Blix (Nord-Norge)

Forsøk først å plassere ditt innlegg i et kommune-forum. Dette forumet er beregnet på diskusjon av slekter som er vanskelig å knytte til én bestemt kommune, og som har hatt fast slektsnavn før 1900.

Moderator: MOD_Slekter

Svar
dn08563
Sted: TROMSØ
Kontakt:

Blix (Nord-Norge)

Legg inn av dn08563 » 21. mars 2006 kl. 18.28

Anne Elise Blix (f. ca 1826) var i 1852 tjenestepike hos handelsmann Ruth som ble drept under Kautokeino-opprøret. Kjenner noen hennes forbindelse til slekten Blix?

mvh
Erik Berntsen

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Blix (Nord-Norge)

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 9. mai 2007 kl. 23.11

Jeg har en del med navnet Blix jeg gjerne skulle fått noen mer data på. Stort sett så har jeg ikke mer enn navnet på de fleste av disse:

Andreas Juell Blix, gift med Therbora Margrethe Gill. Jeg har 2 barn registrert på dem: Dorothea Marie Petronelle, født 5. august 1806 i Aker og Julie Fredrike, født 5. mai 1815 i Christiania. Begge barn gift med samme person Ole Gaarder Sigwardson Rynning.

Anne Jørgensdatter Hvid Blix, gift med Jesper Andreas Hartgen. Fikk sønnen Jørgen Blix, født 1767 på gården Jensvoll i Bodin, døpt 16. desember 1767 i Bodin. Jørgen Blix gift 8. juli 1798 i Skjerstad med Elen Pedersdatter Schjelderup.

Erik Pederson Blix og hustru Dorthea Pedersdatter Schjelderup fikk 8 barn. Jeg mangler data på 4 av dem, alle disse 4 skal være født i Gildeskål: Mentz Erikson Blix, Sara Eriksdatter Blix, Barbara Eriksdatter Blix og Erik Erikson Blix. De fikk 4 barn til: Erik (1690-1718), født i Øksnes, Peder (1692-1764), født i Øksnes, Teonymus (1699-1773), født i Øksnes og Steffen (1705-?), født i Øksnes.

Ellen Dahl Jørgensdatter Hvid Blix, gift med Peder Jakobson Lind. De fikk datteren Maren Hvid i 1777 på gården Strøm i Bodin. Hun giftet seg med Jens Bing Erikson Dreyer.

Erik Pederson Blix, gift med Karen Johansdatter Schrøder. De fikk datteren Dorothea, født ca. 1709 Kapstø, Straumøy i Bodin, gift med Henrik Hansson Bruun fra Gildeskål.

Ingeborg Svendsdatter Blix, gift med Jens Hansson Lind. Jens født på Leivset i Fauske i 1751, døpt 12. april 1751 i Skjerstad, død 14. januar 1811 i Fleinen i Gildeskål. Han gift 3 ganger og Ingeborg er hans første hustru.

Knud Blix, skipper, gift med Birgitte Jacobsdatter Tostrup. Birgittes mor Johanne Marie Hansdatter Bruun levde mellom ca. 1700 og 1764 og var gift med Jacob Reinholdtson Tostrup som dør ca. 1771 på Inndyr i Gildeskål.

Kristine Johansdatter Blix, gift med Kristen Olson Smed. De fikk sønnen Ole (Ole Kristenson Normann), født ca. 1744 i Nordstranda i Bodin. Ole kaller seg Normann. Han gifter seg med Anne Elisabeth Henrichsdatter Klæboe den 25. november 1776 i Bodin og han dør etter 1787 på Hundholmen i Bodø.

Stine Charlotte Cathrine Blix, gift med Ulrik Fredrik Lange. De fikk sønnen Otto Vincent den 13. mai 1848 i Tromsø. Han gifter seg med Dorothea Marie Petronelle Olsdatter Rynning den 4. juni 1881 i Lillehammer.

Håper noen kan gi meg flere opplysninger om disse peronene med navnet Blix.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 10. mai 2007 kl. 12.26

Heisann igjen Remi :D

Jeg har som hustru til Erik Pederson Blix registrert Dorothea Pedersdatter Darre ( ikke Schjelderup, mulig skrivefeil fra din side ). Jeg har et hefte med Blix'ene, men ikke hatt så mye tid til å sette meg inn i den delen av anerekka, så jeg sender deg et PM.

