Ved FT 1900 bodde Peder Pedersen fra Hemne og Helene Andreasdtr fra Orkdal på denne plassen, og hadde seks barn. Det vil sikkert føre for langt å svare på spørsmål om etterkommere, men jeg skulle gjerne hatt bygdebokreferanser hvis noen av barna ble boende i Rindalen.
Mvh Ola
Gjerdet u. Pedersli, Rindal
Moderator: MOD_Møre_og_Romsdal
-
- Sted: KOPPANG
- Kontakt:
Re: Gjerdet u. Pedersli, Rindal
Hei Ola - og godt nyttår
Jeg har bygdebøkene for Rindal og skal se hva jeg kan bidra med seinere i dag.
mvh Aud Marion
Jeg har bygdebøkene for Rindal og skal se hva jeg kan bidra med seinere i dag.
mvh Aud Marion
Peligerdet
"Peder Pederson Eide tok over plassen i 1998
Peder var f. 1858 i Hemne, av foreldre Peder Pederson Skjølsvold, f. 1832, frå Skjølsvoldsøra, som foreldra hans bygsla, og kona Ingrid Olsdotter Holte, f. 1837, frå Holttrøa. Dei flytta til Hemne i 1864.
Peder vart gift med Helene Andersdotter Solbu, f. 1863, frå Orkdal. Dei hadde borna:
1. Edvard, f. 1886, g.m.Ingeborg Larsdotter Storløkken, f. 1885, frå Nedre Grøtbakken. Dei tok til som bureisarar i Asplund under Jonli i 1921.
2. Pauline, f. 1888, g.m. Ola Eivindson Fjellet, f. 1891, frå Fjelltrøa
3. Anne, f. 1890, g.m. Jon Larson Grøtan, f. 1891, frå Nedre Grøtbakken, der han tok over heimen.
4. Lars, f. 1892, g.m. Beret Pedersdotter Tiset, f. 1886, frå Tisetgjerdet under Lille-Tiset. Lars døde ved ei ulykke på Løkken. Som enkje bygde Beret Pedersdotter heimen Fredheim i Idrettsgata under Rindal og flytta dit. Sjå meir om familien der.
5. Marie, f. 1895, g.m. Jon Pederson Møkkelgård, f. 1891, av foreldre Marit Jonsdotter Løset, f. 1872, frå Landsemvollan og Peder Pederson Pedersli, f. 1867, frå Pelia. Foreldra til Marit Jonsdotter kjøpte Nestua Myklegard og Jon Pederson fekk skjøte i Nestua.
6. Håkon, f. 1897, g.m. Jonetta Mikkelsdotter Elshaug, f. 1901, frå Ytre Grønlihuset. Håkon kjøpte jord av Møre Landbruksselskap og starta som bureisar på Nordvang i Rørdalen i 1928.
7. Lina, f. 1899, g.m. Ingebrigt Knutshaug, Storsæter på Tustna
8. Arne, f. 1903, g.m. Ruth Jonsdotter Brønstad, f. 1918, frå Utgard Hermundsli og har heimen Heimly under Hermundsli.
Peder Pederson døde 1928 og Helene Andersdotter i 1938.
Arne flytta så i 1944 husa i Peligjerdet til Heimly under Hermundsli og sette dei oppatt der."
(Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 248 og 249)
Dersom du er interessert i nyere opplysninger om de av barna som be boende i Rindal, kan jeg sende deg kopier pr. post - eller som pm.
mvh Aud Marion
"Peder Pederson Eide tok over plassen i 1998
Peder var f. 1858 i Hemne, av foreldre Peder Pederson Skjølsvold, f. 1832, frå Skjølsvoldsøra, som foreldra hans bygsla, og kona Ingrid Olsdotter Holte, f. 1837, frå Holttrøa. Dei flytta til Hemne i 1864.
