Kirkebok, Vestre Fredrikstad Østfold 1894-1918.
Moderator: MOD_tydehjelp
Kirkebok, Vestre Fredrikstad Østfold 1894-1918.
Trenger hjelp til å tyde hvor barnets far kommer fra og fadre. Barnet navn er Hans Kristian og står som nr. 75
På forhånd takk!!!
Renate
Her er linken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 85445&js=j
På forhånd takk!!!
Renate
Her er linken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 85445&js=j
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Re: Tyding av kirkebok, Fredrikstad.
Her er oppskrift på hvordan du lager en permanent lenke til kirkeboksidene:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Renate
Faren til Hans Kristian heter Bernhard Kristiansen. Kan han være stuert kanskje ?
Vennlig hilsen Anne-Lise
Faren til Hans Kristian heter Bernhard Kristiansen. Kan han være stuert kanskje ?
Vennlig hilsen Anne-Lise
Tusen takk,men kan dere også tyde hvor han kommer fra? Har prøvd på biblioteket i Fr.stad, men de kunne ikke lese det. Kan det være Glemminge? Da har vi en Akse Bernhard Kristiansen, f 1885 og konfirmert i 1900 i Glemmen.
M.v.h.
Fam. Johansen
M.v.h.
Fam. Johansen
Hei
Kan du/dere forsøke å lage en ny link til denne kirkeboken. Se på "oppskriften" som Ketil laget over her..
Vi som forsøker å hjelpe, kommer ikke inn på den gamle lenger
Bruk alltid Permanent sidelenke el. Permanent bildelenke, når dere vil bruke siden som kildehenvisning.
Eller om du/dere noterer i hvilken KB vi finner denne dåpen + et årstall og sidenummer kanskje? Da blir det nok hjelp å få
Lykke til
Mvh Anne-Lise
Kan du/dere forsøke å lage en ny link til denne kirkeboken. Se på "oppskriften" som Ketil laget over her..
Vi som forsøker å hjelpe, kommer ikke inn på den gamle lenger

Eller om du/dere noterer i hvilken KB vi finner denne dåpen + et årstall og sidenummer kanskje? Da blir det nok hjelp å få

Lykke til
Mvh Anne-Lise
Hei!!!!
Prøver på nytt å legge inn en link. Håper denne virker!!!!
MVH
Renate
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 240338.jpg
Hvis denne ikke virker er det KB Vestre Fredrikstad 1894-1918 side 327 dåp nr.75
Prøver på nytt å legge inn en link. Håper denne virker!!!!
MVH
Renate
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 240338.jpg
Hvis denne ikke virker er det KB Vestre Fredrikstad 1894-1918 side 327 dåp nr.75
Hei igjen Renate
Har tatt en ny titt på dåpen til Hans Kristian, og jeg tror ikke at det står Glemingev. der. Se litt ned på siden og sammenlign
Da ser du tydelig forskjell på skrivemåten. Men rett meg gjerne om jeg tar feil. Jeg er ingen ekspert.
Legger også inn en link med litt mere forstørrelse på :
Dåpen i 150 % forstørrelse
Artig om andre vil kommentere
Hilsen Anne-Lise
Har tatt en ny titt på dåpen til Hans Kristian, og jeg tror ikke at det står Glemingev. der. Se litt ned på siden og sammenlign

Legger også inn en link med litt mere forstørrelse på :
Dåpen i 150 % forstørrelse
Artig om andre vil kommentere

