Mikkel Aslaksen f. 1836 og Karen M Nilsdatter f. 1844
Moderator: MOD_Troms
Mikkel Aslaksen f. 1836 og Karen M Nilsdatter f. 1844
Jeg leter etter forfedrene til Mikkel Aslaksen og Karen M Nilsdatter, de to var gift og fikk datteren Marit K Mikkelsdatter i 1871, og Marit giftet seg med Bård Mortensen.
Men det er forfedrene til Mikkel og karen jeg søker etter.
Hilsen Pedersen
Men det er forfedrene til Mikkel og karen jeg søker etter.
Hilsen Pedersen
Re: Mikkel Aslaksen f. 1836 og Karen M Nilsdatter f. 1844
Det er så mye enklere og hjelpe deg om du henviser til noen kilder.
Her er Mikkel og Karen i Ft 1875 for Kvænangen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=333#ovre
mvh Marita
Her er Mikkel og Karen i Ft 1875 for Kvænangen http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=333#ovre
mvh Marita
Og da var det bar og se etter i kirkeboka for Skjervøy/ Kvenangen vielsen s 106
Mikkel Aslaksen f 26/10/1836 Burfjord, far Aslak Pedersen og
Karen Maria Nilsdatter f 3/3/1844 Løkeng, far Nils Svendsen
viet 27/10/1868 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020609.jpg
mvh Marita
Mikkel Aslaksen f 26/10/1836 Burfjord, far Aslak Pedersen og
Karen Maria Nilsdatter f 3/3/1844 Løkeng, far Nils Svendsen
viet 27/10/1868 http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 020609.jpg
mvh Marita
jeg leter etter forfedrene til Mikkel og Karen, ikke når de giftet seg og barna de fikk, det har jeg funnet. Jeg har funnet etterslekten til Mikkel og Karen.
jeg søker også om hvor de kom fra, Mikkel var fra Finnland, ikke kven, men fra finsk lappland.
hilsen Pedersen
jeg søker også om hvor de kom fra, Mikkel var fra Finnland, ikke kven, men fra finsk lappland.
hilsen Pedersen
Jeg foreslår at du skriver det du allerede vet fra før av.
Du sier du har funnet vielsen til Mikkel og Karen, da antar jeg at du også har funnet deres foreldre.
For at jeg skulle kunne hjelpe deg så var jeg nødt til å finne vielsen først for og finne ut hva fedrene til brudeparret het.
Du sier du har funnet vielsen til Mikkel og Karen, da antar jeg at du også har funnet deres foreldre.
For at jeg skulle kunne hjelpe deg så var jeg nødt til å finne vielsen først for og finne ut hva fedrene til brudeparret het.
Dersom du gjør et søk på all innlegg til Pedersen vil du se at dette er noe som går igjen og igjen at Pedersen spør uten å stille klare spørsmål eller henvise til kilder.
Uansett hvem av oss som hjelper han/henne så er svaret ....det visste jeg. Og aldri klare spørsmål som jeg vet det og det, men finner ikke mor, far eller barn osv
Har sluttet å hjelpe Pedersen, for det er missbruk av min tid, vil heller hjelpe personer som er takknemlige for hjelp og som er klare og konsise på hva de ønsker hjelp til.
Hilsen Johansen
Uansett hvem av oss som hjelper han/henne så er svaret ....det visste jeg. Og aldri klare spørsmål som jeg vet det og det, men finner ikke mor, far eller barn osv
Har sluttet å hjelpe Pedersen, for det er missbruk av min tid, vil heller hjelpe personer som er takknemlige for hjelp og som er klare og konsise på hva de ønsker hjelp til.
Hilsen Johansen
Takk for svaret Pia, det var hyggelig.
hilsen Pedersen
hilsen Pedersen
Jeg har for lengst sluttet å bruke tid på disse innleggene til Henry Pedersen av samme grunner som Pia (uklare spørsmål, tilbakeholdte opplysninger og fullstendig blottet for kildehenvisninger).
Grunnen til at jeg likevel bruker noen minutter nå, er for å illustrere hvor viktig det er å oppgi kilder. I innlegget kommer nemlig Henry Pedersen med påstanden om at Mikkel Aslaksen er fra Finland (finsk Lappland). Hvordan kan han egentlig vite dette uten å vite noe om Mikkels forfedre? Hva er egentlig kildene for denne opplysningen?
Jeg brukte noen minutter på å sjekke opp denne Mikkel, og jeg kom frem til at Mikkel var født i Burfjord, faren var født og oppvokst i Burfjord og at farfaren var bosatt i Burfjord i mesteparten av sitt liv.
Tror nok at hvis noen forsøkte å hjelpe Henry Pedersen og begynte å lete etter Mikkel i finsk Lappland, så ville det resultere i mange bortkastede timer med leting.
