Inga Helene Jonassen, Idd

For etterlysninger som ikke kan plasseres på ett av undernivåene

Moderator: MOD_Østfold

Svar
gj05681
Sted: FREDRIKSTAD

Inga Helene Jonassen, Idd

Legg inn av gj05681 » 21. oktober 2007 kl. 14.56

Jeg mangler noen opplysninger om min oldemor Inga Helene Jonassen. Hun ble ifølge kirkeboken født i Idd i 1892. Far: Johannes Jonassen født i Sverige. Mor: Hanna Juliane Simensdatter f. i Idd. Hanna Juliane døde i 1901.
Ifølge en av Inga Helenes sønner skal hun etter morens død ha arbeidet som tjenestejente hos en "finere" familie i Halden. Vi vet ikke hvor og når.
I 1911 fikk Inga Helene datteren Margit utenfor ekteskap. Margits datter forteller at faren var en svenske ved navn Valfrid Bergmann fra Blekinge. Han emigrerte til Amerika der han skal ha bosatt seg i Chicago. Han døde der ugift etter noen år. Margit skal ha blitt bortplassert i Haldendistriktet en tid. Ukjent hvor.
Etterhvert giftet Inga Helene seg med sin fetter Johan Severin Johansen i Onsøy. Hun fikk 7 barn med ham, den første i 1914. Det var min farfar. Inga Helene ble boende med sin mann i Onsøy til han døde i 1958. Hun døde senere samme sted og år.

Jeg ville gjerne vite hvor det ble av Inga Helene da moren døde. Stemmer det at hun fikk arbeid som tjenestejente i svært ung alder. Evt. hvor? Jeg har lette etter henne i konfirmasjonsprotokollene for Idd, Halden ,og Onsøy der hennes tante og onkel ( og senere svigerforeldre) bodde, men ikke funnet henne. Datteren Margit skal en tid ha vært bortplassert i Haldendistriktet. Noen som vet hvor?

Ann-kathrin Vestby
Fredrikstad

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Re: Inga Helene Jonassen, Idd

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 21. oktober 2007 kl. 15.18

Carsten Henrik Schanche
Sted: JESSHEIM

Legg inn av Carsten Henrik Schanche » 21. oktober 2007 kl. 15.51

Konf. til Margit i Halden. Pleieforeldre er baker Martinius Johansen og hustru Maren Sofie som vil at Margit skal bære deres efternavn.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-192

gj05681
Sted: FREDRIKSTAD

Legg inn av gj05681 » 22. oktober 2007 kl. 20.20

Takk!
Nå falt en del brikker på plass.

Ann-K.Vestby

Svar

Gå tilbake til «Østfold - ukjent sted»