Jacob Michelsen Fevåg

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Jan Våbenø Larsen

Re: Jacob Michelsen Fevåg

Legg inn av Jan Våbenø Larsen » 12. november 2004 kl. 10.00

Hei!
Da Jacob Michelsen Fevåg og Kirsten Fredriksdatter Lexen forlovet seg Fer 1ma Paschat 1718, hadde presten skrevet: "efter Kongl tilladelse enskiønt de var hinannen noget pårørendt".

Jeg vet ikke hvor nærskylt de var, men de kunne vært tremenninger da navnet på alle deres besteforeldre er kjent: Jacob sine het: Torber Michelsen og Ane Nilsdatter Fevåg samt Ole Jonsen og Marit Pedersdatter Hårberg, Hasselvika.

Kirstens besteforeldre var: Povel Leksen og Kirsten Jørgensdatter Lexen samt Christopher Nilsen og Gidsken Sjursdatter Moldtun.

Ut fra dette kan det se ut som Christopher Nilsen (Winter, Moldtun) og Ane Nilsdatter Fevåg var søsken.

Er det noen som vet om det forholder seg slik, eller finnes en annen forklaring - f eks. at Povl Lexen var bror til en av Jacobs besteforeldre, eller om de kanskje var i 4. ledd beslektet?
Jan

gj01097
Sted: BREKSTAD

Re: Jacob Michelsen Fevåg

Legg inn av gj01097 » 18. november 2004 kl. 14.24

Hei!
Jeg har under tvil anført Povel Leksen med patronymikonet Lauritsen. Hvis det er rett, kan han vel ikke ha hatt samme far som noen av Jacob Michelsens besteforeldre. (Samme mor som Povel kan riktignok en av besteforeldrene likevel ha hatt). For meg synes det imidlertid som om den mest sannsynlige teorien er at Christopher Nilsen Winther og Ane Nilsdtr. Fevåg var søsken.

Hvem var forresten Johanna Nilsdtr., Fredrik Paulsen Leksens andre kone, som han ble gift med i 1728, datter av?

Terje

Svar

Gå tilbake til «Rissa»