Hjelp til å tyde utdrag fra kirkebok fra Rakkestad.

Moderator: MOD_Østfold

Svar
Brukeravatar
dn17801
Sted: OSLO

Hjelp til å tyde utdrag fra kirkebok fra Rakkestad.

Legg inn av dn17801 » 18. mars 2006 kl. 17.11

Har vært en tur på R.A .i dag for å prøve å finne ut mer om mine aner fra Rakkestad. Men

det var så vanskelig å tyde. Jeg håper at noen kan klare å tyde vedlegget eller om noen

har tilgang til en kirkebok som er mer leselig. Dette gjelder Rakkestad MINI I 5, s.251 no.8.

Jeg klarer å tyde navnene og jeg tror det står dragon og ungkarl Ole Engebretsen,

Kaaterud. Er Kaaterud et stedsnavn i Rakkestad? Men hva det står etter Siri

Amundstatter klarer jeg ikke å tyde, men det er kanskje lettere for en som er kjent med

stedsnavnene. Så er det linje to hvor jeg syntes det ser ut som det står Kaptein Smiths ??

osv.

Hilsen Una
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Re: Hjelp til å tyde utdrag fra kirkebok fra Rakkestad.

Legg inn av Jan Erik Aas » 18. mars 2006 kl. 18.48

I matrikkelutkastet for 1950 i Rakkestad, http://www.dokpro.uio.no/cgi-bin/stad/m ... =16&gnr=26 , finnes to slommerudbruk under gården Kåterud.
Og bruksnavnet Slommerud er trolig oppgitt som Amundsdatters bosted.

Brukeravatar
gj00026
Sted: LARVIK

Legg inn av gj00026 » 18. mars 2006 kl. 21.33

Jeg gjør et forsøk. Passasjer der jeg er usikker starter og slutter med *.

den 14 Martii trolovet Dragoun og ungekarl Ole Jngebretsen Kaaterud som har Hr Capitain *Sm*iths Beviis for *t*illadelse af *R*ette Martii 1786, med Pigen Ziri Amundsdatter Slummerud; Caverer: Ewen Laersen Kaaterud og Christian Amundsen Beerbye

Brukeravatar
dn17801

Legg inn av dn17801 » 18. mars 2006 kl. 22.27

Takk skal dere ha begge to :lol:

Hva betyr det at han var dragon? Skjønner at det må ha noe med militæret å gjøre. Var

det det samme som "menig"? Og hva betyr: Caverer? Kan noen hjelpe? :mrgreen:

Hilsen Una

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 19. mars 2006 kl. 1.15

Hva betyr det at han var dragon? Skjønner at det må ha noe med militæret å gjøre. Var det det samme som "menig"? Og hva betyr: Caverer? Kan noen hjelpe?

En dragon var en soldat til hest. Denne karen var nok en menig - ellers ville det nok stått "sersjant ved dragonene" eller noe i den stil. Vi har for øvrig dragoner den dag i dag, men hestene er for lengst byttet ut med motoriserte kjøretøyer. Soldatene i kavalleriet kalles fremdeles dragoner.

Å "cavere" i denne sammenhengen, må være å gå god for at det ikke var noe i veien for at paret kunne gift seg (først og fremst for nært slektskap), noe som var forlovernes, ofte kalt kausjonsmennenes, oppgave. Ifølge synomordboka mi, betyr verbet "kavere" det samme som "innestå for", "garantere for" eller "kausjonere".

Om jeg ikke husker feil, bruker 91 Stomperud ofte uttrykket "je' kaverer for at" osv.

PS: Det kan se ut som om du trykker linjeskift-tasten (enter) i slutten av hver linje når du skriver innleggene dine. Det er ikke nødvendig, men skaper nye avsnitt for hver linje!

Brukeravatar
dn17801

Legg inn av dn17801 » 19. mars 2006 kl. 11.31

Takk skal du ha Kristian :lol:

Det du nevner med Stomperud husker jeg når du sier det. Og det med linjeskiftene ble jeg fortalt en gang at jeg skulle gjøre så det ble lettere for andre å lese. Men man lærer noe hele tiden. Vet du om det finnes noen ruller hvor jeg kan finne Ole? Han var ca. 31 år da han giftet seg. Var han yrkessoldat ? eller hva var vanlig den gangen? Han var senere husmann/bonde.