Til Erik: Jeg så på etterlysningen din for lenge siden, og mener at mulig spor er at hun kom fra Sverige, men dessverre er dette gått i glemmeboken.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 10. mai 2007 kl. 19.40

Ikke skrivefeil fra min side. Jeg har opplysninger om at faren til Dorothea, Peder Mentzsøn Darre tok sin moders navn som slektsnavn, ergo Schjelderup, siden moren var Maren Pedersdatter Schjelderup, gift med Mentz Christophersøn Darre. Så derfor har jeg registrert alle barna til Peder Mentzsøn Darre Schjelderup og hustru Malene Stephensdatter Sophius (Soop) med etternavnet Schjelderup. Men det kan godt hende at min kilde er feil, den er ikke så veldig god og det er en stund siden jeg var inne på disse personene (1998).

Det er uansett snakk om samme person.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
Gry Onarheim Dahlmo

Legg inn av Gry Onarheim Dahlmo » 12. mai 2007 kl. 22.03

Hei igjen,

Vedr Erik Pederson Blix og Karen Johansdatter Schrøder og deres datter Dorothea som du ønsker mer info på , finner jeg flg i Bodin BB (1996) Tverrlandet ved Terje Gudbrandson, flg under gården Elstad (Ilstad) :

Erek Persson Blix ( bruker 1686/97-1748), fra Øksnes, f. ca 1664, gravlagt 6/2-1748. Gift med Doret Johansdotter Schrøder fra Sør-Arnøy i Gildeskål, død før 1744.

( Kilde her også N.S.T.I s. 212, ref til Blix heftet av Thomas Norum der Karen er navnet )

Men finnes ei Karen Johnsdatter Schrøder, f. 1670, Sør Arnøy i Gildeskål, foreldre er handelsmann og jekteier John Schrøder og Karen Stephensdatter Soop. Mulig feil fornavn i Bb boka ? Kilde er Arvid Støvers nedtegnelser fra Gildeskål.

Barn; Johan, Per, Jørn, Sara Margreta samt :

Doret, gift med skipper Henrek Bruun på Valle i Gildeskål.

Bare nevnt fødselsår på sønnene ....

Far til Erek hadde vært kapellan i Øksnes og var en brorsønn av den mektige Bodø-presten Hans Lauritzøn Blix.

Henrich Bruun var skipper på Valle, i flg skiftet etter bror til Doret, Peder Erichsen Blix, Ilstad i Bodø, åpnet 3/7-1771, 3 sider med arvinger... Kilde : SkifteCD fra DIS Salten.
Vennlig hilsen Gry

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. mai 2007 kl. 23.55

Tusen hjertelig takk, Gry.

Har ikke hatt tid til å få sett så mye i Blix-heftet ennå. Jobben krever sitt, men jeg har mer fri i neste uke så vi får se.

Remi
Remi Pedersen

gj03657
Sted: DRAMMEN

Legg inn av gj03657 » 7. juni 2007 kl. 0.24

Ta en titt på Simon Ellefsens websider:

http://www.nose.dk/Norge/blix.html
http://www.nose.dk/Norge/blix2.html

Mulig du finner noe der.

gj03230
Sted: MYRE

Legg inn av gj03230 » 7. juni 2007 kl. 18.03

jeg har fått opplyst at far til Laurits og Erik Mogensson Blix også skrev seg som Mogens Olsson (olofson blix). Mogens far het Olof Jensson, sønn av Jens Ketilson og Ingrid Jensdatter Skunch. Har info enda lengre bak på disse.

Brukeravatar
dn22520
Sted: MOLDE
Kontakt:

Legg inn av dn22520 » 28. januar 2009 kl. 13.57

Er det slik at Laurits Mogenssøn Blix (gift med Gullov/Gullog Mogensdatter) og Erik Mogenssøn Blix (gift med Birgitta Lauritsdatter Arctander) var sønner av Mogens OLOFSON Blix?

Jeg har da vitterlig ført disse som sønner av Mogens KARLSSON Blix og Ingrid Hansdatter...
Beste hilsen
Stig Ove Voll

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. januar 2009 kl. 15.24

Jeg tror at begge er feil, Lauritz og Erik er ikke sønner av verken Mogens Olsson Blix eller Mogens Karlsson Blix.

