En etterlysning

For etterlysn. som ikke kan plasseres på undernivå

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Knut Ragnar Ansnes
Sted: Hitra

Re: En etterlysning

Legg inn av Knut Ragnar Ansnes » 28. februar 2006 kl. 0.35

Hei,
jeg søker etter en av mine aner.
Navn: Johanna Eriksdatter, ofte kalt Johanna Bjerkan. Har også funnet henne under navnet Johanna Eriksdatter Øren, men vil tro at Øren-navnet er tilkommet etter at hun slo seg sammen med sin mann,
Arent (Arnt) Olsen Steensdal. Arnts far, Ole Øyangen, kom fra Øyangen i Lensvik til Stensdal i Ytre Agdenes ca 1775. Arnt ble født i 1774, mens Johanna nok er noe yngre, kanskje født i 1780-årene. Hun fikk sine 4 barn i perioden 1815 - 23, det første før de ble gift, men Arnt og Johanna var gift da neste kom i 1818.
OM ARNT OG HANS FORFEDRE OG ETTERKOMMERE har jeg tidligere fått mye info her i forumet, så ikke bruk tid på dem. Det er Johanna som etterlyses. Familien har antaglig bodd et sted kalt Øren, og det mens barna ble døpt i Ørland kirke; og eneste Øren vi har funnet i prestegjeldet er vel Øren i Imsterfjorden. Har vært interessert i å finne Øren, fordi det kan gi info om hvor de giftet seg, men de har ikke giftet seg i Ørland. Det er jo mange andre "Ører" i distriktet, Kyrksæterøra, Vinjeøra, Krokstadøra, Størdalsøra, og mindre steder.... Eller litt fjernere, i Orkdals/Skaun-området. Det andre søkebegrepet har vært Bjerkan. Dette finns vel i Leksvik, Hemne og i Stokksund i den nærmeste omegn, men er det flere steder som heter Bjerkan og som kan være aktuelle ? Nevner også Uthaug: Bruk av faddere etc kan tyde på at enten Arnt eller Johanna har hatt slektstilknytning der.
Har lett en del både i Hemne og Leksvik og i Ørland inklusive Agdenes uten å finne henne. Men et sted må hun jo være født, og i en kirke i nærheten må de vel ha giftet seg ?
Takknemmelig om noen vet noe som kan løse denne gåten !
Vennlig hilsen
Knut
Vennlig hilsen
Knut Ragnar Ansnes
Nes, Viken

Svar

Gå tilbake til «Orkdal - ukjent kommune / hele regionen»