Johannes Isachsen Klokkergård
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Johannes Isachsen Klokkergård
Etterlyser Johannes Isachsen (f. ca 1773, død 14/12 1825) og kona Elen Johannesdtr (f. ca 1774).
De hadde minst to barn: Johan f. 1799 og Elen Dorthea f. 1816.
De bodde på Klokkergård under Hopsøen i 1801.
De hadde minst to barn: Johan f. 1799 og Elen Dorthea f. 1816.
De bodde på Klokkergård under Hopsøen i 1801.
-
- Sted: Hitra
Re: Johannes Isachsen Klokkergård
Hei,
det var nok flere barn ja, fra konfirmasjonslister i kirkebøkene har jeg:
* Gunder Johannessen Klokkergård, f. ca 1808, konf. som nr. 35 i 1824.
* Johannes Johannessen Klokkergård, f. ca 1811, konf. som nr. 26 i 1828
* Dorthea Johannesdtr. er konf. som nr. 11 i 1833, antaglig identisk med Elen Dorthea,
f. 1816. ( Kun fars fornavn er oppgitt ved konf. )
Det er kanskje foreldrenes opphav du er mest interessert i ? Der er jeg blank.
Vennlig hilsen
Knut
det var nok flere barn ja, fra konfirmasjonslister i kirkebøkene har jeg:
* Gunder Johannessen Klokkergård, f. ca 1808, konf. som nr. 35 i 1824.
* Johannes Johannessen Klokkergård, f. ca 1811, konf. som nr. 26 i 1828
* Dorthea Johannesdtr. er konf. som nr. 11 i 1833, antaglig identisk med Elen Dorthea,
f. 1816. ( Kun fars fornavn er oppgitt ved konf. )
Det er kanskje foreldrenes opphav du er mest interessert i ? Der er jeg blank.
Vennlig hilsen
Knut
-
her er antaglig samme Gunder Johannessen ved ft 1865:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2457#ovre
Plassen Grønna ligger like ved Hopsjøen dersom jeg har forstått det riktig.
Knut
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =2457#ovre
Plassen Grønna ligger like ved Hopsjøen dersom jeg har forstått det riktig.
Knut
-
Kan kanskje ta med Gunders vielse, nr. 10 i 1832, den 16 august:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-233
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-233
-
Hei,
er usikker på om det er barna eller foreldrene og deres opphav som er viktigst.
Når det gjelder barna, har jeg foruten Gunder også funnet Johan viet, som nr 31 i 1923,
høyre side - se kopi fra kirkeboka, under. I 1801 er alder satt til 2 år, altså født 1799/1800. Mormonerne har i Family Search tolket hans alder som 27, altså født i 1796. Synes egentlig det like godt kan være 23 som 27 som står i kirkeboka, det stemmer bedre, og kan være viktig for å stipulere dato for foreldrenes vielse, da Johan antaglig var eldst. Hustruen Christiannas alder er ikke oppgitt, men det ser ut som hun var fra Bremnes ( på Frøya ) eller Bremvåg ( på Dolmøya ) Dreier det seg om Bremvåg, kan foreldrene være Anders Mortensen og Marit Tørrisdatter. Se Hitraboka, bind II, side 222. Christianna er ikke nevnt der, men kan være en yngre søster av de barna som er opplistet.
Har ikke funnet giftemål for de 2 andre barna, men antar at kanskje Elen Dorthea var gift ?
Foreldrene: Veldig vanskelig å finne Elen Johannesdatters far, Johannes var et vanlig navn.
Isach var ikke så vanlig, bare 7 personer med det navnet i hele Hitra/Frøya i 1762
( skattemanntallet ). En av disse var vel i tjeneste hos presten, og kan være en mulig kandidat, ingen Isach tjente hos klokkeren.
Klokkergården Hopen ved Hopsjø er ellers omtalt på sidene 195-204 i Hitraboka bind II, også med bilde av våningshuset. Kapitlet er forfattet av Morten Lossius. Johannes Isaksen og Elen Johannesdatter samt eldstesønn Johan er nevnt på side 197, men jeg er ikke i stand til å finne mer om dem der. De kan være nevnt under andre gårder, men jeg for min del er ikke spesielt godt kjent på denne sida av Hitra. Fant forøvrig en Ole Isaksen Borbukten ( under Hopen ), som kan ha vært en bror av Johannes. ( side 197 nederst )
Tilslutt nevnes skannede kirkeboksider for Hitteren fra 1700-tallet, nå lagt inn på nettet.