Den artikkelen som trolig dekker dette best er NST 7, sidene 249-285 om Bjerme-ätten i Jämtland av Bertil Hasselberg.

Der blir begge disse Mogens Blix'er forkastet som far til Lauritz og Erik.

Dessverre har boken om Schanke-ätten av de Robelin ødelagt mye her og det er mange hjemmesider på nettet som har skrevet av det som står om disse i denne boken, noe som trolig er feil.

Remi
Remi Pedersen

Brukeravatar
dn22520
Kontakt:

Legg inn av dn22520 » 28. januar 2009 kl. 15.56

Du har så evig rett... Jeg har gått på mang en kvist ved å forsøke å forholde meg til fantasifulle slektstrær som ukritisk er publisert på hjemmesider...

Min kilde er Thomas Norums "Blix-boka" fra 1967, og ved nærmere gjennomgang ser jeg selvsagt at Norum tar store forbehold når det gjelder Laurits og Eriks opphav. I boken heter det, etter en gjennomgang av Mogens Karlson Blix:

"Med dette er noen av de første generasjoner av Mogens Karlssönn Blix's etterkommere kommet med. Det finnes samtidig flere grener av slekten Blix som ikke synes å høre til her. Den mest kjente og betydeligste av disse slektsgrenene stammer fra Mogens Blix, som må ha levd omtrent samtidig med Mogens Karlssønn. Noe nærmere om ham vites ikke, men de nedenfor nevnte Erik Mogenssønn Blix og Laurits Mogenssønn Blix må ha vært hans sønner, hvis de som påstått har vært brødre. Det kan imidlertid også være at Laurits' hustru, Gullog Mogensdatter, har vært Eriks søster og dermed datter av Mogens Blix."

Tja, det virker jo greit... Men flere steder på nettet finner jeg at mange plasserer Gullog som datter av Mogens Joenson og Elisabeth Eriksdotter Schancke.

Er det noen som har funnet noen plausible forklaringer på disse spørsmålene etter at Norum publiserte sin bok?
Beste hilsen
Stig Ove Voll

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 28. januar 2009 kl. 17.33

Ikke kommet noen nyere opplysninger om dette senere som jeg vet om.

De som plasserer Gullog/Gullov som datter av Mogens Joenson og Elisabeth Eriksdotter Schancke tar også alle feil. Dette kommer direkte fra boken Schanke-ätten og er langt fra bevist. Skulle ønske alle som hadde lagt ut denne informasjonen fra denne boken fjernet opplysningene sine fra sine nettsider. Det er svært dumt når folk legger ut dette på sine hjemmesider også skriver de ingenting om forbehold om at dette ikke er bevist eller hvor de har fått opplysningene fra.

Rein ønsketenking fra de Robelin sin side med katastrofale følger siden det er så veldig mange som stammer fra vår godeste Gullov.

Remi
Remi Pedersen

Harry Oddvar Emil Aronsen
Sted: LILLEHAMMER

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 7. juni 2009 kl. 17.26

Det er vel på den annen side heller ikke bevist at Gullog ikke var datter av Mogens Joensson, så skråsikkerhet er nok ikke helt på sin plass. I sin "Skanke ætten" har jo de Robelin tatt et visst forbehold, idet han også lanserer Mogens Jussesson, kapellan i Oviken og av Jens Jussessons slekt, som en alternativ far til Gullog.

Mvh
Harry A.

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 7. juni 2009 kl. 17.33

Remi Pedersen skrev:Jeg tror at begge er feil, Lauritz og Erik er ikke sønner av verken Mogens Olsson Blix eller Mogens Karlsson Blix.

Den artikkelen som trolig dekker dette best er NST 7, sidene 249-285 om Bjerme-ätten i Jämtland av Bertil Hasselberg.

Der blir begge disse Mogens Blix'er forkastet som far til Lauritz og Erik.

Dessverre har boken om Schanke-ätten av de Robelin ødelagt mye her og det er mange hjemmesider på nettet som har skrevet av det som står om disse i denne boken, noe som trolig er feil.

Remi

Vær også klar over at Bertil Hasselberg har kommet med en korreksjon til sin artikkel fra NST 7, nemlig i NST 19 s. 208-212.

Harry A.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 17. juni 2009 kl. 20.48

Det er vel på den annen side heller ikke bevist at Gullog ikke var datter av Mogens Joensson, så skråsikkerhet er nok ikke helt på sin plass.

