Rennebu. Ole Anderson Myren
Moderator: MOD_Sør-Trøndelag
Re: Rennebu. Ole Anderson Myren
Jeg skulle gjerne funnet opphavet til denne Ole Andersen Myren f. 1859. Finner han i kirkeboka for Rennebu 1883. Her som far til Karen Olsdtr. Reitås, mor: Ane Eriksdtr. Reitås.
Mvh. Per
Mvh. Per
Du har nok skaffet deg en slekt som ikke er den enkleste å kartlegge. På den ene siden vil jeg anta at bygdebokforfatterne ikke har hatt tilgang til nok kilder til å rekonstruere hele slektssammenhengen. Men jeg har også en viss følelse at at forfatterne enkelte ganger har visst mer enn de har villet sette på trykk.
Jeg skal ikke vurdere om dette har vært berettiget. Men jeg finner det på denne bakgrunn riktigst ikke å gi deg noen fasitsvar, men vise hvordan du i en slik situasjon selv finner svarene.
Når man konfronteres med ukjente personer på denne måten, er det greit å kartlegge hvor lenge de har vært i kommunen. Da besøker du Statsarkivet i Trondheim og slår opp i kommunikantprotokollene (lister over nattverdsgjester) og begynner på den tiden du vet at vedkommende befant seg i kommunen. Kommunikantprotokollen for Rennebu på denne tiden har lister ordnet etter gårdsnavn, så det tar ikke lang tid. Du vil her finne to aktuelle Ole Andersen, men grundige studier av navneinnskrivingen vil vise deg at det ene navnet har fått tilføyelser av protokollføreren i ettertid som gjør det mulig for deg å anslå Ole Anderssens vielse. Den kan du finne i kirkeboken, og den viser både til en konfirmasjon du kan slå opp og et annet gårdsnavn for ham som dokumenterer at han på denne tiden var knyttet til flere gårder. Når du har gjort disse oppslagene, er du i stand til å oppspore hans dåpsregistrering i en annen kommune.
Problemene dine er ikke over med dette, men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge!
Jeg skal ikke vurdere om dette har vært berettiget. Men jeg finner det på denne bakgrunn riktigst ikke å gi deg noen fasitsvar, men vise hvordan du i en slik situasjon selv finner svarene.
Når man konfronteres med ukjente personer på denne måten, er det greit å kartlegge hvor lenge de har vært i kommunen. Da besøker du Statsarkivet i Trondheim og slår opp i kommunikantprotokollene (lister over nattverdsgjester) og begynner på den tiden du vet at vedkommende befant seg i kommunen. Kommunikantprotokollen for Rennebu på denne tiden har lister ordnet etter gårdsnavn, så det tar ikke lang tid. Du vil her finne to aktuelle Ole Andersen, men grundige studier av navneinnskrivingen vil vise deg at det ene navnet har fått tilføyelser av protokollføreren i ettertid som gjør det mulig for deg å anslå Ole Anderssens vielse. Den kan du finne i kirkeboken, og den viser både til en konfirmasjon du kan slå opp og et annet gårdsnavn for ham som dokumenterer at han på denne tiden var knyttet til flere gårder. Når du har gjort disse oppslagene, er du i stand til å oppspore hans dåpsregistrering i en annen kommune.
Problemene dine er ikke over med dette, men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge!
-
- Sted: RENNEBU
Dette var virkelig interessant. Det virker som du har vært å kikket i kommunikantprotokollene. Jeg har også prøvd å sjekke denne personen. Tenkte jeg skulle hjelpe Per. Har microkort av kirkebøkene for Rennebu ut 1896. Skulle gjerne diskutert dette nærmere med deg. Kan du sende meg en mail ?
Min adresse er: [email protected]
Hvis du heller vil kommunisere med Per, kan du få hans adresse hos meg.
Beste hilsen Inger
Min adresse er: [email protected]
Hvis du heller vil kommunisere med Per, kan du få hans adresse hos meg.
Beste hilsen Inger
Takk til R.A. Mostøl for "oppskrift" Dette høres ut til å være litt komplisert på flere måter, men jeg skal i alle fall prøve. Kanskje vi skal ta oss en bytur Inger?
