Jeg har lett i Bodin bygdebøker, bd. 5, 6A og 6B i håp om å finne forbindelseslinja mellom faren Andreas Olsen og sønnen Hans. Andreas Hans (f. ca. 1832) brukte antagelig bare Hans. Det ser vi at både FT 1865 og at datteren brukte Hansdtr. bak fornavnene Anne Marie (f. 1858).
Det står i "Slektsbok for Skjerstad og Fauske", bd. 1, at Hans var født ved Straumen i Bodin. Det betyr vel at faren Andreas Olsen (f. ca. 1800) må ha bodd ved Straumen. I slektsboka står han bare oppnotert som A. Olsen. Sønnen Hans var gift med Hanna Christine Johannesdtr. (1826-96) og de bodde i Øvre Breivik i Skjerstad.
Er det noen som finner den riktige Andreas Olsen?
Hermod Moursund
Bodin: Foreldre til (Andreas) Hans Andreassen (f. ca. 1832)
Moderator: MOD_Nordland
- Gry Onarheim Dahlmo
Re: Bodin: Foreldre til (Andreas) Hans Andreassen (f. ca. 1
Vennlig hilsen Gry
Ja, Gry. Jeg tenkte at jeg ikke fikk hjelp på hovedsiden, kunne det være noen litt mer lokalt som hadde kunnskap om denne personen.
Imidlertid er vi kommet et stykke videre. Både på FS og i kirkebok er foreldrene til Andreas Hans: Andreas Hansen og Ingeborg Johnsdtr. og at han var født i Straum i Bodin. I slektsbok for Fauske og Skjerstad sto far oppgitt å være A. Olsen - som jo må være galt, slik det nå har framkommet.
I Bodin bygdebok finner jeg ingen som het Andreas Hansen i Straum - for de må jo ha oppholdt seg der da han ble født der.
Er det noen litt lokalt som har oversikt over dette?
Imidlertid er vi kommet et stykke videre. Både på FS og i kirkebok er foreldrene til Andreas Hans: Andreas Hansen og Ingeborg Johnsdtr. og at han var født i Straum i Bodin. I slektsbok for Fauske og Skjerstad sto far oppgitt å være A. Olsen - som jo må være galt, slik det nå har framkommet.
I Bodin bygdebok finner jeg ingen som het Andreas Hansen i Straum - for de må jo ha oppholdt seg der da han ble født der.
Er det noen litt lokalt som har oversikt over dette?
Hei Hermod
Trolig er dette Andreas Hans Anderssen f.24 jun 1832 på Strøm, Straumøya i Bodin og dp. 8 jul 1832 i Bodin kirke. Foreldrene var ugift; Faren Andreas Hansen bosatt på Leivset i Fauske og moren Ingebjørg Jonsdtr bosatt på Strøm.
Mvh
Ulf
Trolig er dette Andreas Hans Anderssen f.24 jun 1832 på Strøm, Straumøya i Bodin og dp. 8 jul 1832 i Bodin kirke. Foreldrene var ugift; Faren Andreas Hansen bosatt på Leivset i Fauske og moren Ingebjørg Jonsdtr bosatt på Strøm.
Mvh
Ulf
Tusen hjertelig takk, Ulf.
Har både Skjerstad-bøkene (Leivset Indre og Leivset Ytre) og Bodin bygdebok (6A) foran meg, men kan ikke finne disse to. Kunne du angi noe mer presist hvem dette er - hvem foreldrene deres er osv.?
Tusen takk for responsen.
Hermod
Har både Skjerstad-bøkene (Leivset Indre og Leivset Ytre) og Bodin bygdebok (6A) foran meg, men kan ikke finne disse to. Kunne du angi noe mer presist hvem dette er - hvem foreldrene deres er osv.?
Tusen takk for responsen.
Hermod
Desverre har jeg pt ikke noe om foreldrene. Trolig var de tjenestefolk på hvert sitt sted i 1832. Morsnavnet var på den tiden ikke så vanlig brukt. Faren er det mange kandidater til. Trolig best å gå tilbake til Kirkebok for Bodin(Bodø landssogn) og se litt på fadderskap ved Hans sin dåp.
mvh Ulf
mvh Ulf
Takk, Ulf.
Da kan jo både Andreas Hansen og Ingeborg Jonsdtr. komme "hvor som helst - fra".
Da kan jo både Andreas Hansen og Ingeborg Jonsdtr. komme "hvor som helst - fra".