Peder vart gift med Helene Andersdotter Solbu, f. 1863, frå Orkdal. Dei hadde borna:
1. Edvard, f. 1886, g.m.Ingeborg Larsdotter Storløkken, f. 1885, frå Nedre Grøtbakken. Dei tok til som bureisarar i Asplund under Jonli i 1921.
2. Pauline, f. 1888, g.m. Ola Eivindson Fjellet, f. 1891, frå Fjelltrøa
3. Anne, f. 1890, g.m. Jon Larson Grøtan, f. 1891, frå Nedre Grøtbakken, der han tok over heimen.
4. Lars, f. 1892, g.m. Beret Pedersdotter Tiset, f. 1886, frå Tisetgjerdet under Lille-Tiset. Lars døde ved ei ulykke på Løkken. Som enkje bygde Beret Pedersdotter heimen Fredheim i Idrettsgata under Rindal og flytta dit. Sjå meir om familien der.
5. Marie, f. 1895, g.m. Jon Pederson Møkkelgård, f. 1891, av foreldre Marit Jonsdotter Løset, f. 1872, frå Landsemvollan og Peder Pederson Pedersli, f. 1867, frå Pelia. Foreldra til Marit Jonsdotter kjøpte Nestua Myklegard og Jon Pederson fekk skjøte i Nestua.
6. Håkon, f. 1897, g.m. Jonetta Mikkelsdotter Elshaug, f. 1901, frå Ytre Grønlihuset. Håkon kjøpte jord av Møre Landbruksselskap og starta som bureisar på Nordvang i Rørdalen i 1928.
7. Lina, f. 1899, g.m. Ingebrigt Knutshaug, Storsæter på Tustna
8. Arne, f. 1903, g.m. Ruth Jonsdotter Brønstad, f. 1918, frå Utgard Hermundsli og har heimen Heimly under Hermundsli.
Peder Pederson døde 1928 og Helene Andersdotter i 1938.
Arne flytta så i 1944 husa i Peligjerdet til Heimly under Hermundsli og sette dei oppatt der."
(Gards- og ættesoge for Rindal, bind III, side 248 og 249)
Dersom du er interessert i nyere opplysninger om de av barna som be boende i Rindal, kan jeg sende deg kopier pr. post - eller som pm.
mvh Aud Marion
-
- Sted: KOPPANG
- Kontakt:
Takk for omfattende oversikt! Ja, jeg vil nok gjerne ha greie på etterkommere i Rindal. Hvis du vil ta bryet, er det veldig fint, og da kan du sende som e-post. Jeg er online-abonnent, og kaller meg olakaa i den sammenheng. Skriver jeg det slik, så blir det i alle fall ikke mer spam av det. Det er nok slik det er!
Eventuelt kan du oppgi hvilke bind av bygdeboka, så kan jeg fjernlåne.
Jeg lager en oversikt over en slektning av Helene.
Mvh Ola

Eventuelt kan du oppgi hvilke bind av bygdeboka, så kan jeg fjernlåne.
Jeg lager en oversikt over en slektning av Helene.
Mvh Ola
I bind nr III vil du finne opplysninger om de fleste etterkommere etter folket på Peligjerdet.
Edvard - fra side 276
Pauline - side 306 og fra side 318
Anne - fra side 359
- ang. Lars sender jeg email
Marie - fra side 389
Håkon - side 63
Lina er det ikke flere opplysninger om
Arne - fra side 219
Blir det vanskelig å få fjernlånt boka, kan jeg kopiere de aktuelle sidene og sende deg. Det er store familier så det blir litt i meste laget å skrive av.
mvh
Aud Marion
Edvard - fra side 276
Pauline - side 306 og fra side 318
Anne - fra side 359
- ang. Lars sender jeg email
Marie - fra side 389
Håkon - side 63
Lina er det ikke flere opplysninger om
Arne - fra side 219
Blir det vanskelig å få fjernlånt boka, kan jeg kopiere de aktuelle sidene og sende deg. Det er store familier så det blir litt i meste laget å skrive av.
mvh
Aud Marion