Marit Pedersdotter Erlimoen
Moderator: MOD_Hedmark
Marit Pedersdotter Erlimoen
Er det noen som vet noe om henne. For mer informasjon se forespørsel under Gjemnes, Møre og Romsdal
-
- Sted: TOLGA
Re: Marit Pedersdotter Erlimoen
Fakta: Hun levde fra ca. 1787 til ca. 1871. Hun bodde på Oppigarden på Skei i Gjemnes. Hun var gift 1815 i Øre sogn med Ole Andersson Skei (1781-1845).
-------------
Finner Marit Pedersdt Erlimoen døpt 22.4.1787 og konf. 3.9.1804 i Tolgen = Tolga.
I manuskriptet til ny bygdebok står bare: Muligens utreist.
Foreldrene er iflg. samme kilde: Peder Jonsen Erlimoen 1743-1810 g1772m Marit Toresdt Breen 1749-1833 (foreldre: Tore Olsen Breen ca 1710-1779, Os og Berit Ingebretsdt ca 1721-1793 Vingelen).
Farens foreldre har jeg ikke oversikt over.
Garden hun oppholdt seg på i 1801, nr. 26 er Masingsmedgarden eller Erlimoen.
Thomas Nilsen: Men ovenstående stemmer dårlig overens med at Marit Pedersdt på gard 26 bodde hele sitt liv på Tolga. Kfr. innlegg under Gjemnes, MR.
Min kilde her er manuskript til ny bygdebok, så med alle forbehold da få originalkilder er sjekket.
Ser at i den gamle bygdeboka giftes hun med Rasmus Bersvendsen Røseplass, noe som neppe kan stemme da han i 1813 (KB Tolgen) blir gm Kari Jonsdt Tolgen (=K J Riise), så kanhende er noe her blitt feil?
-------------
Finner Marit Pedersdt Erlimoen døpt 22.4.1787 og konf. 3.9.1804 i Tolgen = Tolga.
I manuskriptet til ny bygdebok står bare: Muligens utreist.
Foreldrene er iflg. samme kilde: Peder Jonsen Erlimoen 1743-1810 g1772m Marit Toresdt Breen 1749-1833 (foreldre: Tore Olsen Breen ca 1710-1779, Os og Berit Ingebretsdt ca 1721-1793 Vingelen).
Farens foreldre har jeg ikke oversikt over.
Garden hun oppholdt seg på i 1801, nr. 26 er Masingsmedgarden eller Erlimoen.
Thomas Nilsen: Men ovenstående stemmer dårlig overens med at Marit Pedersdt på gard 26 bodde hele sitt liv på Tolga. Kfr. innlegg under Gjemnes, MR.
Min kilde her er manuskript til ny bygdebok, så med alle forbehold da få originalkilder er sjekket.
Ser at i den gamle bygdeboka giftes hun med Rasmus Bersvendsen Røseplass, noe som neppe kan stemme da han i 1813 (KB Tolgen) blir gm Kari Jonsdt Tolgen (=K J Riise), så kanhende er noe her blitt feil?
-
- Sted: LØTEN
Takk Marie. Her er det jeg som har tatt feil. Jeg blingset på en generasjon. Blandet med moren som også heter Marit (Toresdatter Breen) som du skriver.
Jeg har også oppført dattera Marit (f. 1786), g.m. Rasmus Røseplass.
Marits far, Peder Jonsen Erlimoen var jo en markant skikkelse på Røros i sin tid. Han ble kalt Masingsmeden. Han protesterte mot at Røros kobberverk tok seg til rette i skogene på Tolga, og reiste faktisk til København og klaget til kongen.
Ivar Sæter har skrevet en roman om han: "Magt mod Magt"
Thomas
Jeg har også oppført dattera Marit (f. 1786), g.m. Rasmus Røseplass.
Marits far, Peder Jonsen Erlimoen var jo en markant skikkelse på Røros i sin tid. Han ble kalt Masingsmeden. Han protesterte mot at Røros kobberverk tok seg til rette i skogene på Tolga, og reiste faktisk til København og klaget til kongen.
Ivar Sæter har skrevet en roman om han: "Magt mod Magt"
Thomas
Så det vil altså si at hun er denne Marit fra gard 26 likevel? Bodde hun likevel ikke i Tolga hele livet slik jeg har fått informasjon om under Gjemnes MR?
-
Jeg kan jo ikke garantere at dette er "din" Marit, men gard 26 i FT 1801 er Erlimoen, og alderen stemmer godt (døpt 22.4.1787).
Som jeg nevnte står det i manuskriptet til ny bygdebok at hun muligens er utreist, da hun ikke er funnet gift, død ell.lign. i Tolga etter 1804 (da hun ble konfirmert).
Marit Pedersdt på gard 49, Vigsmoen, får barn heromkring i 1821 og 1829. Hun er gift her og dør i Brydalen, Tynset i 1868. Mao: Hun kan avskrives.
Likeså den siste Marit Pedersdt, 16 år i FT 1801 (på gard 32, Trøa Breen i Dalsbygda). Hun begraves iflg. KB Tolga 26.12.1802, 18 år gammel.
Ut fra ovenstående er det derfor overveiende sannsynlig at vi har funnet riktig Marit på gard 26.
Som jeg nevnte står det i manuskriptet til ny bygdebok at hun muligens er utreist, da hun ikke er funnet gift, død ell.lign. i Tolga etter 1804 (da hun ble konfirmert).
Marit Pedersdt på gard 49, Vigsmoen, får barn heromkring i 1821 og 1829. Hun er gift her og dør i Brydalen, Tynset i 1868. Mao: Hun kan avskrives.
Likeså den siste Marit Pedersdt, 16 år i FT 1801 (på gard 32, Trøa Breen i Dalsbygda). Hun begraves iflg. KB Tolga 26.12.1802, 18 år gammel.
Ut fra ovenstående er det derfor overveiende sannsynlig at vi har funnet riktig Marit på gard 26.
-
Vil bare henvise til Webdebatt på Digitalarkivet, tema 54238: Joen Pedersen Ramnum og Dorthe Tronsdt., Røros. Der har jeg lansert en ganske "luftig" hypotese om Peder Jonsen Erlimoens herkomst, - som ingen hittil har bekreftet - eller tilbakevist...