Mvh. Per
Mvh. Per
-
Ja, det spørs om vi ikke skal gjøre det, Per. Ble fryktelig nysgjerrig. Det hadde jo likevel vært fint om R.A. Mostøl kunne vært så vennlig å sende de opplysningene som det ser ut til at han sitter inne med. Kanskje er han av samme slekt ?
Vi snakkes.
Inger
Vi snakkes.
Inger
-
Tror jeg har funnet Ole Andersen nå:
Konf. 1874, Rennebu:
Ole Andersen Aspen ?, f. 6.11. 1858, Svorkmo i Orkdal. Foreldre: dreng
Anders Larsen og pige Marit Olsdt.
Vaksinert 7.12.1864.
---
Født 6.11.1858, døpt 28.11., Orkdal:
Ole Andersen (uekte)
Foreldre Ungk. Anders Larsen Fossbakken, og pige Marit Olsdt. Rye ?/Rise
?/Myr ? af Renneboe
Faddere: Arnt ? E. el. O. ? Skjølberg, Ole A. ibid, Andreas A. ibid., Randi
J. ibid, Maren J. Gumdal.
---
Gift 12.6.1883, Rennebu:
Ole Andersen, Inders tjener ??, f. Orkdal 1858, og Gjertrud Jensdt. Hoel, f.
1862, Hoel.
Begge komf. i Rennebu, og altergang
Foreldre: Anders Larsen, og hmd. Jens Bersvendsen
Forlovere: Thor Eriksen Hoel, Einer Sivertsen Hoel
Side 525, bind 1, Rennebuboka, finner du Gollaug Knutsdt. Stavnekalvhagen,
f. 1818. Hun ble gift 1857 med Jens Bersvendsen Tøndevoll, f. ca. 1823,
Støren prestegjeld. De hadde sønnen Knut Jensen, f. 18.4.1850 og datteren
Gjertrud Jensdt., f. ca. 1861. Gjertrud ble altså gift i 1883 med Ole
Andersen.
(alt dette står ikke i bygdeboka, men det er noe jeg har funnet i
kirkebøkene).
Tror som sagt dette er den Ole Andersen du leter
etter. Hvem som er hans mor har jeg ikke funnet ut med sikkerhet ennå.
Kanskje kan det være henne som i 1865 er 40 år og dagarbeider på Brobakk i
Rennebu ? Det er like ved Myren.
En mulig kandidat er hun som var gift med Hans Olsen Rigstadmo i 1891. Hun ble første gang gift i 1870 med Jon Andreasen, f. 1845, Ås, Brandhaugen. De bosatte seg i Myrøya.
Ved giftermål er hennes far oppgitt å være Ole Andersen. Hun skulle være f. 1836 (iflg. folketelling 1900 og f. 1832 iflg. giftermål med Hans Olsen).
Hva om denne Marit var mor til Ole Andersen, f. 1858 ?
Har prøvd å finne Marit Olsdt. f. fra slutten av 20-åra, med far Ole Andersen, men fant ingen døpt. Sjekket så konfirmasjon og fant følgende:
Konfirmert 11.7.1852, Rennebu:
Marit Olsdt., f. 24.7. 1836, Myhren. Foreldre: Ole og Ane Myren. Vaksinert mai 1839.
Sjekket Vaksinerte mai 1839:
Marit Olsdt. 2 2/? år, far: Ole Knutsen Myren.
Har ikke funnet Ole Knutsen Myren heller, med kone Ane.
Tankene går da til R.A. Mostøl som sa:
....... men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge".
Enn om Ole Knutsen i vaksinasjonslistene er feilskrevet for Ole Andersen, og at dåpen til Marit Olsdt, f. 24.7.1836 er uteglemt fra kirkebøkene ?
Ser heller ikke bort fra at Marit Olsdt. er uektefødt, og at Ole Andersen Øvermyran, f. 1801 er hennes far. Han ble i 1854 gift med Mari Andersdt., f. 1820, Øyer. Det er jo slett ikke utenkelig at han hadde vært ute noe tidligere og fått et barn utenfor ekteskap. (Kanskje det skal være Ole Andersen isteden for Ole Knudsen som er far til Marit Olsdt., f. 1836 ?).
