Isak Jørgensøn og Agnes Arentsdatter Trolovelse 1738

Moderator: MOD_Nordland

Svar
gj05830
Sted: ENGLAND

Isak Jørgensøn og Agnes Arentsdatter Trolovelse 1738

Legg inn av gj05830 » 23. november 2007 kl. 13.21

Hei,

Jeg håper noen kan hjelpe meg med å tyde skriften fra Hemnes Kirkebok 1738:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-129
Det er for trolovelsen til Isak Jørgensøn og Agnes Arentsdatter, ganske langt nede på siden. Har prøvd å tyde hva det står etter Isak Jørgensøn, men kommer bare frem til Biur..amon? Har funnet en gård som heter Bjurselvmoen på lenken til Hemnes Bygdebok som ligner, men fant ingenting om Isak Jørgensøn i dette dokumentet. Ser også at det er en trolovelse for Jens Jørgensøn, samme sted, på samme side. Dette er muligens broren til Isak. Håper noen greier å tyde gårdsnavnet for meg.

Hilsen Nina

gj05830

Re: Isak Jørgensøn og Agnes Arentsdatter Trolovelse 1738

Legg inn av gj05830 » 23. november 2007 kl. 13.29

Kan legge til en lenke til, fant bryllupet deres på Alle Helgens Dag 1738:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-134
Kanskje det er lettere å tyde skriften her? Om noen vet noe om denne gården hadde jeg vært takknemlig for svar.

Nina

Brukeravatar
Geir Tverå
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av Geir Tverå » 24. november 2007 kl. 1.10

Det står "Bjuraamon". Skal være enig i at det ikke var til så mye hjelp.

Du finner Isak som bruker på Oksfjellelven (nr 120), og hvis du ser nærmere på broren Jens på Tømmermoen (nr 111) var disse var fra Heringen i Vefsn.

Det er vel faren, Jørgen Jensen, vi finner i 1701-manntallet for Vefsn, født omkring 1688. Det er alt jeg finner av opplysninger i farta.

Mvh
Geir

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 24. november 2007 kl. 13.41

gj05830

Legg inn av gj05830 » 24. november 2007 kl. 17.45

Hei Geir,

Takk skal du ha for dåpen til Isach, den ville jeg aldri funnet selv. Ja jeg fant Isach som bruker på Oksfjellelven og nå som du har funnet ut at han og broren er fra Vefsn har jeg mer å gå på.
Mange takk igjen!

Nina

gj05830

Legg inn av gj05830 » 24. november 2007 kl. 20.24

Jeg mener å ha lest meg frem til at dåpen fant sted "andre søndag etter pentecost", hvis det med Feria menes fridag - søndag..? i 1714. Er ikke sterk i Latinsk, heller ikke forskjellige navn på helligdager. Er det noen som vet hvilken dato det menes? Gjetter på et sted mellom påske og St Hans.

Er det også sånn at bare farens navn er nevnt med fadderne, og ikke morens navn?

Hilsen Nina

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 24. november 2007 kl. 22.29

Feria 2 Pentecost = 2. pinsedag.
Det er ingenting som kalles 2. søndag etter pinse. Den første søndagen etter pinse er Trinitatis (trefoldighetssøndag), og deretter følger 1., 2...osv søndag etter Trinitatis.

I 1714 falt 2. pinsedag på 21. mai.

Det har variert litt opp gjennom tida, og fra den ene presten til andre, om barnemoras navn er ført opp. I dette tilfelles nevnes hun kun ved fornavn når hun introduseres ("Intd: Samme Mands Qvinde N: Karen"). Ved en annen barnedåp skrives hele navnet: Karen Larsdatter. Etter navnet hennes står det 3 prol. Tallet forteller oss hvilken barnefødsel i rekken dette var.

De døpte sønnen Jens i 1712, Isach i 1714 og Johannes i 1716. Isach var altså barnefødsel nr. 3, Johannes nr. 4. Det var altså et barn født før 1712 som er døpt i et tidsrom det mangler kirkebok for.

Jens, 1712, øverst til venstre: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... dx_side=-6
(Ser ut som Jørgen Jensen kunne være fra Sund i Leirfjord)

Johannes, nesten nederst høyre side: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-52
(Her bodde de på Svartvatnet. Mulig at navnet er skrevet feil, og at det riktige skal være Svartåsen?)

Mvh
Geir

gj05830

Legg inn av gj05830 » 25. november 2007 kl. 19.01

Dette er jo fantastiske greier, hvordan finner du ut av hvilken dag pinsen falt på i 1714 - eller hvilket som helst annet årstall for den saks skyld? Hvilken kalender blir dette, den Gregorianske? Er det en nettside jeg kan bruke for å finne ut av gamle datoer?

Nå som du har fortalt meg hva det står på Jens's dåp ang moren Karen Larsdatter ser jeg det, men jeg ville ikke funnet ut av det på egen hånd, mange takk skal du har for det!

Det er veldig greit å ha forklaringen på disse latinske uttrykkene, forhåpentligvis vil det gjøre det enklere for meg i fremtiden med tydingen av skriften. Det er lettere å tyde når man vet hva man skal lete etter.

