Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter (Hermann Nilsen Lurud)

Moderator: MOD_Akershus

Svar
gj04901
Sted: KJELLER

Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter (Hermann Nilsen Lurud)

Legg inn av gj04901 » 20. april 2007 kl. 15.59

Jeg etterlyser opplysninger om mine oldeforeldre Nils Haagensen Hole/Berte Jacobsdatter.

De eneste opplysninger jeg har om dem er i kirkeboka når min bestefar Hermann Nilsen ble døpt i Nannestad i 1868. Jeg har blitt fortalt at Berte døde tidlig og at Hermann ble "satt bort" til Sandbakken i Skedsmo som liten.

Hermann giftet seg med Emma Kristiansdatter i Skedsmo kirke 17. des 1892. Her blir det opplyst at Nils Haagensen Hole var "snedker".

All hjelp når det gjelder Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter mottas med takk

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Nils Hagensen Hole/Berte Jacobsdatter (Hermann Nilsen Lu

Legg inn av dn17856 » 20. april 2007 kl. 18.56

Hei Vidar

Dette er jo ikke noe svar på ditt spørsmål, men jeg legger inn en link til Hermans konfirmasjon.
Det gir oss litt "håndfaste" holdepunkter. :wink: :wink:

Se konf nr. 90.

Beste hilsner fra Anne-Lise

Brukeravatar
dn17856
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 20. april 2007 kl. 21.51

Hei igjen Vidar

Ser at du har fått hjelp under samme tema her

Det hadde jo vært greitt om det ble gitt beskjed at tema var lagt ut på flere steder,
slik at den som forsøker å hjelpe, slipper å jobbe dobbelt :evil: :evil:

Vi mister faktisk mye av lysten til å hjelpe. :cry:
Anne-Lise

Kjell Halvorsen
Sted: ÅMOT

Legg inn av Kjell Halvorsen » 20. april 2007 kl. 22.23

Til Anne-Lise:

Jeg fikk den samme opplevelsen tidligere i dag (etter en tids leting) og vurderte å gi samme tilbakemelding som ditt andre innlegg her, men droppet det.

Tatt i betraktning av at Vidar først ble registrert bruker forrige dagen, var han kanskje ikke klar over punkt nr 1 i veiledningen 'Om posting av etterlysninger' på Slektsforums første side, sitat:

"Post innlegget ditt i rett forum - og bare i ett forum.
Velg med omhu det forumet som er mest relevant for din etterlysning (spørsmål) - så slipper vi å flytte meldingen i etterkant.
"

Kjell H.

Brukeravatar
dn17856
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 20. april 2007 kl. 22.58

Vidar

Jeg beklager at jeg lot min vrede komme til uttrykk på denne måten :oops: :oops: :oops:

Jeg burde jo sett at du er nybegynner her på slektsforum og forsøkt å forklare deg i stedet for å
"hisse" meg opp på denne måten.

Jeg håper inderlig at jeg ikke har tatt fra deg all lyst til å fortsette med å spørre om hjelp. Jeg er virkelig lei meg. :cry: :cry: :cry:

Unnskyld Vidar

Hilsen fra en skamfull Anne-Lise.

gj04901
Sted: KJELLER

Legg inn av gj04901 » 21. mai 2007 kl. 10.37

Jeg beklager at jeg har belastet dere med ektraarbeid i forb med min etterlysning.

Som dere sier er jeg nybegynner på dette forumet og etterlysningene ble dessverre en impulshandling når jeg oppdaget forumet.

Jeg beklager igjen og kan love at jeg ved neste anledning skal sette meg bedre inn i "spillereglene" før jeg evt skriver nye etterlysninger.

Brukeravatar
Torun Sørli
Sted: GRAN

Legg inn av Torun Sørli » 11. oktober 2013 kl. 18.40

Skriver her også jeg, i og med at temaet i sin tid ble flyttet fra Nannestad og hit til Skedsmo-siden. Jeg er svært interressert i å finne opplysninger både om Nils (Haagensen) Håkensen og Berte Marie Jacobsdatter og om "folkene" på Lurud. Herman og Emma Kristiansdatter fikk tilsammen (minst) 14 barn, og her er det helt sikkert stor etterslekt. Min tilknytning til disse er at (Otto) Hartvig ble giftet inn i min familie.

Jeg synes også det er ganske uvanlig at det ble Herman og Emma som ble boende på Lurud, Emma var yngst av i hvert fall 6 søsken. Noen som har en pekepinn på dette?

Og så var det Hermans foreldre da, hva hendte med de? Herman var antagelig i legd allerede da han ble konfirmert, og da var antalgelig moren død. Sjekker dødsfallprotokollene i Nannestad nå og håper å finne svar på når hun døde.

Dette leder til neste spørsmål: Herman ble født i Nannestad, men antas å være satt i legd i Sandbakken i Skedsmo 1882. Det er vel ikke vanlig at barn ble satt i legd på tvers av kommunegrensene, så kanskje var mora flyttet dit før hun døde?

Har forsøkt å kontakte Vidar Lurud på PM.

dn34033
Sted: GRUA

Legg inn av dn34033 » 7. desember 2015 kl. 12.20

Jeg tillater meg å nevne at mora til Emma er Ellen Helliksdatter. Skedsmo bygdebok bd.2 side 682
Ellen tilhører dermed Helliksætta som jeg har levert som emne til Blaker og Sørum historielag. Er vel lagt inn på deres hjemmeside? Hellik var et meget sjeldent navn på Romerike, og det eldste medlemmet Hellik befinner seg på en plass i Frogner i Sørum 1712. Hellik navnet var vanlig i Numedal/ Hallingdal på 1600-tallet så det gir oss en mulighet at slekten stammer derfra.

Svar

Gå tilbake til «Skedsmo»