Løkkeberg skole Søndre Sandøy

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Løkkeberg skole Søndre Sandøy

Legg inn av Liv Ofsdal » 10. juni 2006 kl. 9.15

Hei! :)

Mine besteforeldre - Anders Juel og Brynhild Blichfeldt - var i 1930-åra lærere på Løkkeberg skole på Søndre Sandøy. Skolen lå (og ligger fortsatt) på Nedgården.
Huset fungerer i dag ikke som skole men er i privat eie.

Det jeg er ute etter er om det finnes noen skolehistorie om denne skolen?
Jeg er også ute etter hvilke andre lærere som har vært ansatt ved denne skolen.
Noen som vet?

Jeg har sett i Hvaler Bygdebok Bind II som omhandler denne øya, men der står det ingenting om hvem som var lærere opp i gjennom åra.

Statsarkivet har vel sikkert noe - der kan jeg sjekke sjøl.
Er nå mer ute etter om det finnes noe i bokform eller om noen lokalkjente vet noe om dette.
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Re: Løkkeberg skole Søndre Sandøy

Legg inn av dn01013 » 10. juni 2006 kl. 9.45

Skoleprotokollene er nok kommunal arkiv-eiendom. Så du må sjekke med Hvaler kommune om de har dette offentlig tilgjengelig eller om deres arkiv er i samme tilstand som mesteparten av arkivene ellers i landet.

Er usikker dog på om det er tilgjengelig pga. sensitivitet. Det avhenger av om protokollene om skolebarna er separat fra protokoller om lærere etc. Vil tro at protokollene med elevenes oppførsel har 100 år sperretid.
Så hvis de er blandet sammen får du studere dem i 2030 :-(

Men det kan være jeg tar feil og at alle skoleprotokoller har 80 eller 60 år sperrefrist. Du må sjekke med kommunen.

Brukeravatar
Liv Ofsdal
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av Liv Ofsdal » 10. juni 2006 kl. 20.37

Hei Alf!

Takk for svar :)
Jeg skal forhøre meg litt med folket på Riksarkivet - de vet nok hvor ting befinner seg og om sperrefrister - men kan jo ringe kommunen og høre litt og.
Det er jo ikke elevenes navn jeg er ute etter - men lærene.
Vil kanskje ikke tro det er sperrefrist på dem i samme grad som på elever.

Men - hvis det er noen der ute som vet noe om disse jeg nevnte eller andre lærere som har jobbet på Løkkeberg skole er jeg veldig interressert!
Evt. hvor jeg kan finne sånne opplysninger :)
Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding

Brukeravatar
dn01013
Sted: SONGE
Kontakt:

Legg inn av dn01013 » 10. juni 2006 kl. 22.34

Du må gjerne spørre riksarkivet, men skolesaker er kommunalt arkiv. I enkelte fylker er det opprettet fylkeskommunale arkiver, så som Aust-Agder arkivet som det het tidligere hvor kommunene har levert inn sine arkivsaker for samlet oppbevaring. Ikke alle fylker har slike arkvier siden kommunene ikke har avleveringsplikt (er visstnok under utredning om det da ikke har blitt iverksatt i det siste)

Min kjennskap har jeg fra folkene på Aust-Agder arkivet som har holdt foredrag om dette samt at jeg har intervjuet dem i forbindelse med artikkel om kommunale arkiver for en årrekke siden i S&D :-) (Var på grensa til å bli upopulær siden jeg reklamerte for et par arkivrekker som har 100-års klausul som enkelte gjerne vil ha uendelig klausul, bl.a. barnevernssaker og lignende)

Svar

Gå tilbake til «Hvaler»