Det ser ut som Svartvatnet for meg også, vet ikke helt hvor langt det er mellom Svartvatnet hvor Jens ble født, og Bjuraamon hvor Isach ble født. Får finne frem kartet.

Takk igjen!

Hilsen Nina.

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 25. november 2007 kl. 22.14

Du kan bruke Bauers kalender: http://www.morchslaegt.dk/bauers/bauer.htm
Selv bruker jeg dataprogrammet Dage.

Hvis jeg skal redegjøre for denne familiens bevegelser, føler jeg at jeg beveger meg på tynn is.
Det er uklart for meg hvor Jens ble født. Det står "Jørgen Jenssen af Sund", men fadderne er fra Heringen.
Isach ble født i Heringen, der er det ingen tvil.
Johannes ble født ved Svartvatnet.

På denne tiden finnes det ingen gard i Vefsn som het Svartvatnet. Vi finner dette gardsnavnet i Hemnes, og mye senere ryddes en gard med dette navnet i Grane. Hvis jeg skal gjette, er Svartåsen (eller Svartosen) ved Åneset en mulighet.

Isach ble ikke født på Biuraamoen (Bjurselvmoen?), han oppholdt seg der da han giftet seg. Det gjorde også Jens, ser jeg. De ble trolovet på samme dag.

I følge det som står i "Gård og Slekt i Hemnes" under Tømmermoen, har Jørgen Jensen og familien flyttet fra Heringen/Vefsn omkring 1719/20. I 1720-29 bodde de på Kjukkelmoen/Tømmermoen uten å være notert som brukere der. Det kan tenkes at denne opplysningen er basert på innførsler i kirkeboka, og at man derfor kan finne at Jørgen Jensen og Karen Larsdatter hadde flere barn døpt etter at de kom til Hemnes.

Mvh
Geir

gj05830

Legg inn av gj05830 » 26. november 2007 kl. 10.35

Takk for lenken til Bauers kalender, den er kjempe flott!

Ja du har hjulpet meg med å sortere denne familien. Jeg gikk litt i surr med stedsnavn og er i tillegg ikke særlig kjent med geografien i Nordland, så takk skal du ha!

Du har kanskje rett mht Svartåsen/Svartosen, men har ikke funnet noe om denne gården. Er Svartvatnet i Hemnes i nærheten av Vefsn? Og er Heringen fra 1700-tallet det samme som Herringen nå? Prøver å bruke kartet på Google for å se hvor de forskjellige stedene er i forhold til hverandre.

Lurte nå bare på en liten ting til, kunne du hjelpe meg med å tyde navnene til fadderne på Isach? Jeg kan se Marit .... Almdalen, Aaron ... Heringen, B.. lengre kom jeg ikke!

Gården Sund som Jørgen Jenssen er født på, er dette den samme "Sund" som finnes i Hemnes Bygdebok på nettet, eller er det en helt annen gård som ligger/lå i Vefsn?

Hilsen Nina.

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 26. november 2007 kl. 19.14

Åneset med Svartåsen er nevnt som en enhet i 1701-manntallet og innrulleringsmanntall på begynnelsen av 1800-tallet. Svartåsen er trolig bare et annet navn på den garden som i dag heter Høgremma. Høgremma ligger ved/i Herringen.
Herringen/Heringen/Heringa - jeg vet ikke hva som er korrekt stavemåte. Navnet brukes også om hele dalføret.

Svartvatnet i Hemnes er et blindspor. Garden er nevnt i "Gård og Slekt...". Den ble ryddet i 1735. På grunn av senere grenseendringer og kommunesammenslåinger, har garden ligget i Vefsn siden 1963. Garden ligger sør-øst for Luktvatnet.

Faddere: Marit Jonsd.?? Almdalen, Karen Isachsd. Heringen, Bendigt Haangaard, Christen Siaamoen, Joen Hermandss. Commernæsset.
(Jeg er litt usikker på om det Marit Jonsd. eller Jensd.)

Når det gjelder Sund, regner jeg med at det er snakk om Sund som tilhørte Vefsn. Garden ble overført til Stamnes i 1767. I dag ligger garden i Leirfjord kommune, nærmere bestemt på Sundøya. Om Jørgen ble født der, kan jeg ikke si noe om.

Mvh
Geir

gj05830

Legg inn av gj05830 » 26. november 2007 kl. 21.45

Igjen, mange takk skal du ha for tydingen Geir! Beskrivelse og navn på forskjellige steder er også til stor hjelp for meg og min manglende Norges geografi! Har kommet godt på vei nå med mine nyfunnede aner!

Tusen takk for hjelpen!

Hilsen Nina.

Brukeravatar
Geir Tverå

Legg inn av Geir Tverå » 26. november 2007 kl. 22.41

Kartet som følger med "Gård og Slekt i Hemnes" finner du på denne siden:
http://home.online.no/~caolsson/hgsfiles.html

Hvis du leter nederst til venstre vil også finne Herringen avmerket.

Mvh
Geir

gj05830

Legg inn av gj05830 » 27. november 2007 kl. 14.09

Fant Herringen og det kommer til å bli mye lettere for meg å orientere meg nå. Dette kartet er perfekt, tusen takk! (Skulle selv ha lagt merke til det tidligere, men bedre sent enn aldri...)

Hilsen Nina

Svar

Gå tilbake til «Hemnes»