Anna Pauline Andersdatter Vadda,f. ca.1814

Moderator: MOD_Nord-Trøndelag

Svar
Alfhild Vareide
Sted: INDRE NÆRØY

Anna Pauline Andersdatter Vadda,f. ca.1814

Legg inn av Alfhild Vareide » 21. november 2007 kl. 20.36

Jeg leter etter min tipp-oldemor som flytta til lofoten og gifta seg der.I brullupsprotokollen for Flakstad kirke ,ministerialbok1838-1859 ,står det under nr, 9 på side184 -2.jan.1845-at ho heter Anna Andersdatter 31.år-Quamsvig i Bedstaden.Far var Anders Pedersen. Han ho gifta seg med,Johan Christen Clausen vet jeg litt om, menAnna Pauline finner jeg ikke ut noe om
Er det noen som vet noe?
Hvor i Beitstad er Quamsvig?
Kan det hende at ho hat fått Vadda-navnet av mora,selv om ho har vokst opp et annet sted enn Vadda?

Brukeravatar
dn22258
Sted: RØYKEN

Re: Anna Pauline Andersdatter Vadda,f. ca.1814

Legg inn av dn22258 » 23. november 2007 kl. 20.03

Jeg prøvde å se litt i de skanna kirkebøkene, men ga opp.
Quamsvig = er ukjent for meg, men Kvamseng finnes i Solbergkretsen og i Velde (Beitsatd sentrum). Ellers finnes Østvig ca 1 km fra Veldemelen (sentrum), i fall det er feil tolket.

Vadda = kjenner jeg som Vada, som ligger i retning Namdalseid eller Malm.

Håper noen med bygdebøkene om "Gamle Beitstaden" kan hjelpe deg.

M v h Dagfinn

Alfhild Vareide

Legg inn av Alfhild Vareide » 23. november 2007 kl. 22.48

Takk for tips.Har lest om kvamseng,men finner ikke noen spor.Får snakke litt mere med mine slekninger i Lofoten.Det med fødselsdato er feil, har opptil 4 forsellige fødselsår.Kanskje ho hadde en søster som hette Elsie.Datteren som døde hette Anna Pauline,så kanskje moren til Anna hette Pauline.Det var bare en tanke.Har lett i ganske mange kirkebøker fra Beitstad.
Det ordner seg vel.

Solrun Holien
Sted: NAMDALSEID

Legg inn av Solrun Holien » 2. desember 2007 kl. 14.22

Vet ikke om dette er riktig spor. Men folketellinga 1865 for Flakstad viser Anna Andersdtr, 55 år gml, f. i Beitstaden og gift med selveier, gårdbruker Anders Pedersen. Hun har to barn: Stine og Olivia Johannesdøtre. Er dette din Anna Andersdtr.?

Hvis det stemmer, skulle hun være født ca. 1810, ikke ca 1814 som oppgitt ved vielsen. I kirkeboka finnes ei Anna Andersdtr. døpt 8. jan 1809. Foreldrene er Anders Estensen og Paulina Pedersdtr. Vestviktrøa. Hun er konfirmert fra Klæth i 1824 og er da 15 år gml.

Bygdaboka for Beitstad, bind 2, s. 392 forteller om familien. De var 8 søsken og hva som skjedde med Anna etter konfirmasjonen er ukjent. Eldste søstera (f. 1790) var gift i en Vadaplass og en bror var konfirmert fra en Vadaplass.

Dette kan naturligvis være blindspor, men kan være verdt å undersøke videre.

Alfhild Vareide

Legg inn av Alfhild Vareide » 3. desember 2007 kl. 13.53

Takk for tipset.At Anna giftet seg på nytt og bosatte seg på Vareide er jeg klar over,men all informasjon om opphav er ny.Det kan være du har rett i at det kann være mi Anna du har funnet i Beitstadboka.Bare det at mora hette Pauline gjør det jo sannsynlig.

Svar

Gå tilbake til «Steinkjer»