Britha Sofie Wahlstrøm fra Arjeploug, Sverige
Moderator: MOD_Nordland
-
- Sted: ÅMOT
Britha Sofie Wahlstrøm fra Arjeploug, Sverige
I FT 1875 for Beiarn er oppgitt Hans Jørgensen, Husmd med Jord, Fisker, f. 1844 i Beieren, bosatt gard Dokmodal (gard nr 279) i Beiarn, sammen m/Britha Sofie Walstrøm, Kone f. 1840 Arjeploug Sverrige og 4 barn + en stedsøn http://tinyurl.com/36gf8x
Søker opplysninger om Britha Sofies fødsel/dåp i Sverige og evt tidspunkt for flytting til Norge.
Søker opplysninger om Britha Sofies fødsel/dåp i Sverige og evt tidspunkt for flytting til Norge.
-
Re: Britha Sofie Wahlstrøm fra Arjeploug, Sverige
Jeg gjorde en likelydende etterlysning på Anbytarforum og fikk ganske kjapp respons, selv om Britha Sofies utreisedato til Norge fortsatt ikke er kjent. Her er hennes foreldre og to søsken innflyttet Beiarn i 1866 fra Arjeploug, Sverige (familie nr 1 - 1866) http://tinyurl.com/yqt4g4
Kjell H.
Kjell H.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei
I Saltdal Gård og Slekt Bind 3, gnr 40 Søndre Junkerdal, s 663 og 678 og 680:
"... eldstedattera Sofia Bergitte som var i tjeneste hos handelsmann Meyer på Mo ..."
Kanskje du finner henne som innflyttet i skannet kb for Mo ( i Rana ) ?
Det står mye om denne familien i boka, så låne den inn via ditt bibliotek.
Bl a navn på hennes besteforeldre, søsken med ektefeller samt at faren var murer og også drev småhandel i Luleå og Piteå ....
Lykke til !

I Saltdal Gård og Slekt Bind 3, gnr 40 Søndre Junkerdal, s 663 og 678 og 680:
"... eldstedattera Sofia Bergitte som var i tjeneste hos handelsmann Meyer på Mo ..."
Kanskje du finner henne som innflyttet i skannet kb for Mo ( i Rana ) ?
Det står mye om denne familien i boka, så låne den inn via ditt bibliotek.
Bl a navn på hennes besteforeldre, søsken med ektefeller samt at faren var murer og også drev småhandel i Luleå og Piteå ....
Lykke til !
Vennlig hilsen Gry
-
Hei Gry,
Ditt tips om søk i kirkebøker for Mo ble senterblink på første forsøk (nr 1 og 2 1863) http://tinyurl.com/2fe8va Takk skal du ha !
Takk også for tips om Saltdal Gård og Slekt Bind 3. Vil gjøre et forsøk på fjernlån, men hvis den finnes på RA lesesal, kan jeg jo slå opp der ved neste besøk.
Sitatet ditt om Sofie Bergitte har jeg litt vansker med å forstå; er hun eldstedatter av Hans Jørgensen/Britha Sophie Wahlstrøm ?
Kjell H.
Ditt tips om søk i kirkebøker for Mo ble senterblink på første forsøk (nr 1 og 2 1863) http://tinyurl.com/2fe8va Takk skal du ha !
Takk også for tips om Saltdal Gård og Slekt Bind 3. Vil gjøre et forsøk på fjernlån, men hvis den finnes på RA lesesal, kan jeg jo slå opp der ved neste besøk.
Sitatet ditt om Sofie Bergitte har jeg litt vansker med å forstå; er hun eldstedatter av Hans Jørgensen/Britha Sophie Wahlstrøm ?
Kjell H.
- Gry Onarheim Dahlmo
Hei igjen Kjell,
Ja, det var helt klart litt vanskelig å forstå, ingen sammenheng ...
På s 663 har forfatterne byttet om fornavnene til Brita Sofie, gift med Hans C Jørgensen, Øines og eldstedatter til Karl Peter Vallstrøm og Brita Fredrikke Lestander. Mulig at hun benyttet Sofie som førstenavn senere ? I hvertfall gjør hun det i FT1900.
Ja, det var helt klart litt vanskelig å forstå, ingen sammenheng ...
På s 663 har forfatterne byttet om fornavnene til Brita Sofie, gift med Hans C Jørgensen, Øines og eldstedatter til Karl Peter Vallstrøm og Brita Fredrikke Lestander. Mulig at hun benyttet Sofie som førstenavn senere ? I hvertfall gjør hun det i FT1900.
Vennlig hilsen Gry
http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCen ... amn=f00301
Sofie Wahlstrøm k b ug Maanedspige 75 Vermeland Sverige
Er det denne persone du søker etter?
Jeg er ikke sikkert på hvem hun er.