Men tildels er dette svært vanskelig å lese, og dessuten svært tidkrevende.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
Mvh K
er usikker på om det er barna eller foreldrene og deres opphav som er viktigst.
Når det gjelder barna, har jeg foruten Gunder også funnet Johan viet, som nr 31 i 1923,
høyre side - se kopi fra kirkeboka, under. I 1801 er alder satt til 2 år, altså født 1799/1800. Mormonerne har i Family Search tolket hans alder som 27, altså født i 1796. Synes egentlig det like godt kan være 23 som 27 som står i kirkeboka, det stemmer bedre, og kan være viktig for å stipulere dato for foreldrenes vielse, da Johan antaglig var eldst. Hustruen Christiannas alder er ikke oppgitt, men det ser ut som hun var fra Bremnes ( på Frøya ) eller Bremvåg ( på Dolmøya ) Dreier det seg om Bremvåg, kan foreldrene være Anders Mortensen og Marit Tørrisdatter. Se Hitraboka, bind II, side 222. Christianna er ikke nevnt der, men kan være en yngre søster av de barna som er opplistet.
Har ikke funnet giftemål for de 2 andre barna, men antar at kanskje Elen Dorthea var gift ?
Foreldrene: Veldig vanskelig å finne Elen Johannesdatters far, Johannes var et vanlig navn.
Isach var ikke så vanlig, bare 7 personer med det navnet i hele Hitra/Frøya i 1762
( skattemanntallet ). En av disse var vel i tjeneste hos presten, og kan være en mulig kandidat, ingen Isach tjente hos klokkeren.
Klokkergården Hopen ved Hopsjø er ellers omtalt på sidene 195-204 i Hitraboka bind II, også med bilde av våningshuset. Kapitlet er forfattet av Morten Lossius. Johannes Isaksen og Elen Johannesdatter samt eldstesønn Johan er nevnt på side 197, men jeg er ikke i stand til å finne mer om dem der. De kan være nevnt under andre gårder, men jeg for min del er ikke spesielt godt kjent på denne sida av Hitra. Fant forøvrig en Ole Isaksen Borbukten ( under Hopen ), som kan ha vært en bror av Johannes. ( side 197 nederst )
Tilslutt nevnes skannede kirkeboksider for Hitteren fra 1700-tallet, nå lagt inn på nettet.
Men tildels er dette svært vanskelig å lese, og dessuten svært tidkrevende.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-150
Mvh K
Hei Knut,
Tusen takk for din hjelp.
Elen Dorthea (vanligvis er bare navnet Dorthea nevnt) var min tipp-tipp-oldemor. Hun ble gift med Jon Knutsen Rømme fra Orkdal, de bosatte seg på Jektvig og fikk to sønner (så vidt jeg vet).
Jeg ønsker helst å finne ut om foreldrenes opphav, men jeg setter selvfølgelig også pris på opplysninger om barna deres.
Uansett, takk skal du ha
Tusen takk for din hjelp.
Elen Dorthea (vanligvis er bare navnet Dorthea nevnt) var min tipp-tipp-oldemor. Hun ble gift med Jon Knutsen Rømme fra Orkdal, de bosatte seg på Jektvig og fikk to sønner (så vidt jeg vet).
Jeg ønsker helst å finne ut om foreldrenes opphav, men jeg setter selvfølgelig også pris på opplysninger om barna deres.
Uansett, takk skal du ha

-
da er vielsen til Dorthea og John her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-247
( nr. 15, 29.9.1843 )
K
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-247
( nr. 15, 29.9.1843 )
K
-
Jektvik finns minst 4 steder på Hitra, Jon Knutsen og Dorthea Johannesdatters plass var Jektvik under Strøm. Omtalt på side 320 i Hitraboka, bind II. Ser ikke ut til å ha vært flere barn enn de 2 du har notert. Knut Johannessen tok over som neste bruker, og må ha vært en "likandes kar" En bonde på Strøm syntes plassen Jektvik var vel liten for ham, og fikk alle bøndene i Strømgrenda til å skjøte en part av felles jord/utmark over til Knut, som dermed hadde doblet sitt areal. Ble gjort i form av et gavebrev.
