Torger Olsen Myren, Strinda
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Torger Olsen Myren, Strinda
Hei,
kan noen hjelpe meg å spore opp informasjon om Torger Olsen Myren og kona Ragnhild Bersvendsdatter, og deres forfedre?
Ragnhild og Torgeir bodde i Strinda, og ble foreldre til Marit i 1780, døpt i Bakke kirke: «Døbt Torger Olsen Myren og Ragnil Bersvendsdatt: Barn Marit», forteller kirkeboken. Da broren Bersvend ble døpt i den samme kirken tre år tidligere, ble faren ført opp som Torgeir Olsen Hoelsback.
vh Lars
kan noen hjelpe meg å spore opp informasjon om Torger Olsen Myren og kona Ragnhild Bersvendsdatter, og deres forfedre?
Ragnhild og Torgeir bodde i Strinda, og ble foreldre til Marit i 1780, døpt i Bakke kirke: «Døbt Torger Olsen Myren og Ragnil Bersvendsdatt: Barn Marit», forteller kirkeboken. Da broren Bersvend ble døpt i den samme kirken tre år tidligere, ble faren ført opp som Torgeir Olsen Hoelsback.
vh Lars
Hei.
Det er jo en stund siden du satte inn denne etterlysningen.
Har selv lett etter disse to sine aner uten å lykkes.
Myren er Kystadmyren på byåsen.
Marit ble gift med Stephen Rasmussen Bæverdal som er omtalt under tema (id) nr.546 under Orkdal.
Når jeg så Hoelsback tenkte jeg straks på Selsbakk, har aldri hørt om Hoelsback.
Håper noen har synspunkter på dette.
Hilsen
Odd Annar Tangen
Det er jo en stund siden du satte inn denne etterlysningen.
Har selv lett etter disse to sine aner uten å lykkes.
Myren er Kystadmyren på byåsen.
Marit ble gift med Stephen Rasmussen Bæverdal som er omtalt under tema (id) nr.546 under Orkdal.
Når jeg så Hoelsback tenkte jeg straks på Selsbakk, har aldri hørt om Hoelsback.
Håper noen har synspunkter på dette.
Hilsen
Odd Annar Tangen
Hei!
Har sett denne etterlysningen en stund, og har ventet på at noen svarte, men..
På Steinsøysundet på Smøla var det i 1722 en kjøpsvenn ved navn Ole Torgersen. Han var også fullmektig for eieren av det såkalte Smølagodset. I 1722 drev han en liten "bondehandel efter stædets ringe lejlighed". Tidligere bodde det en Torger i Steinsøysundet, det ser jeg ved prestemanntallet i 1664, det kan være far til Ole Torgersen. Ole Torgersen flyttet fra Smøla i denne tiden (ca. 1723) og jeg tror han flyttet til Trøndelag, event. Trondheim. Jeg finner en Torger Olsen konfirmert i domkirken i 1743, 16 år gammel. Ved konfirmasjonen står det at moren levde og bodde i byen. Uansett så blir det kanskje litt for stor aldersforskjell på denne Torger, og den som er etterlyst her og som ble far i 1780?
Mvh. Kjell
Har sett denne etterlysningen en stund, og har ventet på at noen svarte, men..
På Steinsøysundet på Smøla var det i 1722 en kjøpsvenn ved navn Ole Torgersen. Han var også fullmektig for eieren av det såkalte Smølagodset. I 1722 drev han en liten "bondehandel efter stædets ringe lejlighed". Tidligere bodde det en Torger i Steinsøysundet, det ser jeg ved prestemanntallet i 1664, det kan være far til Ole Torgersen. Ole Torgersen flyttet fra Smøla i denne tiden (ca. 1723) og jeg tror han flyttet til Trøndelag, event. Trondheim. Jeg finner en Torger Olsen konfirmert i domkirken i 1743, 16 år gammel. Ved konfirmasjonen står det at moren levde og bodde i byen. Uansett så blir det kanskje litt for stor aldersforskjell på denne Torger, og den som er etterlyst her og som ble far i 1780?
Mvh. Kjell
Hei Kjell.
Da Torger Olsen Kystadmyren blir gravlagt 19 januar 1800 fra Bakke kirke står det at han var 63 år. Altså født ca.1737. De på Byåsen soknet til Bakke sogn så din Torger er vel kanskje en annen Torger. Men sikker kan man jo ikke være.
Jeg vet jo ikke når de flyttet til Byåsen, og
de kan jo ha tilhørt domssognet før det.