Hilsen Una

Brukeravatar
gj00026

Legg inn av gj00026 » 19. mars 2006 kl. 12.20

Det fantes avdelinger med vervede yrkessoldater, såkalte "gevorbne", men jeg antar i utgangspunktet at din mann hørte med til en utskrevet avdeling. Det finnes sikkert militærruller å lete i på Riksarkivet/Statsarkivet Oslo.

Angående linjeskift, så er det sikkert riktig at det letter lesevennligheten for mange, så for min del kan du gjerne gjøre det slik!

Brukeravatar
dn17801

Legg inn av dn17801 » 19. mars 2006 kl. 12.55

Takker deg for god hjelp Kristian!

Hilsen Una :roll:

dn17604
Sted: RAKKESTAD

Legg inn av dn17604 » 3. april 2006 kl. 23.11

Hei !
Kaaterud eller Kåterud er gårdsnavn i Rakkestad.
Gi meg mer konkrete navn å se etter, så skal jeg hjelpe deg.
Ragnar

Brukeravatar
dn17801

Legg inn av dn17801 » 4. april 2006 kl. 21.14

Hei Ragnar.

Jeg har ikke så mye opplysninger. Ole Engebretsen f. 1755 og Siri Amundsdatter gifter seg 11. apr. 1786 i Rakkestad kirke. Da bor han på Kaaterud.
Jeg har funnet dem i 1801 og da bor de på gården Westerbye i Eidsberg. I 1819 bor de på gården Grøtvedt i Rakkestad. De får ca. syv barn og noen av dem lever ikke opp. Den yngste (som jeg vet om) Kristian f. 1804, er min tippoldefar.
Det jeg prøver å finne ut av er hvor Ole og Siri kommer fra og hvem som var foreldrene deres. Alle opplysninger mottas med takk. :lol:
Hilsen Una

gj02848
Sted: PORSGRUNN

Re: Dragon Ole Engebretsen

Legg inn av gj02848 » 13. april 2006 kl. 14.58

Hei Una !

Ole Engebretsen tilhørte "2.Smaalehnske Dragonregiment". Dette regimentet var inndelt i
følgende 8 dragonkompanier:
1. "Nordre Smaalehnske Compagnie" - 2. "Søndre Smaalehnske Compagnie"
3. "Folloske Compagnie" - 4. "Trøgstadske Compagnie"
5. "Enebachske Compagnie" - 6. "Edsbergske Compagnie"
7. "Nædre Romerigske Compagnie - 8. "Rachestadske Compagnie"

Dragonregimentene (4 stk.) besto på denne tiden kun av "Nationale" d.v.s utskrevne soldater. Tjenesteplikten varte fra 18-19 årsalderen og til de var 30-35 år. Men enkelte slapp ikke unna før de hadde passert 40. Det var kun bondebefolkningen som ble utskrevet
til regulær militærtjeneste. Norske gårdsbruk var dengang inndelt etter størrelse i 3 "klasser" - "Fulde", "Halfe" og "Fierdingegaarder" (også kalt ødegårder) Fra 1717 og til begynnelsen på 1800-tallet, skulle en "full", to "halve" eller fire ødegårder stille en utrustet
soldat. Siden "din mann Ole" var dragon i 1786, er det jo ikke umulig at han deltok i
"Tyttebærkrigen" to år senere.

Hilsen

Jan Weberg

dn17604
Sted: RAKKESTAD

Legg inn av dn17604 » 21. april 2006 kl. 14.32

Hei !
Har funnet "noe" om disse personene.
Sender deg kopier av kirkebøker etc. i posten.
Håper noe kan være til nytte.
Ragnar

Brukeravatar
dn17801

Legg inn av dn17801 » 22. april 2006 kl. 22.12

Stor takk til Jan og Ragnar. :lol:
Takker til Jan for opplysninger om dragonregimenter. Jeg beklager at jeg ikke har svart før, men det har vært påske og jeg hadde ikke vært innom siden her på en stund. :oops:

Og til Ragnar for det jeg fikk i posten i dag. Du har gjort litt av en jobb. Jeg har ikke vært hjemme i dag så jeg har ikke fått studert papirene ennå. Jeg er kjempeglad.

Hilsen Una :P

Svar

Gå tilbake til «Rakkestad»