Olafsbraaten 1914

Moderator: MOD_Buskerud

Svar
Jorunn Helene Kisen
Sted: TOBØL

Olafsbraaten 1914

Legg inn av Jorunn Helene Kisen » 30. desember 2006 kl. 22.37

Min morfar Ingvald Marinius Alfredsen født 1899, ble konfirmert i Krødsherad kirke 1914, da står det at han bor på Olafsbraaten. Han var sønn av omstreifer Alfred Andersen og Elise Mathilde Karlsdatter. Er blitt fortalt at hans foreldre døde mens han var liten. Vet ikke om det stemmer. Er det noen som har tilgang på en bygdebok el.l. som kan finne ut hvem som bodde der. event om han var bortsatt som liten.
Venter i spenning... :lol:
Jorunn Helene

Brukeravatar
Marit Hegsvold Nyhus
Sted: BRUMUNDDAL

Re: Olafsbraaten 1914

Legg inn av Marit Hegsvold Nyhus » 30. desember 2006 kl. 22.50

Her er familien i 1900 i Søndre Land
http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... k=603#ovre

Marit

Jorunn Helene Kisen

Legg inn av Jorunn Helene Kisen » 30. desember 2006 kl. 23.04

Ja det har jeg funnet ut. Men disse folka reiste mye rundt, det ser man ut fra hvor barna er født. Morfar døpt i Gransherad, konfirmert i Krødsherad, gift på Gran, begravet på Modum.
Det jeg er på jakt etter er om han var bortsatt i 1914?
Om det da stemmer at hans foreldre døde tidlig.

gj03522
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj03522 » 31. desember 2006 kl. 13.42

Hei.
De er ikke nevnt i Krødsheradboka I under Olavsbraaten. Det kan nok hende at de er registrert et annet sted i boka, men det har jeg ikke sett etter.

Lykke til videre.
mvh
Tormod

dn20561
Sted: HOVET

Legg inn av dn20561 » 31. desember 2006 kl. 18.03

Hei Jorun,

I dødsfallprotokollen er det mye oppl. og hente om hvor de døde og når ,etc. hvem som var arvinger.Hvor de døde,bodde.

Det er som regel slektshistoielaget som har de bøkene, fint om du har datoen for dødsfallet.

Mvh.
Helge Raudalshovde :wink:

Godt nytt år til alle her.

Jorunn Helene Kisen

Legg inn av Jorunn Helene Kisen » 31. desember 2006 kl. 20.24

Har ingen datoer for når de døde. Bare at de skulle ha dødd når Ingvald Marinius var liten/ung. Og at han skulle vært bortsatt.. Har leitet i mange kirkebøker over dødsfall men har ikke klart å finne noe enda. Siden de flyttet så mye kan det nesten ha skjedd hvor som helst.....Blir kanskje helt umulig å finne ut av.
Har heller ikke funnet ut hvor Elise Mathilde Karlsdatter (mora) er født (dvs det står Horten i Kirkeboka under dåpen til Ingvald Marinius og på FT for 1900) Men der er det ikke så mange å velge mellom som har noe med Karl/Carl å gjøre. Derfor tenkte jeg at om jeg fannt ut noe mer om dødsfallet så sto det kanskje i kirkeboka litt mer nøye ... :?

dn20561

Legg inn av dn20561 » 31. desember 2006 kl. 22.18

Hei Jorun,

har du prøvd og søke på gravregister på DIS? El. Er det mulig grava er slettet??
Det er og mulig du kan henvende deg til kirkeverge kontoret de aktuelle stedene de har bodd?
..................................
Om dette ikke er for ungt ,så kan du hendvende deg med mail til De aktuelle ARKIVENE i Oslo
og forklalre hror vanskelig dette er, det er mulig de kan hjelpe deg i denne saken , med døds dato, sted, og ektefelle etc. Si du har mista datoene for dette og år, det er mulig du må inn dit selv for og finne data på dette, prøv det og om mulig.De er hjelpsomme der inne.
.................................
Det er også mulig de er ført i feil navn ,det forekommer også.

Hvor mange steder har de bodd? Vet du det, hans yrke? Kan og søke tilbake på yrke vet du på tell./lign. Var de husmenner?

Mvh.
Helge :wink:

Jorunn Helene Kisen

Legg inn av Jorunn Helene Kisen » 1. januar 2007 kl. 0.31

Ang yrke så var det omreisende blikkenslagere. Morfar var jo født 5.10.1899 Dvs nesten på tellingen for 1900. Kan man søke via yrker etter den tid?
Jeg har prøvd å søke via gravregisteret på Dis uten hell.
En mulighet er jo som du skisserer å sende mail til arkivene i Oslo.

Ja nå har klokken passert tolv og vi er på den 1. jan 2007. Vil få ønske alle som en et riktig godt nytt år.

dn20561

Legg inn av dn20561 » 1. januar 2007 kl. 1.53

Hei Jorun,

Tja, noen muligheter må vi jo ha her og, får se hva vi kan klar og finne .Mener vi har sett dette i et annet fora?
Stemmer det?

Muligheten er jo der at hans slekt var noe i det samme yrket, el. hans svigerfar.
Da bodde de ofte i nærheten av de dem var i slekt med ofte i uår, for og klare seg...

.........................
Det må vel finnes noe i k.b. og reg. på yrke el. ang.omstreifer skulle en tro.

Mvh.
Helge

Jorunn Helene Kisen

Legg inn av Jorunn Helene Kisen » 1. januar 2007 kl. 12.56

Har også inne på Modum og Vestfold: Men siden Olafsbraaten lå i Krødsherad prøvde jeg meg her, for om mulig å finne noe fra en bygdebok:

Ingvald Marinius's far og hans fars fam har jeg litt oversikt over;
dvs: Alfred Andersen f.27.10.1851 Omtales som blikkenslager og omstreifer. gift med Elise Mathilde Karlsdatter
Hans far: Anders Eriksen f. 1821 var skomaker og husmand uten jord. gift med Mari Jensdatter
Hans far Erik Eriksen Oter/Otter vet jeg ikke noe særlig om...gift med Else Pedersdatter

Henne som jeg prøver å finne litt ut om er Elise Mathilde Karlsdatter f 1865 i Horten og hennes aner. Vet at Horten ikke ligger i Krødsherad.....men tenkte om jeg kunne finne et spor :roll:

Svar

Gå tilbake til «Krødsherad»