Har sjekket litt rundt navnet Hoelsback og fant ut at det var (er) en gård(husmannsplass) i Rennebu med det navnet.
Ellers fantes navnet også i Ringsaker.
Men det du nevner over er jo absolutt verdt å sjekke nærmere.
Faddrene ved dåpen til Marit var alle fra Byåsen.
Skal prøve å finne ut om det konfirmeres noen Torger Olsen i Bakke krk. rundt 1753.
Hans kone Ragnhild har det heller ikke vært enkelt å finne opphavet til.
V.h.
Odd Annar Tangen
Da Torger Olsen Kystadmyren blir gravlagt 19 januar 1800 fra Bakke kirke står det at han var 63 år. Altså født ca.1737. De på Byåsen soknet til Bakke sogn så din Torger er vel kanskje en annen Torger. Men sikker kan man jo ikke være.
Jeg vet jo ikke når de flyttet til Byåsen, og
de kan jo ha tilhørt domssognet før det.
Har sjekket litt rundt navnet Hoelsback og fant ut at det var (er) en gård(husmannsplass) i Rennebu med det navnet.
Ellers fantes navnet også i Ringsaker.
Men det du nevner over er jo absolutt verdt å sjekke nærmere.
Faddrene ved dåpen til Marit var alle fra Byåsen.
Skal prøve å finne ut om det konfirmeres noen Torger Olsen i Bakke krk. rundt 1753.
Hans kone Ragnhild har det heller ikke vært enkelt å finne opphavet til.
V.h.
Odd Annar Tangen
Artig at denne er løftet frem igjen, det er en irriterende nøtt.
Ja. Enig med deg.
Jeg gjømte å takke Kjell for hans alltid store engasjement når han har ting og å bidra med. Kjell ligger alltid på lur og har vektige argument, og jeg håper han fortsatt vil følge oss med sin store viten når det gjelder slekter både her i Tr.lag og på Møre.
Når det gjelder ovenstående Torger kan det kanskje være lurt å prøve Rennebu, og da kanskje Hoelsback for å finne hans forfedre.
Håper vi en dag kan avsløre hemmeligheten rundt vår Torger.
Jeg gjømte å takke Kjell for hans alltid store engasjement når han har ting og å bidra med. Kjell ligger alltid på lur og har vektige argument, og jeg håper han fortsatt vil følge oss med sin store viten når det gjelder slekter både her i Tr.lag og på Møre.
Når det gjelder ovenstående Torger kan det kanskje være lurt å prøve Rennebu, og da kanskje Hoelsback for å finne hans forfedre.
Håper vi en dag kan avsløre hemmeligheten rundt vår Torger.
Hei Odd Annar!
Tusen takk for rosende ord, er ikke så sikker på at jeg fortjener dem:) Har ikke sett dette før nå, har desverre vært uten internett i en hel uke, og har derfor ikke hatt mulighet til å se på noen ting hverken her eller på digitalarkivets brukerforum. Så nå får jeg gjort noe med abstinensen. Alltid spennende med slekt, det er en fantastisk hobby.
Takk igjen! Finner jeg ut noe, så skal jeg legge det ut her!
Mvh. Kjell
Tusen takk for rosende ord, er ikke så sikker på at jeg fortjener dem:) Har ikke sett dette før nå, har desverre vært uten internett i en hel uke, og har derfor ikke hatt mulighet til å se på noen ting hverken her eller på digitalarkivets brukerforum. Så nå får jeg gjort noe med abstinensen. Alltid spennende med slekt, det er en fantastisk hobby.
Takk igjen! Finner jeg ut noe, så skal jeg legge det ut her!
Mvh. Kjell
Hei igjen!
Regner med at dere har prøvd dere på FamilySearch, men prøvde allikevel på IGI. I Møre og Romsdal var det ingen som passet i det nevnte tidsrommet (1737 +- 10 år), heller ikke i Sør-Trøndelag. I Nord-Trøndelag var det en kandidat: Torger Olsen, døpt 12. okt. 1738 i Stjørdal. Far: Oluf Leerfaldsgierdet. Så var det en Torger Olsen født (døpt?) 16. juni 1731 i Stjørdal, med foreldre Karen og Oluf Aufnet.
Mvh. Kjell
Regner med at dere har prøvd dere på FamilySearch, men prøvde allikevel på IGI. I Møre og Romsdal var det ingen som passet i det nevnte tidsrommet (1737 +- 10 år), heller ikke i Sør-Trøndelag. I Nord-Trøndelag var det en kandidat: Torger Olsen, døpt 12. okt. 1738 i Stjørdal. Far: Oluf Leerfaldsgierdet. Så var det en Torger Olsen født (døpt?) 16. juni 1731 i Stjørdal, med foreldre Karen og Oluf Aufnet.
