Jon Kristoffersen Flyta (1682-1757)

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jan Våbenø Larsen

Re: Jon Kristoffersen Flyta (1682-1757)

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 8. juni 2005 kl. 11.58

Han har vært oppe før, men jeg kan ikke finne hvor, kanskje det var på Fosenslekter som jo som kjent er nedlagt.

Det har vært spekulert i om Jon muligens var sønn av Christoph Jonsen Overskaug. Det kan jo tenkes, men så har jeg kommet over at sønnen Jon Christoph Flyta, hans sønnedatter Berit, i 1792 ble gift med Bent Nilsen Helset, efter kongelig bevilgning da de var "nestsøskendebarn".

Nå funderer jeg på hvordan de kunne være tremenninger,kanskje var Jon Christophersen Flyta en bror av Bent Helsets farmor Marit Christophersdatter Foss (1693-1772), se Stadsbygdboka bind IV, side 531.?

Jeg må innrømme at det er ikke sikkert,; det kan også tenkes at Jon Christophersen Flyta sin kone, som vi ikke kjenner navnet på, kan være søster av Marit, eventuelt søster av Marits ektemann Bent Olsen Skei/Helset (1702-1754), men kan ikke se at slektskapet finnes på noen av de andre grenene.

Det var skifte etter Marit Christopherdatter Foss sin far, Christopher Paulsen Foss i 1712, men det var vistnok ikke nevnt noen sønn Jon...
Jan

Svar

Gå tilbake til «Rissa»