Helt enig med deg, Harry, skråsikkerhet er ikke på sin plass, men vi kan ikke legge inn i slektstrerne våre alle ting som ikke er bevist. Det er opp til den som kommer med en påstand å bevise sammenhengen, ikke for alle andre å finne bevis på det motsatte, for dersom det viser seg at påstanden er feil at f.eks Gullov/Gullog Mogensdatter ikke er datter av Mogens Joensson eller Mogens Jussesson, så vil det være umulig å bevise at hun ikke er det. Den eneste måten å bevise at hun ikke er datter av en av disse er å finne bevis for hvem hun er datter av.

Bertil Hasselberg sin korreksjon i NST 19, side 208-212, nevner ikke Gullov i det hele tatt. Denne artikkelen er et svar på Evald Rygh sin artikkel "Faxnälden-slekten, en Blix-slekt" i NST 18, side 143-147. Begge omhandler kun Laurits Mogenson Blix sine mulige aner. Evald Rygh kommer med en del tanker og postulater om Laurits sine aner og Bertil kommer med et par motbevis i sin artikkel. Gullov er som sagt ikke nevnt i noen av dem. Konklusjonen Bertil trekker er at Laurits sine aner, bortsett fra at hans far het Mogens (Måns), er ukjente.

Min konklusjon blir da fremdeles at Gullov sin far het Mogens og Laurits sin far het Mogens, disse to ved navn Mogens kan ikke være samme person. Deres hustruer er ukjente og bortsett fra at begge het Mogens så er alt annet ukjent. Og der bør slektstrærne våre slutte inntil ny, fortrinnsvis bevisbar, informasjon blir funnet. Det er nok synsing allerede ute på internett som er helt uten kommentarer om at kilden som er brukt inneholder synsing og dette skaper et stort problem for de som leser disse hjemmesidene. Kilder må inn i slektstrerne som ligger offentlig ute og der kilden til informasjonen viser tvil, postuleringer eller synsinger, så må dette komme fram under disse personene i de slektstrerne som ligger på internett. Uten dette blir ikke informasjonen etterprøvbar og da er ikke denne hjemmesiden mye å stole på lenger, synes nå jeg.

Og jeg vet at de Robelin har et forbehold i sin bok angående Gullov sine aner, men dessverre så har ikke de fleste som har skrevet dette av og lagt det ut på internett, fått med seg dette forbeholdet. Når dette så blir offentliggjort uten dette forbeholdet, så tror den som er inne og leser at det er bevist og da har vi problemet gående.

Dessverre så er det alt for mange slike hjemmesider ute.

Remi
Remi Pedersen

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 17. juni 2009 kl. 21.41

Remi -

Jeg er jo enig i dine anførsler. Men det er jo slik at når man setter opp sine slektstrær, så er det mye som ikke med 100% sikkerhet kan bevises. Man må av og til bygge på mer eller mindre grundig funderte antagelser. Men selvsagt må man anføre kildegrunnlaget med de reservasjoner og tvil som foreligger, slik at forhold som viser seg å være feil ikke ukritisk spres videre.

Når det gjelder Bertil Hasselbergs artikkel i NST XIX, så korrigerer han delvis sin egen artikkel fra NST III, nemlig når det gjelder det forhold at Lauritz Mogensson i Rödön er bror av prosten Erik Mogensson i Oviken. Han hadde i sin første artikkel satt Erik Mogensson i Faxnälden som bror av Lauritz. Beriktigelsen hviler på opplysninger fra Edvard Bulls "Jemtland og Norge" samt en artikkel av Oddvar Grønli i NST X: "Til prestesoga for Jemtland og Herjedalen".

Hva angår de to Mogenssønnenes far, så fremsetter Hasselberg den hypotese at det kan være "Måns i Åkereng", som antagelig var Måns (Mogens) Olsson i Rödön, kyrkoherde 1544-1557. Men som sagt - det er en hypotese, selvom Hasselberg angir endel forhold til støtte for sin teori.

Harry A.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 18. juni 2009 kl. 0.21

Flott at vi er enig, Harry.

Har lest de nevnte artikler. Jeg tar bilder av sidene og tar dem med meg hjem. Fordelen av å ha et statsarkiv 500 meter fra der jeg bor.