Hei. søker også wahlstrøm
Min fam på lista er:
Carl Gustav Wahlstrøm m b hf g Vintapper hos H. P. Poulsen og Co. 48 Stokholm n
12272 Susanne Caroline Wahlstrøm k b hm g 53 Strømstad n
12273 Anker Vilhelm Wahlstrøm m b s ug Lagermand hos H. P. Poulsen og Co. 81 Larvik
Hilsen Toyni Wahlstrøm
Sofie Wahlstrøm k b ug Maanedspige 75 Vermeland Sverige
Er det denne persone du søker etter?
Jeg er ikke sikkert på hvem hun er.
Hei. søker også wahlstrøm
Min fam på lista er:
Carl Gustav Wahlstrøm m b hf g Vintapper hos H. P. Poulsen og Co. 48 Stokholm n
12272 Susanne Caroline Wahlstrøm k b hm g 53 Strømstad n
12273 Anker Vilhelm Wahlstrøm m b s ug Lagermand hos H. P. Poulsen og Co. 81 Larvik
Hilsen Toyni Wahlstrøm
-
- Sted: Sverige
Hei,
Brita Sofia Wallström er min tippoldemor.
Jeg er födt i Beiarn og bodde på Dokmo, ikke så langt fra den plass der der Brita slo seg ned sammen med Hans Jörgensen fra Öynes i Beiarn.
Jeg bor nå i Varberg i Sverige og har etter hvert fått fram ganske mye om Brita Sofia.
Hun er födt 4. april 1839 i Arjeplog, Sverige og kom sammen med sönnen Pehr Theodor til Mo i Rana 1862. Hennes sönn var da bare to år gammel.
Hun arbeidet noen år på Mo og kom via Saltdal til Beiarn der hun ble gift med Hans Kristian Jörgensen i 1867. De bosatte seg på en nybyggerplass i Arstad-dalen. Plassen fikk navnet
Björnhaug og det ble også det etternavn familien brukte.
Paret fikk 8 barn og i begynnelsen bodde også Brita´s sönn Pehr Theodor sammen med dem på Björnhaug. Hans döde i 1916, Brita i 1931.
Har forsket endel på Brita´s svenske aner og kommet tilbake til mitten av 1400-tallet, dvs. 13 generasjoner regnet fra hennes foreldre som 1. generasjon. Det finnes mer tvilsomme data om ytterligere 5 generasjoner og da er vi begynnelsen av 1300-tallet.
Om du er intressert av detaljer så får vi nok finne andre former. Har ikke digitalisert noe av mitt material om Brita enda. Er du kanskje i slekt med noen av Björnhaug- barna ?
Brita Sofia Wallström er min tippoldemor.
Jeg er födt i Beiarn og bodde på Dokmo, ikke så langt fra den plass der der Brita slo seg ned sammen med Hans Jörgensen fra Öynes i Beiarn.
Jeg bor nå i Varberg i Sverige og har etter hvert fått fram ganske mye om Brita Sofia.
Hun er födt 4. april 1839 i Arjeplog, Sverige og kom sammen med sönnen Pehr Theodor til Mo i Rana 1862. Hennes sönn var da bare to år gammel.
Hun arbeidet noen år på Mo og kom via Saltdal til Beiarn der hun ble gift med Hans Kristian Jörgensen i 1867. De bosatte seg på en nybyggerplass i Arstad-dalen. Plassen fikk navnet
Björnhaug og det ble også det etternavn familien brukte.
Paret fikk 8 barn og i begynnelsen bodde også Brita´s sönn Pehr Theodor sammen med dem på Björnhaug. Hans döde i 1916, Brita i 1931.
Har forsket endel på Brita´s svenske aner og kommet tilbake til mitten av 1400-tallet, dvs. 13 generasjoner regnet fra hennes foreldre som 1. generasjon. Det finnes mer tvilsomme data om ytterligere 5 generasjoner og da er vi begynnelsen av 1300-tallet.
Om du er intressert av detaljer så får vi nok finne andre former. Har ikke digitalisert noe av mitt material om Brita enda. Er du kanskje i slekt med noen av Björnhaug- barna ?
-
Takk for innspill fra Toyni og Jan !
Jeg beklager at dere ikke har fått respons fra meg, men jeg trodde at jeg hadde abonnert på dette emnet og derfor ville fått et tip-off ved nye innlegg - noe jeg ikke har fått.
Toyni: Jeg tror ikke noen av de Wahlstrøm du nevner er i nær slekt med den Brita Sofie jeg søker info om.
Jan: Jeg sender deg en pm med det første.
Mvh Kjell H.
Jeg beklager at dere ikke har fått respons fra meg, men jeg trodde at jeg hadde abonnert på dette emnet og derfor ville fått et tip-off ved nye innlegg - noe jeg ikke har fått.
Toyni: Jeg tror ikke noen av de Wahlstrøm du nevner er i nær slekt med den Brita Sofie jeg søker info om.
Jan: Jeg sender deg en pm med det første.
Mvh Kjell H.