Skifteregister for Hitra/Frøya ligger på nettet, der finner jeg ikke skifte etter noen Isach i dette området.
Klokkergården var en part av Hopen, og gjennom lange tider hadde Hopen, Hopsjøen og Meland hørt sammen, en storgård. Under Meland finns flere Isaksen og Isaksdøtre nevnt, antaglig nokså samtidige med Johannes Isachsen. Har de felles opphav ? De militære rullene fra 1724 synes ikke å nevne noen Isak i dette området. Han kan jo være født senere, eller være tilflytter.
Noen som vet noe om denne Isak, eller kanskje om Elen Johannesdatters foreldre ?
Mvh K
Skifteregister for Hitra/Frøya ligger på nettet, der finner jeg ikke skifte etter noen Isach i dette området.
Klokkergården var en part av Hopen, og gjennom lange tider hadde Hopen, Hopsjøen og Meland hørt sammen, en storgård. Under Meland finns flere Isaksen og Isaksdøtre nevnt, antaglig nokså samtidige med Johannes Isachsen. Har de felles opphav ? De militære rullene fra 1724 synes ikke å nevne noen Isak i dette området. Han kan jo være født senere, eller være tilflytter.
Noen som vet noe om denne Isak, eller kanskje om Elen Johannesdatters foreldre ?
Mvh K
Du skal nok til Strøm for å finne familien til Johannes.
Søndag 30. september 1770 ble Isach Strøms sønn Johannes døpt i Dolm kirke. Faddere var Anders Hestnes, Hans Klokkergaard, Henning Hopstad, Mildri Asmundvåg og Maria Strøm.
Den samme Johannes bodde på Klokkergaard i 1804. Da er han oppført i Sjølegdrullen med Strøm som fødested og 1770 som fødselsår.
Ved påsketider i 1759 ble Isach Gundersen Strøm og Doret Amundsdatter forlovet i Dolm kirke. Henrik Strøm og Tøris Meland var forlovere.
5. august samme år ble sønnen Gunder døpt (på Barman i 1801). 29. november ble så Isach og Doret gift. Da står imidlertid kona oppført som Guldbrandsdatter.
25. januar 1761 ble så datteren Marit døpt. 7. oktober var det dåp for sønnen Jens, og han tror jeg etter hvert havnet på Forsnes og hadde blant annet en sønn som het Amund Jensen. Sønnen Amund bosatte seg i alle fall der og var gift med Ellen Maria Jonasdatter Gjevik.
Det er mulig at det var flere barn, blant annet en Jørgen som havnet på Meland, og en Ole.
Jeg er rimelig sikker på at Isach Gundersen Strøm var sønn av Gunder Jensen Strøm og Marit som du finner som beboere på Strøm i 1762. På gården bor også en annen sønn av disse, nemlig Jens Gundersen gift med Ragnhild Amundsdatter.
Isach Gundersen Strøm ble konfirmert i 1752. Året etter ble det konfirmert ei Doreth Gulbrandsdatter Øverdal. Dette er trolig hans kommende kone. Vi får i alle fall bevis for at hun heter Guldbrandsdatter i folketellingen i 1801. Da bor hun nemlig sammen med datteren Marit som er gift med Ellev Nilsen Gangstøen på Kvenværet
Søndag 30. september 1770 ble Isach Strøms sønn Johannes døpt i Dolm kirke. Faddere var Anders Hestnes, Hans Klokkergaard, Henning Hopstad, Mildri Asmundvåg og Maria Strøm.
Den samme Johannes bodde på Klokkergaard i 1804. Da er han oppført i Sjølegdrullen med Strøm som fødested og 1770 som fødselsår.
Ved påsketider i 1759 ble Isach Gundersen Strøm og Doret Amundsdatter forlovet i Dolm kirke. Henrik Strøm og Tøris Meland var forlovere.