Hvem er i tilfelle Ane ?
Beste hilsen Inger
Konf. 1874, Rennebu:
Ole Andersen Aspen ?, f. 6.11. 1858, Svorkmo i Orkdal. Foreldre: dreng
Anders Larsen og pige Marit Olsdt.
Vaksinert 7.12.1864.
---
Født 6.11.1858, døpt 28.11., Orkdal:
Ole Andersen (uekte)
Foreldre Ungk. Anders Larsen Fossbakken, og pige Marit Olsdt. Rye ?/Rise
?/Myr ? af Renneboe
Faddere: Arnt ? E. el. O. ? Skjølberg, Ole A. ibid, Andreas A. ibid., Randi
J. ibid, Maren J. Gumdal.
---
Gift 12.6.1883, Rennebu:
Ole Andersen, Inders tjener ??, f. Orkdal 1858, og Gjertrud Jensdt. Hoel, f.
1862, Hoel.
Begge komf. i Rennebu, og altergang
Foreldre: Anders Larsen, og hmd. Jens Bersvendsen
Forlovere: Thor Eriksen Hoel, Einer Sivertsen Hoel
Side 525, bind 1, Rennebuboka, finner du Gollaug Knutsdt. Stavnekalvhagen,
f. 1818. Hun ble gift 1857 med Jens Bersvendsen Tøndevoll, f. ca. 1823,
Støren prestegjeld. De hadde sønnen Knut Jensen, f. 18.4.1850 og datteren
Gjertrud Jensdt., f. ca. 1861. Gjertrud ble altså gift i 1883 med Ole
Andersen.
(alt dette står ikke i bygdeboka, men det er noe jeg har funnet i
kirkebøkene).
Tror som sagt dette er den Ole Andersen du leter
etter. Hvem som er hans mor har jeg ikke funnet ut med sikkerhet ennå.
Kanskje kan det være henne som i 1865 er 40 år og dagarbeider på Brobakk i
Rennebu ? Det er like ved Myren.
En mulig kandidat er hun som var gift med Hans Olsen Rigstadmo i 1891. Hun ble første gang gift i 1870 med Jon Andreasen, f. 1845, Ås, Brandhaugen. De bosatte seg i Myrøya.
Ved giftermål er hennes far oppgitt å være Ole Andersen. Hun skulle være f. 1836 (iflg. folketelling 1900 og f. 1832 iflg. giftermål med Hans Olsen).
Hva om denne Marit var mor til Ole Andersen, f. 1858 ?
Har prøvd å finne Marit Olsdt. f. fra slutten av 20-åra, med far Ole Andersen, men fant ingen døpt. Sjekket så konfirmasjon og fant følgende:
Konfirmert 11.7.1852, Rennebu:
Marit Olsdt., f. 24.7. 1836, Myhren. Foreldre: Ole og Ane Myren. Vaksinert mai 1839.
Sjekket Vaksinerte mai 1839:
Marit Olsdt. 2 2/? år, far: Ole Knutsen Myren.
Har ikke funnet Ole Knutsen Myren heller, med kone Ane.
Tankene går da til R.A. Mostøl som sa:
....... men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge".
Enn om Ole Knutsen i vaksinasjonslistene er feilskrevet for Ole Andersen, og at dåpen til Marit Olsdt, f. 24.7.1836 er uteglemt fra kirkebøkene ?
Ser heller ikke bort fra at Marit Olsdt. er uektefødt, og at Ole Andersen Øvermyran, f. 1801 er hennes far. Han ble i 1854 gift med Mari Andersdt., f. 1820, Øyer. Det er jo slett ikke utenkelig at han hadde vært ute noe tidligere og fått et barn utenfor ekteskap. (Kanskje det skal være Ole Andersen isteden for Ole Knudsen som er far til Marit Olsdt., f. 1836 ?).
Hvem er i tilfelle Ane ?
Beste hilsen Inger
-
Om vi har funnet riktig løsning er ikke 100 % sikkert, men en ting har vi i alle fall erfart. Utsagnet til R.A. Mostøl var helt riktig:
"Problemene dine er ikke over med dette, men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge!"