Hilsen Anne-Lise
Takk igjen. Vi trodde heller ikke det var Glemminge, men den mannen er umulig å finne!!!
Vi tror det står noe sånn som Hauanger eller lignende, men vet ikke hvor det kan være. Har en gammel bibel fra Vatnestrand, Lars Kristiansen født 21.april 1855, men vet ikke om det kan være noen forbindelse. Den har vi hatt så lenge jeg kan huske, og jeg nærmer meg 60,så kanskje. Men vi får håpe det er noen som vet noe om hauanger.
M.v.h.Linnea og Renate
Vi tror det står noe sånn som Hauanger eller lignende, men vet ikke hvor det kan være. Har en gammel bibel fra Vatnestrand, Lars Kristiansen født 21.april 1855, men vet ikke om det kan være noen forbindelse. Den har vi hatt så lenge jeg kan huske, og jeg nærmer meg 60,så kanskje. Men vi får håpe det er noen som vet noe om hauanger.
M.v.h.Linnea og Renate
Jeg gir opp!!!! :Er det ingen som kan hjelpe oss å tyde hvor Bernhard Kristiansen kommer fra? : :?: :cry: :?: :?:
Barnet navn er Hans Kristian og står som nr. 75
På forhånd takk!!!
Renate
Her er linken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 85445&js=j[/quote]
Barnet navn er Hans Kristian og står som nr. 75
På forhånd takk!!!
Renate
Her er linken:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?u ... 85445&js=j[/quote]
-
- Sted: STAMSUND
Hei!
Jeg får til at det står Haugevegen eller Haugvegen, og Bernhard var stuert. Det finnes en veien som heter Haugeveien i Gressvik under Fredrikstad.
Kanskje han kommer derfra.
Sikker er jeg ikke, men de første bokstavene er Hau...
Mvh
Ann Britt
Jeg får til at det står Haugevegen eller Haugvegen, og Bernhard var stuert. Det finnes en veien som heter Haugeveien i Gressvik under Fredrikstad.
Kanskje han kommer derfra.
Sikker er jeg ikke, men de første bokstavene er Hau...
Mvh
Ann Britt

- Mette Værnes
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Hei Lennèa og Renate
Det står Glemminge. Det er en helt tydelig G først etterfulgt av l og e. Streken over m'en betyr at det er dobbel m... Men sjøl om han bor der i 1913, trenger jo ikke å bety at han er født der...
Hei fra Mette
Det står Glemminge. Det er en helt tydelig G først etterfulgt av l og e. Streken over m'en betyr at det er dobbel m... Men sjøl om han bor der i 1913, trenger jo ikke å bety at han er født der...
Hei fra Mette
Tusen takk for hjelpen!!!!
Vi får bare lete videre!!
Han må vel dukke opp ett eller annet sted.
MVH
Linnèa og Renate

Vi får bare lete videre!!
Han må vel dukke opp ett eller annet sted.
MVH
Linnèa og Renate
-
- Sted: ASKER
Hei
Er ingen ekspert på skrift, men kanskej et tips for å komme videre med hva som står her.
Andre over har for så vidt vært inne på det samme. Dvs. sammenlign med hva som står ellers på siden. Det er tydelig samme skrift (dvs. person) som har ført dette i pennen på hele siden. Og første bokstav er kanskje det som kan gi den førløsende tolkning. Mye tyder på at det er en G eller H.
Ser du på også på kvindkjøn 77 og 78 og deres bopæl, så er det her tydelig samme store (major) bokstav også her. Disse to har samme adresse og dermed bør det kunne være mulig å fastslå denne gateadressen hvis du titter på Fredrikstadkartet. Da har du med stor sikkerhet første bokstav!
Etter det er det å anta/prøve muligheter for hver enklet følgende bokstav en for en og se om noe til slutt sammenfaller med gatenavn eller plasser.
Tidkrevnede, Ja.
Men fryktelig morsomt detektivarbeidet!
Og det er viktig å ikke henge seg opp i et "tenkt" og "fortrukket" løsningsord på forhånd.
God jakt med puslespillet uten forhåndsløsning å se til.
Asle
Er ingen ekspert på skrift, men kanskej et tips for å komme videre med hva som står her.
Andre over har for så vidt vært inne på det samme. Dvs. sammenlign med hva som står ellers på siden. Det er tydelig samme skrift (dvs. person) som har ført dette i pennen på hele siden. Og første bokstav er kanskje det som kan gi den førløsende tolkning. Mye tyder på at det er en G eller H.
Ser du på også på kvindkjøn 77 og 78 og deres bopæl, så er det her tydelig samme store (major) bokstav også her. Disse to har samme adresse og dermed bør det kunne være mulig å fastslå denne gateadressen hvis du titter på Fredrikstadkartet. Da har du med stor sikkerhet første bokstav!
Etter det er det å anta/prøve muligheter for hver enklet følgende bokstav en for en og se om noe til slutt sammenfaller med gatenavn eller plasser.
Tidkrevnede, Ja.
Men fryktelig morsomt detektivarbeidet!
Og det er viktig å ikke henge seg opp i et "tenkt" og "fortrukket" løsningsord på forhånd.
God jakt med puslespillet uten forhåndsløsning å se til.
Asle
- Greta Voigt Nesbø
- Sted: BJØRNDALSTRÆ
Hei!
Kan det være Høyanger?
Kan det være Høyanger?
-
- Sted: GREÅKER
Hei Renate og Linnèa.
Jeg tror første bokstav må være en G. Dersom det skulle være en H så skiller den seg i veldig fra andre H'er på samme side i Kirkeboka.
Dersom det ikke står Glemminge, kan det kanskje være Glommvegen?
Mht. Vatnestrand - da tror jeg dere må til Grimstad. I FT 1875 bor en Lars Kristiansen
(f. 1855) i Fjære kommune (nå Grimstad).
Hilsen Lillian
Jeg tror første bokstav må være en G. Dersom det skulle være en H så skiller den seg i veldig fra andre H'er på samme side i Kirkeboka.
Dersom det ikke står Glemminge, kan det kanskje være Glommvegen?
Mht. Vatnestrand - da tror jeg dere må til Grimstad. I FT 1875 bor en Lars Kristiansen
(f. 1855) i Fjære kommune (nå Grimstad).
Hilsen Lillian
Tusen takk for all hjelp!!!
Har foreløpig ikke funnet mannen, men gir ikke opp med det første.
Mange hilsner
Linnéa og Renate

