Ole K. Sevlie begr. 1949, Greenwood cem, Waupaca, USA

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Paul Edouard Thode
Sted: HOLMESTRAND

Ole K. Sevlie begr. 1949, Greenwood cem, Waupaca, USA

Legg inn av Paul Edouard Thode » 8. juli 2006 kl. 20.28

Hei.

Har et spørsmål, eller kanskje egentlig flere.

På en gravsten på Greenwood Cemetary, Matteson township, Waupaca county, W. USA, rad 4, sect 5 står følgende: Son Ole K. Sevlie, 1876 - 1949.

På den tabelariske oversikten for kirkegården står også foreldrene nevnt:
Mother, A. Marie, 1845 - 1932 og father, Knud, 1844 -1913. (Knud Nielsen Sevlie, f. 1844-04-19, Strømsø kirkebok og A. Marie Johnsen, f. 1845.)

Hvorfor står det "son"? Foreldrene døde jo som man ser av den tabelariske oversikten, flere år tidligere, så det kan jo ikke være de som har gravlagt han? Hvorfor kalles han da "son"?

Er det bare en amerikansk måte å gjøre det på.

Kan det være at han har etterkommere i USA?

Paul Thode

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Re: Ole K. Sevlie begr. 1949, Greenwood cem, Waupaca, USA

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 9. juli 2006 kl. 16.01

Hei!
Iflg Census 1920 Wisconsin > Waupaca > Matteson > District 130
bor Ole sammen med sin mor (som sto som "head". Han var singel og 43 år gammel. Det kan vel virke som han var en "evig ungkar". I 1930 står Ole som Head, og moren står listet under.
Ole står som eier av farmen.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Paul Edouard Thode
Sted: HOLMESTRAND

Re: Ole K. Sevlie begr. 1949, Greenwood cem, Waupaca, USA

Legg inn av Paul Edouard Thode » 10. juli 2006 kl. 11.55

Hei Laila.

Takker så meget for hjelpen.

Jeg har ikke klart å finne disse når de kom til USA, så jeg vet ikke om det var flere barn med.

Problemet er at det kommer noen amerikanere på besøk til en "nabo" her i sommer.
De mener å stamme fra Ole K. Sevlie, f. 1876. Noe som nå ser tvilsomt ut.

Denne Ole skal vistnok også ha hatt en søster Martha som skal ha blitt gift med Hans Olson i USA. Hun må ha blitt født rundt 1880.

En bror Hans Jurgen Sevlie f. 1880-12-09, Strømsø, skal ha kommet til USA som 2-åring. Martha og Hans Jurgen har jeg ikke klart å finne der borte. Men, Hans Jurgen er vel da den mest sansynlige forbindelsen siden Sevlie-navnet er beholdt.

Selv reiser jeg på slektstreff til Perpignan på onsdag for å treff fjerne slektninger. Vår felles 2-tip med nesten hele familien(- en datter) utvandret til Madagaskar fra Bergen i 1879 med galeasen Debora. Noen har nå kommet til Frankrike.

Paul

Svar

Gå tilbake til «USA/Canada»