Mvh. Kjell
Hei Kjell.
Har Stj.bøkene og skal sjekke i Hegrabøkene. Aunet og Lerfald ligger i Hegra.
V.h.
Odd Annar
Har Stj.bøkene og skal sjekke i Hegrabøkene. Aunet og Lerfald ligger i Hegra.
V.h.
Odd Annar
Ingen av disse personene var omtalt under Lerfald i Hegra eller Ingebregtsaune(Aune)i Hegra eller Aunet i Lånke. Det var heller ingen plass som het Lerfaldsgjerdet.
Min erfaring her er at mye av det man finner i kirkebøkene ikke kan finnes igjen i bygdebøkene.
Jeg ser disse (Stj.b.) bare som et suplement til primækildene og et greit hjelpemiddel.
Jeg skal sjekke utflyttingslistene i kirkebøkene og se om det flyttet noen Torger til Tr.heim/Strinda i det tidsrommet han eventuellt kan ha flyttet.
Skal foresten på Statsarkivet til uka. Kan kanskje finne ut noe der.
M.v.h.
Odd Annar
Min erfaring her er at mye av det man finner i kirkebøkene ikke kan finnes igjen i bygdebøkene.
Jeg ser disse (Stj.b.) bare som et suplement til primækildene og et greit hjelpemiddel.
Jeg skal sjekke utflyttingslistene i kirkebøkene og se om det flyttet noen Torger til Tr.heim/Strinda i det tidsrommet han eventuellt kan ha flyttet.
Skal foresten på Statsarkivet til uka. Kan kanskje finne ut noe der.
M.v.h.
Odd Annar
Søkte nettopp på Ragnhild Bersvendsdatter på FS (IGI) og fikk kun opp kun ei som kan være aktuell: Ragnhild Bersvendsdatter f. ca. 1732, Uglen, Selbu i Sør-Trøndelag. Men så kommer det! Foreldre ERIK Svendsen og Guru Tostensdatter. Her må det tydeligvis være feil farsnavn.
Mvh. Kjell
Mvh. Kjell
Interessant Kjell.
Fødselsåret kan jo stemme godt og også Uglen.
Uglen går jo igjen ved flere anledninger i denne familien.
Da Torger og Ragnhilds datter Marit blir døpt i Bakke krk. 1780 er det faddre fra Uglen.
Også da Stephen Rasmussen (Bæverdal) Stavset og Marit Torgerdatters(over) datter Ragnhild blir døpt 1800 er det folk fra Uglen som står som faddere.
Men det finnes jo også Uglen på Byåsen, og det finnes vist også i Klæbu.
Men Ragnhild fra Selbu f.ca.1732 er jo en veldig god kandidat. Erik kan jo være stefar uten at det kommer frem på FS(IGI).
Skal få sjekket Selbubøkene om de har mere om Ragnhild.
Takk igjen Kjell.
Mvh.
Odd Annar
Fødselsåret kan jo stemme godt og også Uglen.
Uglen går jo igjen ved flere anledninger i denne familien.
Da Torger og Ragnhilds datter Marit blir døpt i Bakke krk. 1780 er det faddre fra Uglen.
Også da Stephen Rasmussen (Bæverdal) Stavset og Marit Torgerdatters(over) datter Ragnhild blir døpt 1800 er det folk fra Uglen som står som faddere.
Men det finnes jo også Uglen på Byåsen, og det finnes vist også i Klæbu.
Men Ragnhild fra Selbu f.ca.1732 er jo en veldig god kandidat. Erik kan jo være stefar uten at det kommer frem på FS(IGI).
Skal få sjekket Selbubøkene om de har mere om Ragnhild.
Takk igjen Kjell.
Mvh.
Odd Annar
Jeg har endelig kommet til en løsning av dette problemet.
V.h.
Odd Annar
V.h.
Odd Annar
Sist redigert av dn08928 den 20. august 2011 kl. 2.39, redigert 1 gang totalt.
Så er det noen som er interessert i dette kan jeg hjelpe.
v.h.
O.A.T.
v.h.
O.A.T.
Løfter opp denne.
Har etter mye leting tilfeldigvis kommet over et skifte hvor disse er omtalt.
Det viser seg at Torger Olsen kommer fra Tynset og Ragnhild Bersvendsdatter fra Alvdal.
