Maren Estensdotter, født 1793 på Kvikne.

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
Heidi Henden
Sted: OSLO

Maren Estensdotter, født 1793 på Kvikne.

Legg inn av Heidi Henden » 19. november 2007 kl. 21.10

Hei :D

Jeg leter etter min tipp-tipp-tipp oldemor; Maren Estensdotter og hennes søsken, far og mor. Jeg har sporet henne fra Aure i Møre og Romsdal hvor hun giftet seg og fikk barn.

Maren ble født 22 september 1793 og introducert 6 october samme år, noe jeg vil anta er det som idag heter døpt? Jeg har prøvd å finne foreldrene hennes - ekteskap og andre barn ol., men det er ikke lett å finne. Faren heter Esten Olsen og mor heter Marit Olofsdatter Grøtlien(?) noe usikker her da de flotte snirklingene i boka er litt vanskelige å tyde helt rett. :roll:

Her er hennes dåp:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 20113&js=j

Her blir hun konfirmert 4 juni 1809:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 20462&js=j
Jeg klarer ikke helt å forstå hva det siste navnet i hennes konfirmasjon er. Det er plassen hun bor vet jeg, men her er jeg veldig lite kjent. Kan det stå noe sånt som Oskarsplads?

Så om noen kunne hjelpe meg med mer informasjon om hennes foreldre og søsken hadde jeg blitt veldig glad :D

Finnes det noen der ute som kan hjelpe meg?

hilsen
Heidi Henden

dn14221
Sted: TYLLDALEN

Re: Maren Estensdotter, født 1793 på Kvikne.

Legg inn av dn14221 » 19. november 2007 kl. 23.53

Her er vel familien i 1801:

http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=443#ovre

Jeg finner dem i Kvikne gårds-og slektshistorie 2001 v/Mikael Grøtli og Bygdeboknemnda.

Grøtlien Mellem OLKAR

Det er vel her du har funnet Maren?:

http://www.rhd.uit.no/folketellinger/ft ... 076&lnr=00

I flg bygdeboka skal Maren ha reist til Strinda S. Trøndelag, men ho kan vel ha reist vestover senere.

Maren hadde 6 søsken, 5 av dem levde opp. 3 av dem finn me att i bygdeboka, som gift.

En bror reiste til Hemne, en annen til Hitra.

NB. De lenkene dine får jeg ikke noe utav-.

Dersom du har mulighet for å låne bygdeboka på biblioteket, kan jeg gi noen tips for å finne fram til forfedre og etterkommere . For tida er det så mange gjøremål at dagene bare blir for stutte-.

Namnet Oskarsplass, eller noe lignende, kan jeg ikke plasere, jeg er heller ikke så særlig lokalkjendt; Kvikne ligger 7 mil nordafor Tylldalen.

Mvh Tore

Heidi Henden

Legg inn av Heidi Henden » 23. november 2007 kl. 18.45

Hei Tore,
Takk for hjelpen:-)
Jeg skjønner ikke hvorfor lenkene ikke virket. Jeg fant henne i kirkebøkene og lagret kopi av bilde som jeg har lagt ved her.

Det er jo en helt fantastisk skrift, sammenlignet med mange andre jeg har sukket meg igjennom :lol:
Det er noen uttrykk her også skrevet av presten. Introducert betyr vel døpt? Hos noen andre kirkebøker jeg blar i, finner jeg rare dagsnavn som feks: dom 15 p. trini - det er vel latinsk tenker jeg. Har du noen tips om noe nettsted/bøker med noen forklaringer på den latiske skriften i de norske kirkebøkene på 16-1700 tallet?

Jeg fant Maren i folketellingen ja for 1801 på digitalarkivet sine sider, med hennes foreldre og søsken. Jeg ble nysgjerrig på hvorfor hun reiste så langt og bosatte seg på kysten når hun kom fra "innland".

Jeg skal ta meg en tur på Riksarkivet snart - trenger litt pusterom fra julehandlingen :D

Denne bygdeboken du nevnte er jo ganske så ny - 2001. Håper Riksarkivet har den, ellers har vel kanskje biblioteket det. Jeg får leite litt:-)

Uansett takk skal du ha Tore:-)

hilsen Heidi
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 2. desember 2007 kl. 12.23

Hei Heidi.

Oppskrift til å lage lenke til skannede kirkebøker ligger her: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... 14&t=32791

Ved bare å kopiere fra adressefeltet sånn vi gjør med folketellinger ligger sidene bare en kort periode før de forsvinner :?
Lillian Kristiansen

Heidi Henden

Legg inn av Heidi Henden » 29. desember 2007 kl. 19.11

Takk skal du ha Lillian. Jeg visste ikke om denne fiffige greia på digitalarkivet :roll:
Men nå vet jeg det :wink:

Fortsatt god jul :D
hilsen Heidi

gj05422
Sted: TRONDHEIM

Legg inn av gj05422 » 16. januar 2008 kl. 5.19

Hei Heidi,

Leste innlegget ditt pga navnet Maren Estensdatter & Kvikne, men det viste seg at hun ikke hørte til i mitt slektsregister (foreløpig ihvertfall).
Ser at du også har problemer med å lese gamle kirkebøker (hehe - så er jeg ikke den eneste), men når det gjelder det du sier om at introducert betyr døpt blir jeg litt i tvil. Trodde dette ordet dreide seg om når mor til barnet ble introdusert i kirken igjen etter fødselen (dvs. at kvinner ble oppfattet som "urene" en tid etter en fødsel, og ikke kunne delta i kirken i denne tiden).
Det andre jeg ser du lurer på er datoen; dom. 15 p trini - som jeg tror må være 15. søndag etter trefoldighet.

Håper noen her inne med mer erfaring kan rette på meg om jeg tar feil - til glede for oss begge.

Mvh

Brukeravatar
dn12117
Sted: MOELV

Legg inn av dn12117 » 16. januar 2008 kl. 6.35

Hei Anne og Heidi.

Refererer fra Norsk Historisk Leksikon :wink:

Introduksjon er latin og betyr inngang - ref. se Inngangskone.

Inngang eller kirkegang kaltes det når en kvinne etter å ha født ble høytidelig ført inn i kirken av presten. Kvinnene det gjaldt ble kalt " i.koner eller k.koner". Skikken har sammenheng med urgamle forestillinger om at barselkvinnen var uren, og at hun derfor måtte holde seg borte fra kirken en tid etter fødselen, vanligvis seks uker.

I. har middelaldersk opphav og var mange steder i Norge i bruk til langt frem i vår egen tid. Også den betalingen presten fikk for å føre kvinnene inn i kirken kaltes i., og skulle ifølge bestemmelser fra 1584 være på 2 skilling.

Ang. Trinitatis så skrives det ofte forkortet eks. 5.S.eft.Trinit -( kommer av latin Trinitas, treenighet) kirkelig fest for treenigheten, innstiftet i 1334, og senere overtatt av den lutherske kirke. Trinitatis er lagt til første søndag etter pinse, og alle de følgende søndager i kirkeåret benevnes etter trinitatis.

Norsk Historisk Leksikon er god å ha når man holder på med denne hobbyen - den koster litt, men er verdt hver eneste krone. Jeg har skrevet så og si ordrett av fra mitt eksemplar som er fra Cappelen Akademisk Forlag - forfattere Steinar Imsen og Harald Winge.

Håper det ble forståelig :lol: :lol:
Lillian Kristiansen

Svar

Gå tilbake til «Tynset»