Andrea Jonsdatter

Moderator: MOD_Sør-Trøndelag

Svar
Terje Albregtsen

Re: Andrea Jonsdatter

Legg inn av Terje Albregtsen » 11. februar 2003 kl. 16.20

Min tipp oldemor Andrea Jonsdatter var født i 1827 i Klæbu, av foreldre Jon Olsen født i 1775 og Ragnhild Toresdatter, husmannsfolk fra Tanemskleiva i Klæbu. Andrea kom nordover til Lenvik i Troms, etter sigende fra Selbu. Da kom hun sammen med sin bestemor, med ukjent navn, og sin datter Ane Bergitte, født 03.10.1853.
Finnes det spor etter Andrea, hennes bestemor og datter i Klæbu eller i Selbu?
Hvor kom Andrea sine foreldre fra. Av min far og bestemor har jeg hørt sagt at det går spor til Rørosvidda, - muligens Tydal, noe som kan bekreftes av gamle tyske ord og uttrykk de brukte.
Mvh. Terje Albregtsen, Trondheim. Telefon 73 93 33 36. E-post: [email protected].

Birger Sivertsen

Legg inn av Birger Sivertsen » 9. september 2004 kl. 21.32

Det er tvilsomt om Andrea ble født og døpt i Klæbu. Det står endel mer i ny utgave av Klæbu bygdebok som antagelig kommer ut før jul.

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 10. september 2004 kl. 0.27

Jeg fant Andrea Johnsd. Tanemsklev som dåpsbarn 20.01.1828 i Klæbu kirkebok (RHD). Hun ble født 09.12.1827 av foreldre John Ols.,husmann Tanemsklev og Ragnild Thørisd.
Mvh Anders

Anders Lauglo Gjervan
Sted: VIKHAMMER

Legg inn av Anders Lauglo Gjervan » 10. september 2004 kl. 0.43

Hei Terje !
Er du sikker på at Andrea kom nordover med sin
datter Ane Bergitte?
Jeg fant en pike født utenfor ekteskap under Lenvik kommune med navn Anne Birgitte født 04.10.1853 og døpt 06.11.1853. Foreldre ungk. Christopher Benjaminsen, Bukkeskind og pige Andrea Jonsd. med bosted Hestø. Dette er vel din Andrea's datter.
Mvh Anders

Birger Sivertsen

Legg inn av Birger Sivertsen » 13. september 2004 kl. 16.15

Man skal ikke stole på hukommelsen, langt mindre la seg friste til et lynraskt svar når man tilfeldigvis føler for det. Det er helt riktig at Andrea ble født i Klæbu, alle opplysningene Anders gir er korrekte. Og la meg supplere med at hennes faddere var gmd. John Nid. - enke Bereth T. - dreng Ole For. og pige Ingeborg.

Svar

Gå tilbake til «Klæbu»