Dette vil etter hvert komme på Per Nermo`sin slektsside, håper jeg.
V.h.
Odd Annar
Det viser seg at Torger Olsen kommer fra Tynset og Ragnhild Bersvendsdatter fra Alvdal.
Dette vil etter hvert komme på Per Nermo`sin slektsside, håper jeg.
V.h.
Odd Annar
-
- Sted: HAGAN
- Kontakt:
Ragnhild Bersvendsdtr Prestegård, døpt 1745 i Tylldalen, uekte. Venstre side:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-138
(Datter av Helge Estensdtr Prestegård, 1719-1794 og Bersvend Andersen Hokstad, 1719-)
(Datter av Helge Estensdtr Prestegård, 1719-1794 og Bersvend Andersen Hokstad, 1719-)
I skifteprotokoll nr. 3 for Solør og Østerdalen 1776-1781 folio 536b etter Peder Jonsen Rødstad finner jeg. Enke Helge Estensdatter Holen som tidligere hadde vært gift med Bersved Olsen Kveberg.
Med Bersvend hadde hun en datter Ragnhild Bersvendsdatter som var gift med Torgeir Olsen fra Maageng som nå bodde på Kystadmyren ved Trondheim.
Helge(1730-1778) var datter av Esten Pedersen Holen Grimsbu og Mari Simensdatter Kjølle.
Bersvend Olsen var klokker og lærer i Alvdal og fikk satt opp og bodde på Klokkarrønningen Kveberg.
Det var din hjemmeside Jan Erik som tilslutt penset meg inn på ovennevnte skifte.
Så takk for innformativ hjemmeside som alle med aner fra Nord-østerdal har god nytte av.
V.h.
Odd Annar
Med Bersvend hadde hun en datter Ragnhild Bersvendsdatter som var gift med Torgeir Olsen fra Maageng som nå bodde på Kystadmyren ved Trondheim.
Helge(1730-1778) var datter av Esten Pedersen Holen Grimsbu og Mari Simensdatter Kjølle.
Bersvend Olsen var klokker og lærer i Alvdal og fikk satt opp og bodde på Klokkarrønningen Kveberg.
Det var din hjemmeside Jan Erik som tilslutt penset meg inn på ovennevnte skifte.
Så takk for innformativ hjemmeside som alle med aner fra Nord-østerdal har god nytte av.
V.h.
Odd Annar
Sist redigert av dn08928 den 21. januar 2013 kl. 18.27, redigert 1 gang totalt.
Hei Jan Erik.
Har begynt og tvile litt.
Fantes det to Helge Estensdøttre i området på denne tiden som begge har fått en datter Ragnhild med hver sin Bersvend?
Har ikke funnet min Ragnhild i bygdeboka og heller ikke hos deg, men den du har funnet gjør meg litt forvirret.
Under Kveberg (Klokkarrønningen) er oppført Bersvend Olsen og Helge Estensdatter uten Ragnhild.
V.h.
Odd Annar
Har begynt og tvile litt.
Fantes det to Helge Estensdøttre i området på denne tiden som begge har fått en datter Ragnhild med hver sin Bersvend?
Har ikke funnet min Ragnhild i bygdeboka og heller ikke hos deg, men den du har funnet gjør meg litt forvirret.
Under Kveberg (Klokkarrønningen) er oppført Bersvend Olsen og Helge Estensdatter uten Ragnhild.
V.h.
Odd Annar
-
- Kontakt:
Ikke rart det er forvirring når det er to forskjellige med det veldig sjeldne navnet, Helge Estensd., som begge i tillegg får barn med en Bersvend, som heller ikke er så vanlig.
Andreas Øverby i Tylldalen, som kjenner godt til gamle tylldalsslekter, har gitt meg tipset om Torger Olsen Mågeng og Ragnhild Bersvendsdatters opphav:
Helge Estensd. ble nevnt som Prestegård da dattera, den nevnte Ragnild, ble født i 1745:
Og Helge er nevnt i et skifte i Tylldalen, 1745, etter sin far, Esten Toresen på Prestegården.
Skiftekort: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39954/1685
Så Helge Bersvendsd. Kveberg, født sent i 1730 på Holen i Nedre Folldal, 14 år i 1745, har neppe noen gang født noen som har fått navnet Ragnhild.
Andreas Øverby i Tylldalen, som kjenner godt til gamle tylldalsslekter, har gitt meg tipset om Torger Olsen Mågeng og Ragnhild Bersvendsdatters opphav:
Helge Estensd. ble nevnt som Prestegård da dattera, den nevnte Ragnild, ble født i 1745:
Og Helge er nevnt i et skifte i Tylldalen, 1745, etter sin far, Esten Toresen på Prestegården.
