Augusta Larsdatter og datter Anna Marie,Rørsteigen og Skauge

Moderator: MOD_Østfold

Svar
10267
Sted: RÅDAL

Augusta Larsdatter og datter Anna Marie,Rørsteigen og Skauge

Legg inn av 10267 » 2. september 2007 kl. 22.36

Jeg er ute etter opplysninger om Augusta Larsdatter, født ca 1858. Hun fødte sitt første "uekte" barn, Anna Marie (min mormor) 27.12.1878. Ved dåpen i Rygge kirke 26.01.1879 var Augusta bosatt på Rørsteigen. Faren til barnet var rørlegger Hagbarth Eriksen (født ca. 1856), bosatt i Kristiania. Anna Marie ble som liten "satt bort" til oppfostring på en gård i Svinndal, Våler i Østfold og seinere konfirmert der 08.10.1893.

Augusta fødte et barn til utenfor ekteskap, Oskar Alfred, på Fødselsstiftelsen (Rikshospitalet) i Kristiania 22.08.1881, der barnet ble døpt 31.08.1881. Faren til barnet var tjener Anton Olsen (født ca. 1859).

Jeg er interessert i alle mulige opplysninger om Augusta Larsdatter, men også om hennes to menn (Hans) Hagbarth Eriksen og Anton Olsen.

Jeg er også ute etter opplysninger om hvor Anna Marie var bosatt som fosterbarn. Anna ble i en periode kalt Anna Skauge, trolig på grunn av en tilknytning til gården Skauge (Rådeskogen?).

Vennlig hilsen
Øystein Klokkerud
Bergen

gj05491
Sted: RYGGE

Re: Augusta Larsdatter og datter Anna Marie,Rørsteigen og Sk

Legg inn av gj05491 » 4. september 2007 kl. 10.59

Jeg leste hurtig igjennom kirkeboka for Rygge i 1855-56-57-58-59 og fant ingen Augusta Larsdatter?
I hvertfall kan jeg si at Rørsteigen er et "papirnavn", normalt er dette Teigen (Teien), det var (minst) to plasser så lå i "sentrum" av Halmstad på Rygge. Begge to er i dag forsvunnet.
Skauge ligger som du sier i Rådeskogen, som igjen faktisk ligger i Rygge. Skauge ligger der den dag i dag.
Du finner to bilder av stedet her: http://www.of.fylkesbibl.no/flyfoto/rygge/side43.html.

Men vent litt så kommer jeg tilbake med mer info!

Og det gjør jeg nå!
I Kb 1879 Rygge står Anna Maria f. 27/12-1878, døpt 26/1-1879, forelder pige Augusta Larsen, født på Rørsteigen (ikke noe årstall) - ungkar rørlegger Hagbart Eriksen, f. 1856 Kristiania. Fadderne er fra Rådeskogen, Rørsbraaten, Rør, Rørsteigen og Gipsen.

Videre så finner jeg en Augusta det muligens kan være, - i hvertfall eneste Augusta med en far som heter Lars.
Det er da: Augusta Mathilde, f. 8 aug. 1854, døpt 1 oktober 1855. Far: Lars Olsen Honningsstad, mor Petra Jorgine Andreasdatter Høiden. Fadderene er fra Høiden, Moss, Moss, Honningstad, Moss.
Jeg er litt usikker på om det står Honningsstad i Kb, litt uleselig. Er ikke et kjent sted i Rygge eller Moss. Høiden derimot er det, kan være to plasser. Enten under Dillinggårdene eller inne ved grensen i nord til Moss. Begge steder er det hmp og delvis uskilt som egne bruk senere.

Svar

Gå tilbake til «Rygge»