Mange terorier om Laurits og Eriks sine foreldre, en av de framsatte kan kanskje være riktig. Mitt hovedproblem er at Gullov sine aner blir satt til de samme som Laurits sine aner i en del slektstrer jeg har sett, noe som gjør Laurits og Gullov til søsken, og søsken giftet seg jo som kjent ikke. Det er derfor jeg kjører så hardt på de Robelin sin anerekke til Gullov, da en av synsingene hans vil gjøre Laurits og Gullov til søsken.

Jeg liker Hasselberg sine tanker, de ser gjennomtenkte ut, men også han mangler det definitive for å bekrefte det han mener. Ergo så er situasjonen den samme. Vi vet ikke hvem som er verken Laurits eller Gullov sine aner med sikkerhet.

Remi
Remi Pedersen

Legg inn av Harry Oddvar Emil Aronsen » 18. juni 2009 kl. 14.33

Hei igjen

Jeg kan ikke se at de Robelin har satt opp noen far til Lauritz Mogensson Blix (men kanskje jeg ikke har sett godt nok etter). Han har imidlertid Erik Mogensson i Faxnälden som sønn av Mogens Joensson, og da er jo Gullog og denne Erik søsken i et av hans alternativer. Men Erik og Lauritz er jo ikke søsken, noe Bertil Hasselberg har fastslått som temmelig sikkert. Dermed kan Lauritz og Gullog godt være gift.

En annen sak er at de to kan være i slekt, f.eks. tremenninger, slik jeg har sett i et annet slektsoppsett. Men ettersom vi jo ikke vet med sikkerhet hvem Lauritz (og Erik i Oviken) sine foreldre er, så kan vi foreløpig ikke vite dette.

Harry A.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 19. juni 2009 kl. 0.43

Ingen tvil om at Lauritz og Gullog var gift. Jeg har flere barn av dem som er tålig godt kildebelagt. Det er anene deres som skaper problemer. Og de kan godt være i slekt, men ikke nærmere enn tremenninger, men dette vet vi ingenting om.

Jeg vet ikke om de Robelin har nevnt noe om Lauritz sine aner, vet bare at han har nevnt noe om Gullog sine mulige aner.

Det som er problemet er alle de hjemmesidene som legger ut alle mulige teorier om hvem som er deres aner og i noen av disse så står Mogens Joensson som Gullog sin far, i andre står samme mann (Mogens Joenson) som Lauritz sin far. Og når folk da legger disse sammen i samme tre uten å ta i bruk noen form for kildekritikk, så blir det til at Lauritz og Gullog blir søsken og gift samtidig. Har funnet flerfoldige av disse der ute. Det er jo tross alt ikke så få nordmenn og svensker som har disse i sitt anetre.

Det er dette vi skulle ha fått ryddet opp i en gang for alle. Og dette er en av grunnene til at jeg sier at slektsrekkene våre bør slutte med disse to. Vi kan heller nevne i diverse kommentarfelt om mulige teorier og opphavet til disse (kildene), men dessverre så gjør ikke folk dette. De tar det meste for god fisk.

Så langt vet vi ikke, som du sier, hvem som var Lauritz sine foreldre, og vi vet heller ikke hvem som var Gullog sine foreldre. La oss stoppe der til mer sikre bevis dukker opp.

Remi
Remi Pedersen

gj09728
Sted: VINSTRA

Legg inn av gj09728 » 30. juli 2009 kl. 18.07

Siden det er flere som diskuterer Blix så krysser jeg fingre enda en gang for at jeg kan finne ut noe mere om Anne Marie Blix.
Har tidligere lagt ut info om henne i denne diskusjonen: https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=81321
Men har ikke blitt så veldig mye klokere desverre.

Anders.

Brukeravatar
dn22520
Kontakt:

Legg inn av dn22520 » 28. januar 2010 kl. 9.42

Det begynner å bli en god stund siden Blix-boken ble utgitt. Er det noen som har tanker om å revidere opplysningene i denne? Om det allerede er gjort, ville jeg satt pris på å få vite hvor disse revideringene er å få tak i. Jeg finner nemlig svært mange feil og pussigheter i det eksemplaret jeg selv har (som jeg fant som Word-dokument på nettet og må stamme fra midten/slutten av 1990-tallet). Det skulle vært artig å få en diskusjon rundt en del av opplysningene, men først må jeg altså vite om det finnes en nyere utgave hvor feilene er rettet.
Beste hilsen
Stig Ove Voll