Skiftekort: http://arkivverket.no/URN:sk_read/39954/1685
Så Helge Bersvendsd. Kveberg, født sent i 1730 på Holen i Nedre Folldal, 14 år i 1745, har neppe noen gang født noen som har fått navnet Ragnhild.
Takk for det Jan Erik.
Da skal jeg rokkere om på min tavle.
Jeg er vel i overkant impulsiv til tider, og konkluderer litt for fort.
Da er det vel bygdebøkene for Tylldalen som gjelder.
Da jeg fant Bersvein og Helge på Kveberg og forfatteren sier: Frå henne kom det sjeldne Helge-namnet, syntes jeg at rette folk var funnet.
Takk igjen.
V.h.
Odd Annar
Da skal jeg rokkere om på min tavle.
Jeg er vel i overkant impulsiv til tider, og konkluderer litt for fort.
Da er det vel bygdebøkene for Tylldalen som gjelder.
Da jeg fant Bersvein og Helge på Kveberg og forfatteren sier: Frå henne kom det sjeldne Helge-namnet, syntes jeg at rette folk var funnet.
Takk igjen.
V.h.
Odd Annar
25.juni 1766.
Public Absolv. for løst leiermål Torger Olsen Østby og Ragnhild Bersvendsdatter Sandvold.
7.0ktober 1766
Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatter Østby døper et uekte barn LARS
Faddere: Peder Olsen Kiereng, Ole Pedersen Østby, Peder Nilsen ibid., Enken Marit Hansdatter Østby og Ane Pedersdatter Aaen.
Lars var klokker i Bakke kirke i Tr.heim.
Bersven Olsen Kveberg var og klokker.
27.juni 1777.
Trolovet Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatter.
Caut. Erik Olsen Neby og Peder Jonsen Aaen.
Synes det er rart det ikke er folk fra Prestegården eller Hokstad blandt fadderne eller forloverne.
Skjønner heller ikke sammenhengen Sandvold eller Østby.
Presten får ta skylda for forvirringen.
V.h.
Odd Annar
Public Absolv. for løst leiermål Torger Olsen Østby og Ragnhild Bersvendsdatter Sandvold.
7.0ktober 1766
Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatter Østby døper et uekte barn LARS
Faddere: Peder Olsen Kiereng, Ole Pedersen Østby, Peder Nilsen ibid., Enken Marit Hansdatter Østby og Ane Pedersdatter Aaen.
Lars var klokker i Bakke kirke i Tr.heim.
Bersven Olsen Kveberg var og klokker.
27.juni 1777.
Trolovet Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatter.
Caut. Erik Olsen Neby og Peder Jonsen Aaen.
Synes det er rart det ikke er folk fra Prestegården eller Hokstad blandt fadderne eller forloverne.
Skjønner heller ikke sammenhengen Sandvold eller Østby.
Presten får ta skylda for forvirringen.
V.h.
Odd Annar
Jan Erik.
Du sier at Andreas Øverby har gitt deg tipset om Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatters opphav. Kunne du dele disse opplysningene med oss? Jeg er etterkommer etter disse to.
Jeg fant i kirkeboken 10.juni 1729 side 186. Trolovet Ola Larsen Fåset og Brønhild Torgersdatter Haugen Østby. Kan dette paret være de som senere bodde på Maageng og være foreldre til Torger født 1738?
V.h.
Odd Anner
Du sier at Andreas Øverby har gitt deg tipset om Torger Olsen Maageng og Ragnhild Bersvendsdatters opphav. Kunne du dele disse opplysningene med oss? Jeg er etterkommer etter disse to.
Jeg fant i kirkeboken 10.juni 1729 side 186. Trolovet Ola Larsen Fåset og Brønhild Torgersdatter Haugen Østby. Kan dette paret være de som senere bodde på Maageng og være foreldre til Torger født 1738?
V.h.
Odd Anner
-
- Kontakt:
Odd Annar, jeg trenger e-postadressen din, så jeg får sendt deg de to PDF-vedleggene jeg har.
Jan Erik
http://www.jeaas.com
Jan Erik
http://www.jeaas.com
Jan Erik.
Tusen takk for mailen.
Mange nye opplysninger som må sorteres, artig
Skal få lånt Tynsetbøkene igjen.
Igjen, Tusen takk.
V.h.
Odd Annar