp i 1801 trondhjem enke Marit Knotten 75 år gaubechveiten
kan vel være søsken av noen ..eller er det noen som vet

i søk etter Knotten aner kom det opp i 1801 trondhjem enke Marit Knotten 75 år gaubechveiten
kan vel være søsken av noen ..eller er det noen som vet

Hei,
Martha Jørgensdatter er født 6/3 1823 i Sparbu av foreldre Jørgen Michelsen og Anne Svendsdatter.
Dåpen er funnet i kirkebok for Sparbu og er sjekket opp etter at jeg skrev bygdeboka for Flatanger.
Vennlig hilsen
Arnt Landre
Martha Jørgensdatter er født 6/3 1823 i Sparbu av foreldre Jørgen Michelsen og Anne Svendsdatter.
Dåpen er funnet i kirkebok for Sparbu og er sjekket opp etter at jeg skrev bygdeboka for Flatanger.
Vennlig hilsen
Arnt Landre

Moder n ble rørt over bildene .. som hun ikke viste eksisterte .Er det mulig å få kopi av bildene eller har forlaget de ?