Har foreløpig ikke funnet mannen, men gir ikke opp med det første.
Mange hilsner
Linnéa og Renate
Under det utydelige stedsnavnet i kolonnen Forældrenes bopæl står det da faktisk en gateadresse: Fjeldberggaten 6. Så vidt jeg kan se, har også en av fadderne, nemlig Einar Pedersen, samme adresse.
Ifølge Fredrikstad byleksikon (http://www.f-b.no/Byleksikon/) skal Fjeldberg være et "byområde mellom Teglverksveien, Floaveien, Floa og Lundestadtoppen" i Fredrikstad, mens "F. [dvs. Fjeldberg, min anm.] F. er også navnet på en gate som går i sving opp på berget fra Teglverksveien." Håper dette kan bringe deg videre.
Ifølge Fredrikstad byleksikon (http://www.f-b.no/Byleksikon/) skal Fjeldberg være et "byområde mellom Teglverksveien, Floaveien, Floa og Lundestadtoppen" i Fredrikstad, mens "F. [dvs. Fjeldberg, min anm.] F. er også navnet på en gate som går i sving opp på berget fra Teglverksveien." Håper dette kan bringe deg videre.
Med vennlig hilsen
Jon Gunnar Arntzen
hovedredaktør Norsk biografisk leksikon
Jon Gunnar Arntzen
Takk for hjelpen.Fjelberggt. var min farmors adresse, og Einar var hennes bror. Det er Bernhard`s adresse vi er på jakt etter. Kanskje er det skrevet så stygt at vi ikke skal finne det ut? Ikke vet jeg, men det ser håpløst ut.
M.v.h.
Linnea
M.v.h.
Linnea
Så vidt jeg kan se, står ikke Bernhard Kristiansens adresse anført her i det hele tatt. Blant fadderne er det heller ikke mye hjelp å få: "Skipper Gotfred Andreassen og Kone Jakobine Andreassen, Græsvikvn. 26, Pladearb. Einar Pedersen, Fjeldberggd. 6, Pike Ragna Pedersen, ibid." - I siste rubrikk står det: "Mld. af Pastor Dick; Vidner: Kone Jakobine Andreassen og Jormor Mina (el. Alina) Greiner(?)"
Med vennlig hilsen
Jon Gunnar Arntzen
Jon Gunnar Arntzen
Dette ser håpløst ut, men kanskje det står noe ved pappas konfirmasjon? Ikke vet jeg, men vi får prøve. Tusen takk til alle som har hjulpet oss så langt.
M.v.h.
Linnea
M.v.h.
Linnea