Matrikkelnummer, Molde by

Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal

Svar
Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Matrikkelnummer, Molde by

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 9. september 2007 kl. 20.28

I Folketellingen for 1900 finner jeg min oldemor, Serine Andersen (1838-1923, enke etter klokker Mons Andersen), bosatt på matrikkelnummer 161 i Molde. Familietradisjonen sier at huset var en "sveitservilla" som lå nær kirken.

Jeg har ikke funnet relevant matrikkel på web, er det noen som kan hjelpe meg enten med referanse eller med oppslag for å identifisere eiendommen som gjemmer seg bak matrikkelnummeret 161?

Med vennlig hilsen
Knut Kirkemo
Stavanger

dn19007
Sted: SØRUMSAND

Re: Matrikkelnummer, Molde by

Legg inn av dn19007 » 9. september 2007 kl. 22.25

Prøv å få hjelp i kommunen.
Du finner begge begravet på Molde Nedre Kirkegård. Da heter Serine: Sigrid !! Felt A rad 2.

John Harry Aarønes
Kontakt:

Legg inn av John Harry Aarønes » 10. september 2007 kl. 0.30

Kirkesanger Mons Andersen og kona Serena budde i 1865 i matr. nr. 209 ved Øvre vei. Øvre vei går rett forbi kirken. De hadde da sønnnen Johan Laurits (4 år) og Andreas Martin (2 år). De hadde også tjenestepiken Sofie Randine Andersd. f. i Bergen. Kanskje en slektning. Dette lå nær rådhuset som igjen var nabohuset til kirka. Dette er huset hvor fotograf kirkhorn seinere fikk fotoforretning. Eg har nok bilete av dette huset, men det kan neppe seiest å vere eit sveitserhus - i alle fall ikkje slik som eg forestiller meg et slikt hus. Solid og velholdt var det nok. Er du framleis interessert kan eg gjerne skanne inn eit bilete og legge det ut her.

Matr. nr. 161 som Serina bor som enke i 1900, er nok et anna hus. Her bodde ho jo i 2. etasje. i første etasje og på kvisten bodde ølkjører Strande med familie. Mons var vel nettopp død ved denne folketellinga. Dette huset låg nok helt vest i Øvre vei og et godt stykke fra kirka og lå på Moldegårds grunn.

I Anders Gjendems "Musikanter i Romsdal" står han oppført som kirkesanger og hospitalbestyrer. f. 19/12 1832 (riktignok her oppført fødd i Bergen i motsetning til folketellinga) og død 11/5 1900. Han var sanger, spilte orgel og piano.

Håper dette kan vere til litt hjelp. Sjølv har eg ikkje studert denne perioden av Moldes historie så inngåande så opplysningane mine bør nok sjekkast opp - og som Palmar seier - kan det vere fornuftig å ta kontakt med Molde kommune.

Knut Frode Kirkemo
Sted: STAVANGER

Legg inn av Knut Frode Kirkemo » 3. juli 2009 kl. 13.54

John,

Jeg har ikke sett innlegget ditt før nå, men bedre sent enn aldri: Takk for dine meget nyttige opplysninger og kommentarer. Jeg vet nå hva som var feil i mitt resonnemet. "Sveitservillaen" Solhaug ble bygget av Klaus Andersen ca 1905, den ble bombet, og jeg har så langt ikke funnet ut hvor den lå. Den har altså ikke noe å gjøre med matrikkel nummer 161, slik jeg opprinnelig trodde. Sigrid Andersen har nok flyttet dit etter mannen, Mons, sin død i 1900 og senere til Solhaug.

Det ville vært meget interessant med bilder av matr. nummerene 161 og 209.

Jeg har et bilde av Solhaug hvis du samler ... (knkirkem[at]gmail.com)

Svar

Gå tilbake til «Molde»