Utskrift av mange generasjoner

Moderator: MOD_Slektsprogrammer

Svar
dn10264
Sted: HORNNES

Utskrift av mange generasjoner

Legg inn av dn10264 » 10. januar 2008 kl. 21.48

Er det noen av dere som har erfaring med å få skrevet ut anetavle i stort format. Jeg har kun en A4 skriver tilgjengelig men det burde gå å skrive ut biter av et større 'bilde' som kan monteres sammen etterpå.

Jeg bruker BK og sliter hvis jeg vil ha ut mer enn 6 generasjoner. Jeg vil gjerne ha ut 9 eller kanskje flere. Jeg har prøvd å tegne det opp på et stort ark (55cm x 69cm) men selv da ble det smått nok da jeg kom til 8. generasjon.

Det finnes en mulighet for å skrive ut et sammenhengende anetre i bk og den har jeg brukt en gang under et slektstreff. Etter å ha tapetsert en og en halv vegg med dette forstod jeg at dette kanskje ikke er måten å presentere dataene på.

Håper noen har noen erfaringer å dele.

dn10375
Sted: HAMAR
Kontakt:

Re: Utskrift av mange generasjoner

Legg inn av dn10375 » 10. januar 2008 kl. 22.34

Bjarte Frøysnes skrev:Er det noen av dere som har erfaring med å få skrevet ut anetavle i stort format. Jeg har kun en A4 skriver tilgjengelig men det burde gå å skrive ut biter av et større 'bilde' som kan monteres sammen etterpå.
... Håper noen har noen erfaringer å dele.

Jeg har mange ganger brukt programmet TMG til å lage både sirkelanetavler på over 1x1 m med opptil 12 generasjoner og opptil 7-8 m lange boksanetavler med mange generasjoner, begge typer egner seg utmerket på slektsstevner. Du kan skrive ut på mange A4-ark og lime dem sammen. Men det er en nyttig funksjon i programmet for å sende grafisk anetavle til leverandøren via internett for utskrift og retur i Posten.

Torleif Haugødegård

Brukeravatar
Otto Jørgensen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Otto Jørgensen » 10. januar 2008 kl. 22.57

Det er en del forklart i programmet.

Du kan også installere en PDFdriver som gjør at du kan lage utskrift tilpasset stort format. Du kan så flytte denne filen til en skriver som kan skrive ut større format.
I tillegg er det flere rapporter som kan skrives ut i ulike størrelser, med eller uten liming

Det står en del om dette i programmet, på min hjemmeside, eller du kan ta det opp i den norske epostlisten for BK-brukere.

Jeg går ut fra at du har i bruk siste versjon. :D

Brukeravatar
7185
Sted: HAUGE I DALANE
Kontakt:

Legg inn av 7185 » 11. januar 2008 kl. 15.44

Hei Bjarte

I Embla Familie og Slekt kan du lage rapporten som heter "timeglass". Den tar utgangspunkt i et ektepar og skriver ut alle etterkommere og forfedre. Ja det vil si at du kan bestemme om det skal være kun etterkommere, kun forfedre eller begge deler. Denne rapporten er meget fin ved slektstreff. Personinformasjonen kan skaleres alt etter hvor gode øyne du har.

Bildet under er fra slektsgranskerdagen i Haugesund for noen år siden hvor Eli står foran sin timeglassrapport som er skrevet ut på ett sammenhengende stort ark. Denne er skrevet ut ved et lokalt trykkeri.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Diskuter slektsprogrammer»