Ved sjekk av tidligere opplysninger mot den nye boka finner jeg på side 26 under 263/1 Langsæter følgende;
1. Jakob Kristoffersen Nebb har 2 døtre, begge Ingeborg. Nr 1 f. 1706, d. 1707. Nr.2 f. 1708, d. 1727. I Bjørkvik's bok oppgis Ingeborg Jakobsdtr.
Langseter, f. 1706 d. 1764, å være gift med Bent Johansen Sjøli. HVA ER RIKTIG ?
2. Dataene om Ole Kristoffersen Seter kan ikke stemme.
Han var G I 1785 med Gunhild Thomasdtr. Årnset som han hadde datteren Ingeborg med, f. 1786. De var da bosatt i Høvågen. Gunhild døde i barselseng 1789.
Han var G II 1791 med Karen Andersdtr. Søraune. De hadde barna:
Gunhild f. 1792
Anders f. 1794
Kristoffer f. 1795
Kristoffer f. 1798
Marte f. 1800
Anne f. 1802
Ane f. 1805
KILDE: ØRLAND KIRKEBØKER
Det har tidligere vært diskusjoner om opprinnelsen til Elsebe Andersdtr. på Nebb og at hun har røtter til Flyta og Dyrendahl.
Under Dyrendahl i Bratberg's bok sies ingenting om dette. HVA ER RIKTIG ?
Sannsynlige feil i Bratberg's Rissa bygdebok II
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Sannsynlige feil i Bratberg's Rissa bygdebok II
Jeg håper jeg ikke har tråkket på noen tær med mitt innlegg over, men jeg ble litt forvirret da jeg ikke fikk tingene til å stemme. Mitt håp var, og er, at noen ville forbarme seg over en som kan være fullstendig på villspor og som ikke har umiddelbar tilgang til primær-kildene.
Håper fortsatt.
Håper fortsatt.
Det er gått så mange år siden først på 1700-tallet og fram til folketellingen i 1801 at... vel, noen ganger kan det ene være riktig, så det andre. Det jeg prøver å si er at man bør ta det meste med forbehold, og prøve om mulig å dobbelsjekke for å komme så nær sannheten som råd.
I kirkeboken er begge Ingeborg døpt hholdsvis 1706 og 1708 innført slik Rissa bygdebok bind 2 side 26 viser. Kanskje han som skrev boken du viser til, ikke fikk med seg at den første Ingeborg døde?
Ole Kristoffersen og Gunhild Thomasdatters barn er nok feil slik det står, men om forfatteren eventuelt bygdeboknemda i Rissa blir gjort oppmerksom på dette, vil jeg tro at det kan taes med som rettelse i et senere bind - MEN: Da må feilen påpekes.
Jan
I kirkeboken er begge Ingeborg døpt hholdsvis 1706 og 1708 innført slik Rissa bygdebok bind 2 side 26 viser. Kanskje han som skrev boken du viser til, ikke fikk med seg at den første Ingeborg døde?
Ole Kristoffersen og Gunhild Thomasdatters barn er nok feil slik det står, men om forfatteren eventuelt bygdeboknemda i Rissa blir gjort oppmerksom på dette, vil jeg tro at det kan taes med som rettelse i et senere bind - MEN: Da må feilen påpekes.
Jan
05.10.1727 ble det begravet en Ingeborg Sæter 19 1/2 år.
Bent Johansen Sjølien og Ingeborg Jakobsdtr Sæter ble viet 19.02.1738, forlovere 26.01 var Morten Dyrendal og Bent Sæter.
Den Ingeborg Jakobsdtr Sæter døpt 29.04.1708 kan jo være hun som dør i 1727, det passer jo helt med alderen. Men hvem er så hun som blir gift i 1738 og dør i 1764 ? Med tanke på at Ingeborgs mor het Siri og at hun og Bent døper sin førstefødte Siri, så tror jeg vel selv at hun som dør i 1727 er en annen. Bent og Ingeborg får sitt siste barn i 1751, passer jo også med at hun skulle være født ca 1708. Et skifte vil kunne oppklare dette.
Jeg får desverre ikke sjekket alderen til Ingeborg ved død i 1764.
Vet ikke om du blir noe klokere av det, men det var ihvertfall det jeg fant.
Leif
Bent Johansen Sjølien og Ingeborg Jakobsdtr Sæter ble viet 19.02.1738, forlovere 26.01 var Morten Dyrendal og Bent Sæter.
Den Ingeborg Jakobsdtr Sæter døpt 29.04.1708 kan jo være hun som dør i 1727, det passer jo helt med alderen. Men hvem er så hun som blir gift i 1738 og dør i 1764 ? Med tanke på at Ingeborgs mor het Siri og at hun og Bent døper sin førstefødte Siri, så tror jeg vel selv at hun som dør i 1727 er en annen. Bent og Ingeborg får sitt siste barn i 1751, passer jo også med at hun skulle være født ca 1708. Et skifte vil kunne oppklare dette.
Jeg får desverre ikke sjekket alderen til Ingeborg ved død i 1764.
Vet ikke om du blir noe klokere av det, men det var ihvertfall det jeg fant.
Leif
Om vi går i kirkeboken, så skrev presten i 1738: 19 febr copuleret ved Ritsens kirke Bent Johasøn Skiølien og Ingebor Jacobdatter SÆTTER.
Vi må jo da ta for temmelig sansynlig at den Ingebor du Leif nevner som ble begravet 15/10 1727 er en annen.
Kan nevne at det ble døpt et pigebarn 30/9 1708 kaldet Ingebor, faderen Ole Andersen, moderen Elen. Har store problemer med å tyde gårds eller plassnavnet, men tror det skal være Buesøen eller noe lignende. Kanskje var det denne Ingebor som ble begravet 5/10 1727?
Jan
Vi må jo da ta for temmelig sansynlig at den Ingebor du Leif nevner som ble begravet 15/10 1727 er en annen.
Kan nevne at det ble døpt et pigebarn 30/9 1708 kaldet Ingebor, faderen Ole Andersen, moderen Elen. Har store problemer med å tyde gårds eller plassnavnet, men tror det skal være Buesøen eller noe lignende. Kanskje var det denne Ingebor som ble begravet 5/10 1727?
Jan
Takk til Jan og Leif for oppklaring. Om jeg får tak i adressen til Terje Bratberg skal jeg gi beskjed om dette.
Hilsen
Hilsen