5. august samme år ble sønnen Gunder døpt (på Barman i 1801). 29. november ble så Isach og Doret gift. Da står imidlertid kona oppført som Guldbrandsdatter.
25. januar 1761 ble så datteren Marit døpt. 7. oktober var det dåp for sønnen Jens, og han tror jeg etter hvert havnet på Forsnes og hadde blant annet en sønn som het Amund Jensen. Sønnen Amund bosatte seg i alle fall der og var gift med Ellen Maria Jonasdatter Gjevik.
Det er mulig at det var flere barn, blant annet en Jørgen som havnet på Meland, og en Ole.
Jeg er rimelig sikker på at Isach Gundersen Strøm var sønn av Gunder Jensen Strøm og Marit som du finner som beboere på Strøm i 1762. På gården bor også en annen sønn av disse, nemlig Jens Gundersen gift med Ragnhild Amundsdatter.
Isach Gundersen Strøm ble konfirmert i 1752. Året etter ble det konfirmert ei Doreth Gulbrandsdatter Øverdal. Dette er trolig hans kommende kone. Vi får i alle fall bevis for at hun heter Guldbrandsdatter i folketellingen i 1801. Da bor hun nemlig sammen med datteren Marit som er gift med Ellev Nilsen Gangstøen på Kvenværet
-
Flott Krister,
at du tok deg tid til dette.
Og da Bente, har du jo fått mye info om dine aner fra 1700-tallet utpå Hitra !
Mvh Knut
at du tok deg tid til dette.
Og da Bente, har du jo fått mye info om dine aner fra 1700-tallet utpå Hitra !
Mvh Knut
Johannes Isachsen og Elen Johansdatter ble trolovet i 1797 i Dolm kirke. Nils R. Parelius er en av forloverne. 8. juni samme år ble de ekteviet i samme kirke. Det står ingen stedsnavn i forbindelse med kirkebokinnføringen, som forteller oss hvor Elen var fra. Kanskje kan faddere ved barnedåpene gi oss noen hint.
Krister
Krister
9. juni 1797 fikk paret sin førstefødte, Isach. Da bodde de på Klokkergaarden i Dolm. Faddere var Beret Meland, Synev Klokkergaard, Jørgen Meland, Ole Borbugt og Johan. Klarer ikke å tyde stedsnavnet på sistnevnte (Heim eller noe sånt?), men han kan jo faktisk være Elens far...
Neste barn er Johan, født 28. mai 1799. Faddere er Magret Meland, Berit Meland, Jørgen Meland, Hans Meland og Ole Klokkergård.
Jørgen Meland og Ole Borbugt tror jeg er sønner av Isach Gundersen Strøm og følgelig brødre av Johannes.
Neste barn er Johan, født 28. mai 1799. Faddere er Magret Meland, Berit Meland, Jørgen Meland, Hans Meland og Ole Klokkergård.
Jørgen Meland og Ole Borbugt tror jeg er sønner av Isach Gundersen Strøm og følgelig brødre av Johannes.
Jeg har gått gjennom konfirmerte i Dolm i perioden 1787-1793. Her finner jeg bare ei Elen Johansdatter Krogvigen. Hun konfirmeres i 1791 og er da 17 år.
Krister og Knut,
Tusen takk for all god hjelp!
Det er så moro når man endelig finner ut av sånne ting : )
Tusen takk for all god hjelp!
Det er så moro når man endelig finner ut av sånne ting : )
I am related to Johannes Isachsen by Isach Gundersen. Vonda in Minnesota
-
- Sted: TRONDHEIM
Hei, Gunder Jensen Strøm er min 5xtippoldefar.
Er det noen som har funnet ut noe mer hvor han kom fra? Jeg har kun opplysningene fra ekstraskatten 1762 og 2 barn, Isach og Jens.
Gunder Jensen døde eller ble begravet 14.07.1763, Strøm.
Er det mulig å gå lenger bakover her?
Er det noen som har funnet ut noe mer hvor han kom fra? Jeg har kun opplysningene fra ekstraskatten 1762 og 2 barn, Isach og Jens.
Gunder Jensen døde eller ble begravet 14.07.1763, Strøm.
Er det mulig å gå lenger bakover her?