Moralen er derfor: Når en stiller spørsmål, så oppgi alle relevante opplysninger med kildehenvisninger
Odd Villy Ovesen
Grunnen til at jeg likevel bruker noen minutter nå, er for å illustrere hvor viktig det er å oppgi kilder. I innlegget kommer nemlig Henry Pedersen med påstanden om at Mikkel Aslaksen er fra Finland (finsk Lappland). Hvordan kan han egentlig vite dette uten å vite noe om Mikkels forfedre? Hva er egentlig kildene for denne opplysningen?
Jeg brukte noen minutter på å sjekke opp denne Mikkel, og jeg kom frem til at Mikkel var født i Burfjord, faren var født og oppvokst i Burfjord og at farfaren var bosatt i Burfjord i mesteparten av sitt liv.
Tror nok at hvis noen forsøkte å hjelpe Henry Pedersen og begynte å lete etter Mikkel i finsk Lappland, så ville det resultere i mange bortkastede timer med leting.
Moralen er derfor: Når en stiller spørsmål, så oppgi alle relevante opplysninger med kildehenvisninger
Odd Villy Ovesen
Hei,,
Disse er også mine forfedre, så jeg har noe på dem.
Denne Karen m. Nilsdatter var min tippoldemor, og ble svært gammel.
Far til Mikkel Aslaksen er Aslak Eidisssen, født 21.1,1776.Buktenes, gift med Berith Maria Johansdatter, født 1792, Burfjord.
Tror far til Aslak er : Eidis Mikkelsen, født 1726. Gift med Anna Svendsdatter.født 1731, Buktenes. Faren hennes er Svend Jensen.
Hennes foreldre: Nils Svendsen. født 25.3.1816, Løkeng.gift med Karen Maria Olsdatter, født 28.9.1817..Hennes far var Ole Johnen.. Vet du noe mer om henne.? jeg har hørt en historie om at hun om med samene fra Finland, fordi foreldren hennes var død, og de bringte henne til Kvenangen...
Har liit til på Nils Svendsen...
Hilsen wenche
Disse er også mine forfedre, så jeg har noe på dem.
Denne Karen m. Nilsdatter var min tippoldemor, og ble svært gammel.
Far til Mikkel Aslaksen er Aslak Eidisssen, født 21.1,1776.Buktenes, gift med Berith Maria Johansdatter, født 1792, Burfjord.
Tror far til Aslak er : Eidis Mikkelsen, født 1726. Gift med Anna Svendsdatter.født 1731, Buktenes. Faren hennes er Svend Jensen.
Hennes foreldre: Nils Svendsen. født 25.3.1816, Løkeng.gift med Karen Maria Olsdatter, født 28.9.1817..Hennes far var Ole Johnen.. Vet du noe mer om henne.? jeg har hørt en historie om at hun om med samene fra Finland, fordi foreldren hennes var død, og de bringte henne til Kvenangen...
Har liit til på Nils Svendsen...
Hilsen wenche
Hei Wenche!
Takk for riktig info!
Har to spørsmål om Anna Svendsdatter født 1731, Buktenes. Du sier faren hennes er Svend Jensen. Vet du hvor Svend Jensen kom fra? Røros-traktene?
Kan det være at Svend Jensen også har en sønn Nils Svendsen f. ca. 1748 som ble gift med Berit Jonsdtr. f. 1755 og bosatte seg på Rundelv i Burfjord? Har du noen informasjon om dette?
Her i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1862#ovre
Vi finner Nils Svendsen f.1748 som Dreng hos sin søster ? Ane Svendsdtr. på Buktenes i Kvænangen.
Og i Ekstraskatten 1763 Tromsø:
BUGTENÆS
Propriet:
Edias Michels: M
Ane Svendsdr: K
Niels Svendsøn D
Ane Lassisdr: P
Ane Ediæs A
Takk for riktig info!
Har to spørsmål om Anna Svendsdatter født 1731, Buktenes. Du sier faren hennes er Svend Jensen. Vet du hvor Svend Jensen kom fra? Røros-traktene?
Kan det være at Svend Jensen også har en sønn Nils Svendsen f. ca. 1748 som ble gift med Berit Jonsdtr. f. 1755 og bosatte seg på Rundelv i Burfjord? Har du noen informasjon om dette?
Her i 1801:
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =1862#ovre
Vi finner Nils Svendsen f.1748 som Dreng hos sin søster ? Ane Svendsdtr. på Buktenes i Kvænangen.
Og i Ekstraskatten 1763 Tromsø:
BUGTENÆS
Propriet:
Edias Michels: M
Ane Svendsdr: K
Niels Svendsøn D
Ane Lassisdr: P
Ane Ediæs A