Brukeravatar
dn20990
Sted: BERGEN

Legg inn av dn20990 » 29. mars 2011 kl. 13.23

En av sønnene til Hans Lauritsen Blix (1596-1666) var Hans Blix (1631-1677) som ble sokneprest i Radøy i Hordaland. Jeg har sett flere steder nevnt at denne Hans på Radøy hadde en datter Ingeborg som skal være født i Bodø ca 1662. I en av kildene som er nevnt lenger oppe i denne tråden, http://www.nose.dk/Norge/blix.html#35 er Ingeborg nevnt, og med henvisning til Henning Sollieds artikkel i NST fra 1928 er referert "Vistnok død ung, kjendes kun fra Lampe"

Nå har jeg blitt oppmerksom på et interessant skifte fra en Ingeborg Blix som i 1694 giftet seg med Jens Wrede i Bergen,
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-82

Denne Ingeborg Blix døde allerede i 1698 (og hadde da i perioden 1694-1698 fått barna Hans og Ingeborg). I skiftet omtales hun som "Jens Wredes koene"
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=
og
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... &storleik=

I skiftet er både Hans Blix og Johan Lampe (ref. Sollied) nevnt.

Mitt spørsmål er: Er det noen som kjenner til om denne Ingeborg Blix er datter av Hans Blix på Radøy, og altså barnebarn av Hans Lauritsen Blix i Bodø?
mvh
leif erik otterå

gj18592
Sted: Horten

Legg inn av gj18592 » 18. februar 2014 kl. 11.58

Stig skrev:Det begynner å bli en god stund siden Blix-boken ble utgitt. Er det noen som har tanker om å revidere opplysningene i denne? Om det allerede er gjort, ville jeg satt pris på å få vite hvor disse revideringene er å få tak i. Jeg finner nemlig svært mange feil og pussigheter i det eksemplaret jeg selv har (som jeg fant som Word-dokument på nettet og må stamme fra midten/slutten av 1990-tallet). Det skulle vært artig å få en diskusjon rundt en del av opplysningene, men først må jeg altså vite om det finnes en nyere utgave hvor feilene er rettet.

Boka det er snakk om finnes på http://home.online.no/~klbonde/blixbok.doc Den originale boka var utgitt 1967, den nyere "internettversjonen" er skrevet 1994.

Den ser ikke ut til å være revidert hva de eldste ledd angår, med andre ord er det både feil og mangler. Jeg konstaterer som det blir sagt, en del "pussigheter".

I en artikkel skrevet i NST XXI (21) 1968 - Nordlandsslektene Hveding og Bloch. Tilbakesøkning av en annektert stamfar fremgår det blant annet at Jens Christensøn Bloch (1625-1691) og Maren Hansdatter Blix (1627-1688) hadde fem barn som vokste opp, i motsetning til Blixboka som nevner kun én datter, Birgitta Jensdatter Bloch (f. ~1655) (boka spør dog samtidig om Jens Jensen Bloch kan ha vært en sønn, det bekrefter artikklen i NST XXI at han var).

Blixboka skriver videre om Birgitta Jensdatter Bloch at hun var første gang gift med Anders Pedersøn Brønlund, sogneprest til Dverberg fra 1677. Det stemmer jo dårlig, for hun var nok gift første gang med Niels Olufsen Bye, den forrige sognepresten til Dverberg som døde i 1677. At hun som presteenke ble gift med etterfølgeren til embedet stemmer nok veldig godt.

Blixboka burde nok ha gjort det bedre ang. disse, fordi allerede i NST IX (9) 1944 gjengis likpreken til Niels Olufsen Bye. Der fremgår det blant annet at hans værfader var Hr. Jens Christenss: Block, pastor til Hasel giæld og Proust ofuer Loefoden, Weser Aalen og Anden. Denne artikkelen henviser videre til en artikkel i NST VIII (8) hvor det fremgår at Birgitta Jensdatter Bloch skal ha vært datter av Jens Christensøn Bloch og Maren Hansdatter Blix.

Blixboka alene er nok med andre ord ingen god kilde å bruke alene, den bør så absolutt sjekkes og utfylles med andre kilder, først og fremst selvsagt mot primærkilder som vi har adskillig bedre tilgang til i dag enn hva som var tilfelle bare for noen år tilbake.

Svar

Gå tilbake til «Slekter A-N»