Dette var virkelig litt av en sak. Fant også ut av klokkerboka hadde opplysninger som kirkeboka ikke hadde. Dessuten er det uten tvil en del forvirring om navn og sammenhenger.
Det vi imidlertid etterhvert har kommet fram til som en mulig løsning er følgende:
Mor til Ole Andersen Myren, f. 6.11.1858, må være Marit Olsdt., f. 8.7.1836, uektefødt datter til Ole Andersen Myren og Johanna Paulsdt. Rebergsjelen.
Disse to hadde også en datter, Anne, f. 9.11.1829. (Da skrev Johanna seg for Johanna Paulsdt. Grindal).
Johanna Paulsdt. Rebergsjelen døde i 1938, og det ser ut som om barna kunne ha vokst opp hos sin far. Kanskje det er derfor foreldrene til Marit Olsdt. er oppgitt som Ole og Ane Myren ved konfirmasjonen ? (kanskje det er far og datter/søster isteden for far og mor som er oppgitt ?). Ved vaksinasjon til Marit i 1839 står det imidlertid at hennes far er Ole Knutsen Myren. Han har vi ikke klart å finne, så vi har gått ut fra at det også er feilskrevet.
Har ikke fått sjekke kommunikantprotokollen om det finnes flere Ole Andersen Myren enn han som er født i 1801. Ellers er vi rimelig sikker på at vi har funnet svaret nå.
Beste hilsen Inger
"Problemene dine er ikke over med dette, men i og med at Oles mor er fra Rennebu, er du i det minste tilbake til Rennebu kirkebok. Og jeg kan forsikre at etter litt videre arbeid vil du aldri mer ta forståelsen av informasjon i kirkebøker som en selvfølge!"
Dette var virkelig litt av en sak. Fant også ut av klokkerboka hadde opplysninger som kirkeboka ikke hadde. Dessuten er det uten tvil en del forvirring om navn og sammenhenger.
Det vi imidlertid etterhvert har kommet fram til som en mulig løsning er følgende:
Mor til Ole Andersen Myren, f. 6.11.1858, må være Marit Olsdt., f. 8.7.1836, uektefødt datter til Ole Andersen Myren og Johanna Paulsdt. Rebergsjelen.
Disse to hadde også en datter, Anne, f. 9.11.1829. (Da skrev Johanna seg for Johanna Paulsdt. Grindal).
Johanna Paulsdt. Rebergsjelen døde i 1938, og det ser ut som om barna kunne ha vokst opp hos sin far. Kanskje det er derfor foreldrene til Marit Olsdt. er oppgitt som Ole og Ane Myren ved konfirmasjonen ? (kanskje det er far og datter/søster isteden for far og mor som er oppgitt ?). Ved vaksinasjon til Marit i 1839 står det imidlertid at hennes far er Ole Knutsen Myren. Han har vi ikke klart å finne, så vi har gått ut fra at det også er feilskrevet.
Har ikke fått sjekke kommunikantprotokollen om det finnes flere Ole Andersen Myren enn han som er født i 1801. Ellers er vi rimelig sikker på at vi har funnet svaret nå.
Beste hilsen Inger
Dette var ingen enkel nøtt!, men jeg er enig med Inger i at vi er ganske sikkre på at dette er fasiten! I alle fall: Tusen hjertelig takk for et flott arbeid og samarbeid Inger. Jeg som
" fersking" har lært masse av denne runden. Men det kunne vært svært så artig om R.A. Mostøl kunne gi seg til kjenne, det er helt klart at denne personen har gått denne "krokstigen" før oss!
" fersking" har lært masse av denne runden. Men det kunne vært svært så artig om R.A. Mostøl kunne gi seg til kjenne, det er helt klart at denne personen har gått denne "krokstigen" før oss!
-
Ja, det hadde vært moro å komme i kontakt med R.A. Mostøl. Antar vedkommende har slektsforbindele til disse ettersom det er gjort et så grundig arbeid. Kanskje vi kunne utvekslet informasjon og erfaringer ?
Beste hilsen Inger
Beste hilsen Inger